Svisle Skrevet 2. februar 2023 #1 Del Skrevet 2. februar 2023 Har endelig funnet en treningsform jeg føler at jeg kan mestre på sikt og som er GØY - nemlig hoppetau. Kjøpt en startpakke med to forskjellige tau (ett tungt med "perler" på og ett vanlig i tau) hvor det fulgte med en hoppetaumanual med ulike programmer og steg. Har forferdelig dårlig kondis/utholdenhet men klarer å hoppe i sånn 3-4 minutter etterfulgt at noen enkle husmorsstyrkeøvelser. Regner med at dette klarer jeg å øke gradvis og relativt fort, men så sier jo reklamen for dette at 10 minutter med hoppetau om dagen tilsvarer 20-30 minutter løping. Men trenger ikke kroppen å hente seg inn litt innimellom eller er det bare å kjøre på med litt hopping hver dag? Kjenner jeg er dritsår i leggene etter tre dager på rad... 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 2. februar 2023 #2 Del Skrevet 2. februar 2023 (endret) Ja, jeg og elsket hoppetau. Det og sykling. Men så bestemte kroppen min seg for å kødde det til, med bekhterevs og artrose i knær. Så som følge av det har vekta mi økt en del, og har en del problemer nå. Svømming er visst det som skal være beste treningsformen for meg, men hater vann, så litt vanskelig der. Må bare prøve å finne meg noe nytt jeg kan like like godt som hoppetau. Endret 2. februar 2023 av Lykkedykker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjelpsom Skrevet 2. februar 2023 #3 Del Skrevet 2. februar 2023 2 minutter siden, Lykkedykker said: Ja, jeg og elsket hoppetau. Det og sykling. Men så bestemte kroppen min seg for å kødde det til, med bekhterevs og artrose i knær. Så som følge av det har vekta mi økt en del, og har en del problemer nå. Svømming er visst det som skal være beste treningsformen for meg, men hater vann, så litt vanskelig der. Må bare prøve å finne meg noe nytt jeg kan like like godt som hoppetau. Jeg har også artrose i knær og generell leddgikt. Jeg er ute å går mange kilometer om dagen i terrenget og det fungerer veldig bra. Jeg har når drevet å gått i mange år og er i bedre form nå (51) en noen gang. Ja det kan være vondt av og til, men gange i terreng gir myk landing for knærne og trener både balanse og kjernemusklatur. Du vil da styrke flere av de minsre musklene og senene i bena og vil da få ekstra støtte til knær. Men det er selvfølgelig ikke alle dette vil fungere for, 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #4 Del Skrevet 2. februar 2023 2 hours ago, Svisle said: Har forferdelig dårlig kondis/utholdenhet men klarer å hoppe i sånn 3-4 minutter (...) Det anbefales å gjøre slike øvelser i intervaller, hvis man ønsker å oppbygge kondisjon. Eks.: (aktiv i 20 sek, 10 sek pause) x 8 Du kan skape variasjon ved å veksle mellom tau, men viktigst av alt er at du virkelig gir gass i de aktive perioder. Det blir enda bedre hvis du tar en lett opvarmning først. (Lett = du skal bli varm, men ikke trøtt). Anonymkode: fccb7...f3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #5 Del Skrevet 2. februar 2023 Hoppetau er gøy! Men hvor effektivt er det egentlig? Er målet ditt å forbrenne kalorier eller bare å få beveget på kroppen? Vet du hvor mange kalorier som forbrennes på 15 minutter for eksempel? Anonymkode: be1a3...bef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 2. februar 2023 #6 Del Skrevet 2. februar 2023 Svisle skrev (3 timer siden): Har endelig funnet en treningsform jeg føler at jeg kan mestre på sikt og som er GØY - nemlig hoppetau. Kjøpt en startpakke med to forskjellige tau (ett tungt med "perler" på og ett vanlig i tau) hvor det fulgte med en hoppetaumanual med ulike programmer og steg. Har forferdelig dårlig kondis/utholdenhet men klarer å hoppe i sånn 3-4 minutter etterfulgt at noen enkle husmorsstyrkeøvelser. Regner med at dette klarer jeg å øke gradvis og relativt fort, men så sier jo reklamen for dette at 10 minutter med hoppetau om dagen tilsvarer 20-30 minutter løping. Men trenger ikke kroppen å hente seg inn litt innimellom eller er det bare å kjøre på med litt hopping hver dag? Kjenner jeg er dritsår i leggene etter tre dager på rad... Dette blir for dumt å sidestille uten å si noe som helst om intensitet (for dumt av reklamen altså, ikke deg). 10 minutter hoppetau for meg tilsvarer på ingen måte 20 - 30 minutter løping. Hvis jeg for eksempel løper harde intervaller i 20 - 30 minutter så har jeg fått en mye bedre treningsøkt enn 10 minutter hoppetau. Men det er jo bare fordi jeg suger i hoppetau. Om jeg hadde blitt dritgod i hoppetau, så kunne man kanskje begynt å sammenligne. Men ikke uten å sette det i kontekst av intensitet. Kroppen er skapt for å løpe. Du vil kunne oppnå enhver intensitet i hele verden, fra full pinne sprint til rolig jogging i timesvis og titallts kilometer (igjen, trente personer da, ultramaraton osv.). Det betyr ikke at hoppetau er dårlig trening, eller at du skal løpe istedenfor. Jeg bare mener at disse reklamene må slutte å sammenligne på den måten. 10 minutter intensiv hoppetau tilsvarer sikkert 20 minutter rolig jogg, men 20 minutter intensiv løping er da mye "bedre" enn 10 minutter rolig hoppetau med snublepauser. Alt etter hva man legger i "bedre" da! DET var en tangent, beklager, ruller meg inn igjen her... Du kan fint kjøre på med litt hopping hver dag, men ikke begynn rett på hver dag. Du må la kroppen få tid til å bygge seg opp. Dette er en relativt belastende øvelse for ledd og muskler, og du bør ha hviledager mellom i starten. Jeg ville hatt minst én hviledag mellom og startet med det du klarer nå som er 3 - 4 minutter. Så ville jeg først økt lengden på øktene, men fortsatt å ha minst én hviledag mellom. Når du takler lengre økter kan du korte ned øktene igjen og øke frekvensen. Til slutt burde du takle hoppetau hver dag Men husk, lytt til kroppen. Kanskje må du ha to hviledager noen ganger også. Da kan du gjøre litt annen mindre belastende trening de dagene 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 2. februar 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det anbefales å gjøre slike øvelser i intervaller, hvis man ønsker å oppbygge kondisjon. Eks.: (aktiv i 20 sek, 10 sek pause) x 8 Du kan skape variasjon ved å veksle mellom tau, men viktigst av alt er at du virkelig gir gass i de aktive perioder. Det blir enda bedre hvis du tar en lett opvarmning først. (Lett = du skal bli varm, men ikke trøtt). Anonymkode: fccb7...f3d De 3-4 minuttene blir intervaller av seg selv - både fordi jeg snubler og fordi jeg må få igjen pusten. 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 2. februar 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hoppetau er gøy! Men hvor effektivt er det egentlig? Er målet ditt å forbrenne kalorier eller bare å få beveget på kroppen? Vet du hvor mange kalorier som forbrennes på 15 minutter for eksempel? Anonymkode: be1a3...bef Målet mitt er først og fremst å få opp pulsen og kondisjonen - altså bedre generelt i form. Jeg går 1-1,5 time hver dag med hundene, hater treningsstudio og har gitt opp løping pga dårlige hofter/bekken. For å få mer ut av gåturene har jeg nå kjøpt vektvest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 2. februar 2023 #9 Del Skrevet 2. februar 2023 Svisle skrev (4 timer siden): Har endelig funnet en treningsform jeg føler at jeg kan mestre