Gå til innhold

Bidrag - ved nytt barn?

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Mannen min betaler bidrag for ett barn. Nå venter vi et felles barn.

Vil han da kunne betale mindre bidrag til sønnen sin; i og med at flere nå skal "dele kaka"?

Eller gjelder prosentregelen bare nå barna ikke bor hos faren som betaler bidrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sissi

Han betaler nå 11% av inntekten, som er normalen ved ett barn. Når han får to, skal han betale 18% av inntekten, og dette deles da, med halvparten på det "gamle" barnet og halvparten på det "nye".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

og havner i skatteklasse 1 igjen - hvilket utgjør ca 30 000 i redusert inntekt..... før fradag - så han vil tape på det med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei selvfølgelig - min feil - tenkte på min egen situasjon jeg. sorry icon_smile.gif min eks har nemlig ett av barna på adresse hos seg for å få dobbel barnetrygd og skatteklasse 2 (mens barnet bor mest hos meg......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

ja Gurimalla - jeg bidrar til trygdemisbruk - og jeg (og mine barn) får ikke ett øre ekstra - dette er kun fordel for eksen og noe jeg må akseptere for at han i det hele tatt skal gidde å være sammen med barna!!!!! jeg har tatt det opp flere ganger med han. og skal jeg være ærlig så håper jeg at han blir oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Synes du virkelig at han fortjener å ha oe m barna og gjøre?HVordan skal du klare å lære dine barn ærlighet når de samtidig skal omgåes en sådan en...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er reglene ulike for foreldre som har sine to barn annenhver uke (delt omsorg) og de som har hovedomsorg for ett barn hver og samvær med det andre.

Det syns jeg er feil, da det kan stimulere til å splitte søsken etter et samlivsbrudd mellom foreldrene.

Å sette økonomi som betingelse for å være sammen med barna sine er jo LANGT over grensen, dah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ritig som det blir sagt. Din mann betaler bidrag for et barn i dag. Da betaler han 11 % av brutto inntekt. Får han barn med deg skal han betale 9 % av brutto inntekt i barnebidrag. Det blir altså flere om kaka og bidraget blir litt mindre. Men bidragsreglene slik de er i dag er vedtatt endret fra 2003 (tror i fra oktober 2003. Da vil størrelsen på mannen din sitt bidrag være avhengig av bla: hvor stor inntekt barnemoren har og hvor ofte han har barnet hos seg/dere. Desto oftere dere har barnet hos dere jo mindre skal han betale i bidrag til moren. Det er tenkt at de nye bidragsreglene i større grad skal dele de reelle kostnadene til barnet mer rettferdig mellom foreldrene. Dette gjøres f.eks. at man tar hensyn til både mor og far sin inntekt uansett når man beregner størrelsen på bidraget. Tror også at det er slik at dersom den som mottar bidrag tjener lite så skal ikke bidraget overstige en viss prosentandel av brutto lønn. Sjekk opp videre med trygdekontoret der du bor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...