Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen tegn på at jobbintervjuet gikk bra? 

Anonymkode: ccdea...e5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får jobben...

Anonymkode: e834e...54c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

At du får enda et intervju hos dem eller et jobbtilbud 👍

• Liker 1
Skrevet

At de ringer deg innen utgangen av arbeidsdagen og tilbyr deg jobb. 

Anonymkode: c29a5...e32

Skrevet

Min erfaring er at de:

- smiler og nikker 

- spør om når jeg kan begynne å jobbe

- sier at de vil ta kontakt så snart de kan

Mulig at de gjør dette ellers også, men det har vært slik for meg.

Skrevet
saltyliquorice skrev (1 minutt siden):

Min erfaring er at de:

- smiler og nikker 

- spør om når jeg kan begynne å jobbe

- sier at de vil ta kontakt så snart de kan

Mulig at de gjør dette ellers også, men det har vært slik for meg.

Disse tegnene betyr ingenting. De smiler og nikker og lover å ta kontakt snarest med absolutt alle 

Anonymkode: 208e5...e6c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse tegnene betyr ingenting. De smiler og nikker og lover å ta kontakt snarest med absolutt alle 

Anonymkode: 208e5...e6c

Det kan stemme, men jeg har alltid fått jobbtilbud når det har skjedd :)

• Liker 1
Skrevet

Når de snakker om lønn under intervjuet. 
Spør om du har flere intervjuer eller jobbtilbud på gang. 

Men helt ærlig forstår jeg ingenting. Den ene gangen sendte arbeidsgiveren meg Mail og sms om så mye rart og var sikkelig gira, men så fikk jeg ikke jobben?

Og den gangen arbeidsgiveren bare tok ferie uten å gi no tilbakemelding fikk jeg jobben? 

Følte egentlig at begge intervjuene gikk ok, men at nr.1 var mye mer positive og interesserte i meg enn nr. 2, men igjen forstår ikke helt tankegangen jeg. De jeg fikk jobben av sa vi bestemte oss før ferien men tenkte det er sommer la henne og oss ta en god ferie før vi snakker om jobb igjen. Men jeg hadde jo tenkt på jobben siden intervjuet? 

• Nyttig 1
Skrevet

Min erfaring er at om samtalen får en god flyt, og det ikke føles som et intervju, så har det gått ganske bra. 
Så er det jo andre tegn som
- De bruker mye tid på å selge deg stillingen, og ikke så mye tid på at du selv må selge deg inn
- De tar opp lønn og oppsigelsestid
- De spør om du har flere prosesser på gang/om det haster med avklaring
- De ønsker å ta en prat til med deg/andregangs intervju

Så kan de jo likevel ende opp med en annen god kandidat, men for meg er dette hvertfall tegn på at du er aktuell for jobben.

Skrevet
EmKay skrev (48 minutter siden):

Min erfaring er at om samtalen får en god flyt, og det ikke føles som et intervju, så har det gått ganske bra. 
Så er det jo andre tegn som
- De bruker mye tid på å selge deg stillingen, og ikke så mye tid på at du selv må selge deg inn
- De tar opp lønn og oppsigelsestid
- De spør om du har flere prosesser på gang/om det haster med avklaring
- De ønsker å ta en prat til med deg/andregangs intervju

Så kan de jo likevel ende opp med en annen god kandidat, men for meg er dette hvertfall tegn på at du er aktuell for jobben.

Jeg er leder i offentlig sektor, og har vært gjennom utallige rekrutteringsprosesser gjennom mange år. Spørsmålene om lønn, oppsigelsestid og om kandidaten er med i flere prosesser stiller vi ALLTID i førstegangsintervjuene, helt uavhengig av hva vi tenker om kandidaten (på det tidspunktet har jo ikke engang vi som intervjuer fått diskutert oss imellom om kandidaten er aktuell eller ikke). Det er m.a.o ikke noe tegn på at kandidaten har gjort oss mer/mindre overbevist enn hva vi allerede var før vedkommende ble innkalt.

Anonymkode: 87b42...9da

Skrevet

Jeg var eneste søker til min nåværende jobb, da den var internt utlyst, og med krav til en noe uvanlig utdanning. Det vil si, hvis man har den utdanningen, så ville man allerede være på den avdelingen jeg hele tiden har jobbet på..

Så det kom ingen fra helse som tilfeldigvis også hadde informatikkutdanning, rart med det ;)

Uansett, tegnet på at intervjuet gikk bra, var at jeg muntlig fikk jobben der og da.

Anonymkode: c6416...1d1

Skrevet

Det jeg synes er kjipt er arbeidsgivere som ikke en gang tar kontakt etter intervjuet... Har hendt jeg har fått et generisk avslagsbrev flere måneder etterpå. 

Anonymkode: 6bcf9...8b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er leder i offentlig sektor, og har vært gjennom utallige rekrutteringsprosesser gjennom mange år. Spørsmålene om lønn, oppsigelsestid og om kandidaten er med i flere prosesser stiller vi ALLTID i førstegangsintervjuene, helt uavhengig av hva vi tenker om kandidaten (på det tidspunktet har jo ikke engang vi som intervjuer fått diskutert oss imellom om kandidaten er aktuell eller ikke). Det er m.a.o ikke noe tegn på at kandidaten har gjort oss mer/mindre overbevist enn hva vi allerede var før vedkommende ble innkalt.

Anonymkode: 87b42...9da

Det er sikkert ulikheter i ulike sektorer og bransjer :) 

Jeg jobber i privat sektor, og i følge de jeg kjenner som driver med rekruttering eller ansetter direkte, spør de aldri inngående om slike ting før i andre gangs intervju. De er gjerne lett innom det tidligere, men bruker ikke tid på det dersom ikke kandidaten virker særlig aktuell. 🤷‍♀️Det er også min personlige erfaring i ansettelsesprosesser jeg selv har vært igjennom.
Men som sagt, det er nok store ulikheter fra sted til sted, og dette er bare det jeg har erfart og blitt fortalt. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...