på sikt og som er GØY - nemlig hoppetau. Kjøpt en startpakke med to forskjellige tau (ett tungt med "perler" på og ett vanlig i tau) hvor det fulgte med en hoppetaumanual med ulike programmer og steg. Har forferdelig dårlig kondis/utholdenhet men klarer å hoppe i sånn 3-4 minutter etterfulgt at noen enkle husmorsstyrkeøvelser. Regner med at dette klarer jeg å øke gradvis og relativt fort, men så sier jo reklamen for dette at 10 minutter med hoppetau om dagen tilsvarer 20-30 minutter løping. Men trenger ikke kroppen å hente seg inn litt innimellom eller er det bare å kjøre på med litt hopping hver dag? Kjenner jeg er dritsår i leggene etter tre dager på rad... Kult at du har funnet noe du liker! Det er faktisk det viktigste når det kommer til aktivitet. Du burde starte rolig, som du har gjort, og så lytter du til kroppen underveis. Det er en uvant øvelse for deg så du trenger litt tid på å bygge det opp. Legg gjerne inn noen hviledager bare for sikkerhetsskyld. Bare sørg for at du ikke hopper deg inn i den klassiske too fast too soon too much og ryker på en belastningsskade, strekk eller lignende, for da må man begynne litt forfra når dette er leget. Og motivasjonen får seg en knekk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 2. februar 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 2. februar 2023 Sandum.PT skrev (58 minutter siden): Dette blir for dumt å sidestille uten å si noe som helst om intensitet (for dumt av reklamen altså, ikke deg). 10 minutter hoppetau for meg tilsvarer på ingen måte 20 - 30 minutter løping. Hvis jeg for eksempel løper harde intervaller i 20 - 30 minutter så har jeg fått en mye bedre treningsøkt enn 10 minutter hoppetau. Men det er jo bare fordi jeg suger i hoppetau. Om jeg hadde blitt dritgod i hoppetau, så kunne man kanskje begynt å sammenligne. Men ikke uten å sette det i kontekst av intensitet. Kroppen er skapt for å løpe. Du vil kunne oppnå enhver intensitet i hele verden, fra full pinne sprint til rolig jogging i timesvis og titallts kilometer (igjen, trente personer da, ultramaraton osv.). Det betyr ikke at hoppetau er dårlig trening, eller at du skal løpe istedenfor. Jeg bare mener at disse reklamene må slutte å sammenligne på den måten. 10 minutter intensiv hoppetau tilsvarer sikkert 20 minutter rolig jogg, men 20 minutter intensiv løping er da mye "bedre" enn 10 minutter rolig hoppetau med snublepauser. Alt etter hva man legger i "bedre" da! DET var en tangent, beklager, ruller meg inn igjen her... Du kan fint kjøre på med litt hopping hver dag, men ikke begynn rett på hver dag. Du må la kroppen få tid til å bygge seg opp. Dette er en relativt belastende øvelse for ledd og muskler, og du bør ha hviledager mellom i starten. Jeg ville hatt minst én hviledag mellom og startet med det du klarer nå som er 3 - 4 minutter. Så ville jeg først økt lengden på øktene, men fortsatt å ha minst én hviledag mellom. Når du takler lengre økter kan du korte ned øktene igjen og øke frekvensen. Til slutt burde du takle hoppetau hver dag Men husk, lytt til kroppen. Kanskje må du ha to hviledager noen ganger også. Da kan du gjøre litt annen mindre belastende trening de dagene Tusen takk for ett supert og konstruktivt svar! 😊 Jeg skjønner jo også at man ikke kan sammenligne epler og pærer sånn uten videre, men det jeg reagerte litt på er at det var anbefalt HVER dag. Løping er dessverre utelukket for meg pga dårlige hofter og bekken (har prøvd!) og treningsstudio er kjedelig samtidig som det stjeler av tiden jeg elsker å bruke ute på tur med hundene mine. Så hoppetau sånn ca. annenhver dag hvor jeg øker lengden på øktene gradvis og så gå tur med vektvest annenhver dag (altså tur går jeg hver dag) så gjør jeg ihvertfall noe riktig og helsebringende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 2. februar 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 2. februar 2023 Bombasi skrev (1 minutt siden): Kult at du har funnet noe du liker! Det er faktisk det viktigste når det kommer til aktivitet. Du burde starte rolig, som du har gjort, og så lytter du til kroppen underveis. Det er en uvant øvelse for deg så du trenger litt tid på å bygge det opp. Legg gjerne inn noen hviledager bare for sikkerhetsskyld. Bare sørg for at du ikke hopper deg inn i den klassiske too fast too soon too much og ryker på en belastningsskade, strekk eller lignende, for da må man begynne litt forfra når dette er leget. Og motivasjonen får seg en knekk. Det er kjempegøy og digger at pulsen går rett til himmelen, men leggene mine protesterer i dag. 😅😅 Men da tenker jeg riktig da? At en utrent, middelalderen kropp har godt av kortere økter med litt hvile imellom? Hver dag går jeg jo tur med hundene så for å få litt mer ut av de så har jeg kjøpt meg vektvest. Kanskje lurt å bruke den de dagene jeg ikke hopper da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 2. februar 2023 #12 Del Skrevet 2. februar 2023 Svisle skrev (10 minutter siden): Det er kjempegøy og digger at pulsen går rett til himmelen, men leggene mine protesterer i dag. 😅😅 Men da tenker jeg riktig da? At en utrent, middelalderen kropp har godt av kortere økter med litt hvile imellom? Hver dag går jeg jo tur med hundene så for å få litt mer ut av de så har jeg kjøpt meg vektvest. Kanskje lurt å bruke den de dagene jeg ikke hopper da? Ja vil tro du tenker riktig. Men er ikke lett for meg å si, det er kun beina og magefølelsen din som vet svaret på dette. Lytt til deg selv. Og ikke ha dårlig samvittighet for at du tar det med ro en dag eller to innimellom. Det viktigste vil jeg si er at du utfører det, omså 3x ganger i uka i starten, for deretter å øke. Det er iallefall bedre det enn å gå på en belastningsskade og/eller gjøre seg selv umotivert underveis. Husk for øvrig at både hoppetau og tur med eller uten vektvest er beintrening, så jeg tror ikke du kan kalle en tur med en vektvest på deg som en "hviledag". Særlig ikke hvis du er utrent. Husk å kos deg både med det ene og det andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1312 Skrevet 2. februar 2023 #13 Del Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hoppetau er gøy! Men hvor effektivt er det egentlig? Er målet ditt å forbrenne kalorier eller bare å få beveget på kroppen? Vet du hvor mange kalorier som forbrennes på 15 minutter for eksempel? Anonymkode: be1a3...bef hoppetau er en av aktivitetene som forbrenner mest og er derfor veldig effektivt. Du forbrenner ca 20 kalorier per minutt, i motsetning til løping som forbrenner 12 kalorier per minutt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 2. februar 2023 #14 Del Skrevet 2. februar 2023 1312 skrev (2 minutter siden): hoppetau er en av aktivitetene som forbrenner mest og er derfor veldig effektivt. Du forbrenner ca 20 kalorier per minutt, i motsetning til løping som forbrenner 12 kalorier per minutt. Dette kommer helt an på intensiteten man hopper på eller løper på. Kaloriforbruk er ene og alene et resultat av forbrukt oksygen. Oksygen kan du forbruke på mange måter. Jo bedre trent du er, jo mer oksygen klarer du å forbruke per minutt. Bjørn Dæhlie kunne i sin storhetstid ligge lenge på 25 kcal per minutt. Det hadde vært en komfortabel intensitet å ligge på. Den gjennomsnittlige kvinne er heldig om maksimalt