AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Skrevet 28. januar 2023 Jeg skal om ikke lenge bytte jobb fra offentlig til privat sektor. Jeg har høy utdannelse, en del års arbeidserfaring og har alltid fått gode tilbakemeldinger fra arbeidsgivere. Har hatt roller der jeg har hatt mye ansvar og er vant til høyt arbeidspress fra tidligere. Kjenner allikevel at jeg er nervøs for overgangen til privat sektor. Er nok litt redd for at forventningene er noe helt annet og at jeg vil være på et helt annet nivå når det kommer til kvalitet, kompetanse og tid jeg trenger til å sette meg inn i ting. Noen som har erfaring med en slik overgang? Overtenker jeg her? 😅 Anonymkode: 58f47...e63
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #2 Skrevet 28. januar 2023 Har du overprestert i offentlig sektor vil du klare deg helt ok i privat sektor. Anonymkode: 8f71d...e7e 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #3 Skrevet 28. januar 2023 Jeg gikk omvendt nå i sommer. Opplever offentlige sektor som en søndag i forhold til det jeg var vandt til, innsatsen mi offentlige sektor er kanskje 80% av hva den var i privat og allikevel blir jeg oppfattet som om den er 110% 🙄 Kommer jo såklart ann på bransjen å sektor. Men du kan nok med fordel forberede deg på et annet tempo, høyre grad av selvstyre og høyere forventinger. Anonymkode: 151db...445 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Skrevet 28. januar 2023 Det kommer nok mye an på hvilken del av offentlig sektor du kommer fra. Mannen min gikk over til privat sektor, og har nå mye roligere dager. Anonymkode: 8432c...c1a 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #5 Skrevet 29. januar 2023 Jeg har byttet fra privat til offentlig sektor. Aldri hatt det så avslappende som nå, men lange lunsjpauser og korte dager🤭 Anonymkode: aac49...80b 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #6 Skrevet 29. januar 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skal om ikke lenge bytte jobb fra offentlig til privat sektor. Jeg har høy utdannelse, en del års arbeidserfaring og har alltid fått gode tilbakemeldinger fra arbeidsgivere. Har hatt roller der jeg har hatt mye ansvar og er vant til høyt arbeidspress fra tidligere. Kjenner allikevel at jeg er nervøs for overgangen til privat sektor. Er nok litt redd for at forventningene er noe helt annet og at jeg vil være på et helt annet nivå når det kommer til kvalitet, kompetanse og tid jeg trenger til å sette meg inn i ting. Noen som har erfaring med en slik overgang? Overtenker jeg her? 😅 Anonymkode: 58f47...e63 Jeg bytta fra offentlig til privat sektor, og blei sjokkert over hvor ineffektivt de jobba på det nye stedet. De jobba jo sikkert like mye, men hadde Så inmari ineffektive prosesser, så man kom jo aldri noen vei. Anonymkode: a20a6...ae3 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #7 Skrevet 29. januar 2023 Artig at det det ut til at mange mener at «offentlig sektor» er bare én ting (ineffektivt og lange lunsjpauser), mens privat sektor kun er én ting (høyt tempo). Det kommer nok veldig an på hvor man jobber. Jeg jobber i det offentlige, og må ofte spise lunsj ved PCen fordi jeg har det så travelt. Og det er ikke fordi jeg er ineffektiv, men fordi vi er kronisk underbemannet, og takket være New public management får vi stadig nye arbeidsoppgaver uten at det følger med ressurser. Og nei, jeg jobber hverken i skolen eller helsevesenet. Anonymkode: ecbef...fc9 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #8 Skrevet 29. januar 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Artig at det det ut til at mange mener at «offentlig sektor» er bare én ting (ineffektivt og lange lunsjpauser), mens privat sektor kun er én ting (høyt tempo). Det kommer nok veldig an på hvor man jobber. Jeg jobber i det offentlige, og må ofte spise lunsj ved PCen fordi jeg har det så travelt. Og det er ikke fordi jeg er ineffektiv, men fordi vi er kronisk underbemannet, og takket være New public management får vi stadig nye arbeidsoppgaver uten at det følger med ressurser. Og nei, jeg jobber hverken i skolen eller helsevesenet. Anonymkode: ecbef...fc9 Samme her! Mangel på ressurser, får ikke ta inn vikarer ved sykefravær, ingen som tar arbeidsoppgavene dine når du er borte, stadig nye arbeidsoppgaver og nye måter å jobbe på, ++++ I tillegg til et generelt stort press både fra publikum og fra mediene. Har ikke tid til å være syk, og har veldig sjelden tid til verken pauser eller lunsj. Det er ikke bare i helsevesenet de ikke rekker dopauser. Skulle gjerne ha hatt disse roligere dagene med ørten kaffepauser som jeg stadig hører om på KG. Anonymkode: 8432c...c1a 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #9 Skrevet 29. januar 2023 Jeg gikk også fra offentlig til privat, og det er mye roligere og mindre styr i det private for min del. Egentlig tror jeg ikke noe av dette har med om jobben er i privat eller offentlig sektor å gjøre, det er bare en myte. Det er selve jobben det kommer an på, du har hele spekteret av rolige/avslappede til stressede/krevende jobber innenfor begge sektorer. Anonymkode: 91092...c4c 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #10 Skrevet 29. januar 2023 Det er enorme forskjellen mellom offentlige organisasjoner, og enorme forskjeller mellom private organisasjoner. Jeg har jobbet i mange ulike offentlige organisasjoner, og tempoet varierer mye. Der jeg er nå er det veldig travelt, men det er andre på huset som ikke har det så travelt. Synes vi jobber svært effektivt, og kaffepauser har vi aldri (dessverre 😬) Da jeg jobbet i det private var det ganske bedagelig, men det skal mye til for at jeg syns det er travelt altså... Og igjen, det kommer an på så mye. I den fleste organisasjoner som har eksistert en stund vil du finne folk som har rolige dager og som kan tillate seg å jobbe litt sakte, og folk som har det travelt og som er dyktige på å jobbe effektivt. For meg er det først og fremst samfunnsoppdraget som skiller de offentlige og private, og som gjør at jeg trives best i offentlig sektor. De private har også et viktig samfunnsoppdrag, men for meg er det det at jeg jobber på vegne av storsamfunnet som trigger meg. Jeg liker også at vi ikke har noen konkurrenter, vi jobber alle mot samme mål, og kan derfor spørre folk i hvilken som helst organisasjon om støtte og hjelp. Jeg syns statlig sektor er litt mer sidrumpa enn kommunal sektor da, og trives best kommunalt. Samtidig har staten en veldig viktig kontrollfunksjon og lar en løfte blikket til nasjonalt nivå,noe jeg savner i det kommunale (der vi i større grad tenker hva kan VI gjøre for OSS i DENNE kommunen - litt som i det private). Lykke til, det er gull verdt med erfaring fra alle sider! Anonymkode: cd09f...2fe 2
Queen94 Skrevet 29. januar 2023 #11 Skrevet 29. januar 2023 Er dritt lei privat skal over til offentlig straks. I privat er de aldri fornøyde selv om du jobber livet ut av deg. 1
Queen94 Skrevet 29. januar 2023 #12 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samme her! Mangel på ressurser, får ikke ta inn vikarer ved sykefravær, ingen som tar arbeidsoppgavene dine når du er borte, stadig nye arbeidsoppgaver og nye måter å jobbe på, ++++ I tillegg til et generelt stort press både fra publikum og fra mediene. Har ikke tid til å være syk, og har veldig sjelden tid til verken pauser eller lunsj. Det er ikke bare i helsevesenet de ikke rekker dopauser. Skulle gjerne ha hatt disse roligere dagene med ørten kaffepauser som jeg stadig hører om på KG. Anonymkode: 8432c...c1a Er sånn på private plasser også. Få ansatte, så mindre tid til pauser, sykdom og ferie. Alt ble jo inndratt. Syk barn det kan du drite langt i.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #13 Skrevet 30. januar 2023 Queen94 skrev (8 timer siden): Er dritt lei privat skal over til offentlig straks. I privat er de aldri fornøyde selv om du jobber livet ut av deg. Queen94 skrev (8 timer siden): Er sånn på private plasser også. Få ansatte, så mindre tid til pauser, sykdom og ferie. Alt ble jo inndratt. Syk barn det kan du drite langt i. Ingenting av dette skyldes at det er privat, det er ikke sånn i det hele tatt der jeg jobber i det private. Derimot opplevde jeg mye av dette i jobben jeg hadde i det offentlige. Forskjeller mellom arbeidsplasser har mye mer å si enn om det er privat eller offentlig. Anonymkode: 91092...c4c 2
Queen94 Skrevet 30. januar 2023 #14 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ingenting av dette skyldes at det er privat, det er ikke sånn i det hele tatt der jeg jobber i det private. Derimot opplevde jeg mye av dette i jobben jeg hadde i det offentlige. Forskjeller mellom arbeidsplasser har mye mer å si enn om det er privat eller offentlig. Anonymkode: 91092...c4c Har jobbet på offentlig sektor før, der fikk du lov å gå hjem ved sykdom, mens hos private så hører jeg ofte arbeidsgiver si: du holder vel ut noen timer? De sier også rett ut vi betaler lønna di! Det forstår vi, men de kan vel la oss jobbe uten å henge over oss. Kan godt være at problemet her er arbeidsplassen men jeg har fått sikkelig negativ bilde av det private nå.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #15 Skrevet 30. januar 2023 Queen94 skrev (26 minutter siden): Har jobbet på offentlig sektor før, der fikk du lov å gå hjem ved sykdom, mens hos private så hører jeg ofte arbeidsgiver si: du holder vel ut noen timer? De sier også rett ut vi betaler lønna di! Det forstår vi, men de kan vel la oss jobbe uten å henge over oss. Kan godt være at problemet her er arbeidsplassen men jeg har fått sikkelig negativ bilde av det private nå. Problemet er arbeidsplassen, ikke sektor. Anonymkode: ecbef...fc9 1
Queen94 Skrevet 30. januar 2023 #16 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Problemet er arbeidsplassen, ikke sektor. Anonymkode: ecbef...fc9 Håper egentlig det ikke er sektor men arbeidsplassen som er problemet. Burde ikke vært lov med slike arbeidsplasser.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #17 Skrevet 30. januar 2023 Queen94 skrev (1 time siden): Har jobbet på offentlig sektor før, der fikk du lov å gå hjem ved sykdom, mens hos private så hører jeg ofte arbeidsgiver si: du holder vel ut noen timer? De sier også rett ut vi betaler lønna di! Det forstår vi, men de kan vel la oss jobbe uten å henge over oss. Kan godt være at problemet her er arbeidsplassen men jeg har fått sikkelig negativ bilde av det private nå. Problemet er arbeidsplassen din, ja, jeg jobber i det private og min arbeidsgiver hadde aldri funnet på å si noe sånt. Anonymkode: 91092...c4c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #18 Skrevet 30. januar 2023 Queen94 skrev (27 minutter siden): Håper egentlig det ikke er sektor men arbeidsplassen som er problemet. Burde ikke vært lov med slike arbeidsplasser. Det er ikke lov med slike arbeidsplasser, men hvis dere godtar lovbruddene så kommer de jo unna med det. Anonymkode: 91092...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #19 Skrevet 30. januar 2023 2 hours ago, Queen94 said: Har jobbet på offentlig sektor før, der fikk du lov å gå hjem ved sykdom, mens hos private så hører jeg ofte arbeidsgiver si: du holder vel ut noen timer? De sier også rett ut vi betaler lønna di! Det forstår vi, men de kan vel la oss jobbe uten å henge over oss. Kan godt være at problemet her er arbeidsplassen men jeg har fått sikkelig negativ bilde av det private nå. Dette har jeg ALDRI opplevd i privat sektor, ikke mannen min heller som har jobbet 30 år i privat sektor... Anonymkode: cd09f...2fe 1
Queen94 Skrevet 30. januar 2023 #20 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke lov med slike arbeidsplasser, men hvis dere godtar lovbruddene så kommer de jo unna med det. Anonymkode: 91092...c4c De ansetter kun desperate mennesker som MÅ ha jobb, så de blir utnyttet til de finner noe annet. Er så glad jeg endelig er ferdig med de.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå