Gå til innhold

Er dagens unge mobilavhengige?


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/gikk-pa-mobilfri-ungdomsskole-_-satt-pa-do-og-scrollet-1.16278512

 

Jeg leste denne artikkelen og det høres ut som mobilavhengighet for meg. 

TikTok, Instagram, Snapchat ... 

Mobilforbudet var nok ikke implementert effektivt. Hvis alle elever leverer sine mobiltelefoner som låses ved skolestart og gis tilbake til sine eiere på slutten av skoledagen, så kan man ikke gjemme seg på do for å scrolle.

Og så er hun stolt å ha brukt 10t av et døgn på 24t på mobilen!

Det er om å skryte at man har drukket 10 flasker vin i løpet av døgnet!

Er det egentlig noe å skryte av?

Og så mener hun det er farlig at barn ikke har fått erfaring med sosiale medier hvis det er mobilforbud på skolen?

Hva?

Når ble erfaring med sosiale medier noe positivt for barn? 

Barna kan fint få denne ''verdifulle'' erfaringen utenfor skolen.

Så sier hun mobilforbud på skolen virker mot sin hensikt. På hvilken måte, spør jeg? På skolen er man for å lære, men ikke lære hvordan man bruker Snapchat og hva en eller annen tulling har postet på TikTok fra Kina?

 

Det er skremmende. Rett og slett skremmende! Men som med alt annet i Norge sitter bare politikerne og ser på hvordan alt raser sammen uten å gjøre det som trengs for å stoppe prosessen.

Barna utsettes for nok skjerm og mobil utenfor skolen. La skolen være en arena for læring. Mobil, iPad, PC har omtrent ingenting å gjøre der. Mens man kan delvis forsvare iPad og PC for å lære tekniske ting, så kan man ikke forsvare bruk av mobiltelefon på skolen.

 

P.S. Jeg håper mine barn vokser bedre enn dette som vises i artikkelen ... Jeg skal iallefall gjøre det jeg kan for å unngå at de har en slik tankegang.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er de. De har utviklet seg til å bli zombier som vaser rundt i gatene med nesen konstant nedi mobilen, uten å ense andre trafikkanter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De lever ikke i virkeligheten. Stakkars unge i dag. Synes virkelig synd på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en dokumentar en gang som viste hvordan sosiale medier er avhengighetsskapende, systemet er lagt opp til å hekte en på det. Det er samme banene som spillegalskap, man drar ned spaken på spillautomaten, scroller og refresh'er for nye varsler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel nesten si jeg er litt mobilavhengig selv. Ikke på jobben og ikke på some kanaler men sjekker mange nettsider mange ganger når jeg har anledning. Det blir en slags flukt når jeg egentlig burde gjort huslige sysler feks. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Drizzt said:

Barna kan fint få denne ''verdifulle'' erfaringen utenfor skolen.

Som hva? Det finnes ingenting utenom. Vi kan ikke klage på dette fenomenet når ingen av oss jobber for å skape en sosial og verdifull arena for våre etterkommere. Hva har du gjort for å skape et sosialt klima i ditt nærområde? Hva har du gjort for å samle mennesker i ditt lokalsamfunn?

Nordmenn tar 0 ansvar for hvordan lokalsamfunnet skal være for deres etterkommere. De har 0 interesse for å skape bærekraftige sosiale grupper eller verdier. De har 0 interesse for hvordan dagens politikk vil påvirke fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bieter skrev (1 minutt siden):

Som hva? Det finnes ingenting utenom.

Hva?:hakeslepp:

Bruker barn ikke mobiltelefoner utenfor skolen å tilegne seg denne ''verdifulle'' erfaringen med sosiale medier?

Dette var nytt for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drizzt said:

Hva?:hakeslepp:

Bruker barn ikke mobiltelefoner utenfor skolen å tilegne seg denne ''verdifulle'' erfaringen med sosiale medier?

Dette var nytt for meg.

Noterer at du ikke gjør noe for å bedre situasjonen, men mener andre burde gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bieter skrev (1 minutt siden):

Noterer at du ikke gjør noe for å bedre situasjonen, men mener andre burde gjøre det.

Noterer meg at du skriver uten å lese først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bieter said:

Noterer at du ikke gjør noe for å bedre situasjonen, men mener andre burde gjøre det.

"xxx gjør ingenting for å bedre situasjonen".... Hvilket grunnlag har du for å si slikt? Det er masse mennesker som stiller opp på fritiden for å skape fritidstilbud og opplevelser av alle slag for barn og ungdom. Hva gjør DU? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Drizzt said:

Noterer meg at du skriver uten å lese først.

