Gå til innhold

Vil du anbefale helseutdanning til dine barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er det heldigvis ikke slik at min personlige mening får eller skal ha noe fokus i mine barns yrkes valg. 

Jeg ville derimot oppfordret dem til å dyrke det dem er god på, tørre å satse, følge egen magefølelse og lyst. 

Om det betyr at noen møter på mitt barn som den sykepleieren man som pasient ønsker å gi en blomt til eller om man møter på mitt barn som bankdirektør er virkelig ett fett. 

Det finnes desverre alt for mange mennesker som er totalt uegnet til sitt yrke være seg sykepleier eller direktør. 

Det viktigste for meg er at barna mine velger seg en vei de kjenner er rett for dem som person og ikke basert på andres meninger eller synsing.

Anonymkode: 66104...537

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har sagt til både mine barn og mine stebarn at de for all del ikke må bli sykepleiere. Ja, det er et kjempeflott yrke om en får tid til å gjøre jobben sin, men det får en dessværre sjeldnere og sjeldnere😨 

Anonymkode: abc4a...080

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Jeg har allerede begynt å påvirke de til å ikke gå den veien. (Da mener jeg selvsagt de fysisk harde jobbene innen helse, som i tillegg er latterlig dårlig betalt.)

Det finnes mange andre yrker de heller kan velge blant. 

Anonymkode: ae84e...c0f

Uff for en utrolig merkelig måte å oppdra barn på. Det er jo egentlig ganske stygt gjort hvis barna viser lyst og interesse. 

Hvilken holdninger signaliserer man til sine barn? 

Anonymkode: 66104...537

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg hatt barn ville jeg nok tipset dem om den veien 🙂men vi får se 🙂

Skrevet

Det er en viss type som kan stå i den jobben, så det hadde kommet helt an på barnet. Syns det er en uting at de som ofte sliter på skolen og mangler retning blir oppmuntret til å bli helsefagarbeidere og sykepleiere ("for da får du jobb uansett!"), det er superhelter med god mental helse som burde stå i de jobbene for sin egen og samfunnet sin del. Rent personlig er jeg drittlei av å møte sure, uempatiske og uegnede folk innen helse. 

Jeg kjenner folk som er som skapt for de jobbene, og hva sukker de mest over? Ikke pasientgruppen, men kolleger som burde ha tatt en helt annen retning da de var på skolebenken. 

• Liker 2
Skrevet
Kullsyrevann skrev (41 minutter siden):

Det er en viss type som kan stå i den jobben, så det hadde kommet helt an på barnet. Syns det er en uting at de som ofte sliter på skolen og mangler retning blir oppmuntret til å bli helsefagarbeidere og sykepleiere ("for da får du jobb uansett!"), det er superhelter med god mental helse som burde stå i de jobbene for sin egen og samfunnet sin del. Rent personlig er jeg drittlei av å møte sure, uempatiske og uegnede folk innen helse. 

Jeg kjenner folk som er som skapt for de jobbene, og hva sukker de mest over? Ikke pasientgruppen, men kolleger som burde ha tatt en helt annen retning da de var på skolebenken. 

Jeg har jobbet med ulike profesjonsutdanninger og altfor mange studenter som er uegnet, men som ikke blir skikkethetsvurdert som slippes ut i samfunnet. Universitetene skulle jobbet mye hardere for å bli kvitt studenter og ikke kun juble over studiepoengsproduksjon. Yrkesfagsutdanninger innen helse/barn er ofte en vits. 

Anonymkode: 39e9c...acc

Skrevet
Portia Catonis skrev (8 timer siden):

Har vært sammen med en politimann, og han frarådet det til sine barn😉. Dårlig grunnlønn (som er den du får sykepenger av dersom du blir syk), mye psykiatri og rus, underbemanning etc.

Jeg har spurt de jeg kjenner som er politi, og de fraråder av samme årsaker som du skriver, i tillegg til tredelt turnus (de jeg kjenner jobber tredelt).

Skrevet

Anbefaler mine barn å finne noe de kan trives med. Det er mulig å ta videreutdanning,  eller utdanne seg til noe annet senere. Det viktigste er at de får en utdannelse i første omgang, og tenker gjennom hva de ønsker seg i voksenlivet. Alle yrker har både for- og bakdeler. De må føle at de gjør noe som er viktig/ interessant for dem, og det kan være noe helt annet enn hva jeg ville valgt. Har ingen tro på å presse ungene til å ta "mine" valg.

Anonymkode: 3885f...7d1

Skrevet

I et godt helsevesen; nei. I helsevesenet vi har i dag; Gud nei.

Anonymkode: 69889...599

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I et godt helsevesen; nei. I helsevesenet vi har i dag; Gud nei.

Anonymkode: 69889...599

Her slår du spikeren på hodet! Hadde vi hatt et mer privatisert helsevesen der man faktisk kan ha en god dag på jobb og får respekt og lønn for jobben man gjør, så kunne jeg anbefalt flere yrker. Men i det offentlige helse Norge der man løper ræven av seg, så nei.

Anonymkode: 3b28e...78d

Skrevet

De må bli det de ønsker å bli, vil ikke legge noen føringer. Meeen, jeg tror dessverre ingen av våre barn kommer til å bli lærere🙈

Hilsen lærermamma og lærerpappa

Anonymkode: 8220d...0e2

Skrevet

Nei, det ville jeg nok ikke anbefalt dem. 
Men nå er det ikke i den retningen de har sine styrker heller. 

Generelt tenker jeg alle bør jobbe med det de trives best med, og har gode egenskaper til.  Da vil man gjerne trives og få muligheten til å stige i gradene.
Det er heller ikke nødvendigvis slik at om de får en jobb en gang, så er de låst til det yrket for alltid. 

Det skal tilbringes ganske mye tid i livet på jobb. Da er det viktig at det ikke bare velges etter hvor det tjenes mest penger.

Anonymkode: 08542...326

Skrevet

Anbefalt dem det? Nei, det ville jeg ikke. Jeg vil så klart støtte dem i den retningen de velger, men jeg vil også prøve å gi dem er mest mulig realistisk bilde av hva som venter. Om de likevel ønsker å gå i en bestemt retning? Go for it. 

Skrevet

Jeg vil heller råde barnet mitt til å gå etter drømmene sine, om det er helsevesen eller noe annet. Men når den tid kommer hvor hun skal velge sitt yrke, vil vi ha en god prat om hva yrkene kan innebære og forklare hvor tunge enkelte yrker kan være. 

Skrevet

Det er mange slags jobber i helsevesenet, fra portør og helsefagarbeider, til leger, fysioterapeuter, radiografer osv.
Jeg har en beslektet utdanning, som går mer på det sosiale i menneskemøtene, og ville aldri ha valgt noe annet - selv om det ikke er noe man blir rik av.

Ville nok bedt dem styre unna å bli fagarbeider, som bare får deltidsstillinger - eller lege, som er forventa å jobbe usaklig mye.

Gjest takinova
Skrevet

Sykepleier anbefaler jeg under tvil til mine barn. Grunn: sykepleier er kun 3 årig utdanning og man har veldig mange arbeidsmuligheter, offentlig, privat, stat, kommune, turnus, dagjobb, videreutdanning som gir mye spennende(jordmor, helsesykepleier) osv, trygge jobber, stor etterspørsel, jobbe hvor som helst i landet. Minuset er selvsagt en stor og tung arbeidsbelastning og delvis dårlig lønn. 

Fraråder totalt:

Alt innen skole - det er arbeidsforhold ingen kan stå i over tid. Lærerutdanningen er blitt så lang også(5 år) at man er litt bondefanget.

Barnehage - pga altfor lav lønn og underbemanning

Håndtverkeryrker - fordi mine barn ikke har det i seg.

Skrevet

Tenker du typiske pleieyrker? Definitivt nei. Ikke slik den sektoren er i dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...