Gå til innhold

Er tankens kraft undervurdert?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tankens kraft mot sykdom er sterkt overvurdert.

Det finnes få, om noen, troverdige studier på at tanker kan skape sykdom.

Like lite finnes det om at tanker kan helbrede sykdom, og det er inkludert placebo.

De placebo-studier jeg har lest måler stort sett ikke noe annet enn at personer som har blitt møtt med sympati og forståelse krysser av litt mer positivt i spørreskjema.

Selv for astma.

En ga astmatikere fake medisin, og spurte hvordan det gikk. De svarte stort sett at medisinen virket godt - like godt som ekte medisin.

Men så målte de lungefunksjonen også.

De som fikk fake medisin hadde null og niks bedring. Like dårlig pust som før.

Konklusjon - det er lett å manipulere folk til å svare at ting hjelper, men har en ikke objektive målinger vet en faktisk ikke.

Og det er nok mye av grunnlaget for påstander om placebo-effekt. Finn meg en eneste studie hvor placebo påvirker objektive målinger? 

Anonymkode: f4446...a50

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 15.18):

Jeg er alvorlig fysisk syk, og jeg blir ikke bedre om jeg tenker positivt. Da hadde jeg vært frisk nå, for jeg er en veldig positiv person.

Såklart kan det hjelpe på humør og sånt, og psykisk sykdom, men på fysiske sykdommer spiller det liten rolle når man er psykisk frisk.

Anonymkode: c3405...256

Du sier jo at du ikke blir bedre selv om du tenker positivt. Det er ikke healing av selvet, men baksparking. Du tenker deg jo sykere. 

Anonymkode: f04a7...d34

Skrevet

80 % er placebo. Så ja, det er undervurdert. 

Anonymkode: f04a7...d34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...