Gå til innhold

Lar dere barna overnatte hos andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor/hvorfor ikke? Og er det forskjell på om det er hos familie eller hos barnas venner? Kommer det an på alderen til barnet? 

Har sett og lest flere foreldre si at deres barn ikke får lov til å overnatte borte, og syns det er et interessant tema. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 73356...e77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart de får lov til det, hos folk vi kjenner da så klart.

Hos familie har de overnattet siden de var små, hos venner startet det vel med skolestart.

Har aldri engang tenkt tanken at det er noe noen nekter barna sine?!

Anonymkode: 03f8c...391

• Liker 5
Skrevet

Ja.

Barna har overnattet hos familie siden de var rundt året og hos venner siden skolealder. Hos venner hvor vi vet hvem foreldrene er. Hadde de kommet og spurt om å få overnatte hos noen jeg aldri hadde møtt, så hadde jeg nok kjørt dem til overnattingen for å hilse på og for å gi foreldrene kontaktinfo til meg hvis det skulle være noe. Barna har forøvrig vært med og er med på overnattingsturer med barnehagen, skolen, korpset og speideren.

Har sett diverse amerikanske mødre på nettet som er veldig hissige på at barna deres aldri skal få overnatte borte. Hvis man er redd for at noe skal skje om natten så tenker jeg at det mye bedre å lære barna å ta ansvar for seg selv, si nei til noe man ikke vil og ringe hjem ved problemer, enn å si at de aldri får overnatte borte. På et eller annet tidspunkt så skal barnet ut i verden alene. Man kan ikke beskytte dem for evig, bare gi dem verktøyene de trenger for å beskytte seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt før de det, å fra ta de overnatting hos venner er bare slemt

Anonymkode: 82d90...816

• Liker 2
Skrevet

Kun hos bestemor og sine tanter. Jeg kommer nok ikke til å tillate overnatting hos andre før begge (3 og 5) er over 12 år gamle. Muligens senere. De må gjerne ha overnatting her, men jeg tar faktisk ikke sjansen på at de skal sove borte. Det er så mange skumle mennesker rundt omkring, og jeg nekter å risikere at noe skulle skjedd dem. Mannen er også helt enig. 

Anonymkode: 870fc...e9c

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Klart de får lov til det, hos folk vi kjenner da så klart.

Hos familie har de overnattet siden de var små, hos venner startet det vel med skolestart.

Har aldri engang tenkt tanken at det er noe noen nekter barna sine?!

Anonymkode: 03f8c...391

Det er ikke rart at mange kvier seg for å ha barna på overnatting hos folk de ikke kjenner godt og er helt trygge på. Mange er redd for pedofile/overgripere, forståelig nok. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kun hos bestemor og sine tanter. Jeg kommer nok ikke til å tillate overnatting hos andre før begge (3 og 5) er over 12 år gamle. Muligens senere. De må gjerne ha overnatting her, men jeg tar faktisk ikke sjansen på at de skal sove borte. Det er så mange skumle mennesker rundt omkring, og jeg nekter å risikere at noe skulle skjedd dem. Mannen er også helt enig. 

Hva er det som kan skje når de er 11 år som ikke kan skje når de er f.eks. 15 år? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Utrolig spesielt 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at det er en falsk trygghet. Overgrep kan skje selv om barna ikke overnatter. Med mindre du nekter barna å være på noe besøk uten deg til stede, hva skal det hjelpe å nekte overnatting? 

Anonymkode: 28a4e...1c1

• Liker 6
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (27 minutter siden):

Hva er det som kan skje når de er 11 år som ikke kan skje når de er f.eks. 15 år? 

Forhåpentligvis vil det ikke skje noe med dem uansett alder, men jeg tenker at fra 12-års alderen vil det være noe tryggere. Barna vil ha et godt og tydelig språk, de vil vite og forstå mer om sin egen kropp og jeg vil forhåpentligvis ha lært dem mye om hvordan de kan beskytte seg selv og snakke med meg om det meste. Jeg kommer nok til å være restriktiv også etter 12-års alder, men jeg synes pr i dag at det virker som en ganske fornuftig alder. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Å overnatte hos nære venner da man var ca 10 år var jo såå morro! Og å være på overnattingstur med korpset. Synes synd på barna dine som ikke skal få oppleve det. Og særlig hvis «alle andre» får lov. Og forstår ikke hva du er så redd for. Det jeg snakker om er nære venner og andre «ordnede» forhold.

Anonymkode: 82fc8...ce1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å overnatte hos nære venner da man var ca 10 år var jo såå morro! Og å være på overnattingstur med korpset. Synes synd på barna dine som ikke skal få oppleve det. Og særlig hvis «alle andre» får lov. Og forstår ikke hva du er så redd for. Det jeg snakker om er nære venner og andre «ordnede» forhold.

Anonymkode: 82fc8...ce1

Det jeg er redd for er overgrep. Mtp. Alle saker i media de senere år med overgrepsnettverk i Norge og kvinner som velger å fortsette å leve sammen med menn som holder på med dette skremmer vettet av meg. Jeg har også en venninne som dessverre ble misbrukt som barn av sin barndomsvenns far og onkel. Så nei, mine barn får ikke overnatte hos andre på en god del år. Jeg forstår ikke hva du legger i «ordnede forhold»? Overgrep skjer i alle samfunnslag og av alle typer mennesker. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja! Frøkna mi overnatter borte støtt og stadig. Vi kjenner omgangskretsen hennes "greit" godt...

Det er nesten ikke en helg, hvor hun ikke overnatter borte eller vi har overnatting her. Riktig nok er hun ikke av det tøffeste slaget, så det hender vi må hente sent på kveld/natt. 

Det å overnatte borte gir barna glede, sosial kompetanse og selvstendighet og mestring. Jeg ser ingen grunn til å ta fra barna mine det. En overgriper kan du like gjerne finne i din nærmeste omgangskrets. Jeg har elever på videregående hvert eneste år, som aldri har overnattet borte. Det er et ramaskrik, når vi skal reise på tur. Jeg syns det er trist, at de ikke har fått prøve seg. De skal jo snart stå på egne ben. 

Anonymkode: 35591...257

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja, de får overnatte. Hos folk jeg kjenner godt.

Min minste har blitt utsatt for overgrep, ikke på overnatting. Men min angst skal ikke hindre han.

Anonymkode: 86533...817

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva gjør du den dagen de skal på leirskole? 

Anonymkode: 35591...257

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Forhåpentligvis vil det ikke skje noe med dem uansett alder, men jeg tenker at fra 12-års alderen vil det være noe tryggere. Barna vil ha et godt og tydelig språk, de vil vite og forstå mer om sin egen kropp og jeg vil forhåpentligvis ha lært dem mye om hvordan de kan beskytte seg selv og snakke med meg om det meste. Jeg kommer nok til å være restriktiv også etter 12-års alder, men jeg synes pr i dag at det virker som en ganske fornuftig alder. 

Fra 12 års alder er det grunn til å starte å nekte overnatting vil jeg heller si, greit lille nuske knuller storebroren til venninna på overnatting eller? Og da mener jrg frivillig 

Endret av Kaneel
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men da kan de jo ikke være på besøk hos andre heller? 

Anonymkode: 70d40...611

Skrevet

Min har begynt å overnatte, hos de hun kjenner best i klassen. Vi startet med de hun har gått sammen med i barnehagen. Førsteklassing. 

Anonymkode: 70d40...611

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dere er altså de sære foreldrene som nekter barna sine en sunn og vanlig oppvekst med normale utfordringer. Notert. 
Får håpe andre barns foreldre har tiltro til dere, da.😁

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg er redd for er overgrep. Mtp. Alle saker i media de senere år med overgrepsnettverk i Norge og kvinner som velger å fortsette å leve sammen med menn som holder på med dette skremmer vettet av meg. Jeg har også en venninne som dessverre ble misbrukt som barn av sin barndomsvenns far og onkel. Så nei, mine barn får ikke overnatte hos andre på en god del år. Jeg forstår ikke hva du legger i «ordnede forhold»? Overgrep skjer i alle samfunnslag og av alle typer mennesker. 

Men barna kan jo møte en overgriper på fotballtrening eller etter middag hos en venn? Det er ikke sånn at alle overgrep skjer om natten.

Jeg tror virkelig at det er mye lurere å lære barn at nei betyr nei, at ikke alle voksne er snille og at hvis noe kjennes rart eller ekkelt skal man løpe. Lære dem at de eneste hemmelighetene barn og voksne har lov til å ha sammen er hemmeligheter om julegaver og bursdagsgaver. Hvis en voksen sier "dette er vår hemmelighet" så skal man fortelle det hjemme. Og lære dem at de bestemmer over egen kropp helt fra de er bittesmå. At de til og med bestemmer selv om de vil gi bestemor en kos eller ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...