Gå til innhold

Maine coon - erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja - vi vurderer å anskaffe oss en Maine coon ila de neste par årene, da disse vennlige kjempene virker å være det perfekte familiemedlemmet 😊

Har tidligere hatt hund, som vi dessverre måtte avlive i fjor. Grunnet allergi i familien, mot hund, er det kanskje uaktuelt på ubestemt tid med en ny - dessverre.

Er det noen her som har Maine coon, og kan fortelle om hverdagen med disse? Pelsstell, mat, hvilket utstyr innendørs er lurt å ha, etc. Har de "spesielle behov", kontra ordinære huskatter, for eks? 

Vi har lest rasebeskrivelse og tips, men det blir jo som alltid ganske generelt. Forstår at det er en stort sett frisk og rask rase. Pris rundt 15 000 kr, av diverse annonser å dømme? Kjøp med stamtavle er det eneste aktuelle for oss.

At de er såpass store, erstatter på en måte litt hundeønsket, selv om jeg antar at de er vesentlig mer selvstendige enn en hund 😂

Anonymkode: 55c69...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elsker min! Enkel, familiekjær, jeger, 7 kilo. Vakker. De kan se veldig forskjellige ut selv om de er samme rase. 

Anonymkode: 2131f...d0d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Elsker min! Enkel, familiekjær, jeger, 7 kilo. Vakker. De kan se veldig forskjellige ut selv om de er samme rase. 

Anonymkode: 2131f...d0d

Så fint 😊 Ja, det ser jeg på diverse grupper - stor variasjon i både utseende og farger, synes jeg. Personlig, ønsker jeg meg en slags løve-lookalike - de ser mektige ut. Men som du er inne på, ser ikke alle slik ut. 

Vil du si den er rolig innendørs, eller krever den noe form for stimuli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Maine Coon katter, og det er en nydelig rase. 

Det er, etter min mening, viktig med et godt fôr, gjerne uten korn. Det er en stor katterase, men fôret har faktisk noe å si for hvor store de blir. Skåler som er i stativ, er en fordel, spesielt når de er voksne, siden de er høyere enn vanlige huskatter. Da slipper de å få knekk på spiserøret når de spiser. Mange av disse kattene liker også vannlek, så kan være en fordel at skålen ikke kan velte 😅
Pelsen steller de stort sett veldig bra selv. Men om de får lov til å være ute, kan det lett bli knuter i pelsen på vinteren. Derfor kan det være lurt å venne de til med kam/børste fra de er små. Her kan også fôret ha noe å si. 

Innendørs kan det være lurt med klorebrett, eller et klorestativ som har litt lengde. Siden de blir store, trenger de litt lengde på det. Noen velger også å ha et klatrestativ, slik at de kan klatre litt, eller bruke det som et sovested. 

De er i mange tilfeller veldig selskapssyke, og dilter gjerne etter for å være med. Litt slik som hunder gjør. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanky skrev (2 minutter siden):

Vi har Maine Coon katter, og det er en nydelig rase. 

Det er, etter min mening, viktig med et godt fôr, gjerne uten korn. Det er en stor katterase, men fôret har faktisk noe å si for hvor store de blir. Skåler som er i stativ, er en fordel, spesielt når de er voksne, siden de er høyere enn vanlige huskatter. Da slipper de å få knekk på spiserøret når de spiser. Mange av disse kattene liker også vannlek, så kan være en fordel at skålen ikke kan velte 😅
Pelsen steller de stort sett veldig bra selv. Men om de får lov til å være ute, kan det lett bli knuter i pelsen på vinteren. Derfor kan det være lurt å venne de til med kam/børste fra de er små. Her kan også fôret ha noe å si. 

Innendørs kan det være lurt med klorebrett, eller et klorestativ som har litt lengde. Siden de blir store, trenger de litt lengde på det. Noen velger også å ha et klatrestativ, slik at de kan klatre litt, eller bruke det som et sovested. 

De er i mange tilfeller veldig selskapssyke, og dilter gjerne etter for å være med. Litt slik som hunder gjør. 

