AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #21 Skrevet 1. februar 2023 Svarte visst ikke på alt. Jeg lar jenta mi overnatte fordi hun ble invitert. Jeg var først noe skeptisk fordi hun ikke hadde sovet borte ennå og trodde at hun kom til å savne meg da det gikk mot leggetid, men jeg tok sjansen siden de bor like nedi veien, og det gikk overraskende fint. Så nå har vi både hatt overnattingsgjest her og hun har sovet over hos to andre i klassen også. Tenker at vi ikke kan gå rundt og ha angst for pedofile og at vi må kunne stole på foreldrene i klassen. Ikke sunt å være overhysterisk. Besteforeldrene har vært barnevakt om natta noen ganger, men da har de sovet her hos oss - fordi de også tenker sånn som meg at hun kommer til å savne senga si. Hun overnatter nok hos besteforeldrene snart, de bor like ved. Anonymkode: 70d40...611 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #22 Skrevet 1. februar 2023 Har jeg ikke tatt stilling til ennå. Men etter flere overgrep i barnehagen (ikke mitt barn) av ansatt jeg stolte på og som passet barnet mitt hver dag i flere år har jeg fått skrekken. Pr nå stoler jeg kun på min mann og våre foreldre. Jeg kommer ikke til å sende på overnatting til andre før jeg merker at barnet er såpass gammel at vi kan ha gode samtaler rundt tema. Og litt på siden, men jeg overnattet veldig sjeldent hos venner før tenårene. De få gangene jeg prøvde måtte jeg bli hentet. Jeg var ikke et utpreget engstelig barn, men dette med å sove borte var vanskelig. Tror ikke det er så uvanlig for endel barn. Bare for å poengtere at overnattingsbesøk ikke er det gøyeste som finnes for absolutt alle barn. Anonymkode: d0376...74e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #23 Skrevet 1. februar 2023 Har vært utsatt for uttalige overgrep og det er derfor jeg er imot overnatting. Anonymkode: 01895...58a 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #24 Skrevet 1. februar 2023 Mine barn har fått lov til å overnatte hos venner fra de kom i skolealder. Jeg ser på det som en del av læringen deres. Den yngste er jente, og det var ikke vanskelig å se at mange av venninnene ikke fikk overnatte hos oss. Jenta mi forsto ikke hvorfor. Heldigvis har hun også venninner med foreldre som kjenner meg godt. Jeg er ikke i tvil om at grunnen er at jeg er alenepappa. Fordommene mot menn er mange og urettferdige. Anonymkode: 205c0...fe0 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #25 Skrevet 1. februar 2023 Barna får overnatte hos familie og venner der jeg kjenner meg trygg på foreldrene. Nå har man aldri garantier, men hos de jeg har en dårlig magefølelse på, så får de ikke overnatte. Anonymkode: fb0c8...bac
Silva Pluvialis Skrevet 1. februar 2023 #26 Skrevet 1. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Svarte visst ikke på alt. Jeg lar jenta mi overnatte fordi hun ble invitert. Jeg var først noe skeptisk fordi hun ikke hadde sovet borte ennå og trodde at hun kom til å savne meg da det gikk mot leggetid, men jeg tok sjansen siden de bor like nedi veien, og det gikk overraskende fint. Så nå har vi både hatt overnattingsgjest her og hun har sovet over hos to andre i klassen også. Tenker at vi ikke kan gå rundt og ha angst for pedofile og at vi må kunne stole på foreldrene i klassen. Ikke sunt å være overhysterisk. Besteforeldrene har vært barnevakt om natta noen ganger, men da har de sovet her hos oss - fordi de også tenker sånn som meg at hun kommer til å savne senga si. Hun overnatter nok hos besteforeldrene snart, de bor like ved. Anonymkode: 70d40...611 Når 4 barn i hver klasse, i gjennomsnitt, utsettes for seksuelle overgrep, så skjønner jeg at folk blir skeptisk til klassekameratenes foreldre. For det er ofte slik at overgrep skjer i nære relasjoner, altså at det er foreldrene selv som begår overgrepene. At foreldre dermed kan være skeptisk til å sende ungen til noen som kanskje misbruker sine egne barn, er ikke rart i det hele tatt. Er man i stand til å forgripe seg på egne barn, er man i stand til det meste… også hva angår andres barn. Ville ikke følt meg trygg. Endret 1. februar 2023 av Tvillingsjel 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #27 Skrevet 1. februar 2023 TS her. Må ærlig si at jeg selv heller litt for og imot, for jeg hadde jo selv fine opplevelser på overnatting hos venner. Men jeg blir også litt påvirket av alle sakene om overgrep. Jeg er enig i at overgrep ikke nødvendigvis skjer på natten, selvfølgelig kan det også skje på trening, skolen, barnehagen, og dessverre mange flere steder. Men hvis man ikke tillater overnatting så kan man kanskje begrense risikoen noe? Hvertfall frem til en viss alder når barnet kan uttrykke seg, og forstå hva de skal gjøre i en ubehagelig situasjon med voksne. Så langt har vi stolt på besteforeldre, de får ha barnet på overnatting. Overnatting hos venner tror jeg ikke blir aktuelt for oss før barnet er i skolealder, også får vi se om vi vil vente lengre når vi kommer dit. Anonymkode: 73356...e77 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #28 Skrevet 1. februar 2023 Jeg må kjenne foreldrene litt på forhånd og det må være skikkelige boforhold og røykvarslere i hus. Anonymkode: 98210...a48 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #29 Skrevet 2. februar 2023 Aldri hos venner/klassekamerater. Kun hos besteforeldre og tante. Ble selv misbrukt på overnatting når jeg gikk på barneskolen. Stoler heller ikke på om andre folk har brannvarsling i orden. Med den grusomme hyttebrannen i fjor friskt i minne. Anonymkode: e2798...a8a
