AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Skrevet 28. januar 2023 9 klassingen skal utplassertes i bedrift i 1 uke. Er det vanlig å bli med foreldrene på jobb den uken, eller finne noe annet? Anonymkode: f1ef4...02b
aksase Skrevet 28. januar 2023 #2 Skrevet 28. januar 2023 Det er nok vanlig å bli med foreldre, for det er ofte det letteste å få til, men eleven/barnet kan ha mye bedre utbytte av å være et annet sted enn foreldrene, tror jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #3 Skrevet 28. januar 2023 Finne noe annet Anonymkode: f2676...655 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #4 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Finne noe annet Anonymkode: f2676...655 Ok. Da får vi prøve det 😉 Anonymkode: f1ef4...02b
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #5 Skrevet 29. januar 2023 Hva har deres barn gjort? Noen som har vært med foreldre på jobb? Hadde det vært 1 dag, så hadde jeg syntes det var greit, men usikker på 1 uke Anonymkode: f1ef4...02b
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #6 Skrevet 29. januar 2023 Det finnes vel ikke særlig mange arbeidsplasser som plutselig kan ta inn en en ungomdsskole-elev på denne måten. Anonymkode: 2af86...110
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #7 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes vel ikke særlig mange arbeidsplasser som plutselig kan ta inn en en ungomdsskole-elev på denne måten. Anonymkode: 2af86...110 Jeg vet ikke. Har ikke vært borti dette før. Er ikke før om 4 uker, så kan vel spørre på butikker Anonymkode: f1ef4...02b
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #8 Skrevet 29. januar 2023 De skal vel gjøre noen oppgaver ifb utplasseringen, så det bør jo være noe "lærerikt". Poenget er jo å prøve seg i en jobb man kanskje er nysgjerrig på med tanke på valg av videregående skole. Hva er barnet interessert i? Og bidrar ikke lærer til å finne ut hva barnet kunne tenke seg å gjøre? Husker jeg var i barnehage, jeg måtte ringe selv å spørre om utplasseringsplass, men læreren var med på å utforske mulighetene med elevene. Anonymkode: 73e83...9ca 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #9 Skrevet 29. januar 2023 Var alltid kleint med de greiene der. Jeg var med faren min på jobb og satt på kontoret hans hele dagen. Hadde ingen reelle alternativer. Fikk fri, da. Litt kjedeligere på den tiden når man ikke hadde ipads og smarttelefoner Anonymkode: 2537a...ada
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #10 Skrevet 29. januar 2023 Her går ungdommene rundt i de forskjellige butikkene og spør. Får de arbeid alle sammen. Altid hvert sånn siden jeg gikk på ungdomskolen. Det er 15 år siden. Anonymkode: d97bd...1d4 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #11 Skrevet 29. januar 2023 Veldig vanskelig å få noe "annet", mine har vært med meg på jobb, men har ikke gått sammen med meg. Jeg er en del av en stor arbeidsplass med mange forskjellige arbeidsoppgaver. Anonymkode: 894f9...11b
Kjetil E Skrevet 29. januar 2023 #12 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det finnes vel ikke særlig mange arbeidsplasser som plutselig kan ta inn en en ungomdsskole-elev på denne måten. Anonymkode: 2af86...110 Da jeg gikk på ungdomsskolen mitt på 80 tallet. Var jo dette noe alle den gang 8 klassinger (det som nå er 9ende) var igjenom. Og på min skole var det skolen som skaffet plasser til elevene. Men hvis elevene klarte å skaffe seg på egenhånd så fikk de gjøre det. Men dette er snart 40 år siden så muligens anderledes idag. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #13 Skrevet 29. januar 2023 aksase skrev (12 timer siden): Det er nok vanlig å bli med foreldre, for det er ofte det letteste å få til, men eleven/barnet kan ha mye bedre utbytte av å være et annet sted enn foreldrene, tror jeg. Kommer ann på foreldrene her men jeg syntes det blir mye mindre selvstendighet og ansvar for den som blir med foreldre. Mor/far passer på, trenger ikke tenke selv, slipper unna mye, alt servert osv Anonymkode: 7a1e9...ba9 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #14 Skrevet 29. januar 2023 Ja, det er veldig vanlig å bli med en av foreldrene på jobb. Kunne sikkert hatt godt av å være med i en annen bedrift, men ikke alltid det er så lett. Anonymkode: 1a1fd...71c 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #15 Skrevet 29. januar 2023 Jeg var utplassert i en dyrebutikk den uka. Fylte på varer, matet dyrene og renset akvarium osv. Nå hadde jeg en del erfaring med dyr fra før. Fikk også prøve meg litt i kassa, men ikke alene. Jeg husker det som en kjempefin uke. Anonymkode: 87a63...0de 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #16 Skrevet 29. januar 2023 Jeg og en venninne jobbet på kinoen i arbeidsuken, gikk bare innom og spurte. Det bar en veldig morsom og lærerik uke for oss, så anbefaler å prøve å finne noe lignende. Anonymkode: 5b1e0...12d 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #17 Skrevet 29. januar 2023 Jobber på ungdomsskole og her er det slik at vi absolutt oppfordrer elevene til å finne arbeid på egenhånd, dette skal jo være en del av en læringsprosess. De får selvsagt opplæring i prosessen, tips til hvordan ta kontakt, presentere seg selv og hva arbeidsuka innebærer på en ordentlig måte. Kun elever som enten har spesielle behov eller sliter med å få napp blir oppfordret til å bruke eget nettverk i søkingen, og da fortrinnsvis naboer, slekt og andre bekjente før egne foreldre. Skolen har også kontakt med noen arbeidsgivere for elever som trenger litt tettere oppfølging og et lite antall elever blir utplassert på selve skolen, for eksempel med vaktmester. Mine elever har fått arbeid på alt fra butikk, barnehage, stortinget, biblioteker, kantinebedrifter, rengøringsfirma, bilverksted og innenfor offentlig administrasjon. Selvsagt får de mange avslag også, men så lenge man ikke gir opp og søker i god nok tid ser jeg ingen grunn til at flertallet ikke skal klare å finne en relevant jobb uten å måtte gå gjennom nettverk. Anonymkode: 1dc3f...59e 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #18 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jobber på ungdomsskole og her er det slik at vi absolutt oppfordrer elevene til å finne arbeid på egenhånd, dette skal jo være en del av en læringsprosess. De får selvsagt opplæring i prosessen, tips til hvordan ta kontakt, presentere seg selv og hva arbeidsuka innebærer på en ordentlig måte. Kun elever som enten har spesielle behov eller sliter med å få napp blir oppfordret til å bruke eget nettverk i søkingen, og da fortrinnsvis naboer, slekt og andre bekjente før egne foreldre. Skolen har også kontakt med noen arbeidsgivere for elever som trenger litt tettere oppfølging og et lite antall elever blir utplassert på selve skolen, for eksempel med vaktmester. Mine elever har fått arbeid på alt fra butikk, barnehage, stortinget, biblioteker, kantinebedrifter, rengøringsfirma, bilverksted og innenfor offentlig administrasjon. Selvsagt får de mange avslag også, men så lenge man ikke gir opp og søker i god nok tid ser jeg ingen grunn til at flertallet ikke skal klare å finne en relevant jobb uten å måtte gå gjennom nettverk. Anonymkode: 1dc3f...59e Takk for svar. Jeg er enig om at de bør finne noe selv. Drar de innom forskjellige plasser å spørr direkte? Anonymkode: f1ef4...02b
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #19 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Jeg er enig om at de bør finne noe selv. Drar de innom forskjellige plasser å spørr direkte? Anonymkode: f1ef4...02b Vi anbefaler enten personlig oppmøte eller telefon, avhengig av type bedrift og avstander. Er det flere arbeidsplasser i nabolaget anbefales det at de går innom, er det litt reisevei kan det være lurt å ringe i forkant og forhøre seg om når det passer slik at man unngår bomturer. Ber elevene mine om å spørre etter ansvarlig person, og forhøre seg om når denne er ledig dersom vedkommende er opptatt eller ikke til stede. Å bare legge igjen kontaktinfo hos en tilfeldig ansatt hvis leder er borte kan bli en dødtråd, ikke alltid det blir fulgt opp. Anbefaler også at de ikke venter for lenge med å få svar hos en og samme bedrift, for er dessverre ikke alle som er like flinke til å følge opp og gi et tydelig svar. E-post er også en mulighet, men da blir jo ventetiden lengre, og muligheten for å bli avvist uten å få gitt et inntrykk er større. Hos oss får de med seg et skriv som de kan presentere for arbeidsgiver, der står også kontaktinfo til ansvarlig på skolen, slik at arbeidsgiver på enklest mulig måte kan ta stilling til om det passer eller ikke ut ifra de rammene som skolen har gitt med datoer om anbefalt arbeidstid. Anonymkode: 1dc3f...59e
Tvist Skrevet 29. januar 2023 #20 Skrevet 29. januar 2023 Jeg var med en dyrlege da jeg vet utplassert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå