Gå til innhold

Råd ang bursdagsfeiring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn som nylig har blitt 11 år. Hun skal feire bursdagen sin sammen med en annen jente på trinnet om en stund. I tillegg har hun lyst til å invitere noen med på kino. Vi snakker om 7 barn, de er totalt 19 jenter på trinnet. 

Er dette greit? Hvordan gjør dere det når barna vil invitere til filmkveld eller andre ting utenom bursdag? Er der regler for hvor mange som bør inviteres? 

Anonymkode: 8a8c9...9c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det ikke er superviktig å ha en ekstra feiring på kino. Hun kan dra på kino og spørre i klassen om noen vil være med? Hele poenget med å invitere alle vannes jo ut om man har en feller også en "ekte" med de "gode" vennene etterpå. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er såklart greit å gå på kino eller ha filmkveld med nære venner. Men litt rart å invitere "halve klassen" rett etter eller i forbindelse med en bursdag der målet er å inkludere alle.

• Liker 4
Gjest Ms Baxter
Skrevet

Hun er såpass stor nå, at hun kan velge selv. På våres trinn praktiseres det hva som er best for den enkelte; noen ber alle, noen under halve antallet som her, og noen bare to…

Skrevet

Hun kan invitere de hun ønsker å gå på kino sammen med på privaten utenfor skoletiden.

Skolen kan ikke legge føringer på hva man har lov til og ikke på fritiden, er helt urealistisk for mange at alle skal inkluderes eller ingen.

Anonymkode: eba7c...b9d

• Nyttig 2
Skrevet

Hvordan er inndelingen av jentene på trinnet, ville du merket om det var en av jentene som aldri var "venn nok" til å bli bedt i vennebursdager?

• Liker 2
Skrevet

Du snakker om 7 av 19 på trinnet, men hvordan er fordelingen i forhold til klassen? Hvis det er færre enn halvparten i selve klassen som utelates er det ikke greit. Dessuten er jeg enig med en over som skrev at det er rart å invitere til en sånn type ting rett etter en feiring som er ment å være inkluderende. 

Anonymkode: e71cb...4f4

• Liker 4
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. De har ikke klasser, men er ett felles trinn, delt inn i to rom mye av tiden. alt av feks juleavslutning osv er felles alle sammen. Tidligere har inndelingen i rom endrer seg i løpet av året, nå har det vært fast fra 4. trinn. 

Er utrolig usikker på hva som er riktig selv. Kan ikke invitere 18 stykker hver gang det skal være noe. Tenkte å invitere til filmkveld, ikke bursdag. 

Har ikke full oversikt over alle de andre, men inntrykket er at alle er gode venner og de er mye sammen på kryss på tvers. Det er jo allikevel noen som er bedre venner og mer sammen på fritiden. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Takk for tilbakemeldinger. De har ikke klasser, men er ett felles trinn, delt inn i to rom mye av tiden. alt av feks juleavslutning osv er felles alle sammen. Tidligere har inndelingen i rom endrer seg i løpet av året, nå har det vært fast fra 4. trinn. 

Er utrolig usikker på hva som er riktig selv. Kan ikke invitere 18 stykker hver gang det skal være noe. Tenkte å invitere til filmkveld, ikke bursdag. 

Har ikke full oversikt over alle de andre, men inntrykket er at alle er gode venner og de er mye sammen på kryss på tvers. Det er jo allikevel noen som er bedre venner og mer sammen på fritiden. 

TS

Selvfølgelig kan din datter invitere til filmkveld med 7 venninner. Det skulle bare mangle. 

Anonymkode: 5c92e...c81

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har ett barn som nylig har blitt 11 år. Hun skal feire bursdagen sin sammen med en annen jente på trinnet om en stund. I tillegg har hun lyst til å invitere noen med på kino. Vi snakker om 7 barn, de er totalt 19 jenter på trinnet. 

Er dette greit? Hvordan gjør dere det når barna vil invitere til filmkveld eller andre ting utenom bursdag? Er der regler for hvor mange som bør inviteres? 

helt greit. min blir 10 nå i februar, hn ber 5 av 16 i klassen. slik blir det etterhvert som de blir eldre

Anonymkode: 843d0...84b

Skrevet

Dere som inviterer 5 av 16, 7 av 19 osv… Tenker dere da over at det kanskje er noen som aldri blir invitert? Det kan hende da at de ti mest populære som blir invitert i alle bursdagene omtrent. 

Anonymkode: c6e51...cc4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere som inviterer 5 av 16, 7 av 19 osv… Tenker dere da over at det kanskje er noen som aldri blir invitert? Det kan hende da at de ti mest populære som blir invitert i alle bursdagene omtrent. 

i klassen til mitt barn har alle noe og være med så det er jeg ikke redd for nei, og det må man regne med, fra jeg var 10 selv var jeg kun i 4 bursdager av 15 jenter ,er jo slik det vil bli, blir ikke sur for det

Anonymkode: 843d0...84b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg tenker over det og det er derfor jeg syns det er vanskelig. Som sagt skal vi ha feiring med alle jentene om ett par mnd, men så hadde hun lyst til å invitere noen på kino nå. 

Er enig i at man skal inkludere alle i bursdager, men så begynte jeg å tenke på andre sosiale sammenkomster…. Og det går jo ikke an å invitere 18 stk hjem hver uke på jentekveld liksom… Lurte derfor på hvordan andre løser det. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker du at man må invitere alle sammen hver gang man skal finne på noe sosialt?

Anonymkode: 5c92e...c81

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, jeg tenker over det og det er derfor jeg syns det er vanskelig. Som sagt skal vi ha feiring med alle jentene om ett par mnd, men så hadde hun lyst til å invitere noen på kino nå. 

Er enig i at man skal inkludere alle i bursdager, men så begynte jeg å tenke på andre sosiale sammenkomster…. Og det går jo ikke an å invitere 18 stk hjem hver uke på jentekveld liksom… Lurte derfor på hvordan andre løser det. 

TS

Men spørsmålet er - hvor mange jenter er det i klassen? Hvor mange dropper dere å invitere av jentene om dere inviterer 7 av jentene? Står 2-3 utenfor ville jeg sagt det er ugreit, og det å invitere til filmkveld slik føles nok som ekskludering.

Her har jeg en snart 12-åring. Han går i C-klassen, er lite sammen med guttene der og mer med gutter i A- og B-klassen. Til helgen inviterer vi til guttekveld i kjellerstuen/filmkveld. Her har vi invitert en annen gutt fra C-klassen, to fra b-klassen og 4 fra A-klassen. Trolig blir det samme gjengen som blir invitert når det er bursdagsfeiring til våren. Når vi inviterer kun én annen gutt fra klassen og resten fra parallellklassene vet jeg vi er godt innafor (det er 13 gutter i hver av klassene).

Anonymkode: 9f6b8...f25

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men spørsmålet er - hvor mange jenter er det i klassen? Hvor mange dropper dere å invitere av jentene om dere inviterer 7 av jentene? Står 2-3 utenfor ville jeg sagt det er ugreit, og det å invitere til filmkveld slik føles nok som ekskludering.

Her har jeg en snart 12-åring. Han går i C-klassen, er lite sammen med guttene der og mer med gutter i A- og B-klassen. Til helgen inviterer vi til guttekveld i kjellerstuen/filmkveld. Her har vi invitert en annen gutt fra C-klassen, to fra b-klassen og 4 fra A-klassen. Trolig blir det samme gjengen som blir invitert når det er bursdagsfeiring til våren. Når vi inviterer kun én annen gutt fra klassen og resten fra parallellklassene vet jeg vi er godt innafor (det er 13 gutter i hver av klassene).

Jeg prøvde å forklare høyere opp, det er ikke klasser slik dere tenker på det. De er ett trinn og tenker ikke på seg som to klasser selv om de er oppdelt i to rom. Hvem som er på samme rom har de også endret på flere ganger siden de begynte på skolen og dermed er de en stor gruppe på 19 jenter. Det gjør jo bursdager osv mer komplisert.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg prøvde å forklare høyere opp, det er ikke klasser slik dere tenker på det. De er ett trinn og tenker ikke på seg som to klasser selv om de er oppdelt i to rom. Hvem som er på samme rom har de også endret på flere ganger siden de begynte på skolen og dermed er de en stor gruppe på 19 jenter. Det gjør jo bursdager osv mer komplisert.

TS

For å spørre på enda en annen måte. Hvem av de hun tenker å inviterer er hun i "oppdelt rom" med, rom som ikke har vært endret på over et år (om jeg husker det riktig tidligere i tråden). Det er fortsatt snakk om å ekskludere om det er 5-6 jenter fra et av "rommene" (eller det jeg ville kalt klasse, altså - dette er flisespikkeri!) som inviteres og ikke resten (de er vel da max. 9-10 jenter i hver av "rommene"). Dette er ikke rocket science liksom...!

Skrevet

Det er 11 jenter på ett rom og 8 på ett annet, mitt barn er på rommet med 11. Hun vil invitere 2 andre fra sitt rom og 5 fra det andre rommet. Skjønner at du tenker på det som klasse, men ingen av barna gjør det. Ideelt sett burde hun sikkert kun invitert 2-3 fra det andre rommet, ikke 5, men da hadde nok de som ble invitert blitt veldig skuffet. 

TS

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Klart at hun kan invitere 7 jenter på filmkveld.

Dere bør uansett passe på at invitasjonen ikke bidrar til utestengelse. Slike arrangement er gode verktøy for å stenge noen ute, selv om din datter ikke tenker på dette kan det være andre i "gjengen" som har sterk innflytelse på hvem som bør inviteres og hvem som ikke får være med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er 11 jenter på ett rom og 8 på ett annet, mitt barn er på rommet med 11. Hun vil invitere 2 andre fra sitt rom og 5 fra det andre rommet. Skjønner at du tenker på det som klasse, men ingen av barna gjør det. Ideelt sett burde hun sikkert kun invitert 2-3 fra det andre rommet, ikke 5, men da hadde nok de som ble invitert blitt veldig skuffet. 

TS

Jeg hadde nok følt på at dette er i grenseland.. det er vel derfor du spør også.. men, samtidig når alle jentene inviteres i en egen felles feiring så ville jeg nok ha tenkt at dette er greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...