Gå til innhold

Tilbakevendende UVI 😭

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har igjen fått UVI, har faktisk mistet tellingen for hvor mange ganger jeg har fått UVI det siste året. Har vært på ultralyd og CT uten kontrastvæske, alt er normalt. Har gått på 10 antibiotika kurer siden mai 2022, å det gir seg ikke. Prøvd fire ulike typer, økte doser og lengre runder med antibiotika. Drikker mye vann og væske ellers, går på do når jeg må, kler meg godt for å ikke fryse og har god hygiene. Tørker meg etter do som anbefalt og er ikke seksuelt aktiv. Aldri slitt med UVI før i fjor vår 😣

Kjenner jeg begynner å bli veldig desperat, da jeg har flere andre helseplager i tillegg som tærer veldig på. Mister mer å mer av meg selv, orker snart ikke mere… Får ikke mye til hjelp, selv om det ved 2-3 tilfeller har endt med tur til legevakten der ene gangen ble det videre på akutten ved mistanke om sepsis. Får bare en ny kur, som kroppen begynner å slite veldig med. Får alltid mye og alvorlige bivirkninger.

Andre som har hatt tilbakevendende UVI med vellykket behandling for det? Hva ble redninger for deg?

Anonymkode: 4dfeb...061

Skrevet

Hvorfor har du godtatt å ta så mye antibiotika? Når man har tilbakevendende UVI som deg så må man jo forebygge. Og man må ikke ta antibiotika heller, ikke hvis det ikke er ekstremt. Drikke kjempe mye vann, og et par store glass med vann og eplesidereddik - dette skyller og renser nyrene. 

Anonymkode: a8bc8...5ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du godtatt å ta så mye antibiotika? Når man har tilbakevendende UVI som deg så må man jo forebygge. Og man må ikke ta antibiotika heller, ikke hvis det ikke er ekstremt. Drikke kjempe mye vann, og et par store glass med vann og eplesidereddik - dette skyller og renser nyrene. 

Det er lenge siden jeg har gått på antibiotika for UVI, jeg gjør heller disse tingene. Antibiotika i de mengdene er drepen for helsa, og kan føre til at kroppen ikke responderer senere. 

• Nyttig 1
Skrevet

God bedring! :klem:

Skrevet

Jeg hadde ofte tilbakevendende uvi. Eller, det gikk aldri over. Fant ut at jeg hadde inkontinens og slet med resturin. Tanken ble aldri helt tømt og etter dobesøk så følte jeg at jeg fortsatt måtte litt til på do, men ingenting kom. Noe som skapte bakterieflora. Ble operert, og alt ble mye bedre. 

Nå vet jeg ikke hva du er testet for. Men har dette vært en tanke, at du sliter med inkontinens? 

Anonymkode: e23cb...c34

• Nyttig 1
Skrevet

Sjekk om du har resturin. Det er enkelt å sjekke med blæreskanner. Det er ultralydundersøkelse og smertefritt. 

Anonymkode: 10114...a66

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde ofte tilbakevendende uvi. Eller, det gikk aldri over. Fant ut at jeg hadde inkontinens og slet med resturin. Tanken ble aldri helt tømt og etter dobesøk så følte jeg at jeg fortsatt måtte litt til på do, men ingenting kom. Noe som skapte bakterieflora. Ble operert, og alt ble mye bedre. 

Nå vet jeg ikke hva du er testet for. Men har dette vært en tanke, at du sliter med inkontinens? 

Så bra det hjalp for deg 😊 Jeg har testet for det, vært å tatt ultralyd for å sjekke urinveiene og om jeg tømte blæren som jeg skulle. Alt var som det skulle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så bra det hjalp for deg 😊 Jeg har testet for det, vært å tatt ultralyd for å sjekke urinveiene og om jeg tømte blæren som jeg skulle. Alt var som det skulle.

Godt du kan utelukke noe hvertfall. Og synd det ikke var til hjelp. Utenom det kan jeg bare komme med kjerringråd. Noe som også hjalp meg i de verste periodene i det minste. 

Drikk store mengder væske, mye vann og te. 4 liter fordelt på hele dagen. Drikk tranebærjuice eller appelsinjuice, men i korte tidsrom (mtp styresaker hvis du drikker det hele tiden)  Og ta tranebærekstrakt i tablettform. Kjøpes på apoteket. 

Lykke til i søken på problemet. Føler med deg for det er helt forjævlig å tisse knivblad hvert 5 minutt. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er blodsukkeret ditt? Kan det hende at du har forhøyet blodsukker? Sukker i urinen kan visst gi grobunn for bakterier. 

Anonymkode: 20a65...e1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Godt du kan utelukke noe hvertfall. Og synd det ikke var til hjelp. Utenom det kan jeg bare komme med kjerringråd. Noe som også hjalp meg i de verste periodene i det minste. 

Drikk store mengder væske, mye vann og te. 4 liter fordelt på hele dagen. Drikk tranebærjuice eller appelsinjuice, men i korte tidsrom (mtp styresaker hvis du drikker det hele tiden)  Og ta tranebærekstrakt i tablettform. Kjøpes på apoteket. 

Lykke til i søken på problemet. Føler med deg for det er helt forjævlig å tisse knivblad hvert 5 minutt. 

Drikker mye vann og annen væske allerede, å har alltid juice stående nå, det hjalp heldigvis for det verste nå i kveld.

Hadde det bare vært knivblader som var symptomene, hadde jeg vært glad… Er kvalme, hodepine, lite matlyst, feber, smerter i nedre del av magen og generelt nedsatt allmenntilstand her. Også blod i urinen, om det blir skikkelig ille. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan er blodsukkeret ditt? Kan det hende at du har forhøyet blodsukker? Sukker i urinen kan visst gi grobunn for bakterier. 

Blodsukkeret mitt er fint, til grensen av lavt i de dårligste periodene mine. Gått ned 12-13 kg etter alt styret begynte i fjor vår. 

Skrevet

Jeg slet mye med tilbakevendende UVI i en periode på et par år, jeg var i likhet med deg på diverse undersøkelser som CT, uroskopi og blærescanning uten at de fant noe galt. Jeg ble bedre av å kutte ut alt av sukkerholdig drikke, spise mindre sukker, drikke mye vann hver dag og skifte over til vanlige bomullstruser. 

Anonymkode: f88f9...05c

• Liker 2
Skrevet

En jeg kjenner opplevde faktisk noe lignende. Lege-kontoret var skeptiske til å skrive resept for antibiotika, hver eneste gang. Nettopp på grunn av bekymringen for "resistens" mot dette stoffet.  

For denne personen hjalp det faktisk å kjøpe en boks C-vitaminer på apoteket. Trenger selvfølgelig ikke resept for sånn vanlig helsekost heller. Det står vel på boksen hvor mange  tabletter man kan max ta hvert eneste døgn også. Tok man dette i nærmere en uke, så var problemet i stor grad løst i følge henne. 

Men hvis man tar C-vitaminer konstant (uansett om man har urinveisinfeksjon, eller ikke) så blir vel kroppen etter hvert ganske "mettet" av dette. Dermed fungerer det ikke særlig godt lenger, neste gang man får en urinveisinfeksjon. Men kanskje tråd-starteren her kunne forsøkt dette? Kan i alle fall ikke "skade" på dette tidspunktet.  

Anonymkode: 94a1c...3a3

Skrevet

Har det blitt tatt opp med legen om det kan være endometriose på blære eller i området? 

Anonymkode: b9e48...a07

• Liker 1
Skrevet

Viktig å drikke mye vann. Forebygge med c-vitaminer og/eller tranebær. Tørke seg riktig vei etter dobesøk. Vaske med feks Lactasyd intimsåpe. Bytte innlegg flere ganger daglig ved feks lekkasje. Kan også få forebyggende behandling med Hiprex tabletter som legen må skrive ut. 

Anonymkode: 7bec9...275

Skrevet

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En jeg kjenner opplevde faktisk noe lignende. Lege-kontoret var skeptiske til å skrive resept for antibiotika, hver eneste gang. Nettopp på grunn av bekymringen for "resistens" mot dette stoffet.  

For denne personen hjalp det faktisk å kjøpe en boks C-vitaminer på apoteket. Trenger selvfølgelig ikke resept for sånn vanlig helsekost heller. Det står vel på boksen hvor mange  tabletter man kan max ta hvert eneste døgn også. Tok man dette i nærmere en uke, så var problemet i stor grad løst i følge henne. 

Men hvis man tar C-vitaminer konstant (uansett om man har urinveisinfeksjon, eller ikke) så blir vel kroppen etter hvert ganske "mettet" av dette. Dermed fungerer det ikke særlig godt lenger, neste gang man får en urinveisinfeksjon. Men kanskje tråd-starteren her kunne forsøkt dette? Kan i alle fall ikke "skade" på dette tidspunktet.  

Anonymkode: 94a1c...3a3

C- vitamin er vannløselig, altså overskuddet som kroppen ikke har bruk for kvitter kroppen seg med. Askorbinsyre kan derimot gi stendannelser, og er ikke en spesielt gunstig profylakse for hverken nyrene eller urinveiene. 

Anonymkode: eda35...aa3

Skrevet

Mitt tips er, gå alltid på do innen 15 minutter etter sex. Drikk mye å gå på do ofte.

Jeg hadde ofte uvi før, å får det med en gang jeg har glemt å gå på do etter sex

Anonymkode: 55c76...56b

Skrevet

Be fastlegen din om hiprex. Drikk mye vann, gå på toalettet rett etter sex. Og god bedring.

Anonymkode: 9bea0...92b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg hadde aldri UVI før jeg passerte 40. De siste årene har jeg hatt det jevnt og trutt 😝 Har også noe som jeg tror heter forhøyet urinsyre.... Husker ikke det nøyaktige navnet nå. 

Jeg prøver å gå på do regelmessig gjennom dagen, drikke mye og har nå begynt å ta tranebær-kapsler for å se om det kan hjelpe. Jeg kan heller ikke holde meg når jeg må på do, det resulterer bare i at jeg får veldig vondt i magen.

Så du har min fulle sympati 😊 Håper du finner noe som hjelper 😊

Endret av Mardina
Skrevet

Hva med østrogen? Jeg fikk UVI av å ta østrogenhemmende medisin. Lavt østrogen gir mindre motstandsdyktige slimhinner eller noe sånt. Går du på prevensjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...