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 2. februar 2023 #30 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det jeg er redd for er overgrep. Mtp. Alle saker i media de senere år med overgrepsnettverk i Norge og kvinner som velger å fortsette å leve sammen med menn som holder på med dette skremmer vettet av meg. Jeg har også en venninne som dessverre ble misbrukt som barn av sin barndomsvenns far og onkel. Så nei, mine barn får ikke overnatte hos andre på en god del år. Jeg forstår ikke hva du legger i «ordnede forhold»? Overgrep skjer i alle samfunnslag og av alle typer mennesker. Anonymkode: 870fc...e9c Du har ikke med ungene i bil heller da? Sjansen for å havne i en bilulykke er nok betraktelig større enn å bli utsatt for overgrep.
Arkana Skrevet 2. februar 2023 #31 Skrevet 2. februar 2023 (endret) Ja, selvfølgelig. Alle barna mine har vært på overnattingsbesøk hos venner fra de begynte på skolen. Yngstemann har eller er på overnattingsbesøk de fleste helger. Hvis man skal være overdrevet redd (ja, det er overdrevet når man nekter barna å drive med normale aktiviteter) for overgrep kan man strengt tatt ikke sende barn i barnehagen, på skolen eller på fritidsaktiviteter heller. Det går ikke an å begrense barnas liv pga egen angst. Endret 2. februar 2023 av Arkana 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #32 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kun hos bestemor og sine tanter. Jeg kommer nok ikke til å tillate overnatting hos andre før begge (3 og 5) er over 12 år gamle. Muligens senere. De må gjerne ha overnatting her, men jeg tar faktisk ikke sjansen på at de skal sove borte. Det er så mange skumle mennesker rundt omkring, og jeg nekter å risikere at noe skulle skjedd dem. Mannen er også helt enig. Anonymkode: 870fc...e9c Når minste er tre er jo dette fortsatt ikke så aktuell problemstilling. Men det kommer til å dukke opp mange anledninger for overnatting lenge før 12 år. Klasseturer, fotballcuper, korpstur, speidertur, alt etter hva man driver med. Overnatting hos bestevenner, bli med noen på hytta… Vi vil alle beskytte barna våre, men de skal og utvikle seg til selvstendige mennesker, og de skal få lov til å ha opplevelser uten streng foreldrekontroll etterhvert som de vokser til. Anonymkode: 3599b...2c2 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #33 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når minste er tre er jo dette fortsatt ikke så aktuell problemstilling. Men det kommer til å dukke opp mange anledninger for overnatting lenge før 12 år. Klasseturer, fotballcuper, korpstur, speidertur, alt etter hva man driver med. Overnatting hos bestevenner, bli med noen på hytta… Vi vil alle beskytte barna våre, men de skal og utvikle seg til selvstendige mennesker, og de skal få lov til å ha opplevelser uten streng foreldrekontroll etterhvert som de vokser til. Anonymkode: 3599b...2c2 Leirskoler, camper osv kan ofte foreldrene være med på dersom man er engasjert ellers i året. Fem-åringen har vært på felles ute-soving i høst med noen venner fra barnehagen hvor vi foreldrene også var med og vi alle sov utendørs. Så jo, man kan beskytte barna sine og samtidig gi dem fine og lærerike opplevelser. Anonymkode: 870fc...e9c 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #34 Skrevet 2. februar 2023 Arkana skrev (3 timer siden): Ja, selvfølgelig. Alle barna mine har vært på overnattingsbesøk hos venner fra de begynte på skolen. Yngstemann har eller er på overnattingsbesøk de fleste helger. Hvis man skal være overdrevet redd (ja, det er overdrevet når man nekter barna å drive med normale aktiviteter) for overgrep kan man strengt tatt ikke sende barn i barnehagen, på skolen eller på fritidsaktiviteter heller. Det går ikke an å begrense barnas liv pga egen angst. Barnas liv trenger ikke bli begrenset. Treninger kan foreldre være med på, besøk kan foregå på dagtid hjemme hos oss (overnatting vil også være greit her hjemme). Barna har også søskenbarn som de kan overnatte hos, så jeg tror ikke dette blir noe stort tap for dem. Tapet er uansett verdt det så lenge vi som foreldre beskytter barna våre så langt som mulig fra overgrep. Anonymkode: 870fc...e9c 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #35 Skrevet 2. februar 2023 Ja det gjør jeg 😊 Begge barna husker fortsatt sin første overnatting og den gleden er noe jeg unner dem. Det er vel større fare for overgrep i barnehager, skoler, fritidsaktiviteter osv... Enn i private hjem virker det som egentlig. Vi er hvertfall såpass på snakk med alle foreldre at vi har valgt å stole på dem. Anonymkode: 6dd09...af3 3
Eva-Lena Skrevet 2. februar 2023 #36 Skrevet 2. februar 2023 Mine barn overnattet både hos familie og venner. Ekstra stas å sove hos vennene sine. Vi hadde flere ganger venner av barna på overnatting også. Jeg syns det høres merkelig ut at noen foreldre ikke lar barna sove borte. Det er vel ganske normalt tenker jeg.
Arkana Skrevet 2. februar 2023 #37 Skrevet 2. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnas liv trenger ikke bli begrenset. Treninger kan foreldre være med på, besøk kan foregå på dagtid hjemme hos oss (overnatting vil også være greit her hjemme). Barna har også søskenbarn som de kan overnatte hos, så jeg tror ikke dette blir noe stort tap for dem. Tapet er uansett verdt det så lenge vi som foreldre beskytter barna våre så langt som mulig fra overgrep. Anonymkode: 870fc...e9c Jeg ser at barnet ditt fremdeles er lite. Det vil komme en tid (ved skolestart) da barnet ønsker å overnatte hos venner og ikke bare ha vennene på overnatting hjemme. Det er en viktig del av barnas vennskap og opplevelser og både barnet selv, vennene samt foreldrene vil ønske og forvente at dette er noe som går begge veier. Det vil definitivt oppleves som et tap for barnet å aldri få overnatte hos vennene sine og vennene samt foreldrene kommer til å spørre. Skal du være ærlig å si at du frykter at andre foreldre skal forgripe seg på barna dine (= sosialt selvmord for både deg og barnet ditt, for hvem vil vel være venn med eller sende barna sine til noen som tenker slik om andre helt ubegrunnet?) eller skal du lyve (ikke akkurat en god måte å oppføre seg mot andre mennesker, samt at barnet ditt fort vil avsløre løgnen)? Endret 2. februar 2023 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #38 Skrevet 2. februar 2023 Selvsagt, både hos familie,venner og hos sine venninner/kompiser. Sjeldent ei helg uten overnatting både her og der, og de får også ha venner med seg på hytta, yngstemann har to kompiser han kan ha med seg dit da vi vet barna er trygge på oss og vi kjenner foreldrene godt. Når eldstemann var liten var ofte en kompis av han med oss på sommerferie også,da han ikke hadde de så enkelt hjemme. Jeg husker selv hvor gøy det var med overnatting,telturer og de gangene jeg fikk være med på en venninnes hytte, de gledene skal mine å få ha:) Anonymkode: 7939a...a2a
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #39 Skrevet 2. februar 2023 Jeg har sendt barnet på overnatting til venner, kjenner foreldrene. Samt hos tanter, besteforeldre etc. Har ingen indikasjoner eller grunn til å tro at noe skjer som ikke burde skje. Man kan aldri gardere seg mot noe her i verden, men da må man slutte å leve og låse seg inn. Det kan potensielt skje ulykker hele tiden, hva om barnet blir påkjørt av en i rus på vei til skolen? Eller hva med å kjøre bil? Tørr dere å dra på ferie i fellesferien? Med tanke på all trafikken som er? Det kan jo skje en dødsulykke. Eller hva med alle disse som snur barna sine fremoverlent lenge før man burde? Det er potensielt dødelig. Man må ta sine forholdsregler, men man må ikke bli nevrotisk på en slik måte at det begrenser barnet liv, gjennom opplevelser og utvikling tenker jeg da. Anonymkode: 49cdb...3f2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #40 Skrevet 2. februar 2023 Banjo skrev (13 timer siden): Ja. Barna har overnattet hos familie siden de var rundt året og hos venner siden skolealder. Hos venner hvor vi vet hvem foreldrene er. Hadde de kommet og spurt om å få overnatte hos noen jeg aldri hadde møtt, så hadde jeg nok kjørt dem til overnattingen for å hilse på og for å gi foreldrene kontaktinfo til meg hvis det skulle være noe. Barna har forøvrig vært med og er med på overnattingsturer med barnehagen, skolen, korpset og speideren. Har sett diverse amerikanske mødre på nettet som er veldig hissige på at barna deres aldri skal få overnatte borte. Hvis man er redd for at noe skal skje om natten så tenker jeg at det mye bedre å lære barna å ta ansvar for seg selv, si nei til noe man ikke vil og ringe hjem ved problemer, enn å si at de aldri får overnatte borte. På et eller annet tidspunkt så skal barnet ut i verden alene. Man kan ikke beskytte dem for evig, bare gi dem verktøyene de trenger for å beskytte seg selv. Yeah right, tenk om faren i huset er pedo Anonymkode: 8f817...b6e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå