Gå til innhold

Sykehus = venting

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nå vært innlagt på sykehus som pårørende i snart 4 døgn. Jeg synes «alt» er bare venting, og spising. Ingen undersøkelser har vært utført på snart to døgn. Og dette skal være en utredning, ikke behandling. Pasienten og jeg må være på rommet eller aller nådigst korridoren rett utenfor, så vi er klare når det skulle skje noe, ingen vet når. Så i tillegg til å ha det fælt og være redde er vi «innesperret». 

Pasientene klager over at de må spise så ofte. Det er selvsagt ikke tvang, men jeg har sett folk kaste mesteparten av middagen fordi de spiste varm lunsj 2 2/2 - 3 timer tidligere. Selv faster jeg 16 timer i døgnet, og vi spiser mye mer usunn mat enn vi er vante til. Vi spiser vanligvis ikke poteter eller pølser, og vi spiser mye rå grønnsaker. Jeg spiser det til hvert måltid. Her får vi litt ihjelkokte gulrøtter og kålrot. 

Og det er så varmt om nettene at jeg har søvnproblemer. Jada, vi er heldige som bor i Norge, men vi blir stressede og gale av all ventingen. Sikkert også fordi vi er vante til å være aktive.

Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 9d6d3...505

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan holder/holdt dere ut?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har nå vært innlagt på sykehus som pårørende i snart 4 døgn. Jeg synes «alt» er bare venting, og spising. Ingen undersøkelser har vært utført på snart to døgn. Og dette skal være en utredning, ikke behandling. Pasienten og jeg må være på rommet eller aller nådigst korridoren rett utenfor, så vi er klare når det skulle skje noe, ingen vet når. Så i tillegg til å ha det fælt og være redde er vi «innesperret». 

Pasientene klager over at de må spise så ofte. Det er selvsagt ikke tvang, men jeg har sett folk kaste mesteparten av middagen fordi de spiste varm lunsj 2 2/2 - 3 timer tidligere. Selv faster jeg 16 timer i døgnet, og vi spiser mye mer usunn mat enn vi er vante til. Vi spiser vanligvis ikke poteter eller pølser, og vi spiser mye rå grønnsaker. Jeg spiser det til hvert måltid. Her får vi litt ihjelkokte gulrøtter og kålrot. 

Og det er så varmt om nettene at jeg har søvnproblemer. Jada, vi er heldige som bor i Norge, men vi blir stressede og gale av all ventingen. Sikkert også fordi vi er vante til å være aktive.

Dere kan be om kost tilrettelegging, og ja det er endel dødtid når en er innlagt men dere trenger ikke være lenket til rommet. Bare gi beskjed til avd vakten(e) om dere vil gå en liten tur 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk! Men hvis det er ledig time for CT eller MR akkurat når vi er borte noen minutter, går vel den timen til andre? Hvis de ikke kan ringe oss da.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk! Men hvis det er ledig time for CT eller MR akkurat når vi er borte noen minutter, går vel den timen til andre? Hvis de ikke kan ringe oss da.

Med mindre dere skal være langt vekke fra sykehuset går det bra, de ringer dere så lenge dere har gitt beskjed 

• Nyttig 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden):

Med mindre dere skal være langt vekke fra sykehuset går det bra, de ringer dere så lenge dere har gitt beskjed 

Takk, da prøver vi det. Er nok å være rett utenfor sykehuset og få frisk luft.

• Liker 1
Skrevet

Dere kan vel ta opp vinduet på natten hvis det er varmt,og så er det nok en mulighet kanskje til å regulere varmovner. Få tiden til å gå med kortspill, andre spill, se på tv osv. Og sjekk om det er en veranda på avdelingen dere kan bruke hvis den ikke er for isete eller full av snø.

Anonymkode: cabc6...ece

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk, da prøver vi det. Er nok å være rett utenfor sykehuset og få frisk luft.

Du spurte ikke sykepleierne først om det er greit at dere er i nærheten slik at de kan ringe før du satt i gang å sutre på KG? Så lite pragmatisk du virker.. Dere står fritt til å hoppe over maten å bestille take away!

Anonymkode: 74ddb...5f7

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du spurte ikke sykepleierne først om det er greit at dere er i nærheten slik at de kan ringe før du satt i gang å sutre på KG? Så lite pragmatisk du virker.. Dere står fritt til å hoppe over maten å bestille take away!

Anonymkode: 74ddb...5f7

Er jo ikke direkte sutrete mer passiv aggressiv startinnlegg, men er endel som synes det er flaut å spørre om slikt når de er innlagt

• Hjerte 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden):

Er jo ikke direkte sutrete mer passiv aggressiv startinnlegg, men er endel som synes det er flaut å spørre om slikt når de er innlagt

Da kan de ikke klage og sutre over hvordan det er. Da er det jo de selv som er problemet. Selvinnsikt er en fin ting.

Anonymkode: 585c1...010

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Paramount
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er vi blitt banket inn i hodet ja, men stadig flere tviler, og det med god grunn. Jeg kjenner meg godt igjen. Norske politikere er smålige, gjerrige, griske og har ingen store visjoner. Framtida handler om å berge stumpene til neste valg. De skal knipe inn budsjettene, selv om vi drukner i penger. Alt bygges for lite. Det er fattigmannens tankegang over det hele. Veier, infrastruktur, sykehus, alt er for smått, trangt og typisk norsk. Internasjonalt kjører politikerne høy sigarføring og drysser penger rundt seg. Da får vi slike uansvarlige tilstander her i Norge, hvor vi som betaler det hele bor:

– I stedet for å behandle pasienten, går altfor mye tid til å finne et rom å legge pasienten i. Vi må se på finansieringen av sykehusbygg og vurdere de store samfunnsøkonomiske kostnadene ved å bygge for lite, sier Rime.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EQjgxl/legepresidenten-frykter-krasjlanding-i-helsetjenesten

Skrevet

Jeg har ligget en del på sykehus og det er MYE dødtid og venting. Har alltid med meg mobil med lader og ladebank hvis jeg blir innlagt. Tar også med øretelefoner og laptop hvis det er snakk om litt lengre innleggelse. 

