Gå til innhold

Forvirret etter time hos gynekolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var hos gynekolog for å ta celleprøve. Hun ønsket å ta ultralyd fordi jeg har veldig uregelmessig mens og under ultralyden så hun at jeg hadde over 22 eggposer i den ene eggstokken (hun sluttet å telle etter 22, men det var flere). Fikk ikke telt hvor mange det var i den andre eggstokken fordi hun måtte vinkle staven på en måte som var veldig vondt for meg, men hun fikk sett at det var mange i den og. Hun sa at det var veldig mange og nevnte et eller annet om PCOS i forbifarten, og så var hun ferdig med saken.

Har noen av dere vært borti dette før, og hva betyr det egentlig? Jeg ble litt satt ut og glemte helt å spørre noe som helst. 🙈

Anonymkode: 75e89...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var jo dårlig informasjon!! Mange eggposer i eggstokkene sees ved PCOS. Jeg hadde ringt tilbake og krevd et skikkelig svar. Lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt sett: PCOS gjør at man ikke har ordentlig eggløsning, man får bare en ny cyste på eggstokken, og de blir seende ut som drueklaser. Man har som regel og høyere verdier av mannlige kjønnshormoner, økt hårvekst, og problemer med uren hud og økt vekt/vanskelig å gå ned, eller bare noen av disse. Man kan få problemer med å få barn siden man ikke har eggløsning. 

Så trenger man ikke å ha alle symptomer, man kan ha noen få bare. Da jeg fikk diagnosen het det seg at man måtte ha minst 3. Diagnosen settes ved å ta blodprøver og å se om vedkommende har flere symptomer. Her skulle du ha fått mer info! Og de skulle tatt blodprøver for å se hvordan det står til. 

Og bare sånn for å øke positivismen: jeg er i dag fri for PCOS, jeg har ikke hatt det på over 10 år (og jeg hadde det i 10-12 år før det). Har fremdeles økt hårvekst og sliter med vekta, men eggstokkene er fine og blodprøvene er fine. Så det er mulig å bli kvitt skiten. Men allier deg med legen din eller gynekologen først, så får du mer info og flere svar 😊

Anonymkode: 0aeb5...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Grovt sett: PCOS gjør at man ikke har ordentlig eggløsning, man får bare en ny cyste på eggstokken, og de blir seende ut som drueklaser. Man har som regel og høyere verdier av mannlige kjønnshormoner, økt hårvekst, og problemer med uren hud og økt vekt/vanskelig å gå ned, eller bare noen av disse. Man kan få problemer med å få barn siden man ikke har eggløsning. 

Så trenger man ikke å ha alle symptomer, man kan ha noen få bare. Da jeg fikk diagnosen het det seg at man måtte ha minst 3. Diagnosen settes ved å ta blodprøver og å se om vedkommende har flere symptomer. Her skulle du ha fått mer info! Og de skulle tatt blodprøver for å se hvordan det står til. 

Og bare sånn for å øke positivismen: jeg er i dag fri for PCOS, jeg har ikke hatt det på over 10 år (og jeg hadde det i 10-12 år før det). Har fremdeles økt hårvekst og sliter med vekta, men eggstokkene er fine og blodprøvene er fine. Så det er mulig å bli kvitt skiten. Men allier deg med legen din eller gynekologen først, så får du mer info og flere svar 😊

Anonymkode: 0aeb5...0c1

Leste litt om PCOS da jeg kom hjem, men etter kriteriene som var listet opp på NHI og hos Legeforeningen var det bare uregelmessig/sjeldent menstruasjon og mange eggposer som stemte for meg. Har også uren hud. Økt hårvekst vet jeg ikke om jeg har, men jeg har i hvert fall ikke ansiktshår. Jeg er veldig undervektig og ble gravid på slump. Får det ikke til å rime helt. 😅 TS

Anonymkode: 75e89...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leste litt om PCOS da jeg kom hjem, men etter kriteriene som var listet opp på NHI og hos Legeforeningen var det bare uregelmessig/sjeldent menstruasjon og mange eggposer som stemte for meg. Har også uren hud. Økt hårvekst vet jeg ikke om jeg har, men jeg har i hvert fall ikke ansiktshår. Jeg er veldig undervektig og ble gravid på slump. Får det ikke til å rime helt. 😅 TS

Anonymkode: 75e89...184

Ja, inlegget over er feil, det er ikke slik diagnosekriteriene er. Overvekt er et vanlig symptom, men ikke et kriterie. Man kan være normal- eller undervektig men likevel ha dette. Det handler om hormon- og metabolismeforstyrrelse.

De vanligst brukte kriteriene er, som du leste, minst 2 av 3:

- oligo/-amenorrhe

- cyster på eggstokkene

- biokjemiske og/eller kliniske tegn på hyperandrogenisme 

 

Har du cyster, uregelmessig mens og acne så har du jo 3 av 3.

Anonymkode: 7c9e2...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, inlegget over er feil, det er ikke slik diagnosekriteriene er. Overvekt er et vanlig symptom, men ikke et kriterie. Man kan være normal- eller undervektig men likevel ha dette. Det handler om hormon- og metabolismeforstyrrelse.

De vanligst brukte kriteriene er, som du leste, minst 2 av 3:

- oligo/-amenorrhe

- cyster på eggstokkene

- biokjemiske og/eller kliniske tegn på hyperandrogenisme 

 

Har du cyster, uregelmessig mens og acne så har du jo 3 av 3.

Anonymkode: 7c9e2...414

Aha, takk for oppklaring! :) TS

Anonymkode: 75e89...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...