Gå til innhold

Hva er greia med "kattedamer"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 11.05):

Har fått inntrykk av at for menn er damer med katt noe negativt. Jeg vet ikke om "kattedamer" impliserer fler enn en katt, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal gjøre en dame uinteressant? Jeg har to katter, og det påvirker da ikke hverdagen eller personligheten min eller noe annet i nevneverdig grad? Det er klart man må ta hensyn til at man har ansvar for levende vesener, men at det skal gjøre meg diskvalifisert for et forhold skjønner jeg virkelig ikke. Kan dere menn forklare hvorfor dere ikke liker damer med katt?

Anonymkode: 28308...1a4

Ekspander  

Det er jo en gammel myte at ulykkelige damer over 40 uten barn sitter der og sutrer sammen med kattene sine. 

Er barnfri (frivillig barnløs), introvert og kattemenneske. Kan ikke fordra hunder og alt stresset de bringer med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg har èn katt og aldri opplevd noe negativt med det. Men fikk faktisk et par meldinger fra menn da jeg kjøpte katten og la ut en snap hvor de spurte om jeg har lagt datingen på is. Var nok mens som en fleip, men det komiske er at det faktisk stemmer 🙈 hadde kjøpt den uansett, men den har erstattet menn per dags dato.

Ellers menes det nok med de som har en hel haug katter og er overopptatt av dem

Anonymkode: 5e996...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde mann og/eller barn kunne jeg hatt katt uten at noen kalte meg gæren kattefamilien. Orker ikke at folk skal dra den hersens vitsen tusen ganger bare fordi jeg er singel ass. 

Anonymkode: c01da...091

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 18.06):

Vel, jeg har èn katt og aldri opplevd noe negativt med det. Men fikk faktisk et par meldinger fra menn da jeg kjøpte katten og la ut en snap hvor de spurte om jeg har lagt datingen på is. Var nok mens som en fleip, men det komiske er at det faktisk stemmer 🙈 hadde kjøpt den uansett, men den har erstattet menn per dags dato.

Ellers menes det nok med de som har en hel haug katter og er overopptatt av dem

Ekspander  

😮 Herregud! 
Spurte de virkelig om du hadde gitt opp datingen? 

Katter blir liksom sett på som noe rart, men hund skal alle liksom ha…….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når forvirringen rundt ord og utrykk blir for stor, og tråden ikke gir noen som helst mening ... 

63c7a95e526a311b_theater.gif

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppsummerer: 

• "Kattedame" (oversatt fra "crazy cat lady") er et utrykk som omfatter damer som bli einstøinger, som det mer eller mindre har rablet for og som tar til seg alt av løskatter selv om de ikke makter å ta skikkelig vare på hverken seg selv eller kattene. Poenget er ikke at de har katt(er) men at de er eksentriske, asosiale, dysfunksjonelle og smågale.  
  • Noen misforstår uttrykket totalt og tror det handler om å være nedsettende mot kvinner eller nedsettende mot kvinner som har katt, men det er feil. Det har ingenting med saken å gjøre. Forresten: Menn blir sjelden "kattemenn". De blir gale på andre måter (samlemani, konspirasjonteoretikere, nett-troll mm.) 
  • Noen fleiper mye med uttrykket og omtaler seg selv eller andre som "kattedame". Ikke for å poengtere at de har katt - men for å antyde at de er sære, asosiale og smågale. Det er en ironisk fleip! 
  • Det er ingenting galt med å ha katt. Det er det ingen som har sagt! Det er ingenting galt med å ha dyr uansett hva slags. Det å ha dyr er et tegn på gode menneskelige egenskaper som empati og omsorg for andre enn seg selv. Damer med katt lider ikke på datingfronten på grunn av at de har katt. - Bortsett fra at de blir venstresveipet av menn som er allergiske eller menn som ikke selv liker katt.  Neppe et stort problem. 

Sånn! La oss fortsette med livene våre og ha katt med beste mulige samvittighet.  👍

Anonymkode: 9d758...45c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zeruda skrev (På 2.2.2023 den 18.09):

😮 Herregud! 
Spurte de virkelig om du hadde gitt opp datingen? 

Katter blir liksom sett på som noe rart, men hund skal alle liksom ha…….

Ekspander  

Jepp, tikket inn noen meldinger etter jeg la ut bildet samme dag jeg kjøpte katten. «Ferdig med menn skjønner jeg 😂» og i den duren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så merkelig at å ha et husdyr skal være negativt. Jeg har en katt, fikk oss den da barna ønsket seg det og jeg liker også dyr selv. Barna har flyttet hjemmefra nå og katten bor hos meg. Måten jeg er opptatt av han på er vanlig omsorg for dyr man har ansvar for, mat, vann, få kommet inn når det er kaldt og ellers typisk kos. Men jeg er ikke bitter eller baserer livet mitt på katten, jeg er bare glad i han og glad for å ha han, ikke pga mannemangel, jeg har ingen problemer på den fronten. Men forstår jo at det blir noe annet når folk har huset fullt av det og det stinker. Sånn ellers så bør man vel tenke at et menneske som har et dyr er et omsorgsmenneske med empati, for meg er det en positiv ting. Om en mann ikke liker dyr, så er det en negativ ting i mine øyne, da er han uinteressant for meg uansett. 

Anonymkode: 3d53a...645

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre katter. Heldigvis korrigerer (den pene, snille, morsomme, rike) mannen min meg når jeg sier mine katter, han ser strengt på meg og sier "våre katter."

Anonymkode: 2725b...ff2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forbinder vel uttrykket med de som drar forholdet til katten litt langt og der det blir en påfallende stor del av livet og et substitutt for relasjonene andre etablerer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misogynisme forkledd som humor. En kvinne som passer godt på kjæledyret sitt og prioriterer det foran å jakte på middelaldrende mannfolk? Oi, her må det nedrakking til! Vi finner opp et nedlatende og nedsettende begrep og håper vi klarer å shame henne til å komme på bedre tanker. 

Anonymkode: f8e1d...d02

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på meg selv som en kattedame som mangler 9 katter, da jeg er glad i dyr, men ikke har en livsstil som tilsier at jeg kan ta vare på et dyr på en god måte. Det som jeg synes er interessant er at det er flere "hundemennesker" som hater katter, mens de feste som liker katter liker alle dyr. Mulig jeg overtenker, men en hund er ofte din største fan, mens en katt er alltid en liten uforutsigbar rebell. Jeg aner ikke om det kan overføres til menneskelige relasjoner, men jeg synes det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...