Gå til innhold

Er tankens kraft undervurdert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er tankens kraft undervurdert? Eller tror du den kan ha stor innvirkning på sykdom feks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare på psykiatriske sykdommer.

Anonymkode: c69fc...e33

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er ikke helsepersonell, dette er min mening: Fysisk og psykisk helse henger sammen. Man kan ikke tenke bort kreft eller ta seg sammen  om man har angst. Men håp og psykisk styrke er kjempeviktig for å bekjempe alvorlig sykdom. Kombinasjonen av fysisk og psykisk helsehjelp har et kjempepotensiale om man hadde fått til å samarbeide.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt! Dette er det jo gjort forskning på. Placeboeffekten kan være opptil like virkningsfull som medisiner. 

Det finnes også barnesykehus som opererer med å ikke fortelle barn at de må ligge stille når de er syke, og lar de spise når de føler seg sultne, og lar dermed barna lytte til kroppen.  Disse barna viser ofte å bli raskere friske enn forventet. Også etter operasjoner. 

Anonymkode: e69a8...89c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er alvorlig fysisk syk, og jeg blir ikke bedre om jeg tenker positivt. Da hadde jeg vært frisk nå, for jeg er en veldig positiv person.

Såklart kan det hjelpe på humør og sånt, og psykisk sykdom, men på fysiske sykdommer spiller det liten rolle når man er psykisk frisk.

Anonymkode: c3405...256

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Overvurdert.

• Liker 4
Skrevet
Anonymburker skrev (23 minutter siden):

Overvurdert.

Man tenker seg ikke frisk fra kreft. Absolutt ikke. Men om du ser på kliniske dobbeltblinde studier der en arm er placebo, ser du alltid en bedring hos pasientene som får placebo. Det er ikke enten eller, på samme måte som at psykisk syke har nytte av hjelp til å styrke sin fysiske helse. Psykisk sykdom er også synlige forandringer i koblingene i hjernen, som både kan behandles med medisiner og annen behandling.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener at ordtaket " det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det"  er det mye riktig i. Hvordan vi lar ting gå inn på oss, hva vi går å tenker på og hvordan vi reagerer betyr mye. Det er veldig lett å være et offer om man ønsker det. Og det er veldig lett å bli sykere fordi man tenker så mye over hvor fælt man har det. Man blir selvsagt ikke friskere, men man blir heller ikke sykere og kanskje klarer å holde humøret oppe.

Anonymkode: 600d6...bc4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Helene1982 skrev (2 timer siden):

Man kan ikke tenke bort kreft eller ta seg sammen  om man har angst. Men håp og psykisk styrke er kjempeviktig for å bekjempe alvorlig sykdom. 

Dette vet du ingenting om, inkludert de fleste. Det er forsket lite på tankens kraft, og vi kan ikke utelukke at vi kan helbrede oss selv. Tankens kraft handler dessuten ikke bare om å "være positiv". Det er slitsomt og utmattende "å tenke seg frisk". Tankekraft er kompleks, og det er de færreste som behersker "å tenke riktig". 

Bare fordi vi ikke tror det er mulig, betyr ikke at det faktisk ikke er mulig. 

Anonymkode: 89363...f60

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette vet du ingenting om, inkludert de fleste. Det er forsket lite på tankens kraft, og vi kan ikke utelukke at vi kan helbrede oss selv. Tankens kraft handler dessuten ikke bare om å "være positiv". Det er slitsomt og utmattende "å tenke seg frisk". Tankekraft er kompleks, og det er de færreste som behersker "å tenke riktig". 

Bare fordi vi ikke tror det er mulig, betyr ikke at det faktisk ikke er mulig. 

Anonymkode: 89363...f60

Jeg er enig med deg. Helseråd bør alltid gis av fagpersonell. Jeg har ikke kompetanse til å gi helseråd til noen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg mener at ordtaket " det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det"  er det mye riktig i. Hvordan vi lar ting gå inn på oss, hva vi går å tenker på og hvordan vi reagerer betyr mye. Det er veldig lett å være et offer om man ønsker det. Og det er veldig lett å bli sykere fordi man tenker så mye over hvor fælt man har det. Man blir selvsagt ikke friskere, men man blir heller ikke sykere og kanskje klarer å holde humøret oppe.

Anonymkode: 600d6...bc4

Dette kan jeg være enig i. Det er lett å grave seg ned og noen ganger kan det være litt godt også hvis man bare vet å grave seg opp igjen og nyte de gode dagene så godt man kan.

Anonymkode: 8136e...f7b

Skrevet

Nei. Tankens kraft er overvurdert, og har vært det siden tidenes morgen.

"Hode og kropp" henger sammen, sies det, og joda, til en viss grad gjør det det. Men tankenes kraft kan ikke helbrede fysisk sykdom. Kun på individnivå som form av placebo, men placebo er en særs sjeldent og kompleks reaksjon man ikke kan tenke på seg helt uten videre. Placebo kan heller ikke brukes på generelt grunnlag.
At hode og kropp henger sammen brukes dessverre som en hersketeknikk i dag mot mange lidelser, i et forsøk på å bagatellisere og gaslighte pasientene.

Hadde menneskers tankegang hatt så stor påvirkning på immunforsvar, nevrologi og celler som folk tror tankenes kraft kan gjøre, så hadde mennesker enten tenkt seg frisk eller vært utryddet for mange, mange år siden. Vi er smarte, men så smarte er vi ikke. 

Men likevel finner man gode gevinster i å utøve mentale teknikker og endre tankegang, særlig hvis du har kommet i en mental negativ spiral. Du kan få det bedre med deg selv i din helsesituasjon, i dine omgivelser og rundt dine nærmeste, men utover det er ikke tankegangen din særlig magisk. 

Så pr. nå er uttrykket særs overvurdert.
Jeg er for øvrig åpen for at det kanskje ligger mer bak tankenes kraft enn hva jeg mener her, men isåfall er både mennesker og ikke minst psykologien for dårlig, vet for lite om det og klarer ikke å utnytte det bedre. Men psykologien som fagfelt har kjørt seg fast i et blindspor.

• Liker 3
Skrevet
Bombasi skrev (3 minutter siden):

Nei. Tankens kraft er overvurdert, og har vært det siden tidenes morgen.

"Hode og kropp" henger sammen, sies det, og joda, til en viss grad gjør det det. Men tankenes kraft kan ikke helbrede fysisk sykdom. Kun på individnivå som form av placebo, men placebo er en særs sjeldent og kompleks reaksjon man ikke kan tenke på seg helt uten videre. Placebo kan heller ikke brukes på generelt grunnlag.
At hode og kropp henger sammen brukes dessverre som en hersketeknikk i dag mot mange lidelser, i et forsøk på å bagatellisere og gaslighte pasientene.

Hadde menneskers tankegang hatt så stor påvirkning på immunforsvar, nevrologi og celler som folk tror tankenes kraft kan gjøre, så hadde mennesker enten tenkt seg frisk eller vært utryddet for mange, mange år siden. Vi er smarte, men så smarte er vi ikke. 

Men likevel finner man gode gevinster i å utøve mentale teknikker og endre tankegang, særlig hvis du har kommet i en mental negativ spiral. Du kan få det bedre med deg selv i din helsesituasjon, i dine omgivelser og rundt dine nærmeste, men utover det er ikke tankegangen din særlig magisk. 

Så pr. nå er uttrykket særs overvurdert.
Jeg er for øvrig åpen for at det kanskje ligger mer bak tankenes kraft enn hva jeg mener her, men isåfall er både mennesker og ikke minst psykologien for dårlig, vet for lite om det og klarer ikke å utnytte det bedre. Men psykologien som fagfelt har kjørt seg fast i et blindspor.

Det er jo ikke å tenke positivt som er poenget, men å klare å få kroppen til å sette i gang ulike prosesser som kan helbrede fysisk sykdom. Og det er mulig.

Anonymkode: 9d4b0...90d

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det.

Noen sykemelder seg og blir borte fra kontorjobben i ukesvis med et enkelt armbrudd, andre går til sydpolen på ski, selvom de er dobbeltamputerte og har ikke armer i det hele tatt.

Anonymkode: d6315...b3a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke å tenke positivt som er poenget, men å klare å få kroppen til å sette i gang ulike prosesser som kan helbrede fysisk sykdom. Og det er mulig.

Anonymkode: 9d4b0...90d

Selv om jeg konkluderte med at å tenke positivt kan gjøre deg godt, uten at det er en kur for noe, så handlet ikke innlegget mitt om å tenke positivt.

Mulig... Si meg, hvor mange har egentlig tenkt seg ut av MS, kreft, diabetes, artrose, bekhterev, leddgikt, ALS osv?

Joda, du finner sikkert en håndfull i verden som påstår dette, og du finner nok sikkert dokumentasjon på at placeboeffekt har spilt en rolle rundt dette, men å påstå at det går an å tenke seg ut av slike sykdommer på generelt grunnlag er pr. nå helt bak mål. 

For øvrig vet vi ikke hva placeboeffekt er annet enn at det er en svært kompleks reaksjon som skjer på individnivå. Vi kan ikke engang addressere den kun opp mot "tankenes kraft", for placebo kan slå inn helt uavhengig av hva du tenker, tror, føler eller mener om situasjonen og behandlingen.

Det finnes ingen indikasjoner på at tankenes kraft er den vidunderkuren som ligger bak uttrykket. 

• Liker 3
Skrevet

Det er mange studier på hvordan hodet kan lage problemer eller påvirke kroppen på en negativ måte:
https://www.powerofpositivity.com/3-studies-that-show-how-your-thoughts-can-make-you-sick/

Det er ingen som vet hvordan kroppen faktisk virker og kan si med sikkerhet hvordan alt henger sammen.
Derfor det er 100+ fagfelt innenfor ulike bestanddeler av kroppen. Man fikler litt her og der, får en positiv kortvarig effekt men ingen vet med sikkerhet hva som skjer i det lange løp.

Alt henger sammen, og ting kan forandre seg basert på hva man tenker. Meditasjon som da er avslapping og tanker kan få personer til å gjøre utrolige ting som feks Wim Hoff.

Ande igjen har klart å tenke seg bedre fra kreft:
https://www.canceractive.com/article/the-power-of-the-mind-to-heal-cancer-by-carl-stonier

Hva du spiser, hva du tenker, hvordan du har det i dine omgivelser, følelser, hormoner osv spiller alle inn. 

Tankens kraft er ikke undervurdert eller overvurdert, men kanskje mer missforstått eller begrenset innsyn i.

• Liker 1
Skrevet
missbluebird skrev (7 minutter siden):

Tankens kraft er ikke undervurdert eller overvurdert, men kanskje mer missforstått eller begrenset innsyn i.

Jeg er veldig enig i at tankenes kraft er misforstått og at man har begrenset innsyn og kompetanse om feltet. 

Og jeg er veldig enig i at helheten spiller inn. Jeg mener at det man spiser, inntar og omgir oss med fysisk spiller aller mest inn på kroppen. Tarmhelsen kanskje aller mest, og den vet vi knapt noe som helst om.

Derav mener jeg at tankegangen er en smule overvurdert i dag, nettopp fordi vi vet så lite om så mange komplekse systemer.

For øvrig er anekdoter svært begrenset da det inneholder mange tankefeiler, feilslutninger, selekteringer, tilfeldigheter og er svært individuell. Placeboeffekten i èn spesifikk situasjon kan komme av noe helt annet enn at man "tenkte" den på seg, og det er ikke uvanlig at et menneske som er på desperat jakt etter bedring gjør mange forskjellige endringer samtidig, og trekker feil konklusjon. Det trenger faktisk ikke være placeboeffekt som gjør en bedre, men en annen fysisk endring du har gjort. 
F.eks En mann oppsøker en coach, startet med meditasjon, ubevisst kutter karbohydrater fra kostholdet, mottar mye sympati fra omgivelsene, starter med å tenke litt mer positivt, starter med Vit-D-behandling og har fått utskrevet antihistaminer mot et utslett, og så konkluderer mannen med at å tenke positivt gjorde han frisk, og at alle må gjøre det samme som han. Så, ja... En verdiløs historie for alle andre.

• Liker 2
Skrevet

Tankens kraft er undervurdert. 

Det handler ikke om å tenke seg frisk ved å sitte i sofaen å tenke. Det handler om hva man fokuserer på igjennom tankene. 

F.eks meg selv. Traumatisk barndom og mange fysiske og psykiske sykdommer. Jeg kan bli i offerrollen, tenke at jeg aldri blir bedre og dyrke det negative. Eller så kan jeg tenke at nå skal jeg bli friskere, fokusere på det og gjøre det jeg kan i min makt for å bli friskere. Terapi, kosthold, trening, selvhjelpsbøker/podcast, endre tankemønstre osv. Reise meg opp igjen, kjempe og nyte reisen. 

Litt som at det man fokuserer på er det man gir energi og bruker tiden sin på. Man har ansvar for livet sitt, hva man gjør med der og hvordan man lever det. 

Anonymkode: 8775b...bb8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vel det sies at mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves, og idioti kan vel regnes som en slags tankekraft.

Endret av Jegern Puahate

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...