Gå til innhold

Hvilken kommune har rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har seg slikt at jeg og min samboer holder på å bygge hus i nabokommunen som vi også forøvrig har bodd siden vi var små

Men nå som vi bygger hus, så har vi leid en liten leilighet i en annen kommune frem til huset er noenlunde oppe og går.

K1 har sagt at vi da må bytte til k2(hvor vi bor og leier) når det kommer til helsestasjonen, men k2 vil ikke ha oss, da vi skal bare bo der midlertidig. Kan være 2-6+- mnd og mener at det er for lite tid til at dem kan sette seg inn i vår nyfødte babys journaler, og mener at k1 bør ha ansvaret da det er k1 som kjenner våres barn 

Vi føler oss helst støkk, hvem er det vi egentlig kan gå til om dem ikke kan bli enige? 

Både jeg og samboeren er  folkeregisteret i k1, men som sagt vi bor i k2.

Anonymkode: 72dfb...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge dere har folkeregisteret adresse i kommune 1, så er det der dere sokner til. Jeg hadde gitt beskjed om at dere bare leier i den andre kommunen midlertidig og ønsker å ha all oppfølging der dere kommer til å bo. Du kan jo også si at den andre kommunen har gitt beskjed om at de ikke ønsker at dere starter der. 

Anonymkode: 13a6d...d20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommunen der dere faktisk bor som har ansvar for kommunale helsetjenester. Sånn sett er det lite lurt å bedrive flytting om dere har en syk unge.

Anonymkode: 6df51...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er kommunen der dere faktisk bor som har ansvar for kommunale helsetjenester. Sånn sett er det lite lurt å bedrive flytting om dere har en syk unge.

Anonymkode: 6df51...723

Hvor kom den syke ungen fra?

Anonymkode: 47548...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være folkeregistrert der dere har fast bopæl. Om dere holder på med husbygging i kommune 2, melder dere flytting  når dere faktisk har flytta. 
 

I kommunen du er bosatt betaler du skatt. 
i kommunen du er bosatt skal du ha primærlegetjenster, skole og barnehage. Osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk så skal dere være folkeregistrert der dere faktisk bor. Det er kommunen dere bor i som er pliktige å følge dere opp. Altså skal dere egentlig melde flytting til k2, og k1 har rett. K2 har også rett i den forstand at det er mer hensiktsmessig å bli fulgt opp i k1, men når adressen deres blir justert til riktig sted, så kan de ikke nekte dere, og k1 er uansett ikke pliktige å hjelpe dere. Så, fiks adressen, og k2 må enten de vil eller ei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor kom den syke ungen fra?

Anonymkode: 47548...f71

Adoptert fra den italienske delen av Sveits, det har jeg hørt i alle fall.

Anonymkode: 9c245...f9b

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Adoptert fra den italienske delen av Sveits, det har jeg hørt i alle fall.

Anonymkode: 9c245...f9b

Godt å vite!

Anonymkode: 47548...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet har vel oppstått fordi dere er folkeregistrert i feil kommune. Dere skal være folkeregistrert i kommune 2, som plikter å gi dere tjenestene dere har krav på. 

Men kommune 1 burde gjerne være fleksible her, men de må ikke. 

Du kan kontakte statsforvalteren hvis de ikke blir enige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommune 1 boplikt? Om ikke, ville jeg meldt flytting til nye huset. 

Anonymkode: eb6af...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...