Gå til innhold

Hvem er snillest, hamster og marsvin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Barna mine har lyst på et lite kjæledyr og har vært hos venner med både marsvin og hamster. Alle dem biter noe veldig. Skarpe tenner har de og. Så vi lurer på hvem av dem som egentlig er snillest mtp bitingen? Altså ikke blir så lett skremt at de slår til osv. 

Har noen hatt en eller begge og kan si noe om dette?

Takk :)

Anonymkode: 7ac54...e5c

Skrevet

Ja, både hamster og marsvin (og alle andre burdyr) kan godt bite. De er ofte ikke så interessert i å bli løftet eller tatt på, og biter dermed om de ikke blir respektert. Det har ikke noe med om de er "snille" eller "slemme" å gjøre. 

En del av dem blir aldri håndtamme og egner seg derfor ikke så godt som kjæledyr for barn (med mindre barnet er fornøyd med å bare studere dyret, og ikke nødvendigvis ta på det). 

Hamster og marsvin er ulike dyr, som trenger ulike habitater, plass og stell. Dere bør heller se på hva dere har plass til og tid til, fremfor subjektive meninger om hvem som er snillest. 

Hamstere er solitære dyr, de kan være alene. De må ha god plass, og bør ha godt med substrat i buret og gravemuligheter. De bør dermed ikke bo i typiske plast/stålbur, men heller store akvarier, f.eks. Lever i 2-4 år.

Marsvin er sosiale, og man må ha mer enn en. De er større og tar større plass, og de må ha høy, noe som kan bety litt mer søl innendørs. De kan ofte bli mer sosiale og interagere godt med folk om man behandler dem bra. De kan leve opp til 10 år, så man må være forberedt på en langsiktig forpliktelse.

Det er til enhver tid masse marsvin som selges/gis bort på Finn, jeg ville nok startet der. Da kan dere hilse på dyrene og kanskje finne voksne, godt temte dyr som er vant til barn/håndtering, og så binder dere dere ikke nødvendigvis for 8-10 år frem i tid.

Anonymkode: f9798...3f7

• Nyttig 6
Skrevet

Enig i at det ikke handler om snill/slem. Man må behandle dem varsomt og med respekt, så er det nok individuelle forskjeller hvor tamme de blir og hvor lav terskel de har for å bite. Helt ærlig, hvis disse andre barna sine marsvin og hamstere biter mye så tenker jeg at barna kanskje ikke har behandlet dem riktig...

Stor forskjell på hamster og marsvin ang. plassbehov og forventet levealder.

Anonymkode: d31db...25d

• Liker 4
Skrevet

Hvis du skal kjøpe hamster, velg syrisk hamster. Den er tammere enn miniatyrene. Jeg har hatt mange hamstre men ingen har bitt. De trenger selvfølgelig tilvenning og kontakt med mennesker fra de er små. 

Anonymkode: 40b7b...cf5

Skrevet

Hva har du mest lyst på da? Blir jo tross alt ditt dyr og. Personlig får jeg mer kontakt med marsvin. Mer intelligente enn mange er klar over :)

Anonymkode: ea35b...40c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...