Gå til innhold

Barn som slår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på 4 har begynt å slå og sparke når han blir frustrert, ofte skjer det om kvelden når han ikke får sove. Det skjer ikke hos pappaen, og han er en snill og omsorgsfull gutt i barnehagen. Det er altså bare meg. Jeg sliter med en veldig tung depresjon, så dette føles helt uoverkommelig. 

Jeg trenger hjelp til å vite hvordan jeg skal håndtere disse utbruddene, er det noen som vet hva som er riktig instans? Helsesykepleier? Familievernkontoret? Eller noen andre? 

Anonymkode: 13e12...efe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn ut grunnen til at han ikke gjør det med pappaen det kan hjelpe. Han har mer respekt for pappa på det området kanskje mer frykt for disiplin kanskje og det er jo bra! Bra pappa! Hva kan du gjøre som mor for å disiplinere han å være streng uten å få han til å bli redd?  Kanskje pappaen kan hjelpe litt mer med det, si det at hvis ikke han roer seg så kommer pappa og sier ifra? Jeg husker jeg hadde mye mer respekt for min snille far fordi han var mye st4engere og sa at hvis du ikke lyer blir pappa sint. Men det kom en god respekt ut av det. Men med mamma med andre ord.... tvert imor, hun skulle diskutere hele og da diskuterte jeg og sparket tilbake. Jeg vet ikke hvordan dere gjør dette jeg men hvis han er den barnet har mer respekt for sånn som dette kan han hjelpe med å si at han blir sint og skuffet hvis han ikke er snill og lyer mor, det var det eneste som hjalp mamma når jeg var liten. Jeg er 27 år og har en på 2 år som ikke har komt i trassalder enda så kan ikke si på så mye med egen erfaring.

Anonymkode: d3985...98b

Skrevet

Kanskje barnet burde være fast hos far for en periode? Det kan være skadelig for små barn å ha en omsorgsperson som er i tung depresjon.

Anonymkode: b0896...684

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Finn ut grunnen til at han ikke gjør det med pappaen det kan hjelpe. Han har mer respekt for pappa på det området kanskje mer frykt for disiplin kanskje og det er jo bra! Bra pappa! Hva kan du gjøre som mor for å disiplinere han å være streng uten å få han til å bli redd?  Kanskje pappaen kan hjelpe litt mer med det, si det at hvis ikke han roer seg så kommer pappa og sier ifra? Jeg husker jeg hadde mye mer respekt for min snille far fordi han var mye st4engere og sa at hvis du ikke lyer blir pappa sint. Men det kom en god respekt ut av det. Men med mamma med andre ord.... tvert imor, hun skulle diskutere hele og da diskuterte jeg og sparket tilbake. Jeg vet ikke hvordan dere gjør dette jeg men hvis han er den barnet har mer respekt for sånn som dette kan han hjelpe med å si at han blir sint og skuffet hvis han ikke er snill og lyer mor, det var det eneste som hjalp mamma når jeg var liten. Jeg er 27 år og har en på 2 år som ikke har komt i trassalder enda så kan ikke si på så mye med egen erfaring.

Nei, bare nei. Det er virkelig ikke slik man snakker til et barn. Det er så gammeldags, og jeg håper virkelig du leser deg litt opp om det faktisk er reelt at du har ansvar for en 2 åring.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, bare nei. Det er virkelig ikke slik man snakker til et barn. Det er så gammeldags, og jeg håper virkelig du leser deg litt opp om det faktisk er reelt at du har ansvar for en 2 åring.

Ser mange foreldre med slik gammeldagse holdninger hver dag. Litt trist. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke? Er det misshandling å si ifra nå? Jeg har obsververt at det er det som hjelper best hoss barn og man har alikevell respekt for barnet og viser masse kjærlighet. Er så synd at så mangen skal tenke å bare si ifra er barnemisshandling 😐 

• Liker 2
Skrevet

Man kan heller ikke få dem til å føle at dem slipper unna med å slå å være frekk da skaper man dårlig atferd... da er det foreldre sin feil. Det finnes grenser til pusesnakk og disiplin. 

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Hvorfor ikke? Er det misshandling å si ifra nå? Jeg har obsververt at det er det som hjelper best hoss barn og man har alikevell respekt for barnet og viser masse kjærlighet. Er så synd at så mangen skal tenke å bare si ifra er barnemisshandling 😐 

Respekt skapt fra frykt er ikke bra. 

Skrevet

Men det du beskriver er jo ikke bare å si fra. Det er jo og true barnet og skape en handling dere ønsker basert på frykt og ikke respekt. IKKE greit 

Anonymkode: 98ee1...f2a

• Liker 2
Skrevet
Lykkedykker skrev (Akkurat nå):

Respekt skapt fra frykt er ikke bra. 

Dem frykter ikke bare vi sier strengt ifra konsekvensene.

Skrevet

Men det du beskriver er jo ikke bare å si fra. Det er jo og true barnet og skape en handling dere ønsker basert på frykt og ikke respekt. IKKE greit 

Så du mener barnetnikke skal ha respekt og bare mor? Når kommer erspekten naturlig da? Diskusjoner kan man ta når dem ikke sparker å slåø er litt mer effektivt å ta praten og lædommen etterpå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel trodde ikke du skulle tolke det så ekstremt da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det du skisserer er faktisk mishandling. "Om du ikke lyver nå så blir pappa sint på deg". "Hvis du ikke roer deg kommer pappa og sier ifra".

• Liker 1
Skrevet

Her hjelper det å si «jeg ser du er sint, men jeg kan ikke la deg slå meg» og holde armene til barnet og så gå unna. Spør om hen trenger hjelp til å roe seg ned, ofte får jeg ja. Hvis hen fremdeles slår så sier jeg at jeg går og setter meg litt unna (innenfor synsvinkel) men at barnet kan komme til meg når det trenger, men da må hen ikke slå.

Barnehagen vår oppmuntrer til å hyle inn i en pute eller trampe med føttene om barna føler for å slå, hør med dem hvordan de takler slåing og legg deg på samme linje.

Trusler og frykt er IKKE veien og gå, og jeg trodde disiplin var et ord som lå igjen på 50-tallet.

Anonymkode: be8a6...3ba

Skrevet

Ja, det du skisserer er faktisk mishandling. "Om du ikke lyver nå så blir pappa sint på deg". "Hvis du ikke roer deg kommer pappa og sier ifra".

Det er jo for å roe ned barnet sånn at man kan kommunisere med barnet og ta alvorspraten. Forstår du nå? Er ikke så farlig som det høres ut.

• Nyttig 1
Skrevet

Her hjelper det å si «jeg ser du er sint, men jeg kan ikke la deg slå meg» og holde armene til barnet og så gå unna. Spør om hen trenger hjelp til å roe seg ned, ofte får jeg ja. Hvis hen fremdeles slår så sier jeg at jeg går og setter meg litt unna (innenfor synsvinkel) men at barnet kan komme til meg når det trenger, men da må hen ikke slå.

Barnehagen vår oppmuntrer til å hyle inn i en pute eller trampe med føttene om barna føler for å slå, hør med dem hvordan de takler slåing og legg deg på samme linje.

Trusler og frykt er IKKE veien og gå, og jeg trodde disiplin var et ord som lå igjen på 50-tallet.

Dette hjelper også ofte ikke med mangen. Hva gjør man om dette ikke funker daø og det skjer gang på gang og barna lærer å pushe grensene? Er det å lære barn respekt. Ikke alle barn er like på det området. Noen barn er snillere enn andre for å si det sånn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette hjelper også ofte ikke med mangen. Hva gjør man om dette ikke funker daø og det skjer gang på gang og barna lærer å pushe grensene? Er det å lære barn respekt. Ikke alle barn er like på det området. Noen barn er snillere enn andre for å si det sånn.

Snillere? Barn er ikke slemme, de er bare ikke utviklet! For en skremmende holdning. Når barnet slår er det uttrykk for en følelse det ikke har lært seg å håndtere enda, det har ingenting med snillhet/slemhet å gjøre. Barnet mitt vet utmerket godt at det ikke er lov å slå, og noen ganger sier hen «mamma, jeg klarer ikke slutte» og da hjelper jeg barnet igjennom følelsen. Ingen barn har lyst til å være «slemme», og det er foreldres jobb å veilede dem igjennom dårlige følelser slik at de lærer å håndtere dem selv på sikt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Kan anbefale COS-kurs til deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kanskje barnet burde være fast hos far for en periode? Det kan være skadelig for små barn å ha en omsorgsperson som er i tung depresjon.

Det hadde nok vært best for barnet, men pappaen nekter. Han synes det er mest behagelig med annenhver helg-samvær.

Jeg aner heller ikke hvorfor han ikke er sånn til pappaen, der sovner han uten problemer. Hos meg sliter han med å sovne, og blir frustrert og så skjer dette.

Han følger bare etter meg og fortsetter og slå og sparke. Jeg har prøvd å lukke døra til rommet hans og la ham være der, men han kan finne på å si "nå skal jeg ikke slå mer", så går jeg inn og han fortsetter. Om og om og om igjen. 

Jeg kjenner at jeg trenger hjelp av en fagperson som kan gi råd. Men aner ikke hvor jeg skal begynne. 

-TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hadde nok vært best for barnet, men pappaen nekter. Han synes det er mest behagelig med annenhver helg-samvær.

Jeg aner heller ikke hvorfor han ikke er sånn til pappaen, der sovner han uten problemer. Hos meg sliter han med å sovne, og blir frustrert og så skjer dette.

Han følger bare etter meg og fortsetter og slå og sparke. Jeg har prøvd å lukke døra til rommet hans og la ham være der, men han kan finne på å si "nå skal jeg ikke slå mer", så går jeg inn og han fortsetter. Om og om og om igjen. 

Jeg kjenner at jeg trenger hjelp av en fagperson som kan gi råd. Men aner ikke hvor jeg skal begynne. 

-TS

Dette gjorde også mitt barn, jeg løfter hen da opp og satte hen på et trygt sted innen synsvidde. Fulgte barnet etter og slo/sparket, gjentok jeg og gjentok jeg. Var fremdeles i samme rom, da det å fysisk stenge ut barnet ofte bare eskalerer situasjonen.

Foreslår du kontakter helsestasjon for faglig veiledning :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...