Takk for veldig opplysende svar!

Jeg synes jo dette høres veldig bra ut, og liker spesielt godt at de er selskapssyke - veldig koselig med en som vil følge med på det du driver med, og ikke bare drive for seg selv 😁👍

Har du et fôr du vil anbefale? Altså, merke? 

Har du anbefaling ift oppdretter? Vi bor på vestlandet, og kjenner du til noen seriøse aktører her, setter jeg pris på anbefalinger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for veldig opplysende svar!

Jeg synes jo dette høres veldig bra ut, og liker spesielt godt at de er selskapssyke - veldig koselig med en som vil følge med på det du driver med, og ikke bare drive for seg selv 😁👍

Har du et fôr du vil anbefale? Altså, merke? 

Har du anbefaling ift oppdretter? Vi bor på vestlandet, og kjenner du til noen seriøse aktører her, setter jeg pris på anbefalinger. 

Vi varierer fôret med Royal Canin Maine Coon ( pga støtte for skjelett og ledd), og Orijen, som er kornfritt. Royal Canin er ikke kornfritt. Ofte vil en oppdretter anbefale fôr utfra hva deres katter er vant med, og selvsagt hva kattene liker. 

Våre to Maine Coon er uten stamtavle. Den ene tok vi over fra noen som hadde allergi i huset, og de fikk den fra et oppdrett i Bergen et sted. Hun driver ikke oppdrett lenger. Den andre er via bekjente, så jeg vet hvem foreldrene til katten er.

La meg si det sånn: seriøse oppdrettere, selger ikke katter uten stamtavle. Men det finnes selvsagt seriøse aktører, som selger katter uten stamtavle. Mange vil da si at den katten da ikke er en Maine Coon, men bare en helt vanlig gatemix, og ikke verdt prisen. Men det er en helt annen diskusjon. 

Kan eventuelt tipse deg om hvor vi kjøpte vår, uten stamtavle, men da på PM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittyland Maine coon er i Stavanger omegn. 

Det er også noen på Tananger, Snødekatten. De har kattunger for salg nå på Finn. 

FINN-kode 285531471

Anonymkode: 7bf3f...07b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanky skrev (5 minutter siden):

Vi varierer fôret med Royal Canin Maine Coon ( pga støtte for skjelett og ledd), og Orijen, som er kornfritt. Royal Canin er ikke kornfritt. Ofte vil en oppdretter anbefale fôr utfra hva deres katter er vant med, og selvsagt hva kattene liker. 

Våre to Maine Coon er uten stamtavle. Den ene tok vi over fra noen som hadde allergi i huset, og de fikk den fra et oppdrett i Bergen et sted. Hun driver ikke oppdrett lenger. Den andre er via bekjente, så jeg vet hvem foreldrene til katten er.

La meg si det sånn: seriøse oppdrettere, selger ikke katter uten stamtavle. Men det finnes selvsagt seriøse aktører, som selger katter uten stamtavle. Mange vil da si at den katten da ikke er en Maine Coon, men bare en helt vanlig gatemix, og ikke verdt prisen. Men det er en helt annen diskusjon. 

Kan eventuelt tipse deg om hvor vi kjøpte vår, uten stamtavle, men da på PM. 

Denne debatten kjenner jeg igjen fra hundemiljøet, ganske dramatisk til tider 😂

Men det er helt sant - seriøs oppdretter = stamtavle. Og det er fra en slik vi kommer til å kjøpe, med mindre det dukker opp en spesiell mulighet. 

Jeg har meldt meg inn i diverse grupper, og skal nok finne oppdrettere på raseklubbens side. 

Takk for gode tips 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi er vetrinær i Oslo og advarer meg om å skaffe MC pga. tenner.  De har mye problemer met tannstein og tenner generelt og det er vel få forsikringer som dekker det.  Så obs, kan bli dyrt. 

