AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Hvordan ser deres samværsplan ut mtp sommerferie ? Far har 13 % samvær men har rett på 3 uker sammenhengende ferie. Sommerferien varer fra 22 juni til 17 august i vår kommune. Skal da far da ha 4 uker ferie og jeg 4 uker, eller skal far ha 3 uker og jeg 5 uker? Jeg har aldri hatt denne utfordringen før og vet ikke hvorden og hva som er vanlig å gjøre. Og hvordan skriver man eventuelt en slik løsning på en rullende samværsplan over år når datoene skifter for hvert år. Før gikk barna på sfo og vi hadde tre uker hver. Men nå har de ikke sfo lengre. Vær så snill og hjelp en skilt forvirret mamma. Anonymkode: 771db...569
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 Hvor har du det i fra at han har rett på tre uker sammenhengende? Er det i samværsavtalen? Det mange pleier å gjøre, er å alternere ukene fra år til år. Da er det forutsigbart og man bytter på tidlig og sen sommerferie. Anonymkode: 6805e...a48
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #3 Skrevet 30. januar 2023 Bytter på sein og tidlig ferie med barnet. Vi deler skoleferien i to, da får vi voksne tid til å sammen med skolebarnet når vi selv har ferie. Annet hvert år med tidlig og annenethvert med sein hos meg. Skriver avtale om partallsår og oddetallsår i samværsplanen. min søster kjører 3 uker hos faren, bytter på de tre første ukene ett år og de tre siste neste år, har blitt noe forkjøvet for å dekke SFO-stengt. da barna var mindre hadde vi begge 2 uker her og 2 uker der i løpet av ferien, passet ikke arbeidsgivere så godt men. Anonymkode: 69b32...ad4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor har du det i fra at han har rett på tre uker sammenhengende? Er det i samværsavtalen? Det mange pleier å gjøre, er å alternere ukene fra år til år. Da er det forutsigbart og man bytter på tidlig og sen sommerferie. Anonymkode: 6805e...a48 Barn har rett til samvær med den forelderen de ikke bor sammen med. Det gjelder også feriesamvær. Barneloven har definert begrepet vanlig samvær i § 43: Vert det avtala eller fastsett «vanleg samværsrett», gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie. Anonymkode: 771db...569 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bytter på sein og tidlig ferie med barnet. Vi deler skoleferien i to, da får vi voksne tid til å sammen med skolebarnet når vi selv har ferie. Annet hvert år med tidlig og annenethvert med sein hos meg. Skriver avtale om partallsår og oddetallsår i samværsplanen. min søster kjører 3 uker hos faren, bytter på de tre første ukene ett år og de tre siste neste år, har blitt noe forkjøvet for å dekke SFO-stengt. da barna var mindre hadde vi begge 2 uker her og 2 uker der i løpet av ferien, passet ikke arbeidsgivere så godt men. Anonymkode: 69b32...ad4 Hvordan skriver dere dette i samværsavtalen? Noe ala: "De første 4 ukene fra siste skoledag frem til tilsvarende dato kommende måned, og fra denne dato til siste dag før skolestart. mor har første del i partallsår og far har første del i oddetallsår" ? Jeg prøver å legge tilrette for likt mulig samvær. Men far velger konstant mindre og mindre kontakt. Han kverulere på alle avtaler, så de må være klokkeklar i talen, uten mulighet for å mistolkes. Det jeg kommer med er selvfølgelig bare ønsker fra min side, men h is ikke jeg lager avtalen klar, så får vi aldri samarbeidet og kommunisert slik at vi kommer til enighet. Jeg må derfor ha en klar formulering som han kan enten være enig i eller ikke. Og er han ikke enig blir han "tvunget" til et motforslag. Og slik, etter mye om og men, blir det en avtale.. Anonymkode: 771db...569
