Gå til innhold

Vil ut av rusavhengighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg er en kvinne i slutten av 30-årene og har rusa meg på alt mulig i mange år. Det siste året på oxycontin som jeg har inntatt med sprøyte. Jeg tar det kun for å holde meg «frisk». Jeg har prøvd utallige ganger å bli rusfri. Har også vært i rusbehandling. 
jeg har jobb og lappen, og ber jeg legen om hjelp så ryker både jobben og lappen. Og uten det så er veien til rus enda kortere… 

men NÅ føler jeg meg VIRKELIG klar for å legge dette på hylla for alltid. Jeg har lagt inn sunnere vaner, og klarer mer og mer å holde meg unna. 
jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, jeg ønsker kanskje å høre fra andre at det er mulig å klare dette selv uten å innvolvere helsevesenet…… 

er det noen der ute med lignende erfaring som har kommet seg ut av det på egenhånd? Isåfall hvordan klarte du det? 

Anonymkode: b93b9...25e

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lei for det, men det er altså helsevesenet som er din eneste utvei av dette. Jobb og lapp kan du få senere, når du har livet på stell igjen. Det er midlertidig.

Anonymkode: 5e601...75f

• Nyttig 2
Skrevet

De fleste klarer å slutte på egenhånd. De færreste trenger behandling, hva nå enn det er. Det finnes NA-møter både IRL og på nett. Og masse selvhjelpsbøker. Og videoer på youtube.  You can do this! Har du jobb og leilighet er du langt på vei bedre fungerende enn de fleste i behandling og har et fundament å bygge på. Lykke til.

Anonymkode: 1d575...1ae

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg holdt på som deg. Knuste tabletter og injiserte det. Det var ikke noe morsomt. Rusen ble som en tvangshandling for meg. Jeg prøvde mange ganger å slutte uten hjelp, men klarte det ikke. Jeg klarte det i korte perioder, så var det i gang igjen. Og i de korte periodene så var det gjerne fordi jeg ikke hadde noe å ruse meg på, å fy for noen grusomme symptomer man får da. Så fort jeg fikk tak i noe så var det i gang igjen.

Til slutt så måtte jeg be om hjelp, jeg kunne ikke lenger holde på sånn. Jeg ville så gjerne, men klarte det ikke. Jeg ba fastlegen om hjelp. Han meldte ikke fra noe sted. Jeg fikk beskjed om å la bilen stå. Han stolte på meg og lot meg derfor beholde førerkortet. (Nå har jeg kjent fastlegen min en stund). Jeg ble sykemeldt for å trappe ned på medisiner. Jeg fikk hjemmesykepleien som leverte medisinene til meg, da jeg ikke kunne ha dem hjemme. Det tok en mnd med nedtrapping. Helt jævlig. Så startet jeg på TSB (DPS for rusavhengige) for å takle den psykiske delen av å bli rusfri. Man kan også bli innlagt for å avruses, men jeg ønsket ikke det. Gikk på TSB i to år. Det gikk opp og ned, men tiden hjalp meg mye. Og til slutt så gikk det. Er veldig glad for at fastlegen gjorde som han gjorde da, han ble en medspiller for meg. 

Lykke til, virkelig. Livet blir så mye bedre som rusfri. ❤️ 

Anonymkode: bc8f5...5e0

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg sluttet med alkohol selv, fra det gikk utfor og skikkelig heftig bruk til jeg klarte å jobbe meg ut av det var 8år.

Det viktigste jeg har er ett nettverk av likesinnede, det tror jeg er noe av det viktigste! Å ha noen å snakke med, som forstår,  støtte.

Anonymkode: 193a9...1bc

Skrevet

Jeg har ikke noen erfaring selv, men vil bare sende deg en styrkeklem og si at dette klarer du.

Heier på deg :klem3:

• Liker 2
Skrevet

Vi kan alt vi vil. Jo flere ganger du prøver kutte jo større sjanse er det for å lykkes. Ikke gi opp. Skriv ned tanker, tren, kom deg ut i skogen, gjør ting som er bra for deg, heng med nyktre mennesker, dans - gjør alt som skaper lykkeendorfiner. Vær sterk og stolt 🤩 Dette fikser du. Har ikke personlig erfaring men arbeider innen rus og psykiatri.

Anonymkode: 413c6...84f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Søk opp Støttegruppe Medicinrådgivningen-Støtte til udtrapning (dansk på facebook). 

Eller søk opp Juliewinge.no

Du må kanskje be om sykemelding på det verste, men kan si du er utmattet, deprimert eller annet. 

Anonymkode: 35676...c97

• Nyttig 2
Skrevet

Uten at jeg vet hva du jobber med, så er det ikke noen automatikk i at jobb og lappen ryker om du snakker med fastlegen din. Jeg er helt enig med deg i at veien tilbake blir mye lenger om du ikke har en jobb å gå til. 

Det er egentlig ingen som kan si om du klarer dette på egen hånd. Opiatavhengighet kan være ganske jævlig å komme seg ut av, men det er ikke umulig og jeg kjenner flere som har lagt relativ tung rusbruk på hylla uten ekstern hjelp. Siden det er snakk om opiater kan det kanskje være lurt å prøve og trappe ned.

Jeg hadde en periode på 20 år hvor jeg kanskje var nykter og edru 10 dager til sammen. Da jeg først hadde fått nok gikk det forbausende greit å slutte. Min last var heldigvis aldri opiater, men alkohol, hasj, amfetamin og det jeg ellers kunne få tak i, men ut i fra det jeg har lest er de verste abstinensene over i løpet av ganske kort tid.

Den vanskelige delen kommer etterpå, når du skal mestre et liv som rusfri. 

Anonymkode: 66807...5cd

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Tusen takk for støtte alle sammen ❤️ 

det at jeg mister jobben og lappen, det er en lang og innvikla historie. Men jeg føler meg temmelig ferdig og lei av dette nå. Jeg er tom for oxycontin nå, har prøvd og trappe ned mange ganger uten å klare det. Men nå har jeg sletta nr til han jeg vet selger oxy, han bor ikke i samme by som meg og jeg aner ikke hvor han bor eller etternavnet hans. Jeg har noen tramadol jeg kan trappe litt ned på det er jo et opioid det også. Jeg MÅ og VIL og SKAL klare dette nå!!! 
takker igjen for støtten det betyr mye ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet

Heia deg! 

Anonymkode: 95b72...5f6

Skrevet

Du må sette deg inn i hvordan du kan trappe ned selv, samt lese om 'hva du har i vente', for da vil du takle de dritt symptomene du vil få etter hvert, bedre. 

Diare, kroppslige vondter, psykisk i kjelleren etc. 

Og så hvordan motvirke det best mulig ? Må holde hodet opptatt. 

Kutt alle "drug kontakter". 

Bla bla. 

Du kan klare det selv, men det vil kreve arbeid/disiplin. 

Skrevet

Tusen takk for støtte alle sammen ❤️ 

det at jeg mister jobben og lappen, det er en lang og innvikla historie. Men jeg føler meg temmelig ferdig og lei av dette nå. Jeg er tom for oxycontin nå, har prøvd og trappe ned mange ganger uten å klare det. Men nå har jeg sletta nr til han jeg vet selger oxy, han bor ikke i samme by som meg og jeg aner ikke hvor han bor eller etternavnet hans. Jeg har noen tramadol jeg kan trappe litt ned på det er jo et opioid det også. Jeg MÅ og VIL og SKAL klare dette nå!!! 

takker igjen for støtten det betyr mye ❤️ Første dagen uten sprøyter og oxy nå, kun noen tramadol. Har laget en kort og streng nedtrappingsplan på tramadol. Klarer jeg det ikke nå så får det så mye konsekvenser. Så jeg er ekstra motivert nå. Skal holde dere oppdatert 

• Hjerte 2
Skrevet

De sier sukker er vanskeligere eller like vanskelig å slutte med som heroin. Hvis du virkelig ønsker å bli rusfri så klarer du det.

Anonymkode: 4fc8f...396

Skrevet

Lykke til! ❤️ Hold ut 

Skrevet

Kontakt Evangeliesenteret. Der får du raskt hjelp uten å måtte vente i månedsvis

Anonymkode: dd31e...e0a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 17.42):

Hei

jeg er en kvinne i slutten av 30-årene og har rusa meg på alt mulig i mange år. Det siste året på oxycontin som jeg har inntatt med sprøyte. Jeg tar det kun for å holde meg «frisk». Jeg har prøvd utallige ganger å bli rusfri. Har også vært i rusbehandling. 
jeg har jobb og lappen, og ber jeg legen om hjelp så ryker både jobben og lappen. Og uten det så er veien til rus enda kortere… 

men NÅ føler jeg meg VIRKELIG klar for å legge dette på hylla for alltid. Jeg har lagt inn sunnere vaner, og klarer mer og mer å holde meg unna. 
jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, jeg ønsker kanskje å høre fra andre at det er mulig å klare dette selv uten å innvolvere helsevesenet…… 

er det noen der ute med lignende erfaring som har kommet seg ut av det på egenhånd? Isåfall hvordan klarte du det? 

Så lenge du vil, så har du gått 50% av veien ut allerede. 

Bare fortsett og tenk at hver dag så blir du sterkere. Det kan hende at du må gå noen runder med deg selv, men for hver runde så blir du sterkere. Og dette klarer du. Du er allerede over halveis. 

Natur, og frisk luft, og fritid som gir deg gode tanker. 

Gi deg selv masse ros og selvskryt. 

Anonymkode: 79a94...78c

• Liker 2
Skrevet

Kjempebra at du vil slutte nå. 

Jeg har ikke vært avhengig av oxy (eller jo, jeg lå en måned på sykehus og fikk litt abstinenser under nedtrapping, men det blir jo ikke det samme), men av masse andre rusmidler. En ting er de fysiske abstinensene. Men det er det å holde seg rusfri. Foreløpig er jeg av og på. Mest av da, men. 

Jeg heier på deg. :) Du har både jobb og lappen og det vil beskytte deg fra å falle tilbake.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De sier sukker er vanskeligere eller like vanskelig å slutte med som heroin. Hvis du virkelig ønsker å bli rusfri så klarer du det.

Anonymkode: 4fc8f...396

Det er nok bare bullshit. Jeg har sluttet med langvarig rusbruk på opioider og det var langt tøffere enn å slutte med sukker, som jeg også har gjort. Både de fysiske og de psykiske abstinensene er jævlige etter opioider. 

Anonymkode: bc8f5...5e0

• Liker 2
Skrevet

Jeg angrer på at jeg oppsøkte hjelp. Det kom ingen hjelp ut av det, kun konsekvenser. B preparater kan jeg glemme, selv om jeg aldri i mitt liv har rørt piller og uansett hvor lenge jeg har vært rusfri. Har klart det på egen hånd, det viktigste er å jobbe med årsaken, ha en sunn livsstil og rutiner. MYE prøving og feiling, vær raus men streng mot deg selv. Lykke til, det klarer du❤️

Anonymkode: 24704...048

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...