AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #21 Skrevet 31. januar 2023 Automagisk skrev (7 timer siden): Har ikke lest tråden så vet ikke om du har oppgitt bilmerke og årsmodell men hvis det samme hjulet låser - og slipper igjen under kjøring tenker jeg ABS...også vanlig på eldre biler med klosser som sitter i caliperen, glidepinner fastrustet i caliperen, stempel i caliper fastrustet og bremseklosser som har delt seg... Å du har jobbet en mannsalder i bilbransjen? ikke som mekaniker håper jeg.. Abs skal ikke låse bremsene, men derimot slippe opp bremsene ved lås så du beholder styringen (anti-lock braking system) Abs skal ikke være aktivt hvis ikke bremsepedalen er tråkket inn (derfor kan abs slutte å virke med defekt bremsepedalbryter). ABS og antispinn systemet henger sammen, ved dårlig giverring eller veldig sjeldent dårlig føler kan bilen tro den spinner og bremse det hjulet litt, men da ville TS fått opp en gul lampe med ett hjul som spinner i dashbordet samt opplevd at bilen ikke ville trekke. Fastrustede glidepinner vil jo gi dårligere bremser og bløt pedal da stempelsiden på kaliperen stadig kommer lenger unna skiva da klossen slites og glidepinnen ikke lar kaliperen gli etter. fastrusta stempel kan det jo være, blir det aktuelle hjulet varmt TS? klosser som har delt seg er også en mulighet, men da må man jo ofte rygge for å få det til å slippe igjen.. TS: Lyser det noen lamper i dashbordet ditt når hjulet låses? hvor ofte låser det seg? hvordan merker du at det låser seg? Blir hjulet som låses varmt? Går utifra det er ett bakhjul siden de bytta wirer? Prata du med verkstedet og hva sa de isåfall? Anonymkode: 37936...b9b
Maskinfører Skrevet 31. januar 2023 #22 Skrevet 31. januar 2023 Det er ikke mekanikere det er systemoperatører de kobler til en pc og skifter den delen bilen sier har en feil mulig de også kalles deleskiftere her kan det gå galt evt ABS sensor kan ohmes men dette gjøres ikke det skiftes ut i stedet de skal vise relativt likt 1000-1500. Ohm så er de i orden voltmeter
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #23 Skrevet 31. januar 2023 Maskinfører skrev (6 minutter siden): Det er ikke mekanikere det er systemoperatører de kobler til en pc og skifter den delen bilen sier har en feil mulig de også kalles deleskiftere her kan det gå galt evt ABS sensor kan ohmes men dette gjøres ikke det skiftes ut i stedet de skal vise relativt likt 1000-1500. Ohm så er de i orden voltmeter Nja, det er isåfall en meget dårlig mekaniker. Datamaskinen skal gi oss en pekepinn på hvor vi skal feilsøke, så blir det en jobb med multimeteret derifra. Men som jeg nevnte lenger opp i tråden så sliter bransjen med at de gode mekanikerne går til andre jobber som betaler bedre og bransjen står igjen med de mindre skarpe. I tillegg er bransjen så skrapa for kompetent arbeidskraft at bedriftene må beholde de dårlige. Anonymkode: 37936...b9b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #24 Skrevet 31. januar 2023 27 minutter siden, Maskinfører said: Det er ikke mekanikere det er systemoperatører de kobler til en pc og skifter den delen bilen sier har en feil mulig de også kalles deleskiftere her kan det gå galt evt ABS sensor kan ohmes men dette gjøres ikke det skiftes ut i stedet de skal vise relativt likt 1000-1500. Ohm så er de i orden voltmeter Erm. Jeg har drevet innenfor mikroelektronikk i en årrekke, men verbet "ohmes" har jeg ikke kommet over før nå. Artig vri, selv om jeg mener at "måle motstand" er vesentlig mer korrekt og beskrivende. Som oftest som er det ikke "ohming" man gjør i feilsøking, dog. Det må jeg bare si. Det er sjeldent det er motstander som lager feilen. Og å kun "ohme" vil neppe gjøre noe nytte med mindre man setter spenning på systemet. At du nevner "voltmeter" (som har ingenting med motstand å gjøre) viser at du kanskje er litt på villspor her. Et multimeter vil kunne måle motstand, og et ohmmeter (relativt uvanlig da de fleste DMM-er har dette) kan måle motstand og kun det. Voltmeter måler spenning, ikke motstand. Jeg er dog enig i at en del mekanikere "låser seg" til hva ODB-II-filkodene sier, men som vi alle vet, de kan bomme rimelig heftig. Anonymkode: d2ae3...1eb
Gjest Automagisk Skrevet 31. januar 2023 #25 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å du har jobbet en mannsalder i bilbransjen? ikke som mekaniker håper jeg.. Abs skal ikke låse bremsene, men derimot slippe opp bremsene ved lås så du beholder styringen (anti-lock braking system) Abs skal ikke være aktivt hvis ikke bremsepedalen er tråkket inn (derfor kan abs slutte å virke med defekt bremsepedalbryter). ABS og antispinn systemet henger sammen, ved dårlig giverring eller veldig sjeldent dårlig føler kan bilen tro den spinner og bremse det hjulet litt, men da ville TS fått opp en gul lampe med ett hjul som spinner i dashbordet samt opplevd at bilen ikke ville trekke. Fastrustede glidepinner vil jo gi dårligere bremser og bløt pedal da stempelsiden på kaliperen stadig kommer lenger unna skiva da klossen slites og glidepinnen ikke lar kaliperen gli etter. fastrusta stempel kan det jo være, blir det aktuelle hjulet varmt TS? klosser som har delt seg er også en mulighet, men da må man jo ofte rygge for å få det til å slippe igjen.. TS: Lyser det noen lamper i dashbordet ditt når hjulet låses? hvor ofte låser det seg? hvordan merker du at det låser seg? Blir hjulet som låses varmt? Går utifra det er ett bakhjul siden de bytta wirer? Prata du med verkstedet og hva sa de isåfall? Anonymkode: 37936...b9b Takk for innføringen i grunnleggende kjøretøyteknikk..bortsett fra det er du på bærtur. Abs modulen eller hjernen til ditto er det eneste som kan låse et bakhjul under kjøring og slippe opp med en gang igjen! Alle de andre feilene jeg nevnte ville låst hjulet eller holdt bremsen på så skiva ble glovarm... https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/qvkblp/abs_module_locked_rear_wheel_customer_kept_driving/
Gjest Automagisk Skrevet 1. februar 2023 #26 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Erm. Jeg har drevet innenfor mikroelektronikk i en årrekke, men verbet "ohmes" har jeg ikke kommet over før nå. Artig vri, selv om jeg mener at "måle motstand" er vesentlig mer korrekt og beskrivende. Som oftest som er det ikke "ohming" man gjør i feilsøking, dog. Det må jeg bare si. Det er sjeldent det er motstander som lager feilen. Og å kun "ohme" vil neppe gjøre noe nytte med mindre man setter spenning på systemet. At du nevner "voltmeter" (som har ingenting med motstand å gjøre) viser at du kanskje er litt på villspor her. Et multimeter vil kunne måle motstand, og et ohmmeter (relativt uvanlig da de fleste DMM-er har dette) kan måle motstand og kun det. Voltmeter måler spenning, ikke motstand. Jeg er dog enig i at en del mekanikere "låser seg" til hva ODB-II-filkodene sier, men som vi alle vet, de kan bomme rimelig heftig. Anonymkode: d2ae3...1eb Og du er ekspert på bilelektronikk da eller?? 🙈😂😂🙈..Hva er det med folk på dette forumet? JO, det heter "ohmes" iallefall fra trøndelag og nordover..Og JO en Abs-sensor kan fint ohmes siden den egentlig bare er en spole av tynn koppertråd...så der har maskinfører helt rett.. Og NEI en kan ikke ohme noen ting når det er spenning på ledningsnettet...🙈..et ohmmeter fungerer på den måten at det setter en lav spenning mellom målepinnene og ser hvor mye strøm det går i kretsen når en kopler pinnene på...
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #27 Skrevet 1. februar 2023 Automagisk skrev (22 timer siden): Takk for innføringen i grunnleggende kjøretøyteknikk..bortsett fra det er du på bærtur. Abs modulen eller hjernen til ditto er det eneste som kan låse et bakhjul under kjøring og slippe opp med en gang igjen! Alle de andre feilene jeg nevnte ville låst hjulet eller holdt bremsen på så skiva ble glovarm... https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/qvkblp/abs_module_locked_rear_wheel_customer_kept_driving/ Fin link du, men jeg er ikke på bærtur nei. joda vi kan være enige om ABS og antispinn henger sammen. Og murphys lov sier at alt som kan skje det vil skje, så ja det har nok hendt at en absmodul har låst ett hjul, men da skal det svikte i mange ledd, deriblant abs ikke skal være aktivt hvis ikke bremsepedalen er tråkket inn. Dog kan det også være ett stempel i abs pumpen som henger, ok du får den.. Tilbake til linken så leser jeg litt nedover og de visste ikke hjulet var låst før de skulle demontere det for å ohme mellom sensor og styreenhet, ett låst hjul vil jo også genere feilkoder på ABS systemet. Så til tross for at overskriften sier abs feil låste hjul, så kan jeg like gjerne tenke meg fakta er att låst hjul skapte ABS feil ;-). Nå har vi jo allerede hørt TS sin erfaring med kvalitet på bilverksteder i Norge (norsk fagbrev er jo en høyere utdanning innen bilfaget enn det som er vanlig i mange land) og i tillegg har jeg sett dine lite gjennomtenkte uttalelser om glidepinners funksjon er derfor ikke overbevist om at en mekaniker i USA er nødvendigvis 100% oppe og nikker han heller.. Anonymkode: 37936...b9b
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #28 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Erm. Jeg har drevet innenfor mikroelektronikk i en årrekke, men verbet "ohmes" har jeg ikke kommet over før nå. Artig vri, selv om jeg mener at "måle motstand" er vesentlig mer korrekt og beskrivende. Som oftest som er det ikke "ohming" man gjør i feilsøking, dog. Det må jeg bare si. Det er sjeldent det er motstander som lager feilen. Og å kun "ohme" vil neppe gjøre noe nytte med mindre man setter spenning på systemet. At du nevner "voltmeter" (som har ingenting med motstand å gjøre) viser at du kanskje er litt på villspor her. Et multimeter vil kunne måle motstand, og et ohmmeter (relativt uvanlig da de fleste DMM-er har dette) kan måle motstand og kun det. Voltmeter måler spenning, ikke motstand. Jeg er dog enig i at en del mekanikere "låser seg" til hva ODB-II-filkodene sier, men som vi alle vet, de kan bomme rimelig heftig. Anonymkode: d2ae3...1eb Joda, ohming er kanskje feil, men det er nå vanlig verkstedsjargong. Å måle motstanden i en tradisjonell absføler er jo en veldig enkel måte å teste om den er i orden. Har den angitt motstand er den tilnærmet garantert i orden, er den ikke i orden vil man gjerne få overload på multimeteret som indikerer innvendig brudd, får man tilnærmet 0 i ohm er det kortslutning (Aldri sett 0 i ohm, er som regel brudd). Hvis føler og giverkrans er iorden kan man gå videre til å ohme fra styreenhet og sånn sett eliminere ledningsbrudd. En tradisjonell ABS føler er en induktiv giver, det vil si at den generer vekselstrømsspenning, og styreenheten teller antall vekslinger i spenningen for å beregne hastigheten til hjulet, forsvinner spenningen tror styreenheten at hjulet er låst. En annen grei måte å teste sensoren på er å måle spenningen med ett analogt voltmeter, da ser man nåla fly opp og ned hvis alt er i orden. Mange biler har også en selvtest ved start, der bilen måler motstanden i kretsene på forskjellige systemer når tenningen settes på, ergo motstanden på abs sensoren er relevant.. Å måle motstand er ett veldig nyttig verktøy ved feilsøking på bil. Kam og veivstillingsfølere er som regel også induktive og sjekkes enkelt med å måle motstand, temperaturfølere til motor, drivstoff og luft også mostander som endres ved temperatur og slipper igjennom med spenning osv osv.. Anonymkode: 37936...b9b
Gjest Automagisk Skrevet 1. februar 2023 #29 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fin link du, men jeg er ikke på bærtur nei. joda vi kan være enige om ABS og antispinn henger sammen. Og murphys lov sier at alt som kan skje det vil skje, så ja det har nok hendt at en absmodul har låst ett hjul, men da skal det svikte i mange ledd, deriblant abs ikke skal være aktivt hvis ikke bremsepedalen er tråkket inn. Dog kan det også være ett stempel i abs pumpen som henger, ok du får den.. Tilbake til linken så leser jeg litt nedover og de visste ikke hjulet var låst før de skulle demontere det for å ohme mellom sensor og styreenhet, ett låst hjul vil jo også genere feilkoder på ABS systemet. Så til tross for at overskriften sier abs feil låste hjul, så kan jeg like gjerne tenke meg fakta er att låst hjul skapte ABS feil ;-). Nå har vi jo allerede hørt TS sin erfaring med kvalitet på bilverksteder i Norge (norsk fagbrev er jo en høyere utdanning innen bilfaget enn det som er vanlig i mange land) og i tillegg har jeg sett dine lite gjennomtenkte uttalelser om glidepinners funksjon er derfor ikke overbevist om at en mekaniker i USA er nødvendigvis 100% oppe og nikker han heller.. Anonymkode: 37936...b9b Ikke bare murphys lov som sier det. Jeg har byttet ABS to ganger pga. nettopp denne feilen..begge ganger på Audi der ESP drev og låste et bakhjul under kjøring.. Når det gjelder rustne glidepinner i calipere kan disse slippe plutselig under hard bremsing slik at caliperen hopper dit den skal men de går ikke tilbake slik at bremsen blir liggende på til alt nærmest tar fyr baki der.. Ellers er jeg enig i at et låst hjul selvsagt legger kode på abs på hjulsensor..men du bør ikke være så kategorisk som i den første posten. Det er ikke mange feil som låser et hjul og slipper igjen med det samme.Den ene er ABS modul/ styreenhet...og den andre er enda mer eksotisk..løs bolt i diffen i bakaksel..den som holder planethjulene..🙈.har vært borti den og..morsomme lyder når bolten glir ut og kommer mellom kronhjulet og pinjongen...😂
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #30 Skrevet 1. februar 2023 Automagisk skrev (14 minutter siden): Ikke bare murphys lov som sier det. Jeg har byttet ABS to ganger pga. nettopp denne feilen..begge ganger på Audi der ESP drev og låste et bakhjul under kjøring.. Når det gjelder rustne glidepinner i calipere kan disse slippe plutselig under hard bremsing slik at caliperen hopper dit den skal men de går ikke tilbake slik at bremsen blir liggende på til alt nærmest tar fyr baki der.. Ellers er jeg enig i at et låst hjul selvsagt legger kode på abs på hjulsensor..men du bør ikke være så kategorisk som i den første posten. Det er ikke mange feil som låser et hjul og slipper igjen med det samme.Den ene er ABS modul/ styreenhet...og den andre er enda mer eksotisk..løs bolt i diffen i bakaksel..den som holder planethjulene..🙈.har vært borti den og..morsomme lyder når bolten glir ut og kommer mellom kronhjulet og pinjongen...😂 Hehe, så med andre ord var de ikke helt fastrusta 🙂 men gikk veldig tregt 🙂. Vel vi får vel enes om at bilfaget er ganske komplisert. Teori er fint i bil, men mange ganger stemmer ikke teori og praksis helt. Er vel det som gjør det så spennende også. Jeg savner nesten litt å jobbe med bil, det kicket man får når man står med en avansert feil/feilsøkingsjobb og endelig finner feilen, var morsomt og givende det 🙂. Imponerende den med bolten i bakakselen, haha. Kan tenke meg det var litt feilsøking også før den ble ansett som en mulighet? Anonymkode: 37936...b9b
Gjest Automagisk Skrevet 2. februar 2023 #31 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hehe, så med andre ord var de ikke helt fastrusta 🙂 men gikk veldig tregt 🙂. Vel vi får vel enes om at bilfaget er ganske komplisert. Teori er fint i bil, men mange ganger stemmer ikke teori og praksis helt. Er vel det som gjør det så spennende også. Jeg savner nesten litt å jobbe med bil, det kicket man får når man står med en avansert feil/feilsøkingsjobb og endelig finner feilen, var morsomt og givende det 🙂. Imponerende den med bolten i bakakselen, haha. Kan tenke meg det var litt feilsøking også før den ble ansett som en mulighet? Anonymkode: 37936...b9b Ja vi var nok ikke så uenige når det kom til stykket...🙈...savner verkstedet selv jeg noen ganger..hadde alltid de morsomme jobbene der en fikk klødd seg litt i hodet..Takk for praten da..
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #32 Skrevet 2. februar 2023 Automagisk skrev (12 timer siden): Ja vi var nok ikke så uenige når det kom til stykket...🙈...savner verkstedet selv jeg noen ganger..hadde alltid de morsomme jobbene der en fikk klødd seg litt i hodet..Takk for praten da.. Ja det er rart med det. Lei det når vi er der og savner det når vi ikke jobber med det 🙂. Takk for praten ja.. TS, noe nytt i saken? Anonymkode: 37936...b9b
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2025 #33 Skrevet 7. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 11.03): La meg gjette, det er ABS? Verkstedet byttet føler men fortsatt kommer lyset på og det pulserer i bremsen til tider? Tyder på defekt giverring, som ofte sitter inne lageret og derfor ikke kan ikke sees så lett, men en erfaren mekaniker ville målt ut føleren og deretter gått utifra at det var giverringen. Du må gi oss mer info skal vi kunne si noe. Men hvis feilsøkingen er gjort åpenbart mangelfull har du jo til dels en sak, men dette havner ofte i forliksrådet og kan slå ut begge veier, iallefall hvis verkstedet kan påstå at de har gjort gode nok undersøkelser i forkant (jeg tviler på det, men forliksrådet er jo ofte ikke så kompetente på bil de heller). Dessverre forsvinner de flinke bilmekanikerne fort ifra bransjen da lønna er altfor lav i forhold kompetansekravet, og bransjen står igjen med mindre flinke folk noe som igjen går utover kundene. Få flere detaljer da TS, du tror vel ikke mekanikerne sitter på KG i lunsjen og leser dette? Mvh tidligere bilmekaniker som måtte bytte jobb for å doble lønnen. Anonymkode: 37936...b9b hvilken jobb gikk du over til? Anonymkode: 9780e...fe1
Mannisinbestealder Skrevet 8. juli 2025 #34 Skrevet 8. juli 2025 I muntlig tale kan bremsekaliper bli oppfattet som bremsekabler. Kaliperen er den hydrauliske knipemekanismen som klemmer bremseklossene mot bremseskiven og skaper selve bremseffekten.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2025 #35 Skrevet 8. juli 2025 2 år gammel tråd... Anonymkode: 84e1f...0a6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2025 #36 Skrevet 8. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 12.14): Jeg har en bil med noe mekaniske problemer. Mekanikeren mente han visste hva det var, reparerte og jeg har betalt. Vel og bra, men nå har et samme problemet begynt å dukke opp igjen. Dvs at mekanikeren har byttet deler og reparert noe unødvendig. Nå må jeg sannsynligvis sette bilen inn igjen noe som vil bety nye utgifter. Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg forlange penger tilbake for deler og jobb for den unødvendige reparasjonen? Eller kan jeg forlange at mekaniker nå fikser problemet kostnadsfritt? Eller må jeg akseptere at mekaniker handlet i god tro og jeg må ta kostnaden selv? Sånn til info er det en eldre bil utenfor garanti. Anonymkode: 1b935...61b Jeg opplevde motorstopp en gang, fikk fraktet bilen til verksted. De sa det var katalysatoren, de byttet den. Koster 12000kr den gang. Jeg var nyutdannet og blakk. Jeg hentet bilen og på vei til jobb var det ny motorstopp. Viste seg at bilen manglet vann. Katalysatoren var ikke problemet. Jeg krevde pengene tilbake for katalysatoren, og de fikset påfyll av vann/kjølevæske uten kostnad. Jeg fikk og leiebil mens de fant ut hva problemet egentlig var. Det krevde mye innsats fra meg å få de til å innrømme feilen og enda mer å få pengene tilbake. Hvis jeg ikke hadde vært blakk så hadde jeg gitt opp underveis, men det er mulig. Anonymkode: c8dd5...e4d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå