Gå til innhold

Tvinge 5 åring til å perle?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, kjære vene. Dette er lek, ikke en del av utdannelsen. La henne holde på med ting hun liker. 

Anonymkode: c84fb...4f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Perler er VIRKELIG ikke så viktige at nor må gjøres ferdig for enhver pris. Snakk om å ta fra ungen gleden og viljen til å perle da du 

Anonymkode: 8d54a...edb

Skrevet

Det er faktisk viktig å lære å gjennomføre noe. Og så blir man glad når man til slutt har klart oppgaven. Tenker dette er fin lærdom å ta med seg, og å perle en stjerne ila fem dager er ikke tortur for et barn, som noen skal ha det til. 

Anonymkode: 7af0b...f60

• Nyttig 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Handler vell ikke om selve perlingen nei. Handler vell om og ta alt fram og tilbake igjen, igjen, igjen og igjen. Og det og klare og fullføre ting for mestringsfølelsen sin skyld også. 

Skal nevnes hun nå er ferdig med de 15 perlene det var igjen, og er kjempe fornøyd og leker med det. 

Jeg tenker mer mot at man skal lære seg litt å holde på med det man ber om, så ikke man hele dager rullerer på alt som kan gjøres i hjemmet hele tiden. Hun vil perle, tar ett par perler, gidder ikke mer. Rydde vekk, hun vil tegne, tegner 5 min, rydde vekk. Hun vil bygge Lego, bygger 5 min, rydde vekk. Og sånn vil det fort gå om vi tar det i barnets tempo. 

Tar gjerne tips på hvordan evt på en rett/pedagogisk måte man kan lære barn og holde litt på med en ting om gangen. 

Anonymkode: 3b315...dcf

Kan være greit å styre aktivitetene mer, for eksempel i dag får du velge 2 aktiviteter. Den første aktiviteten gjør vi i 30 minutt og så gjør vi den andre aktiviteten i 30 minutt. Du kan velge mellom disse 5 aktivitetene, hvilke 2 ønsker du idag? Og så sette klokka. 

Anonymkode: 1c84c...9b1

Skrevet

Du kan ikke tvinge noen til å begynne med en hobby som de ikke liker.

Skrevet

Rydder hun opp selv? Min 4-åring er også slik, hun kan holde på med noe bare en liten stund, før hun ikke gidder mer. Her er regelen at hun ikke får gjøre noe nytt før hun har ryddet opp det hun har holdt på med. Er det perling, og hun ikke har gjort ferdig brettet hun har begynt på, ryddes også dette brettet bort, og hun må da begynne på nytt neste gang hun finner frem perler. 

Tenker det ikke er noe problem om hun bare legger to-tre perler om gangen, så lenge hun rydder opp etter seg når hun er ferdig. 

Anonymkode: c5d0a...30d

• Nyttig 1
Skrevet

Her får min 5 åringen beskjed om å perle ferdig ellers går alle perlene tilbake i boksen. 

Jeg kan ikke oppbevare hennes prosjekter fordi hun skal starte noe nytt hele tiden.

At en 5 åring kan perle ferdig en liten ting er noe TS burde forvente. Lær heller barnet at prosjekter som ikke blir fullført blir fjernet.

Anonymkode: 38e89...5f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker mer mot at man skal lære seg litt å holde på med det man ber om, så ikke man hele dager rullerer på alt som kan gjøres i hjemmet hele tiden. Hun vil perle, tar ett par perler, gidder ikke mer. Rydde vekk, hun vil tegne, tegner 5 min, rydde vekk. Hun vil bygge Lego, bygger 5 min, rydde vekk. Og sånn vil det fort gå om vi tar det i barnets tempo. 

Hvem rydder vekk? Hvis hun rydder vekk selv, kan hun jo bare holde på.

Hvis du må hjelpe henne, kan du sette grenser for hvor hyppig du kan være med å rydde og finne frem nye ting. Slik fikk vi vår ene til å holde ut litt lenger med hver aktivitet, ved at han måtte lære å rydde selvstendig, som jo var en prosess, og finne frem ny aktivitet selv om det ble for mange skifter. 

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Her får min 5 åringen beskjed om å perle ferdig ellers går alle perlene tilbake i boksen. 

Jeg kan ikke oppbevare hennes prosjekter fordi hun skal starte noe nytt hele tiden.

At en 5 åring kan perle ferdig en liten ting er noe TS burde forvente. Lær heller barnet at prosjekter som ikke blir fullført blir fjernet.

Anonymkode: 38e89...5f5

Helt enig - jeg skjønner faktisk TS godt. Om man ser på ymse skjemaer hvor man vurderer barns utvikling, så er "Planlegge, gjennomføre og avslutte en aktivitet" fremhevet i 4-5-års alder. Så det er absolutt på tide å forvente/jobbe med dette. 

Enig med kommentaren over. Når hun rydder frem leker/aktiviteter, gjør det klart for henne at du forvente at hun fullfører. Hvis ikke blir ikke halvferdige prosjekter oppbevart. Vi har en sønn som blir 5 år snart, og både vi og barnehagen har jobbet mye med å få han til å bli i aktiviteten. Når han var 2-3 år var faktisk både vi og barnehage bekymra for konsentrasjonen. Men det har løsna mye det siste året. 

Anonymkode: fd621...c61

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hvorfor skal ungen tvinges til å gjøre noe hun hater? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...