Gå til innhold

Kan enkelte boomers bare stoppe den negative generaliseringen av " oss unge"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Negativt oppgulp etter søndagsbesøk:

Jeg er så mektig lei! Særlig min far som ikke ser ut til å ha annet som opptar han enn å finne confirmation bias på hvor ubrukelige min generasjon og  generasjon z er. Snart skylder han vel på generasjonen min for dårlig skiføre også. Hatet hans ødelegger relasjonen mellom oss, og jeg synes det er så urimelig! Samtidig orker jeg ikke diskutere med han noe som i bunn og grunn ikke fører til noe.

På KG er det også enkelte som spyr ut hets mot disse generasjonene, og noen tar hardt igjen mot boomers som en giftig gruppe ( ikke noe bedre det).

Det er jo for det første hans generasjon som har oppdratt milleniumsgenerasjonen, og for det andre oppnås ingenting konstruktivt ved klagingen og mobbingen. Gen Z får gjennomgå enda hardere og omtales som Gen krenk, "krenk meg her og krenk meg der", " bomullsbarn,  hjelpesløse, late, frekke, bortskjemte, svake, uvitende,  peter pan syndom, idioter, feminister osv.. Jeg jobber med mange av Gen Z, og de jeg kjenner er i slettes ikke ubrukelige. 

Det er bare simpelt, snevert og patetisk å hate en hel gruppe som i tillegg er et produkt av tidligere generasjoner og omstendigheter. Har du det ikke bra, finn kilden til bitterheten og lær litt av oss som " flyr til psykologer for småting". 

Bare gi slipp og fokuser på det som er bra. Lytt, lær bort og bli kjent.

Disse to generasjonene er ikke ubrukelig og kan ikke klandres for alt som er feil i samfunnet. På lik linje med dere, må vi takle konsekvensene av historien. 

Utblåsning etter dagens utrivelige kaffebesøk.

 

Anonymkode: 2eee9...04d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Negativt oppgulp etter søndagsbesøk:

Jeg er så mektig lei! Særlig min far som ikke ser ut til å ha annet som opptar han enn å finne confirmation bias på hvor ubrukelige min generasjon og  generasjon z er. Snart skylder han vel på generasjonen min for dårlig skiføre også. Hatet hans ødelegger relasjonen mellom oss, og jeg synes det er så urimelig! Samtidig orker jeg ikke diskutere med han noe som i bunn og grunn ikke fører til noe.

På KG er det også enkelte som spyr ut hets mot disse generasjonene, og noen tar hardt igjen mot boomers som en giftig gruppe ( ikke noe bedre det).

Det er jo for det første hans generasjon som har oppdratt milleniumsgenerasjonen, og for det andre oppnås ingenting konstruktivt ved klagingen og mobbingen. Gen Z får gjennomgå enda hardere og omtales som Gen krenk, "krenk meg her og krenk meg der", " bomullsbarn,  hjelpesløse, late, frekke, bortskjemte, svake, uvitende,  peter pan syndom, idioter, feminister osv.. Jeg jobber med mange av Gen Z, og de jeg kjenner er i slettes ikke ubrukelige. 

Det er bare simpelt, snevert og patetisk å hate en hel gruppe som i tillegg er et produkt av tidligere generasjoner og omstendigheter. Har du det ikke bra, finn kilden til bitterheten og lær litt av oss som " flyr til psykologer for småting". 

Bare gi slipp og fokuser på det som er bra. Lytt, lær bort og bli kjent.

Disse to generasjonene er ikke ubrukelig og kan ikke klandres for alt som er feil i samfunnet. På lik linje med dere, må vi takle konsekvensene av historien. 

Utblåsning etter dagens utrivelige kaffebesøk.

 

Anonymkode: 2eee9...04d

Fortell dette til faren din, ikke til oss.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldre generasjonen har alltid gjort dette. Ikke noe nytt der. 

Bare å ignorere. 

Anonymkode: f753a...7af

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du denne praten med faren din også? Altså, den personen dette faktisk gjelder? 

Jeg synes også at min mor kan være håpløs og ha idiotiske meninger innimellom. Enten sier jeg ifra direkte til henne, eller så tenker jeg bare at jaja, sånn et hun, det vet jeg jo. Min stefar er jeg ikke komfortabel med å "irrettesette", så der tenker jeg bare mitt når jeg merker vi er på ulik grunn. Jeg går aldri inn i en diskusjon der jeg vet at vi har forskjellige synspunkter. Og merker jeg at her er vi uenige, avslutter jeg samtalen. Det er ikke vits å diskutere med sånne folk. De vet best, uansett. Så jeg lar det bli med det, lar dem tenke sitt, og så tenker jeg mitt. 

Anonymkode: 79fb6...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, når ordet "boomer" sluttes å bruke.

Anonymkode: 7054f...6bd

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får hver nye generasjon høre. Fra det såkalte undomsopprøret på 50 og 60- tallet. Der kuttet noen foreldrene ut kontakten med barna sine fordi de hadde langt hår og spilte i band. En ungdom ble slått ned ved en anledning og han ville anmelde til politiet, som sa at han burde klippe seg, så slapp han å bli slått ned! Serien er på NRK. Men faren din bør slutte å bruke den hersketeknikken ovenfor deg hele tiden. Andre boomers også. De glemmer fort hvordan de selv ble frustrerte over generasjonen over seg selv. 

Anonymkode: 12bae...186

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Negativt oppgulp etter søndagsbesøk:

Jeg er så mektig lei! Særlig min far som ikke ser ut til å ha annet som opptar han enn å finne confirmation bias på hvor ubrukelige min generasjon og  generasjon z er. Snart skylder han vel på generasjonen min for dårlig skiføre også. Hatet hans ødelegger relasjonen mellom oss, og jeg synes det er så urimelig! Samtidig orker jeg ikke diskutere med han noe som i bunn og grunn ikke fører til noe.

På KG er det også enkelte som spyr ut hets mot disse generasjonene, og noen tar hardt igjen mot boomers som en giftig gruppe ( ikke noe bedre det).

Det er jo for det første hans generasjon som har oppdratt milleniumsgenerasjonen, og for det andre oppnås ingenting konstruktivt ved klagingen og mobbingen. Gen Z får gjennomgå enda hardere og omtales som Gen krenk, "krenk meg her og krenk meg der", " bomullsbarn,  hjelpesløse, late, frekke, bortskjemte, svake, uvitende,  peter pan syndom, idioter, feminister osv.. Jeg jobber med mange av Gen Z, og de jeg kjenner er i slettes ikke ubrukelige. 

Det er bare simpelt, snevert og patetisk å hate en hel gruppe som i tillegg er et produkt av tidligere generasjoner og omstendigheter. Har du det ikke bra, finn kilden til bitterheten og lær litt av oss som " flyr til psykologer for småting". 

Bare gi slipp og fokuser på det som er bra. Lytt, lær bort og bli kjent.

Disse to generasjonene er ikke ubrukelig og kan ikke klandres for alt som er feil i samfunnet. På lik linje med dere, må vi takle konsekvensene av historien. 

Utblåsning etter dagens utrivelige kaffebesøk.

 

Anonymkode: 2eee9...04d

Akkurat Gen Z stemmer dessverre på veldig mange. De er en stor gruppe som passer beskrivelsen de har fått, akkurat slik som hos boomere.

Anonymkode: 6e397...d2b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han faktisk «boomer», da? Det virker som dere unge tror at alle som er eldre enn dere selv tilhører den generasjonen.

Anonymkode: 2057d...c48

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere er jo rimelig ubrukelige da. Majoriteten av dere vet jo ikke hva en skrubbsår er engang.

Anonymkode: 372e5...0bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Er han faktisk «boomer», da? Det virker som dere unge tror at alle som er eldre enn dere selv tilhører den generasjonen.

Anonymkode: 2057d...c48

Samme tenkte jeg. Boomers er de som ble født like etter andre verdenskrig og generasjon z er de som er født sent på 90-tallet, tidlig på 2000-tallet. Veldig liten sjanse for at en som er født i 2000 har en far som er født i 1950, men selvsagt ikke umulig.

Anonymkode: 6fdea...70d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 19.42):

Dette får hver nye generasjon høre. Fra det såkalte undomsopprøret på 50 og 60- tallet. Der kuttet noen foreldrene ut kontakten med barna sine fordi de hadde langt hår og spilte i band. En ungdom ble slått ned ved en anledning og han ville anmelde til politiet, som sa at han burde klippe seg, så slapp han å bli slått ned! Serien er på NRK. Men faren din bør slutte å bruke den hersketeknikken ovenfor deg hele tiden. Andre boomers også. De glemmer fort hvordan de selv ble frustrerte over generasjonen over seg selv. 

Anonymkode: 12bae...186

Alle glemmer fort og fokuserer kun på deres egen opplevelse på absolutt alle områder. Alt kan bli sett på med mange briller. 

Anonymkode: cd063...aae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hører til den unge generasjonen nå så er nok ikke din far boomer. Jeg er over 40 år og mine foreldre er boomers.

Men, ja, ellers er det helt vanlig at den eldre generasjonen klager på den yngre - og omvendt.

Anonymkode: 1c807...83f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 5.00):

Er han faktisk «boomer», da? Det virker som dere unge tror at alle som er eldre enn dere selv tilhører den generasjonen.

Anonymkode: 2057d...c48

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Samme tenkte jeg. Boomers er de som ble født like etter andre verdenskrig og generasjon z er de som er født sent på 90-tallet, tidlig på 2000-tallet. Veldig liten sjanse for at en som er født i 2000 har en far som er født i 1950, men selvsagt ikke umulig.

Anonymkode: 6fdea...70d

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du hører til den unge generasjonen nå så er nok ikke din far boomer. Jeg er over 40 år og mine foreldre er boomers.

Men, ja, ellers er det helt vanlig at den eldre generasjonen klager på den yngre - og omvendt.

Anonymkode: 1c807...83f

Kanskje dere skal lese HI fullt ut før dere driter dere ut? Boomers er folk født mellom 1946 og 1964. Jeg er i midten av millennial-generasjonen, og begge foreldrene mine er siste års boomers.

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 13.24):

Særlig min far som ikke ser ut til å ha annet som opptar han enn å finne confirmation bias på hvor ubrukelige min generasjon og  generasjon z er.

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 13.24):

Det er jo for det første hans generasjon som har oppdratt milleniumsgenerasjonen, og for det andre oppnås ingenting konstruktivt ved klagingen og mobbingen. Gen Z får gjennomgå enda hardere og omtales som Gen krenk, "krenk meg her og krenk meg der", " bomullsbarn,  hjelpesløse, late, frekke, bortskjemte, svake, uvitende,  peter pan syndom, idioter, feminister osv.. Jeg jobber med mange av Gen Z, og de jeg kjenner er i slettes ikke ubrukelige. 

 

Endret av Reign
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enig med @Reign, veldig mye misbruk og feilbruk av "boomer" blant ungdommen her på forumet.

Jeg er Gen X og faktisk stolt av det, absolutt ikke boomer. Hadde jeg vært et par tre år yngre hadde jeg vært Millenial. Ingenting imot Milennials men stolt av å være Gen X.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 13.24):

Negativt oppgulp etter søndagsbesøk:

Jeg er så mektig lei! Særlig min far som ikke ser ut til å ha annet som opptar han enn å finne confirmation bias på hvor ubrukelige min generasjon og  generasjon z er. Snart skylder han vel på generasjonen min for dårlig skiføre også. Hatet hans ødelegger relasjonen mellom oss, og jeg synes det er så urimelig! Samtidig orker jeg ikke diskutere med han noe som i bunn og grunn ikke fører til noe.

På KG er det også enkelte som spyr ut hets mot disse generasjonene, og noen tar hardt igjen mot boomers som en giftig gruppe ( ikke noe bedre det).

Det er jo for det første hans generasjon som har oppdratt milleniumsgenerasjonen, og for det andre oppnås ingenting konstruktivt ved klagingen og mobbingen. Gen Z får gjennomgå enda hardere og omtales som Gen krenk, "krenk meg her og krenk meg der", " bomullsbarn,  hjelpesløse, late, frekke, bortskjemte, svake, uvitende,  peter pan syndom, idioter, feminister osv.. Jeg jobber med mange av Gen Z, og de jeg kjenner er i slettes ikke ubrukelige. 

Det er bare simpelt, snevert og patetisk å hate en hel gruppe som i tillegg er et produkt av tidligere generasjoner og omstendigheter. Har du det ikke bra, finn kilden til bitterheten og lær litt av oss som " flyr til psykologer for småting". 

Bare gi slipp og fokuser på det som er bra. Lytt, lær bort og bli kjent.

Disse to generasjonene er ikke ubrukelig og kan ikke klandres for alt som er feil i samfunnet. På lik linje med dere, må vi takle konsekvensene av historien. 

Utblåsning etter dagens utrivelige kaffebesøk.

 

Anonymkode: 2eee9...04d

Generasjon tåler-ingen-ting 

Anonymkode: 8319d...da2

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Generasjonene, slik de går :fornøyd:

(Og det er merkelig at det er sååå vanskelig å Google for nyere generasjoner 731DED98-0E8C-4E6A-BEA5-A5D6C207118E.gif.68e233dea5a5d9edbd6cf22fb03d4975.gif )

• The Greatest Generation: 1901–1927.

• The Silent Generation: 1928–1945.

• Baby Boom Generation: 1946–1964.

• Generation X: 1965–1980.

• Millennial Generation/Generation Y: 1981–1996.

• Generation Z: 1997–2010.

• Generation Alpha: 2010–2024.

• Generation Beta: 2025 to 2039.

Endret av Peanut
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 19.42):

Dette får hver nye generasjon høre. Fra det såkalte undomsopprøret på 50 og 60- tallet. Der kuttet noen foreldrene ut kontakten med barna sine fordi de hadde langt hår og spilte i band. En ungdom ble slått ned ved en anledning og han ville anmelde til politiet, som sa at han burde klippe seg, så slapp han å bli slått ned! Serien er på NRK. Men faren din bør slutte å bruke den hersketeknikken ovenfor deg hele tiden. Andre boomers også. De glemmer fort hvordan de selv ble frustrerte over generasjonen over seg selv. 

Anonymkode: 12bae...186

Det er vel eldre enn det.

”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.” Allerede da ble ungdommer sett på som uhøflige. Sokrates

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette her bare importert fra USA? Holdningene til Boomers og Millenials er da totalt ulike i USA og Norge. I USA har man en sakte men sikker venstredreining fra generasjon til generasjon. I Norden går svingningene mye raskere med ungdommen kan skifte fra venstre til høyre fra et valg til et annet og andre veien. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (7 minutter siden):

Det er vel eldre enn det.

”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.” Allerede da ble ungdommer sett på som uhøflige. Sokrates

 

Og enda før det igjen sa de det samme i gamle Mesopotamia :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...