Snok1 Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vær så snill og hjelp en skilt forvirret mamma. Slik regulerer man i en samværsavtale som dere blir enige om. Dersom det er vanskelig kan FVK eller felles venner hjelpe dere.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 Snok1 skrev (2 minutter siden): Slik regulerer man i en samværsavtale som dere blir enige om. Dersom det er vanskelig kan FVK eller felles venner hjelpe dere. Ja jeg vet jo at dette reguleres i en samværsavtale, er jo akuratt derfor jeg prøver å finne en god løsning/formulering som kan være rullende fra år til år. Og ja, vi går til FVK. Men de lager jo ikke avtalen for oss, den må vi formulere selv. Ts Anonymkode: 771db...569
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 I samværsavtalen har far 2 uker sammenhengende sommerferiesamvær. I partallsår har han de to siste ukene i juli, i oddetallsår har han de to første ukene i juli. (I praksis setter han av barna hos meg ved 10-tiden og henter dem ved 20-/21-tiden mandag-fredag i sommerferieukene hans. Selvsagt uten å informere meg.) Anonymkode: 11c80...5e4 1
Snok1 Skrevet 30. januar 2023 #9 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja jeg vet jo at dette reguleres i en samværsavtale, er jo akuratt derfor jeg prøver å finne en god løsning/formulering som kan være rullende fra år til år. Og ja, vi går til FVK. Men de lager jo ikke avtalen for oss, den må vi formulere selv. Ts Anonymkode: 771db...569 Dere må forsøke å bli enige om hva som passer for dere, og så skrive det ned. Hvor mye samvær. Når skal samværet skje. Skal samværet alternere år om annet eller avtales hvert år. Det er full avtalefrihet, og dere står fritt til å bli enige. FVK vil selvsagt ikke bestemme for dere.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #10 Skrevet 30. januar 2023 Når barna er så store, sper man vel på med leir eller lediggang i de to ekstra ukene. Har har far null samvær, og jeg får maks tre uker ferie og ingen familie til å avlaste. Blir langt mer leir og lediggang her! Anonymkode: 774ca...190
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #11 Skrevet 30. januar 2023 Snok1 skrev (2 minutter siden): Dere må forsøke å bli enige om hva som passer for dere, og så skrive det ned. Hvor mye samvær. Når skal samværet skje. Skal samværet alternere år om annet eller avtales hvert år. Det er full avtalefrihet, og dere står fritt til å bli enige. FVK vil selvsagt ikke bestemme for dere. Ja dette vet jeg. Men for å prøve å få dere til å forstå. Hvis ikke jeg kommer men en ferdigsnekret avtaleforslag, så sitte han der på FVK og nekter å prate, vil ikke forholde seg til noen ting, sier bare "det får vi finne utav senere" uten at noe senere skjer. I det minste, når jeg kommer med en avtale så kan han enten nekte for den for å foreslå noe han synes høres bedre ut, eller gå med på den avtalen. For min del kan han fint endre avtalen som jeg har foreslått, da er det hvertfall et minimum av "samarbeid" om å komme til en enighet. Hvis vi hadde klart å samarbeidet, så hadde jeg jo ikke spurt om råg og hjelp fra dere.. og da hadde vi vel ka skje mest sanynlog ikke vært skilt heller for den saks skyld. Ts Anonymkode: 771db...569 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #12 Skrevet 30. januar 2023 Vanlige her er 2 og 2 uker. Står feks mor har første og andre uke, far tredje og fjerde, mor fleste og sjette, far syvende og åttende. Motsatt neste år. Anonymkode: 6ffc0...d7c 2
Snok1 Skrevet 30. januar 2023 #13 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja dette vet jeg. Men for å prøve å få dere til å forstå. Hvis ikke jeg kommer men en ferdigsnekret avtaleforslag, så sitte han der på FVK og nekter å prate, vil ikke forholde seg til noen ting, sier bare "det får vi finne utav senere" uten at noe senere skjer. I det minste, når jeg kommer med en avtale så kan han enten nekte for den for å foreslå noe han synes høres bedre ut, eller gå med på den avtalen. For min del kan han fint endre avtalen som jeg har foreslått, da er det hvertfall et minimum av "samarbeid" om å komme til en enighet. Hvis vi hadde klart å samarbeidet, så hadde jeg jo ikke spurt om råg og hjelp fra dere.. og da hadde vi vel ka skje mest sanynlog ikke vært skilt heller for den saks skyld. Ts Anonymkode: 771db...569 Hvis dere ikke blir enige så er det alternativet å bare la hverdagssamværet rulle gjennom ferien. Hvis han ikke har selvstendige meninger, så er det jo ikke så lett å klemme forslag ut av ham.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #14 Skrevet 30. januar 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): Hvis dere ikke blir enige så er det alternativet å bare la hverdagssamværet rulle gjennom ferien. Hvis han ikke har selvstendige meninger, så er det jo ikke så lett å klemme forslag ut av ham. Helt sant, men jeg prøver hvertfall tappert å få til en ordning. Vanlig samvør er jobbet alternativ. Skal ta det med meg som et siste alternativ på ny samværsavtale. Men dette sporer litt av, delvis min skyld fordi jeg svarer de som ikke kommer med det jeg spør om, med en trang til å forklare meg. Skal slutte med det. Ts Anonymkode: 771db...569
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #15 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt sant, men jeg prøver hvertfall tappert å få til en ordning. Vanlig samvør er jobbet alternativ. Skal ta det med meg som et siste alternativ på ny samværsavtale. Men dette sporer litt av, delvis min skyld fordi jeg svarer de som ikke kommer med det jeg spør om, med en trang til å forklare meg. Skal slutte med det. Ts Anonymkode: 771db...569 Vanlig samvær er jo selvfølgelighet et alternativ* . Autokorrekt.. Anonymkode: 771db...569
Snok1 Skrevet 30. januar 2023 #16 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt sant, men jeg prøver hvertfall tappert å få til en ordning. Vanlig samvør er jobbet alternativ. Skal ta det med meg som et siste alternativ på ny samværsavtale. Men dette sporer litt av, delvis min skyld fordi jeg svarer de som ikke kommer med det jeg spør om, med en trang til å forklare meg. Skal slutte med det. Ts Anonymkode: 771db...569 Lykke til. Det kan være et slit. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #17 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn har rett til samvær med den forelderen de ikke bor sammen med. Det gjelder også feriesamvær. Barneloven har definert begrepet vanlig samvær i § 43: Vert det avtala eller fastsett «vanleg samværsrett», gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie. Anonymkode: 771db...569 Og det er kun et forslag. Man har full avtalefrihet. Derfor spurte jeg om det var nedfelt i en samværsavtale. Anonymkode: 6805e...a48
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #18 Skrevet 31. januar 2023 Etter eget ønske så har far 2 uker sammenhengende og jeg kan ha inntil 4 uker sammenhengende. Resterende tid går samværet som normalt. Vi har ingen faste uker. Min samboer og hans eks har barna to uker sammenhengende gjennom hele sommeren, altså han har de to første ukene, hun har dem de to ukene etter det så to uker hos far igjen osv. Anonymkode: ec795...b6a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #19 Skrevet 31. januar 2023 Vi har to uker av og to uker på gjennom hele barnas ferie. De er relativt små (2 og 5), og både jeg og far synes de er for unge til at vi synes det passer med 3-4 uker sammenhengende ennå da de er vant til å se oss begge ukentlig, selv om jeg har mest samvær i brøk. I skolealder synes jeg 3-4 uker høres mer fornuftlig ut, uten at jeg kan si at jeg har erfaring med det. Når de blir tenåringer tenker jeg at de har mer rett på å bli hørt mer selv på hvordan de vil ha det. Ikke at de skal bestemme, men husker selv fra egen oppvekst med skilte foreldre at jeg synes det var slitsomt å være bortreist seks uker på rad i ferien (tre med hver forelder), mens andre jeg kjente ofte hadde 3-4 uker med reiser og fikk være hjemme resten av tiden. Anonymkode: 65da8...662
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå