Gå til innhold

Beholde eller kjøpe ny (brukt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg eier i dag en Hyundai IONIQ electric 28kW. Altså en elbil med sommer- og vinterrekkevidde på hhv. 240 og 160 km. Denne har gått ca. 120.000 km. Nybilgarantien går snart ut. Da sitter jeg igjen med batterigaranti som varer i 3 år til eller til 200.000 km. Altså det som inntreffer først.

Skal jeg beholde denne eller selge den for kr 120.000?

 

Alternativet er å kjøpe en Hyundai KONA som har sommer- og vinterrekkevidde på hhv. 450 og 350 km. Den kan jeg få til kr 240.000. Da får jeg en elbil med lav km.stand (ca. 75.000) som jeg kan kjøpe maskinskadeforsikring på. 
 

Maskinskadeforsikring:

Opptil 100.000 km betaler man kun egenandel ved reparasjon av motor, girkasse o.l.

Opptil 150.000 km betaler man 30 % av kostnadene ved reparasjon, men minst kr 6.000.

Opptil 175.000 km betaler man 40 % av kostnadene ved reparasjon, men minst kr 8.000.


Opptil 200.000 km betaler man 50 % av kostnadene ved reparasjon, men minst kr 10.000.

Anonymkode: f88b2...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som har noen tanker rundt det?

 

Spørsmålet er om det er bedre å kjøre i stykker den jeg har nå eller oppgradere til en ny en?

Anonymkode: f88b2...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (45 minutter siden):

Hva tror du sparer du mest penger på?

Det er veldig jevnt, men sparer nok mest ved å beholde den bilen jeg har nå. Risikoen for uforutsette utgifter er nok lavere dersom jeg skaffer meg en ny bruktbil.

Anonymkode: f88b2...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maser du om uteblivende svar etter én time? Seriøst?

Om du ikke trenger ny bil, ville jeg ha beholdt den gamle. Det er vel ikke noe som tilsier at den skal gå i stykker med det første? Har heller ikke lest om tilsvarende erfaringer rundt omkring.

Anonymkode: 7a932...997

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/30/2023 at 10:54 PM, AnonymBruker said:

Det er veldig jevnt, men sparer nok mest ved å beholde den bilen jeg har nå.

🍻

On 1/30/2023 at 10:54 PM, AnonymBruker said:

Risikoen for uforutsette utgifter er nok lavere dersom jeg skaffer meg en ny bruktbil.

Nei, ikke nødvendigvis 🙃

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...