Gå til innhold

Hovne lymfeknuter i ukesvis men ingen hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått med hovne lymfeknuter på halsen lenge. Tok kontakt med lege før jul (og da hadde jeg gått i noen uker med dette) som tok blodprøve på hvite blodlegemer… intet å «finne». Men lymfeknutene er fortsatt hovne, og flere steder på halsen og det strammer… en tur til legen og han tok såvidt på halsen og belærte meg om halsens  anatomi (som om det er helt vanlig å plutselig ha en helt hoven hals) og bare lo det vekk. Jeg går ikke til legen for gøy, det er virkelig plagsomt og halsen har forandret seg veldig. Det er veldig ubehagelig, og det ser ikke noe bra ut men det er ingen hjelp å få til legen. Hva gjør jeg? Og hva kan det være?

Anonymkode: c197e...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Privat om du har råd eller bytte lege

Anonymkode: a76db...c4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på en privat klinikk. Får du påvist noe der så drar du tilbake til legen din å krever videre utredning.

Anonymkode: 7c476...4e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill ny legetime og når du er der, vær hyggelig og saklig, men også tydelig når du spør om ting.

Eks. nå har jeg gått med dette i mer enn to (putt inn riktig antall) måneder, det har ikke endret seg. Kulene er fortsatt hovne, stramme og plagsomme. Nå må jeg ha svar på hva dette er, for dette er ikke normalt for min kropp. Hvordan kan du finne ut hva dette er? Hvilke prøver? Er ultralyd et alternativ, eller annen bildediagnostikk?

Om legen fortsetter å mene at det ikke er noe å bry seg om, da spør du hva han eksakt mener dette er, siden det nå har vart såpass lenge og ikke er blitt bedre, tross tiden som er gått - og på hvilket grunnlag han begrunner det med, når det er begrenset hvilke prøver som er tatt av deg.

Er det tatt prøve for ev. kyssesyke av deg, ts? Hvis ikke, få det gjort! Jeg gikk med slike hovne lymfeknuter i ukesvis, dukket også opp overalt ellers på kroppen, men legen mente jeg var hypokonder. Tok nærmere et år før jeg fikk diagnosen, og da hadde jeg fremdeles sterk leverbetennelse.

Om legen avfeier det meste, da kan du be om å få journalført at du nå er tilbake pga. stadig vedvarende problemer og ubehag pga. kulene, og at du ber om videre utredning, men at legen mener det ikke er nødvendig - og så be om at du får med deg utskrift av journalnotatet mens du fremdeles er på legekontoret.

Anonymkode: 06dca...249

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bestill ny legetime og når du er der, vær hyggelig og saklig, men også tydelig når du spør om ting.

Eks. nå har jeg gått med dette i mer enn to (putt inn riktig antall) måneder, det har ikke endret seg. Kulene er fortsatt hovne, stramme og plagsomme. Nå må jeg ha svar på hva dette er, for dette er ikke normalt for min kropp. Hvordan kan du finne ut hva dette er? Hvilke prøver? Er ultralyd et alternativ, eller annen bildediagnostikk?

Om legen fortsetter å mene at det ikke er noe å bry seg om, da spør du hva han eksakt mener dette er, siden det nå har vart såpass lenge og ikke er blitt bedre, tross tiden som er gått - og på hvilket grunnlag han begrunner det med, når det er begrenset hvilke prøver som er tatt av deg.

Er det tatt prøve for ev. kyssesyke av deg, ts? Hvis ikke, få det gjort! Jeg gikk med slike hovne lymfeknuter i ukesvis, dukket også opp overalt ellers på kroppen, men legen mente jeg var hypokonder. Tok nærmere et år før jeg fikk diagnosen, og da hadde jeg fremdeles sterk leverbetennelse.

Om legen avfeier det meste, da kan du be om å få journalført at du nå er tilbake pga. stadig vedvarende problemer og ubehag pga. kulene, og at du ber om videre utredning, men at legen mener det ikke er nødvendig - og så be om at du får med deg utskrift av journalnotatet mens du fremdeles er på legekontoret.

Anonymkode: 06dca...249

Han tok også feil etter en operasjon hvor jeg til slutt endte på legevakta, og ble opr på ny og en uke på sykehus. Han bagatelliserte det med at det SKAL være vondt etter operasjon og det viste seg etter en tur på legevakt at det var så betent at måtte undersøkes i narkose så det bar rett på sykehuset. Da nevnte de at jeg må bytte lege… (er ingen ledige) 

Anonymkode: c197e...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bestill ny legetime og når du er der, vær hyggelig og saklig, men også tydelig når du spør om ting.

Eks. nå har jeg gått med dette i mer enn to (putt inn riktig antall) måneder, det har ikke endret seg. Kulene er fortsatt hovne, stramme og plagsomme. Nå må jeg ha svar på hva dette er, for dette er ikke normalt for min kropp. Hvordan kan du finne ut hva dette er? Hvilke prøver? Er ultralyd et alternativ, eller annen bildediagnostikk?

Om legen fortsetter å mene at det ikke er noe å bry seg om, da spør du hva han eksakt mener dette er, siden det nå har vart såpass lenge og ikke er blitt bedre, tross tiden som er gått - og på hvilket grunnlag han begrunner det med, når det er begrenset hvilke prøver som er tatt av deg.

Er det tatt prøve for ev. kyssesyke av deg, ts? Hvis ikke, få det gjort! Jeg gikk med slike hovne lymfeknuter i ukesvis, dukket også opp overalt ellers på kroppen, men legen mente jeg var hypokonder. Tok nærmere et år før jeg fikk diagnosen, og da hadde jeg fremdeles sterk leverbetennelse.

Om legen avfeier det meste, da kan du be om å få journalført at du nå er tilbake pga. stadig vedvarende problemer og ubehag pga. kulene, og at du ber om videre utredning, men at legen mener det ikke er nødvendig - og så be om at du får med deg utskrift av journalnotatet mens du fremdeles er på legekontoret.

Anonymkode: 06dca...249

Ps ingen prøver tatt utenom blodprøve  for hvite blodlegemer. Han begynte å fortelle at dette er halsen og dette er tungebeinet osv, som om jeg ikke kan anatomien. Jeg sa at halsen har forandra seg helt, og det kjennes ut som det er noe der og er stramt og har ikke vært sånn før. Ble bedt om å slanke meg mens han flira litt, men jeg veier 58 kg, og uansett har ikke fedme noe med hovne lymfeknuter å gjøre. Under hvert øre ser det nå ut som om jeg har en utstående avlang kul på hver side. Det vises godt, og skal ikke være sånn.

Anonymkode: c197e...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt lege nå så har du ny fra 1.feb. og bestill ny time. 

Anonymkode: 26770...946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bytt lege nå så har du ny fra 1.feb. og bestill ny time. 

Anonymkode: 26770...946

Er ingen ledige leger her vi bor. Jeg sjekker hele tiden, for trenger en lege som er seriøs.

Anonymkode: c197e...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har vært syk (trenger ikke å ha vært veldig syk, kroppen kan ha bekjempet sykdommen egentlig uten at du merket noe også), så kan lymfeknuter være hovne i mange uker. Men siden du er bekymret så ville jeg tatt ny legetime der du er konkret på hva du er bekymret for.

Anonymkode: c76d2...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lymfebehandlinger, samt badstu. Jeg har hatt mye problemer med hovne og ømme lymfeknuter pga kronisk sykdom, og lymfehandlinger og badstu har vært fantastisk. Du kan finne en fysioterapeut som har refusjonsavtale som jobber med dette, eller hvis du kan koste på deg refleksolog en gang eller to i tillegg, flott. Jeg syns sistnevnte er best, men hvis penger er tema så prøv fysioterapeut. 

Etter dette har jeg ikke hatt hovne lymfeknuter på....husker ikke sist faktisk :) 

 

Anonymkode: 319c0...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hoven lymfeknute på halsen, hard, beveger seg ikke og ca 3-4cm, ble bare sendt til ultralyd og fortalt den ville forsvinne snart... 6år senere er den der fortsatt.  Virker som det å få biopsi eller få den fjernet er ekstremt vanskelig...

Anonymkode: 8b238...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han tok også feil etter en operasjon hvor jeg til slutt endte på legevakta, og ble opr på ny og en uke på sykehus. Han bagatelliserte det med at det SKAL være vondt etter operasjon og det viste seg etter en tur på legevakt at det var så betent at måtte undersøkes i narkose så det bar rett på sykehuset. Da nevnte de at jeg må bytte lege… (er ingen ledige) 

Anonymkode: c197e...039

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ps ingen prøver tatt utenom blodprøve  for hvite blodlegemer. Han begynte å fortelle at dette er halsen og dette er tungebeinet osv, som om jeg ikke kan anatomien. Jeg sa at halsen har forandra seg helt, og det kjennes ut som det er noe der og er stramt og har ikke vært sånn før. Ble bedt om å slanke meg mens han flira litt, men jeg veier 58 kg, og uansett har ikke fedme noe med hovne lymfeknuter å gjøre. Under hvert øre ser det nå ut som om jeg har en utstående avlang kul på hver side. Det vises godt, og skal ikke være sånn.

Anonymkode: c197e...039

Ang. å få ny lege - sett deg på liste, det kan du gjøre selv om det ikke er noe ledig hos andre leger akkurat nå. Da jeg flyttet sist stod jeg på venteliste i 8-9 måneder hos den legen jeg ønsket å ha som fastlege. Det var verdt det. Står du på ventelisten rykker du stadig nærmere ny lege.

Ellers ville jeg vurdert kontakte Pasientombudet ang. den første episoden du forteller om, og også hvordan han møtt deg denne gangen. Det hører ingen plass hjemme å si at du skal slanke deg, selv om han lo da han sa det, når du forteller at halsen fysisk har endret seg og det er så synlige lymfeknuter. Pasientombudet kan hjelpe deg.

Ellers kan du også vurdere å kontakte kommunelegen, fortelle at denne legen har gjort feil før, og at han nå ikke tar på alvor symptomene.

Får du større problemer kontakter du legevakten!

Anonymkode: 06dca...249

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har høyt stoffskifte, det fant de ut ved hovne lymfeknuter og en blodprøve. De tok det veldig alvorlig bare ved å kjenne på halsen først.

Det var hos fastlegen.

Anonymkode: 29861...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har høyt stoffskifte, det fant de ut ved hovne lymfeknuter og en blodprøve. De tok det veldig alvorlig bare ved å kjenne på halsen først.

Det var hos fastlegen.

Anonymkode: 29861...7f8

Ja nei jeg ble bare ledd opp i trynet. 

Anonymkode: c197e...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oppdatering: lymfeknutene har blitt enda større. Halsen er fortsatt stram og ubehagelig. 

Magen og lungene kjennes ut som «brenner» om nettene og jeg blir vekket opp om nettene med beskjed om at jeg puster veldig tungt. Så tungt at det forstyrrer de andre om nettene…

Føles veldig slapp og sliten hele tiden og puster veldig tungt, blir andpusten bare jeg går fra kjøkkenet til badet. Vet at å bestille time til fastlegen er bortkastet, hn vil bare le eller be meg ta Paracet eller si noen barnslige vittigheter, for så å ta betaling for absolutt ingenting, så prøver å spare til å få råd til privatlege. 

Legevakt er uaktuelt da dette ikke er akutt livstruende og det må uansett gjøres evt en henvisning til mer undersøkelse eller blodprøver. 

Anonymkode: c197e...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kontakt akutt i morgen og krev å få tatt en crp.

Og bestill time hos legen din, og krev utredning. Og skriftlig begrunnelse hvis hen ikke vil gi deg det. 

Du blir upopulær,  men det skal du gi f... i. 

Anonymkode: 2f0d8...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bortkastet å få ny time når symptomene dine er blitt forverret, det er tvert i mot anbefalt! Du kan ikke sitte hjemme med dette og si det er ikke vits, du blir ikke frisk av det. Jeg forstår at du ikke har tillit til legen. Ville prøvd likevel. 

Alternativt spørre om å få en vurdering av en annen lege på samme legekontor eller ringe et andre legekontor i området og spørre om det er mulighet for at en av legene der kan ta deg inn for en sjekk. Kanskje du er heldig. 

Siste utvei må jo bli å gå privat, uansett om du har råd eller ikke. 

Anonymkode: fa112...08e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Oppdatering: lymfeknutene har blitt enda større. Halsen er fortsatt stram og ubehagelig. 

Magen og lungene kjennes ut som «brenner» om nettene og jeg blir vekket opp om nettene med beskjed om at jeg puster veldig tungt. Så tungt at det forstyrrer de andre om nettene…

Føles veldig slapp og sliten hele tiden og puster veldig tungt, blir andpusten bare jeg går fra kjøkkenet til badet. Vet at å bestille time til fastlegen er bortkastet, hn vil bare le eller be meg ta Paracet eller si noen barnslige vittigheter, for så å ta betaling for absolutt ingenting, så prøver å spare til å få råd til privatlege. 

Legevakt er uaktuelt da dette ikke er akutt livstruende og det må uansett gjøres evt en henvisning til mer undersøkelse eller blodprøver. 

Anonymkode: c197e...039

Dette vet du ikke. At han ikke tok det så alvorlig første gang du var inne, når hovne lymfeknuter på halsen ofte er helt vanlig, sier lite om hvordan han vil reagere nå. Situasjonen har jo endret seg. Det har vart lenger, det har blitt verre, og du har fått andre og flere symptomer. 

Og er du tungpustet og klein kan du godt ringe legevakten!

Anonymkode: 959b7...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...