Gå til innhold

Er det frekt å svare "Det er notert"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser folk gjør det her på KG hele tiden, og vi gjør det også på jobb (men da er det "duly noted"). En venninne sender meg mange rare meldinger som f.eks "I dag spiste jeg fiskekaker til middag." Det er jo ikke stort å svare på syns jeg, så da svarte jeg "det er notert". Og hun ble SÅ sur, sa jeg var frekk. 

Men er det ikke mer sånn artig høflig frase da? Jeg mener hvertfall ikke å være frekk. Syns "Ok" er verre, da virker det som man bare gir f. 

Anonymkode: b9f4f...030

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe.. det er jo frekt da, uten at jeg klarer helt å forklare hvorfor. 

"Det er notert" bruker man vanligvis om noe som er verdt å bemerke seg, noe man har tatt til etterretning eller faktisk bokstavelig talt skriver ned (eller noterer seg mentalt i all fall). Og noen ganger som en "whatever, hold kjeft..".

Når du sier det til informasjon som er uviktig og som du selvsagt på ingen måte noterer ned, så virker det jo bare som hån og ironi. 

"Riktig" svar på den type melding er å spørre om det var godt eller noe, å svare at det er nortert eller "OK" eller enda verre - med en tommel opp-emoji - er litt som å si det driter vel jeg i, fortell det til noen som bryr seg.

Ikke dermed sagt at du er pålagt å alltid svare høflig og utbroderende på meningsløse meldinger du ikke bryr deg om, men jeg skjønner hvorfor hun tok det som et frekt svar. 

Anonymkode: 18c97...b5b

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hehe.. det er jo frekt da, uten at jeg klarer helt å forklare hvorfor. 

"Det er notert" bruker man vanligvis om noe som er verdt å bemerke seg, noe man har tatt til etterretning eller faktisk bokstavelig talt skriver ned (eller noterer seg mentalt i all fall). Og noen ganger som en "whatever, hold kjeft..".

Når du sier det til informasjon som er uviktig og som du selvsagt på ingen måte noterer ned, så virker det jo bare som hån og ironi. 

"Riktig" svar på den type melding er å spørre om det var godt eller noe, å svare at det er nortert eller "OK" eller enda verre - med en tommel opp-emoji - er litt som å si det driter vel jeg i, fortell det til noen som bryr seg.

Ikke dermed sagt at du er pålagt å alltid svare høflig og utbroderende på meningsløse meldinger du ikke bryr deg om, men jeg skjønner hvorfor hun tok det som et frekt svar. 

Anonymkode: 18c97...b5b

Jeg er enig i dette, men gud bedre så uinteressant melding denne venninnen sender - da synes jeg faktisk hun fortjener å få et svar som betyr «det driter jeg i», for helt ærlig - det er da ingen som finner det interessant at noen andre har spist fiskekaker til middag?

Anonymkode: cd2f1...894

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den situasjonen så oppfattes det som ironi.Det er notert - er mer sånn du svarer på en oppklarende beskjed eller instruksjon. Mente du å være ironisk så ikke spill uskyldig, for da oppfattes det enda verre, som gaslighting. Var det helt uskyldig fra din side så må du bare si unnskyld og at du brukte feil uttrykk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

servitrise&suppe skrev (1 minutt siden):

I den situasjonen så oppfattes det som ironi.Det er notert - er mer sånn du svarer på en oppklarende beskjed eller instruksjon. Mente du å være ironisk så ikke spill uskyldig, for da oppfattes det enda verre, som gaslighting. Var det helt uskyldig fra din side så må du bare si unnskyld og at du brukte feil uttrykk. 

Ja, men hva ellers svarer man på sånt? Hun har alltid svart meg sånn selv, og når jeg gjør det tilbake blir hun sur. Til og med da jeg opplevde noe kjipt så svarte hun "Ok." Det er bare rart. 

Anonymkode: b9f4f...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men hva ellers svarer man på sånt? Hun har alltid svart meg sånn selv, og når jeg gjør det tilbake blir hun sur. Til og med da jeg opplevde noe kjipt så svarte hun "Ok." Det er bare rart. 

Anonymkode: b9f4f...030

Hadde ikke giddet å svare på en slik melding faktisk, det i selv er svar nok. 

Anonymkode: cd2f1...894

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem faen sender melding om hva de har spist til middag? Hun fortjente det svaret!

Anonymkode: 37a01...474

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, men hva ellers svarer man på sånt? Hun har alltid svart meg sånn selv, og når jeg gjør det tilbake blir hun sur. Til og med da jeg opplevde noe kjipt så svarte hun "Ok." Det er bare rart. 

Anonymkode: b9f4f...030

Men ok blir noe annet. Hadde du svart det så hadde hun nok ikke reagert. Omvendt kan ok høres likegyldig eller trassig ut ved informasjon eller instruks, selv om det kan være greit også.

Du kunne svart ok eller -så godt- hvis du ville være ekstra hyggelig. Hun høres forøvrig litt for nærtagende ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva fader svarer man på slike meldinger da, eller er det helt greit å ikke svare.. 

Om det er ei venninne som forventer svar på alle meldinger,  viktig eller uviktig. Kan man da svare 'å, hjemmelagde da eller', 'ok', 'har du prøvd de gode fiskekakene fra fiskehandler Hermansen nede i torggata' eller blir det også feil. Å bli snurt for kommentarer 'det er notert' kunne aldri falt meg inn, ville vel heller svart tilbake med en latteremoji og skjønt at meldingen jeg sendte var irrelevant for 100% av alle jeg kjenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser folk gjør det her på KG hele tiden, og vi gjør det også på jobb (men da er det "duly noted"). En venninne sender meg mange rare meldinger som f.eks "I dag spiste jeg fiskekaker til middag." Det er jo ikke stort å svare på syns jeg, så da svarte jeg "det er notert". Og hun ble SÅ sur, sa jeg var frekk. 

Anonymkode: b9f4f...030

Det er kanskje bedre å ikke svare på intetsigende meldinger, men hvis det ikke hjelper så kan det jo hende hun endelig tok hintet nå. Generelt er det settingen som avgjør om et sånt svar er greit, Hvis sjefen skriver "møtet blir i morgen kl 12" og jeg svarer det er notert, er det helt normalt og ikke frekt. 

Anonymkode: 7ee23...3ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker «det er notert» i type tilbakemelding på ferieønsker for de jeg er leder for, som en tilbakemelding på at ønsket er mottatt. 
Å bruke det i en setting hvor noen deler noe fra dagliglivet og svare «det er notert», viser i mine øyne en nedlatende tone ala «så uinteressant» i forhold til det de har delt…. 

Anonymkode: 2af7f...ec7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (19 minutter siden):

Ja hva fader svarer man på slike meldinger da, eller er det helt greit å ikke svare.. 

Om det er ei venninne som forventer svar på alle meldinger,  viktig eller uviktig. Kan man da svare 'å, hjemmelagde da eller', 'ok', 'har du prøvd de gode fiskekakene fra fiskehandler Hermansen nede i torggata' eller blir det også feil. Å bli snurt for kommentarer 'det er notert' kunne aldri falt meg inn, ville vel heller svart tilbake med en latteremoji og skjønt at meldingen jeg sendte var irrelevant for 100% av alle jeg kjenner.

Jeg svarer som regel ikke på ting som blir delt, hvertfall ting som tilsynelatende er delt med mange. Hvis det er ting som intern humor, noe spesielt en venninne gjør, en stor begivenhet, svarer jeg selvsagt. Er det litt sånn fra dagliglivet type samme deling gang på gang, svarer jeg som regel ikke (og forventer ikke det selv!), men slenger av og til på et smilefjes, latterfjes eller liknende. 

Anonymkode: 2af7f...ec7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ofte emojis jeg for eks»😍😍». 

Har også venner som sender melding om sånne ting. For eks: bilde av kjole de har kjøpt. «Fant denne på hennes»,  Da sender jeg ofte

«😍», eller      «Så fin!🤩»  

«så koselig 😘 » 

«namnam🤤» 

Avhengig av hvor nære venner man er, så syns jeg det er uhøflig å ikke svare, eller svare med «Det er notert» eller «Ok». 
Det er tar kortere tid å skrive noe kort og koseligere. 
 

VILLE aldri skrevet «Det er notert» til en venn, bekjent, kollega whatsoever som delte noe med meg. Aldri. Høres ut som at du ikke orker det mennesket. Høres nedlatende ut. Hadde blitt litt lei meg om jeg var din venn😑

Anonymkode: 50211...01f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser folk gjør det her på KG hele tiden, og vi gjør det også på jobb (men da er det "duly noted"). En venninne sender meg mange rare meldinger som f.eks "I dag spiste jeg fiskekaker til middag." Det er jo ikke stort å svare på syns jeg, så da svarte jeg "det er notert". Og hun ble SÅ sur, sa jeg var frekk. 

Men er det ikke mer sånn artig høflig frase da? Jeg mener hvertfall ikke å være frekk. Syns "Ok" er verre, da virker det som man bare gir f. 

Anonymkode: b9f4f...030

Akkurat til det spørsmålet passet det ikke. 

Ytrer jeg et ønske du har tenkt til å etterkomme så passer det. Skal du oppgi klokkeslett eller dato for noe likeså. Noe som skal huskes eller en oppgave du har gjort. 

Om noen sender meldinger ala eksempelet ditt så svarer jeg ikke. De er verdiløse og jeg vil ikke oppmuntre til fler av samme sort og kaste bort tid på stadig mer feilslåtte forsøk på smalltalk. 

Se på svarene dine som et belønningssystem. Du belønner det du vil ha mer av og svarer kort på ting som er viktig for mottaker men som du ikke vil ha mer av. Verdiløs info fortjener ikke svar. 

Anonymkode: c6a6e...e7c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ikke skjønner meg på de som svarer på meldinger med "Ok". Hva er poenget?

Uansett om det er deling av at man spiser fiskemiddag eller en kommentar om "Nå er hersens herr Hansen ute og roter i søpla igjen!" så er det helt misvisende med "Ok" eller "Det er notert".  Da kan man like gjerne la vær å svare om man ikke genuint kan svare ala "Åh, det er godt, og jeg hadde kjøttkaker i dag! Namnam"

Enten får du si ifra at du ikke er interessert i denne type mld og heller vil ha en bestemt type meldinger, eller du får la vær å svare. Og ja, konfronter henne med at hun har skrevet slik til deg også.

Men ærlig talt, hvorfor gidder du å sende mld til ei du egentlig er null interessert i å være venn med?

Anonymkode: 1f3c6...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...