Gå til innhold

Sultfølelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mye fokus på dette. Noen sier at de ikke takler å være sulten, mens andre påstår i herdig at det er sunt å tåle å være sulten.Men er det ikke sånn hos de fleste at sultfølelse er midlertidig? Ikke bare at det kommer og går i løpet av en dag, men enkelte dager så er man nærmest utømmelig sulten, og andre dager så kjenner man knapt ekte sultfølelse?

Jeg har gått ned i vekt ved å telle kalorier, men er på vedlikehold nå. Spiser nå mer intuitivt. Merker det stadig vekk at noen dager våkner jeg med en slags innhult sultfølelse som er vanskelig å kjempe mot. Så da velger jeg å spise frokost for å fungere. Andre dager så har jeg ikke dette, men er likevel fristet til å spise frokost eller en tidlig lunsj av gammel vane. Har prøvd å både spise når jeg ikke er særlig sulten i redsel for at jeg vil bli enda sultnere til neste måltid, og å la være. Konklusjonen er at jeg ikke blir sultnere til neste måltid av å spise "fordi jeg bør". Så da sparer jeg heller de kaloriene ved å la være. 

Vi som har slitt med vekten lager ofte slike historiefortellinger om mat. "hvis jeg ikke spiser så blir jeg ukonsentrert og kvalm, eller hvis jeg ikke spiser så overspiser jeg på kvelden". Jeg har selv sagt slike ting, men nå når jeg kjenner etter så vet jeg at det ikke nødvendigvis er sant. Mye før var rett og slett vanespising, kjedsomhet og andre typer følelsesmessig spising mer enn reell sult. 

Andre som har hatt nytte av å spise mer intuitivt? 

Anonymkode: be0af...081

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid vært i nedre del av normalvekt. Må gjøre en innsats for å holde meg her nå etter 25-30år. Jeg har absolutt svingninger i hvor sulten jeg er, men for meg er dette knyttet sterkt sammen med menstruasjonssyklusen. Så det har nok mye med hormoner å gjøre. Ellers er jeg også slik at jeg spiser frokost for å slippe å bli svimmel og uvell før det er lunsjtid på jobb. Så det er ingen løgn hos meg hvertfall. Men spiser ofte magert til frokost og lunsj 200-250kcal til hvert av de måltidene. For å kunne spise litt mer om ettermiddag og kveld. 

Anonymkode: aeba1...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner gjerne at jeg er "tom" før jeg er sulten. Jeg spiser ikke frokost, og kan plutselig utpå ettermiddagen kjenne at hodet eller kroppen ikke er helt med. Er til og med i stand til å dra ut på joggetur, og så tenke "oi, jeg har jo ingen energi". 

Hender også jeg kan våkne av et hogg i magen på natta fordi jeg har vært aktiv, og spist lite, gjennom dagen. Men sovner da greit igjen om jeg drikker en del vann. 

Og jeg kan selvfølgelig kjenne at et måltid er ekstremt godt, fordi jeg nok egentlig var veldig sulten. 

Spiser nok mat, altså, og er normalvektig i øvre skala. Sikkert fordi jeg har en tendens til å småspise når jeg kjeder meg, såkalt psykisk sult. Så hadde sikkert hatt godt av å lære meg mer om følelsene knyttet til sult. 

Anonymkode: 5e0be...29d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir uvel når jeg blir sulten. Hadde det nå enda vært murring i magen, men når det er kaldsvetting og magekramper så er det vanskelig å være sulten over lengre tid. For det svinger ikke til meg, det blir bare verre og verre helt til jeg faktisk spiser. 

Anonymkode: 8956c...048

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg kommer og går det i alle fall. Men kan noen ganger bli veldig kvalm om jeg er sulten, og da er det fristende å gjøre noe med det. Men jeg merker veldig godt at jeg er enda mer sulten til lunsj om jeg har spist enten sent på kvelden eller frokost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever ganske ofte å bli sulten når jeg f.eks er ute og går en tur, og tenker at jeg må spise når jeg kommer hjem. Men når jeg kommer hjem er jeg ikke sulten lenger.

Anonymkode: 24db0...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser regelmessig og slipper å føle på sult. Har masse energi gjennom dagen og går ned i vekt. Spiser 5 måltider hver dag fult av god næring. 

Anonymkode: a1d22...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sultfølelse er veldig individuelt. 

Det er en grunn til at det ikke finnes én måte å gå ned i vekt på. Og det er at folk er forskjellige. 

Noen fungerer best med regelmessige, faste måltider. Andre fungerer best uten. Noen fungerer best med mange små måltider, andre fungerer best med få, store måltider. 

Noen føler sult når de kjeder seg, er lei seg, osv, noen glemmer å spise på timesvis om de er opptatt med noe. 

Og hormoner og medikamenter kan spille inn på sultfølelsen. Trenings lige så. Noen får økt aptetitt av å trene, andre mister helt matlysten. 

Jeg slet forferdelig med ulvehunger hele begge svangerskapene mine, pga hormonene. Jeg har også gått på medisiner som gjorde meg desperat sulten, hver dag, hele tiden. 

Anonymkode: 419b2...d3b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt svingninger, særlig på grunn av syklusen som andre har nevnt, men også basert på hva jeg spiser. Hvis jeg spiser hvete, pasta, godis og andre raske karbohydrater, så blir jeg LANGT mer sulten dagen etter. Det er en helt enorm forskjell hos meg, og også hos mine venninner som jeg har tipset om dette. De testet det ut og opplevde det samme. Så hvis kostholdet består av hovedsakelig grønnsaker, protein og frukt, og bønner, linser osv, så kan jeg helt fint kontrollere sulten dagen etter. Ellers må jeg hive i meg mat på morgenen for å overleve 😂

Anonymkode: 8ac7c...155

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Spiser regelmessig og slipper å føle på sult. Har masse energi gjennom dagen og går ned i vekt. Spiser 5 måltider hver dag fult av god næring. 

Anonymkode: a1d22...93e

Jeg fungerer likt som deg. Har alltid vært slank da, men skal ned noen få kilo, så nå for tiden er jeg veldig streng med å ikke spise noe utenom disse måltidene (dvs droppe godteri). Er selvfølgelig fysen på noe digg innimellom, men kan absolutt ikke kalle det sult. Litt rumling i magen i timen før lunsj kaller ikke jeg for sult. I dag er en typisk dag, og kaloriene er fordelt slik:

Frokost: 255kcal (Et kokt egg, brød og noen nøtter)

Lunsj: 366kcal (Et knekkebrød, et kokt egg, en frukt og en liten pose med rå grønnsaker. En proteinpudding og litt bær)

Middag: 412kcal (150g biffkjøtt og 300g søtpotet)

Kveld: 322kcal (et lite knekkebrød med en halv avokado, et par skiver spekeskinke og en proteinpudding til)

Proteinpuddingen er min kosemat.

Jeg blir ikke ekstremt sulten i løpet av dagen når jeg tilfører jevnlig, samt næringsrik mat.

Anonymkode: aeba1...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Spiser regelmessig og slipper å føle på sult. Har masse energi gjennom dagen og går ned i vekt. Spiser 5 måltider hver dag fult av god næring. 

Anonymkode: a1d22...93e

Mens jeg er motsatt: om jeg spiser lite og ofte, er jeg konstant sulten, og tenker på mat absolutt hele tiden. 

For meg er det 2-3 måltider om dagen maks, som holder sulten vekke :)

Så folk er forskjellige, og det å skulle "Prakke på" noen en måte å spise og leve, er bare tull. Man må prøve seg frem, og finne det som passer for akkurat seg. 

 

Anonymkode: 419b2...d3b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Mens jeg er motsatt: om jeg spiser lite og ofte, er jeg konstant sulten, og tenker på mat absolutt hele tiden. 

For meg er det 2-3 måltider om dagen maks, som holder sulten vekke :)

Så folk er forskjellige, og det å skulle "Prakke på" noen en måte å spise og leve, er bare tull. Man må prøve seg frem, og finne det som passer for akkurat seg. 

 

Anonymkode: 419b2...d3b

Og hvor prakker jeg på måter å spise med å si hva som funker for meg? 🤔 Jeg spiser heller ikke lite, jeg fokuserer mer på næringen enn kcal. 

Hadde kostholdet mitt vært anerledes hadde jeg også vært sulten titt og ofte. 

Anonymkode: a1d22...93e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hvor prakker jeg på måter å spise med å si hva som funker for meg? 🤔 Jeg spiser heller ikke lite, jeg fokuserer mer på næringen enn kcal. 

Hadde kostholdet mitt vært anerledes hadde jeg også vært sulten titt og ofte. 

Anonymkode: a1d22...93e

Helt enig med deg. Du har også lov til å forklare hva som funker for deg.

Og såklart, om man kun spiser litt raske karbohydrater hver 3.time blir man jo ofte sulten. 

Anonymkode: aeba1...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å hold deg unna karbohydrater på kvelden, spis proteiner og fett, se om det tar vekk den verste sulten neste morgen. Da er du nærmer ketose når du våkner. 

Ikke sikkert det fungerer på deg, men verdt et forsøk.

Anonymkode: 538c3...d99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Helt enig med deg. Du har også lov til å forklare hva som funker for deg.

Og såklart, om man kun spiser litt raske karbohydrater hver 3.time blir man jo ofte sulten. 

Anonymkode: aeba1...a52

🙏

Rene råvarer, nok fett og proteiner, vitaminer og mineraler så er man på god vei. 

Anonymkode: a1d22...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Og hvor prakker jeg på måter å spise med å si hva som funker for meg? 🤔 Jeg spiser heller ikke lite, jeg fokuserer mer på næringen enn kcal. 

Hadde kostholdet mitt vært anerledes hadde jeg også vært sulten titt og ofte. 

Anonymkode: a1d22...93e

Ingen steder? Jeg sa da ikke at DU prakket på noen noe som helst? Hårsår? 

Anonymkode: 419b2...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men er dere virkelig like sultne hver dag? Dersom man kjenner etter så varierer sultfølelsen veldig. Det er det som er så gunstig med å tenke mer intuitivt på mat. Det betyr både å ikke kjempe mot skikkelig sult i timesvis, men også å ikke trykke i seg et mat når man bare er halvsulten. Bare fordi klokka sier "tid for måltid". 

Anonymkode: be0af...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men er dere virkelig like sultne hver dag? Dersom man kjenner etter så varierer sultfølelsen veldig. Det er det som er så gunstig med å tenke mer intuitivt på mat. Det betyr både å ikke kjempe mot skikkelig sult i timesvis, men også å ikke trykke i seg et mat når man bare er halvsulten. Bare fordi klokka sier "tid for måltid". 

Anonymkode: be0af...081

Jeg kjenner som sagt ikke noe særlig sult. Så ingen variasjon her, nei. 

Anonymkode: 5e0be...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men er dere virkelig like sultne hver dag? Dersom man kjenner etter så varierer sultfølelsen veldig. Det er det som er så gunstig med å tenke mer intuitivt på mat. Det betyr både å ikke kjempe mot skikkelig sult i timesvis, men også å ikke trykke i seg et mat når man bare er halvsulten. Bare fordi klokka sier "tid for måltid". 

Anonymkode: be0af...081

Her må du snakke for deg selv. At DU har veldig varierende sultfølelse, betyr ikke at det gjelder for alle. 

Jeg har veldig jevn sultfølelse. Det er dager jeg er ekstra sulten, men som regel har jeg helt jevn sultfølelse. 

Anonymkode: 419b2...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...