Så det gjør alt ok i din mening? Du trenger ikke bry deg og faktisk gjøre en innsats, om du kan klandre andre mennesker for deres feil? Det høres ut som hykleri. Der man later som om man bryr seg, men ikke egentlig er villig til å gjøre noe selv for å endre en trend. Det er selvsagt behagelig sitte skrive på en datamaskin og dømme, uten å aktivt ta del i lokalsamfunnet og forøke gjøre ting bedre.

Så hva er det du skryter av. Drikke 10 flasker vin? Eller sitte og skrive masse på en datamaskin der ingenting endrer seg men du skrev ihvertfall en mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22, og min ungdomsskole ble "mobilfri" da jeg ble niendeklassing. Det ble vanskeligere å holde kontakten med venner, flere elever begynte å bli mobbet (meg selv inkludert) og hærverk og vold på skolen ble mye vanligere som direkte konsekvens av forbudet. Brannalarmen ble utløst utallige ganger, så ironisk nok ble nok flere undervisningstimer borte på grunn av forbudet også. Mobilen skal ikke brukes i timen, men dette forbudet synes jeg virket mot sin hensikt som var å "føre elevene nærmere sammen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Tiuren said:

"xxx gjør ingenting for å bedre situasjonen".... Hvilket grunnlag har du for å si slikt? Det er masse mennesker som stiller opp på fritiden for å skape fritidstilbud og opplevelser av alle slag for barn og ungdom. Hva gjør DU? 

Er dere et par?

Masse mennesker? Det er veldig få. Hadde "masse" mennesker engasjert seg hadde vi aldri kommet til det punkt vi er nå, der vi oppdrar masser av mentalt skada mennesker, samt et Norge som er stadig mer korrupt og der nordmenn vil stadig bli fattigere.

Jeg gjør fint lite. Jeg skal ikke ha barn og for meg spiller det liten rolle hvor Norge går. Jeg er en person som ønsker at flere mennesker får det bedre, og at samunnet utvikler seg teknologisk. At samfunnet blir stadig bedre å leve i osv. Men når alt kommer til alt har jeg ingen barn og trenger ikke bekymre meg for at ting går i feil retning. Det er plagsomt med mennesker som sitter og klager uten at de gjør noe, da. Problemet med Norge og utviklingen er nettopp av nordmenn er passive og aksepterer alt. Og det vil aldri snu så lenge nordmenn er nettopp passive.

Store ord, ingen handling.

Nordmenn i 2023

Endret av Bieter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bieter said:

Er dere et par?

Masse mennesker? Det er veldig få. Hadde "masse" mennesker engasjert seg hadde vi aldri kommet til det punkt vi er nå, der vi oppdrar masser av mentalt skada mennesker, samt et Norge som er stadig mer korrupt og der nordmenn vil stadig bli fattigere.

Jeg gjør fint lite. Jeg skal ikke ha barn og for meg spiller det liten rolle hvor Norge går. Jeg er en person som ønsker at flere mennesker får det bedre, og at samunnet utvikler seg teknologisk. At samfunnet blir stadig bedre å leve i osv. Men når alt kommer til alt har jeg ingen barn og trenger ikke bekymre meg for at ting går i feil retning. Det er plagsomt med mennesker som sitter og klager uten at de gjør noe, da. Problemet med Norge og utviklingen er nettopp av nordmenn er passive og aksepterer alt. Og det vil aldri snu så lenge nordmenn er nettopp passive.

Store ord, ingen handling.

Nordmenn i 2023

Vel, du løp rett  inn i offside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke bare dagens unge som er mobilavhengige, vi er det alle i større eller mindre grad. Denne jævla greia suger livet ut av oss alle. Men det er ikke umulig at barn/unge er enda mer disponert for avhengighet, som med alkohol blir man lettere avhengig når man er ung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Tiuren said:

Vel, du løp rett  inn i offside.

En person på nett hadde en teit mening, så jeg gjorde aldri noe for å bedre samfunnet jeg lever i

- nordmenn 2023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bieter skrev (Akkurat nå):

En person på nett hadde en teit mening, så jeg gjorde aldri noe for å bedre samfunnet jeg lever i

- nordmenn 2023

Hva skal nordmann anno 2023 gjøre for å bedre samfunnet liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare unge. Mine foreldre i 70-årene sitter med mobilen ved middagsbordet og "skal bare sjekke" stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Korvetta said:

Hva skal nordmann anno 2023 gjøre for å bedre samfunnet liksom.

Samle seg i grupper og protestere. Alene er man svak, i grupper er man sterk. Nordmenn er flere enn de som sitter med makt. Det skal alltid være slik at de som styrer har respekt for de de styrer. Når de mister den respekten, styrer de nasjonen i grøfta for egne interesser.

Det er mulig. Norge ble ikke et bra land fordi en politiker eller to aksepterte det. Norge ble et bra land fordi mange mennesker, inkludert politikere, følte ansvar for nordmenn og Norge. Denne ansvarsfølelsen er borte hos folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...