Jeg kritiserer ikke de som jobber der, de løper bena av seg. Men det er noe galt med systemet. Jeg lå også inne for utredning, fikk èn undersøkelse om dagen, resten var bare venting. Hva kostet det samfunnet at jeg lå der, ellers i fin form, og tok opp sengeplass og fire måltider om dagen  i en uke? Hadde jeg fått to-tre undersøkelser per dag kunne jeg vært ute i løpet av noen få dager og staten kunne spart mye penger.

Anonymkode: b6d74...a83

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da kan de ikke klage og sutre over hvordan det er. Da er det jo de selv som er problemet. Selvinnsikt er en fin ting.

Anonymkode: 585c1...010

Vel, mange norske er redde for å spørre direkte og utrykke sine ønsker direkte. Så da kan det fort være enklere å spørre inne på et forum hvor en er anonym

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hold dere i det minste på avdelingen. Kjøp deg et blad eller noe annet som du kan drive med i påvente av undersøkelse. En annen ting, er at du høres bortskjemt ut. Du er ikke på hotell og kan ikke kreve at kjøkkenet skal tilpasse seg dine matvaner. En dør ikke av å spise en pølse i ny og ne. De sykehusene jeg har vært innlagt på, har alltid hatt god mat og en middags-meny der du kan velge hva du vil spise.

Det er ikke så vanskelig.

Anonymkode: 7e1cc...c20

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dere kan vel ta opp vinduet på natten hvis det er varmt,og så er det nok en mulighet kanskje til å regulere varmovner. Få tiden til å gå med kortspill, andre spill, se på tv osv. Og sjekk om det er en veranda på avdelingen dere kan bruke hvis den ikke er for isete eller full av snø.

Anonymkode: cabc6...ece

Det er kaldt og mye snø ute. Samboeren takler ikke å være lenge på sykehus, og får delir. Han kan ikke konsentrere seg om noe.

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (18 timer siden):

Ja, jeg er slik. Vil ikke være til bry. Og i tillegg har jeg diagnosene sosial angst og panikkangst, og er redd for hva som er galt med hodet til samboeren min.

• Hjerte 1
Skrevet

Maten på sykehus er tilrettelagt for folk som er syke. Kokte grønnsaker og mat med mye kalorier er lettere å både spise og få i seg nok selv om en har dårlig matlyst.

Få noen til å stikke innom med cherrytomater, knaske-gulerøtter, frukt, snacks-paprika ol. Du kan helt fint ha egne grønnsaker på rommet :) 

Anonymkode: 45cb7...23d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har ligget en del på sykehus og det er MYE dødtid og venting. Har alltid med meg mobil med lader og ladebank hvis jeg blir innlagt. Tar også med øretelefoner og laptop hvis det er snakk om litt lengre innleggelse. 

Jeg kritiserer ikke de som jobber der, de løper bena av seg. Men det er noe galt med systemet. Jeg lå også inne for utredning, fikk èn undersøkelse om dagen, resten var bare venting. Hva kostet det samfunnet at jeg lå der, ellers i fin form, og tok opp sengeplass og fire måltider om dagen  i en uke? Hadde jeg fått to-tre undersøkelser per dag kunne jeg vært ute i løpet av noen få dager og staten kunne spart mye penger.

Anonymkode: b6d74...a83

Jeg er helt enig. Heldigvis rakk jeg ta mobil og powerbank, men uten kabel 🙄 Rakk ikke lete fordi jeg skulle være med ambulansen. Her tar vi opp to senger ettersom samboeren har fått så mye «sykehusdelir» at han til og med tror det vokser planter oppi taket. Nevrologen ba meg overnatte. Jeg skjønner det er best for sykepleierne, de har altfor mye å gjøre fra før, og de er alltid hyggelige. Nå har det vært enda en dag med null undersøkelser. Nevrologen lovte oss to, og at vi kunne dra hjem fredag. Det er de ansvarlige på MR-avdelingen som utsetter selv om nevrologen purrer. De må nemlig leie inn en spesialsykepleier som må koble noe om i pacemakeren til samboeren, ellers kan han ikke ta MR.

Skrevet

Legger til at dette er et sykehus helseministeren har klaget på fordi det går med stort underskudd. Sykehuset fikk beskjed om å stramme inn enda mer. Hva skal ledelsen gjøre? De slutter å leie inn vikarer. De er underbemannet. Sykepleierne jobber noen ganger to skift etter hverandre. De som har nattskift jobber i 10 timer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Legger til at dette er et sykehus helseministeren har klaget på fordi det går med stort underskudd. Sykehuset fikk beskjed om å stramme inn enda mer. Hva skal ledelsen gjøre? De slutter å leie inn vikarer. De er underbemannet. Sykepleierne jobber noen ganger to skift etter hverandre. De som har nattskift jobber i 10 timer.

Har de ikke en kardiolog som kan ordne pacemakeren?

Anonymkode: 4805e...616

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...