Anonymkode: 4e160...161

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vurdere å skaffe katt når dere måtte avlive hunden pga allergi i familien? Har man først allergi mot ett pelsdyr så kan man veldig lett utvikle allergi mot andre pelsdyr også, og hos både hund og katt er det spyttet en som regel reagerer på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (9 minutter siden):

Hvorfor vurdere å skaffe katt når dere måtte avlive hunden pga allergi i familien? Har man først allergi mot ett pelsdyr så kan man veldig lett utvikle allergi mot andre pelsdyr også, og hos både hund og katt er det spyttet en som regel reagerer på.

Jeg reagerte også på dette. Jeg kjenner ingen som bare har allergi mot hund tror jeg, bare katt og ikke hund, men ikke bare hund og ikke katt. Katt er dessverre mer vanlig å være/bli allergisk mot. 

Anonymkode: 99044...36d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne på youtube, virker som en nydelig katterase! ❤️

Anonymkode: e6ccc...86a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden vår ble ikke avlivet pga allergi i familien - den døde av/ble avlivet grunnet ondartet sykdom, 9 år gammel. Et stort tap for oss.

Vel, nå har det seg slik at det er vår hund min samboer har utviklet allergi mot ila disse 9 årene. Beskjeden, sådann. Svigers har katt som vi jevnlig omgåes, i tillegg til en hel del andre katter her i nabolaget vi har nærkontakt med, og det går meget fint. Samboer har aldri reagert på katt.

Om man er mer disponert for å utvikle allergi mot andre pelsdyr, dersom man allerede er allergisk mot étt? Mye mulig, allergologi er svært vanskelig og lite sikkert. Det har mer med det enkelte individ av for eks hund, enn hva det har generelt med allergi mot hund som art, å gjøre. 

Dette er en avgjørelse vi tar, og ingenting dere trenger å spekulere i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med norsk skogkatt og Sibirkatt. Disse har mange likheter i gemytt, utseende og rase som Maine Coon. Utrolig selskapelig og smart rase. Kan åpne dører, lærer triks, gå tur og følger med. Kosete, sosial og rolig. Sibirkatten mangler også enzymet i spyttet mange allergikere reagerer på ved andre typer katter. En utrolig rolig og god rase. Var på besøk hos noen med Sibirkatt og ettåringen ble litt hardhent, men katten gjorde ikke en mine. Ingen biting eller kloring. Helt rolig. Ingen erfsring med småbarn fra før. Og når det ble for mye mas fra ungene klatret den bare opp i stativet sitt og fulgte med ovenfra. 

Anonymkode: b1d13...6d1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har erfaring med norsk skogkatt og Sibirkatt. Disse har mange likheter i gemytt, utseende og rase som Maine Coon. Utrolig selskapelig og smart rase. Kan åpne dører, lærer triks, gå tur og følger med. Kosete, sosial og rolig. Sibirkatten mangler også enzymet i spyttet mange allergikere reagerer på ved andre typer katter. En utrolig rolig og god rase. Var på besøk hos noen med Sibirkatt og ettåringen ble litt hardhent, men katten gjorde ikke en mine. Ingen biting eller kloring. Helt rolig. Ingen erfsring med småbarn fra før. Og når det ble for mye mas fra ungene klatret den bare opp i stativet sitt og fulgte med ovenfra. 

Anonymkode: b1d13...6d1

Takk for fin info - sibirkatt er en nydelig rase, og én av de vi også har lest om og kikket på 😊👍

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (11 minutter siden):

Har sett han 😉 Skjønnhet! 

Det er også en svart/grå/smoke-farget som stadig dukker opp på Insta - UTROLIG vakker, og selvtillit som en løve 💕

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har sett han 😉 Skjønnhet! 

Det er også en svart/grå/smoke-farget som stadig dukker opp på Insta - UTROLIG vakker, og selvtillit som en løve 💕

Robert Sijka har så mange fantastiske bilder av disse kattene.  Blir aldri lei av å se på de.  Synd at denne fargemiksen og de trekkene er vanskelig å få tak i blant oppdrettere i Norge.  Ikke noen som har de ihvertfall.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...