oksygenopptak per minutt i det hele tatt når 3 liter. Dæhlie hadde 7+ liter per minutt. Det forbrennes 5 kcal per liter forbrent oksygen. Så du må forbrenne 4 liter oksygen per minutt for å forbrenne 20 kcal per minutt. Dette er en intensitet langt over det vanlige folk klarer å holde i noe som nærmer seg produktiv tid. Hvis VO2-maks hadde vært 4 liter per minutt, så hadde en godt trent person klart å holde den intensiteten i mellom 4 - 6 minutter. Og da kjører man seg helt ut. Så å sette et kaloriforbruk på en øvelse blir helt feil. Kaloriforbruket kommer fra personen, og en person kan forbrenne mye eller lite i mange forskjellige øvelser. Det handler om hvor godt trent man er, og hvor høy intensitet man jobber på 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 2. februar 2023 #15 Del Skrevet 2. februar 2023 Svisle skrev (2 timer siden): Tusen takk for ett supert og konstruktivt svar! 😊 Jeg skjønner jo også at man ikke kan sammenligne epler og pærer sånn uten videre, men det jeg reagerte litt på er at det var anbefalt HVER dag. Løping er dessverre utelukket for meg pga dårlige hofter og bekken (har prøvd!) og treningsstudio er kjedelig samtidig som det stjeler av tiden jeg elsker å bruke ute på tur med hundene mine. Så hoppetau sånn ca. annenhver dag hvor jeg øker lengden på øktene gradvis og så gå tur med vektvest annenhver dag (altså tur går jeg hver dag) så gjør jeg ihvertfall noe riktig og helsebringende? Bare gåturene dine alene er jo veldig helsefremmende! Hvis du i tillegg klarer å få pulsen høyere opp i sonene 2 - 3 ganger per uke gjennom en annen aktivitet som du både liker og klarer å gjennomføre, så er jo det helt supert på alle måter 😃 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 2. februar 2023 #16 Del Skrevet 2. februar 2023 Hoppetau må da være noe av det kjedeligste som finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #17 Del Skrevet 2. februar 2023 4 hours ago, Svisle said: De 3-4 minuttene blir intervaller av seg selv - både fordi jeg snubler og fordi jeg må få igjen pusten. 😅 Jeg skjønner hva du mener, men jeg vil likevel oppfordre deg til å gjøre et helhjertet forsøk med "disiplinert" intervall-trening. Man tenker og yter annerledes når man vet man bare skal gjøre "X øvelse" i 20 sekunder før man får pause. Skal man derimot gjøre "X øvelse" uavbrutt inntil man segner, holder man ubevisst/automatisk litt igjen Anonymkode: fccb7...f3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 2. februar 2023 Forfatter #18 Del Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner hva du mener, men jeg vil likevel oppfordre deg til å gjøre et helhjertet forsøk med "disiplinert" intervall-trening. Man tenker og yter annerledes når man vet man bare skal gjøre "X øvelse" i 20 sekunder før man får pause. Skal man derimot gjøre "X øvelse" uavbrutt inntil man segner, holder man ubevisst/automatisk litt igjen Anonymkode: fccb7...f3d Absolutt helt med på den, men nå må jeg først fokusere på å få en god hoppeteknikk. 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 2. februar 2023 Forfatter #19 Del Skrevet 2. februar 2023 Adrenalina1 skrev (5 minutter siden): Hoppetau må da være noe av det kjedeligste som finnes. Heldigvis er smaken som baken - den er delt. Jeg synes hoppetau med fengende musikk til er kjempegøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 3. februar 2023 #20 Del Skrevet 3. februar 2023 Svisle skrev (10 timer siden): Heldigvis er smaken som baken - den er delt. Jeg synes hoppetau med fengende musikk til er kjempegøy. Ja, heldigvis. Smaken er som baken☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå