Gå til innhold

Tvinge 5 åring til å perle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ok å tvinge 5 åringen til å perle? 

Nå har 5 åringen brukt over en og en halv uke på en liten stjerne. Vi drar fram perler hun perler ett par perler også gidder ikke mere. Idag har jeg sagt hun får perle ferdig, og blir sittende til hun er ferdig. Er det greit? eller kan det potensielt bare gi avsmak for hele greia? Og ikke pedagogisk riktig? 

Anonymkode: 3b315...dcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tenker deg gooodt om selv, hva tror du..?

Anonymkode: 0cba6...272

• Liker 17
Skrevet

Dere kan ikke holde på sånn

Anonymkode: a7790...315

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ok å tvinge 5 åringen til å perle? 

Nå har 5 åringen brukt over en og en halv uke på en liten stjerne. Vi drar fram perler hun perler ett par perler også gidder ikke mere. Idag har jeg sagt hun får perle ferdig, og blir sittende til hun er ferdig. Er det greit? eller kan det potensielt bare gi avsmak for hele greia? Og ikke pedagogisk riktig? 

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg skal ikke si noe på tvang når det kommet til nødvendigheter som tannpuss og påkledning av vrange småunger, men å tvinge de til noe som i utganspunktet skal være gøy, ser jeg virkelig ikke poenget med. Ikke er det pedagogisk heller. 
Hun vil vel heller gjøre noe annet.

Anonymkode: 5ef7f...b3b

• Liker 3
Skrevet

Minner meg litt om Tre nøtter til Askepott, når stemoren blander bønner og linser. Så får Askepott beskjed om å sortere dette hver for seg... Fikk bare det bildet i hodet når jeg leste innlegget.

Anonymkode: c8dba...ec7

• Liker 2
Skrevet

Man må ikke elske å perle. Og tror du seriøst at interessen blir noe sterkere ved å tvinges? Det blir som når man maser om å rydde rommet.....

Anonymkode: e5b1c...29f

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor er det viktig at hu perler? 

Anonymkode: af76b...37e

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis dette er så vanskelig at du må spørre andre om råd, så anbefaler jeg et kurs i barneoppdragelse. 

Anonymkode: 7df0f...ec1

• Liker 6
Skrevet

Hadde du selv likt å bli tvunget til noe du ikke vil? 

Skrevet

🤯🤯🤯

Anonymkode: c163a...023

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig er ikke det greit! Hvorfor er det så viktig for deg at hun perler? Hva om hun vil bygge Lego eller tegne i stedet? Å perle er utrolig kjedelig og lite givende, så jeg skjønner henne veldig godt. 

• Liker 1
Skrevet

Tenk på deg selv som voksen; ville du likt at noen tvang deg til å holde på med en hobby du ikke liker?

Anonymkode: 72f76...b8a

• Liker 1
Skrevet

Her tvinger jeg barna aldri til noe, og kunne aldri funnet på å tvinge barnet til å perle? Blir perlebrett liggende fremme lenge her, får barna velg om å perle ferdig eller rydde det opp. Enkelt og greit.

Anonymkode: 9849b...31b

• Liker 2
Skrevet
jukkapalme skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig er ikke det greit! Hvorfor er det så viktig for deg at hun perler? Hva om hun vil bygge Lego eller tegne i stedet? Å perle er utrolig kjedelig og lite givende, så jeg skjønner henne veldig godt. 

Handler vell ikke om selve perlingen nei. Handler vell om og ta alt fram og tilbake igjen, igjen, igjen og igjen. Og det og klare og fullføre ting for mestringsfølelsen sin skyld også. 

Skal nevnes hun nå er ferdig med de 15 perlene det var igjen, og er kjempe fornøyd og leker med det. 

Jeg tenker mer mot at man skal lære seg litt å holde på med det man ber om, så ikke man hele dager rullerer på alt som kan gjøres i hjemmet hele tiden. Hun vil perle, tar ett par perler, gidder ikke mer. Rydde vekk, hun vil tegne, tegner 5 min, rydde vekk. Hun vil bygge Lego, bygger 5 min, rydde vekk. Og sånn vil det fort gå om vi tar det i barnets tempo. 

Tar gjerne tips på hvordan evt på en rett/pedagogisk måte man kan lære barn og holde litt på med en ting om gangen. 

Skrevet

Eh hæ?

Anonymkode: c44ed...147

• Liker 1
Skrevet

Tror du formulerte deg litt rart. Antar at det er hun selv som initierer perling, men gir seg ganske raskt? Mine på ca samme alder må noen ganger tvinges til å gjennomføre, så jeg forstår hva du mener. De får ikke ombestemme seg hvert tredje minutt, og det vet jeg de ikke får lov til i barnehagen heller. Drar de frem et puslespill så må de pusle ferdig, men jeg kan godt hjelpe dem hvis det trengs. 

Anonymkode: 7af0b...f60

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du formulerte deg litt rart. Antar at det er hun selv som initierer perling, men gir seg ganske raskt? Mine på ca samme alder må noen ganger tvinges til å gjennomføre, så jeg forstår hva du mener. De får ikke ombestemme seg hvert tredje minutt, og det vet jeg de ikke får lov til i barnehagen heller. Drar de frem et puslespill så må de pusle ferdig, men jeg kan godt hjelpe dem hvis det trengs. 

Anonymkode: 7af0b...f60

Takk! Ja er vell kanskje ikke så flink til å formulerer meg alltid. 

Ja hun vil jo selv, jeg hadde jo ikke tvunget hun til noe hun ikke vil fra starten av. Det handler om å holde litt på aktiviteten hun ønsker, og gjøre det på en riktig måte 😊 

Skrevet

Greit å trene seg på utholdenhet hehe men spørs kanskje hvor lenge... I barnehagen var det vel en times tid med den aktiviteten barna valgte..

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor må hun perle den ferdig nå? Kan ikke stjernen bare ligge uferdig et sted og så kan hun perle to perler om dagen hvis det er det hun vil? Jeg synes du lager et problem av noe som ikke er et problem.

Skrevet

Jeg kan ikke tenke ut én god grunn for å tvinge noen til å perle! 

Anonymkode: d5576...f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...