Gå til innhold

Barneskolebarn og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn i alderen 8-12 år sånn ca som driver med idrett. Får de velge selv om de går på trening eller ei? Får de droppe trening forsi de "ikke har lyst"? 

Våre barn får ikke det. Utgangspunktet er at når de går på en idrett/aktivitet de selv har valgt så må de dra på trening. De blir selvsagt hjemme hvis de er syke, skadet eller invitert i bursdag eller lignende. Utover  det går de på trening selv om de kanskje ikke har lyst. Som regel er de veldig fornøyd med å ha gjennomført treningen selv om de i utgangspunktet ikke hadde så lyst.

Spør bare fordi jeg opplever at overraskende mange barn ikke kommer på trening fordi de ikke hadde lyst, typisk ved dårlig vær. Så da lurer jeg på om det er vi som er rare? 

Anonymkode: ac147...6b7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er forresten med som trener på flere av barnas aktiviteter, så har ganske godt belegg for mine påstander 😊

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere som har barn i alderen 8-12 år sånn ca som driver med idrett. Får de velge selv om de går på trening eller ei? Får de droppe trening forsi de "ikke har lyst"? 

Våre barn får ikke det. Utgangspunktet er at når de går på en idrett/aktivitet de selv har valgt så må de dra på trening. De blir selvsagt hjemme hvis de er syke, skadet eller invitert i bursdag eller lignende. Utover  det går de på trening selv om de kanskje ikke har lyst. Som regel er de veldig fornøyd med å ha gjennomført treningen selv om de i utgangspunktet ikke hadde så lyst.

Spør bare fordi jeg opplever at overraskende mange barn ikke kommer på trening fordi de ikke hadde lyst, typisk ved dårlig vær. Så da lurer jeg på om det er vi som er rare? 

Anonymkode: ac147...6b7

Det er greit å kreve at barna går på aktiviteter de selv har valgt. Men du må nesten spørre med jevne mellomrom om de egentlig har lyst dersom de ofte ikke vil på trening. Det er lov å gi opp en aktivitet. 

Anonymkode: d2066...fb1

• Liker 3
Skrevet

De må gå på trening ja, selvsagt. De får heller ikke slutte midt i året men gå ut sesongen. Ikke lyst å gå På trening holder ikke.

Anonymkode: 9c16a...caa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er greit å kreve at barna går på aktiviteter de selv har valgt. Men du må nesten spørre med jevne mellomrom om de egentlig har lyst dersom de ofte ikke vil på trening. Det er lov å gi opp en aktivitet. 

Anonymkode: d2066...fb1

Selvfølgelig! Det gjør vi hvert halvår/hver gang vi skal betale for neste periode. 

Skrevet

Våre deltar på treningene med mindre de er syke eller skal i bursdag. Sjelden de ikke har lyst. 

Anonymkode: 2cfb7...857

Skrevet

Mine var alltid på trening uansett vær. Kun sykdom/bortreist som var godkjent fravær.

Anonymkode: 0a001...ac7

Skrevet

Han får droppe det om det regner vannrett ja, eller et annet skikkelig dårlig vær. Det hadde jeg droppet som voksen også. Men det ser jeg mange gjør, og trening blir også av og til avlyst. Særlig nå når forkjølelser kommer på rekke og rad. Ellers så drar han på trening uansett om han ikke har så lyst. 

Anonymkode: 86dcc...aad

Skrevet

Har de sagt de vil være med på aktivitet så godtar vi sykdom, skader og bursdag som grunn for å droppe trening. Disiplin og ansvar må læres.

Har nå to tenåringer som driver fotball 3-4 dager i uka i all slags vær og de bryr seg ikke lenger om været og klager aldri på at de må på trening. 

Ser på Spond hvor lite folk møter opp. På enes lag (2009/2010) som har trening i morgen. 17 har sagt at de kommer, 3 har avslått og 14 har ikke svart enda.  Sist trening avslo 14 spillere. Sååå mye sykdom er det ikke til enhver tid.  Kommer gjerne minst 5 avslag rett før trening så det er vanskelig å planlegge økter med god differensiering.

Anonymkode: 2e9a5...b56

Skrevet

Altid uansett vær!

Anonymkode: 1efdd...98d

Skrevet

Hun må alltid på trening ja, så fremt hun ikke er syk. Men, nå har jeg aldri opplevd at hun ikke vil på trening da. 

Anonymkode: 35f0c...c36

Skrevet

Sykdom og bursdag/klasseavslutninger er eneste gyldig svar. Jeg spør alltid før jeg betaler kontigenten om dette er noe de vil. 

Anonymkode: c230a...41e

Gjest Agent smith
Skrevet

Barnet mitt må gå på trening ja. Heldigvis svært sjelden han ikke har lyst

Skrevet

Trening er ikke valgfritt. De går på trening uansett lyst/vær. Sykdom kan de være hjemme. Skade møter de opp og følger med fra sidelinja. Slik har vi praktisert det. 

Anonymkode: acd87...3c9

• Liker 1
Skrevet

Å ikke ha lyst til å gå på trening er ikke god nok grunn her! Det må være sykdom eller bursdag, en pådratt skade er også grei grunn til å slippe.

Når det gjelder sykdom så er terskelen lavere enn feks å gå på skolen. Har barnet vondt i halsen, så er det greit å være hjemme. Det er fordi vi helst ikke vil at barnet skal bli enda mer syk, og måtte være hjemme fra skolen.

Barnet får heller ikke lov til å slutte på aktiviteten midt i sesongen, man fullfører semesteret man har startet på.

Barn må lære at det er litt forpliktende å melde seg på ting. Laget trenger sin lagspiller, og kan ikke ha en vinglepetter som fremstår som totalt ustabil i forhold til når de kommer eller ikke.

Anonymkode: c1230...cb4

• Liker 2
Skrevet

Ikke lyst er ikke en godkjent unnskyldning her i huset. Det å gå på fritidsaktivitet er jo også en del av å lære seg arbeidsmoral. Det vil ikke alltid være gøy, men har man forpliktet seg skal man følge opp så lenge man ikke er syk. Barna får spørsmål om de vil fortsette etter hver sesong, så de har et valg om de har lyst eller ikke, men har de valgt å fortsette må de følge opp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Slipper om hun ikke vil - det skjer kanskje tre ganger per halvår, så det synes jeg er helt greit. Er ellers på trening 4 ganger i uka, i tillegg til at vi er aktive i helgene med klatring, ridning, ski, skøyter, fjelltur, SUP-brett etc, så om man innimellom er sliten og trenger å hvile så skal det være lov.

Hadde jeg hatt en lat unge som stadig ville droppe trening hadde jeg nok pushet mer. 

Noen ganger har hun vært på trening selv om ikke på skolen. Er da mindre slitsomt å være på trening i 90 minutter enn på skole fra 8-15.

Ungen er 9 år forresten. 

Anonymkode: 7a68b...1cb

Skrevet

Jeg tvinger ikke nei.

Om barnet er sliten så lar jeg ham være hjemme, men jeg opplyser faktisk om hvor mye vi betaler for den svømminga osv 😅🤷‍♀️

Jeg sier at det er greit å være hjemme en gang om formen er slakk, men nå ønsket barnet å delta - og jeg gidder jo ikke betale 3tusen i halvåret for å IKKE gå på svømming.

Så om det er manglende interesse, så kan vi droppe neste sesong - men denne stiller vi opp sålenge ikke det er spesifikke grunner. 

Men utover det tvinger jeg ikke, men prøver ta en runde før jeg sier OK til å bli hjemme om det ikke gjelder sykdom. 

Men vi har kun en aktivitet av ganga nå, og kun 1 trening i uka. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Slipper om hun ikke vil - det skjer kanskje tre ganger per halvår, så det synes jeg er helt greit. Er ellers på trening 4 ganger i uka, i tillegg til at vi er aktive i helgene med klatring, ridning, ski, skøyter, fjelltur, SUP-brett etc, så om man innimellom er sliten og trenger å hvile så skal det være lov.

Hadde jeg hatt en lat unge som stadig ville droppe trening hadde jeg nok pushet mer. 

Noen ganger har hun vært på trening selv om ikke på skolen. Er da mindre slitsomt å være på trening i 90 minutter enn på skole fra 8-15.

Ungen er 9 år forresten. 

Da bør dere kanskje heller roe ned i helgene 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da bør dere kanskje heller roe ned i helgene 

Fordi ungen vil ha fri tre ganger i halvåret…? Helt uenig. Jeg ser virkelig ikke problemet med å være borte ca 3 av 80-90 treninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...