Gå til innhold

Må skrape is på innsiden av frontruta

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke bare må jeg skrape på utsiden. Men det er et like hardt islag på innsiden av frontruta. Det kan umulig være normalt. Hva er det som skjer med bilen min?

Anonymkode: 5e735...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har fukt inni bilen. 

Er det vått på gummimattene når du parkerer? jeg pleier dra inn snø/is på skoene som smelter mens jeg kjører, og legger igjen vann på mattene. 
Bruker du AC og får god luftsirkulasjon, og dratt ut luft med høy luftfuktighet ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktighet inni bilen, snø som er dradd inn.  Jula har en sånn pose med avfuktings kuler som plasseres i bilen. Kan også prøve å tørke med kupevifte.

Endret av Peters
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (Akkurat nå):

Du har fukt inni bilen. 

Er det vått på gummimattene når du parkerer? jeg pleier dra inn snø/is på skoene som smelter mens jeg kjører, og legger igjen vann på mattene. 
Bruker du AC og får god luftsirkulasjon, og dratt ut luft med høy luftfuktighet ? 

Jeg har på noen vifter. Usikker på hva de gjør. Står på "auto".

Hva trykker jeg på for å få dratt ut luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har på noen vifter. Usikker på hva de gjør. Står på "auto".

Hva trykker jeg på for å få dratt ut luft?

AC drar luft ut. Jeg har en pose som er luftavfukter liggende i bilen. 

Så det jeg gjør: 
Bruker AC mye, og gjerne viften rettet mot beina for å tørke mest mulig der fukten ofte legger seg. 
Har luftavfukter i bilen. 
Når jeg ser det er mye vann på gummimatten, så legger jeg en håndduk der mens jeg er på jobb. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innvendig fukt kan oppstå på mange måter, bl.a.:

* mye kort kjøring

* dårlig vifte

* ødelagt AC

* kun sirkulering av innvendig luft

* overdreven varmebruk

* mye snø/vann på sko og klær når folk kommer inn i bilen

Du kan gå gjennom hvert punkt og sjekke om du kjenner det igjen. Noen ting du kan gjøre for å unngå fukt:

* alltid ha AC på (automatisk lufttørking)

* følg med på siderutene, særlig bak, under kjøring: Den minste antydning på dugg betyr at du må ha kraftigere vifting

* luft ut regelmessig ved å åpne alle fire vinduer - varm luft holder mer vann enn kald luft

* ha førervinduet åpent når du begynner å kjøre - din fuktige ånde dras da ut av bilen

* har du en varmevifte hjemme, sett den i bilen og la den gå en times tid for å tørke opp bilen

* kjempeviktig: vask rutene dine med sterkt avfettende glassvask - skitne ruter dugger lettere

* kjenn etter om luften fra varmeapparatet lukter muggent eller som brukt frityrolje; begge deler er dårlige tegn for ventilasjonsanlegget ditt

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye tart til svar. Det eneste som hjelper er å kjøre en lang tur, da får du kjørt gjennom mye luft. Ha vifta på trinn 2 eller 3, ac hjelper ikke noe da den kutter ut under null grader(står i brukermanual). Etterpå, se etter at det ikke blir så mye snø med inne i bilen. Den smelter og blir liggende på/under matter. Noe svært få ganger rimer det litt på innsiden hos meg, det er i overgang mellom høst og vinter, og det kryper under null gjennom dagen. 

Anonymkode: 38cff...8b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de andre rådene er testet uten hell, ta ut gummimatter, legg kattesand på alle tepper og seter i noen timer og støvsug opp etterpå. Kattesand tiltrekker seg fuktighet. 

Anonymkode: 2abe6...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La bilen stå over natta i garasjen med en vifteovn i kupéen og vinduene på gløtt.

Senere må du feilsøke for å finne ut hvordan fuktigheten kom inn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattesand, fyll noen sokker med kattesand og legg de på dashbordet. 

Rimeligere enn avfukter

Anonymkode: 6e745...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag.

Det jeg kjenner meg mest igjen i er mye kort kjøring. Skal ta en langtur og se om det hjelper.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper også å skru av varme og åpne vinduene før du setter bilen fra deg. Blir mye mindre is hvis bilen er kald når du leser den, men kan jo være litt utrivelig når du kjører den siste kilometeren.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hund? De kan dra med seg snø inn i bilen. Da blir det fuktig på innsiden og det fryser.

Anonymkode: d20b5...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 13.14):

Det jeg kjenner meg mest igjen i er mye kort kjøring. Skal ta en langtur og se om det hjelper.

Hvis du bare kjører korte turer, så er nok det grunnen, og så kommer snø inn i bilen med skoene. 
Jeg har samme problem som deg, kjører kun småturer, og særlig når det er skiftende vær og temp så iser det på innsida rutene. Ble bedre når jeg la inn noen poser med sånne greier som skal trekke til seg fukt, du vet sånne som ligger i f.eks skoesker. 

Anonymkode: c724a...ace

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 13.14):

sett på varme og åpne vinduet litt på gløtt så fukta kommer ut

Anonymkode: 04bb3...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...