Gå til innhold

Tror jeg er mobilavhengig

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å legge fra meg mobilen når jeg har fri, og sitter med den i hånda eller i nærheten av meg nesten hele tiden. Henger på KG (nesten blitt en sosial arena for meg som er litt ensom ellers), scroller på sosiale medier, nettshopper osv.

Jeg har et barn annenhver uke, da prøver jeg å være flinkere til og legge vekk mobilen, men det er som at jeg ikke klarer å slappe av uten den. Som at jeg «mangler noe». Så mens jeg og barnet leker, kan jeg få abstinenser typ, fordi jeg vil på mobilen istedenfor/kommer på noe jeg vil sjekke.

Det er flaut å si høyt, men det er sannheten. Har skjermtid på 4-6 timer hver dag… 

Jeg vil jo ikke være mobilavhengig og trenge mobilen for å være tilfreds, men det er så vanskelig å endre denne vanen..

Anonymkode: 61d73...c06

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1652845-tror-jeg-er-mobilavhengig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her!! Helt jævlig avhengig faktisk. Jeg trenger den jo til mye praktiske greier også, så er liksom ikke bare å bytte til noe gammelt ræl.

Men - hvis noen har noen solskinnshistorier om hvordan de kutta ned på mobilbruk, vil jeg gjerne høre dem! 

Anonymkode: 254f7...78a

• Liker 1
  • Hjerte 1

Begynn med å ikke ha den på soverommet. (At man må ha den pga vekking er en dårlig unnskyldning - kjøp en vekkerklokke!) Det er utrolig deilig å f.eks lese bok til man blir så trøtt at man sovner. For ikke å snakke om hvor mye bedre tid man får når man ikke plukker fram mobilen og starter scrolling en i sengen!

På min nye jobb er det forbud mot sosiale medier, og det har hjulpet meg mye, også på vanene på fritiden. Også er det en god ting å slå av varsler på alle sosiale medier, og ellers sette på lydløs når man har bestemt seg for å gjøre noe helt annet. Blir du fristet, så legg mobilen i et annet rom. Kjenn ordentlig på den deilige frihetsfølelsen det faktisk er å være fri fra mobilen!

Anonymkode: f073d...768

• Liker 1

Annonse

Jeg er også ekstremt avhengig av mobilen, det har gått så langt at jeg har vondt i hendene for jeg bruker mobilen så mye. Har slettet tiktok, men da er jeg mer på KG og instagram. Klarer ikke å se på en serie en gang uten å fikle med mobilen. Er utrolig lei av dette og skammer meg, men jeg vet nesten ikke hva jeg skal finne på om jeg ikke bruker mobilen. Føles ut som at hjernen min er ødelagt. Før leste jeg mye bøker men det har jeg ikke konsentrasjon til lenger. Tør ikke å sjekke hvor mye skjermtid jeg har. 😔😵💫 Synes alt er kjedelig og aner ikke hvordan jeg skal klare å fikse dette.

Anonymkode: f7b67...fa5

• Hjerte 1

Dette er et seriøst problem. Om noen år tenker jeg vi ser med vantro på denne tiden hvor vi lot unger og unge bruke mobil så mye de vil. Og dette gjelder alle. Jeg er godt voksen singel mann som bruker alt for mye tid på mobil i sofaen. Mobilen er en tidstyv som gjør at man ikke sitter igjen noe noe annet enn den umiddelbare tilfredstillelsen med spill, some, etc. Det er lett å si at det bare er å ta seg sammen, men det er dessverre ikke så lett i virkeligheten.

Anonymkode: 6aede...bca

• Liker 2
  • Nyttig 1

Slett de sosiale medie-appene! 
jeg har f.eks. Ikke hatt Facebook appen på mobilen på over fire år. Savner det ikke det et fnugg! Har det på iPaden som jeg sjekker etter at barna har lagt seg. Har kun Facebook og Instagram, alt det andre aner jeg knapt hva er! 😂 Hilsen gamla!

Anonymkode: 83691...02f

Annonse

Jeg bruker mobilen mer enn jeg ønsker, og det er jo en tidstyv. Jeg har ingen sosiale medier utenom Facebook. Bruker telefonen til å lese nyheter, forum, sjekke ting etc. Bruker også mobilen en del på finn, spesielt om jeg er på jakt etter noe spesielt,så kan jeg sjekke hver dag for å finne "kuppet"😅

Jeg har vurdert å få meg en slik gammeldags mobil igjen og dobbelt simkort. Da kan jeg legge mobilen i vesken. Da må jeg jo spesifikt gå ut til vesken,om det er noe man skal sjekke. 

En del av problemet er jo om folk sender melding på messenger, i stedet for vanlig sms. Egentlig burde man gå tilbake til å kun bruke sms/telefon når man skal kommunisere, for da kunne folk ha kvittet seg med alle disse appene.

Så, mitt mål for 2023 er å bruke mindre tid på mobilen. Men, man kan ikke kvitte seg med en smarttelefon i dag. Den må man ha for å kunne klare seg. Betaling, nettbank, mail etc.

Jeg synes synd i dagens ungdom og barn, som fødes inn i en skjermsone. Det er jo en tyv som stjeler mye av oppveksten til barn og unge,og de får mest sannsynlig ikke ett eneste minne tilbake fra det.

Anonymkode: 03189...be1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anbefaler dere å se The Social Dilemma på Netflix. Trist at man foretrekker den virtuelle verden fremfor den ekte som man lever i. Ta grep.

Anonymkode: 28d1a...864

Helt enig, det er trist.

Ts

Begynn med å ikke ha den på soverommet. (At man må ha den pga vekking er en dårlig unnskyldning - kjøp en vekkerklokke!) Det er utrolig deilig å f.eks lese bok til man blir så trøtt at man sovner. For ikke å snakke om hvor mye bedre tid man får når man ikke plukker fram mobilen og starter scrolling en i sengen!

På min nye jobb er det forbud mot sosiale medier, og det har hjulpet meg mye, også på vanene på fritiden. Også er det en god ting å slå av varsler på alle sosiale medier, og ellers sette på lydløs når man har bestemt seg for å gjøre noe helt annet. Blir du fristet, så legg mobilen i et annet rom. Kjenn ordentlig på den deilige frihetsfølelsen det faktisk er å være fri fra mobilen!

Anonymkode: f073d...768

Det er faktisk er veldig godt tips. Samtidig er det så sjukt digg å ligge og dra seg med mobilen i senga 😩 på morgenen føler jeg at jeg «får unna» litt om jeg får sjekket med en gang jeg våkner, så slipper jeg å føle at jeg har noe «uoppgjort» i løpet av jobbdagen.

Skal hvertfall prøve å ikke ligge med den om kvelden. Sette på alarm, slå på «ikke forstyrr» og lese en bok istedenfor.

Ts

• Liker 1
Annonse

Jeg er også ekstremt avhengig av mobilen, det har gått så langt at jeg har vondt i hendene for jeg bruker mobilen så mye. Har slettet tiktok, men da er jeg mer på KG og instagram. Klarer ikke å se på en serie en gang uten å fikle med mobilen. Er utrolig lei av dette og skammer meg, men jeg vet nesten ikke hva jeg skal finne på om jeg ikke bruker mobilen. Føles ut som at hjernen min er ødelagt. Før leste jeg mye bøker men det har jeg ikke konsentrasjon til lenger. Tør ikke å sjekke hvor mye skjermtid jeg har. 😔😵💫 Synes alt er kjedelig og aner ikke hvordan jeg skal klare å fikse dette.

Anonymkode: f7b67...fa5

Enig… er så mye lettere sagt enn gjort å bare legge vekk mobilen eller andre skjermer når de er så tilgjengelige og er så avhengighetsskapende. Eneste gangene jeg faktisk klarer å legge den ordentlig bort, er når jeg er med besteforeldrene mine som ikke går med nesene sine i en skjerm. Henger jeg med annen familie eller kjæreste, er de gjerne like i mobilen som jeg er. Skulle på en måte ønske at jeg levde på 90-tallet 😅

Ts

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er et seriøst problem. Om noen år tenker jeg vi ser med vantro på denne tiden hvor vi lot unger og unge bruke mobil så mye de vil. Og dette gjelder alle. Jeg er godt voksen singel mann som bruker alt for mye tid på mobil i sofaen. Mobilen er en tidstyv som gjør at man ikke sitter igjen noe noe annet enn den umiddelbare tilfredstillelsen med spill, some, etc. Det er lett å si at det bare er å ta seg sammen, men det er dessverre ikke så lett i virkeligheten.

Anonymkode: 6aede...bca

Jeg vet, irriterer meg at disse smarttelefonene og teknologien tar over så mye av samfunnet - samtidig er jeg jo ikke noe bedre selv og blir jo helt avhengig. 

Ts

Jeg sliter med det samme. Scroller, scroller det tar jo aldri slutt, det er alltid noe nytt, men egentlig skjer det ingenting. Ble så oppgitt over meg selv. 

Vurderte sånn boks med timerlås, men valgte etter nyttår å legge mobilen på lydløs i entreen oppe, når jeg kommer hjem etter jobb. Da får jeg ca en til en og en halv time uten mobil, mens jeg dusjer, lager middag og prater med mannen.  Har kjøpt klokke til kjøkkenet. Trenger mobilen for å holde øye med tiden, var en mye brukt unnskylding. Til nå i år har det ikke vært et ubesvart anrop, så tydelig at "ingen" utenom de i huset savner meg den timen. Etter at vi har spist er det fortsatt fritt frem og mange timer med scrolling🥴  Ender stort sett på 3-4 timer likevel om dagen.

Til å begynne med var jeg oppe og sjekket litt innimellom oppgavene, men nå etter ca 3 uker klarer  jeg å la være. Føler jeg får roligere ettermiddager.

Anonymkode: 2e197...5de

• Liker 2

Merkelig det der, altså. Jeg har vært syk i noen år nå, det betyr at jeg tilbringer mye tid hjemme, er sjeldent ute. Jeg har derfor ikke så mye annet jeg kan gjøre (husarbeid, trening, sosiale besøk er ting jeg kan bare gjøre en sjelden gang) enn det man gjør på skjermer. Men alikevel merker jeg at når jeg har besøk eller er på besøk, så gidder jeg ikke sjekke mobilen. Tenker ikke på den en gang. Kan lett gå 3 dager uten å sjekke kg. Blir lei av tiktok dersom jeg sitter en stund.

Merkelig det der hvordan noen blir avhengige, mens andre ikke. Det må da bety at det finnes løsninger på dette problemet. Om man kunne kopiert det som gjør at noen ikke blir avhengige over på de som blir det.

Anonymkode: ab737...620

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...