Gå til innhold

Vil slutte med kaffe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere vært helt avhengig av kaffe, men har i løpet av det siste året holdt meg til en kopp på morgenen. Nå liker jeg ikke smaken lenger, og vurderer å bare kutte det ut helt. Kan heller ta en kopp te til frokosten. Er det noen som har merket helsegevinster av å kutte ut kaffe, f. Eks bedre søvn? 😊

Anonymkode: 6e447...018

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke merket noen "helsegevinst" whatsoever etter ett år... Det eneste er om jeg drikker for mye så blir jeg litt stressa, og drikker jeg for sent så bruker jeg lengre tid på å sovne. 

Aldri vært "avhengig" av koffein uansett, men synes både te og kaffi er gØdt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke kaffe er helsebringende på noen måte, Det er vel snarere koffeinet som er avhengighetsskapende. Det sunneste du kan drikke er vann og resten av det du trenger får du i et variert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danseskjørt skrev (9 minutter siden):

Hvorfor kutte ut livets svarte gull?😁

Frem med Aeropressen:-)

Anonymkode: dcab6...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merker ikke noen spesifikk helsegevinst, men det er deilig å ikke være avhengig, pluss at jeg slipper de intense koffeinhodepinene jeg pleide å få av et døgn uten kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drikker du det om du ikke liker det? Kaffe har da ingen som helst nytteverdi...

Anonymkode: 2adb0...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut kaffe da jeg gravid og merket null helsegevinst. Noen kopper kaffe om dagen bidrar bare til økt velvære for min del. Liker man ikke smaken er det vel ingenting å mase med - kutt det ut, bare. Det er ikke ALT som gir målbare helsegevinster eller -tap. 

Anonymkode: d8370...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen nytteverdi å ikke drikke kaffe om du likevel ikke drikker så mye heller. Gjør hva du vil men det er ikke det å slutte med en kaffekopp eller to om dagen som gjør deg super sunn, sprek, at du får en flott alderdom og en generell god helse, men alt må faktisk ikke gi en helsegevinst heller. Det holder faktisk å drikke det-fordi du ønsker det, eller la være å drikke det- fordi du ikke ønsker det, ferdig arbeid ligsom. En må ikke overtenke og finne på ynnskyldninger for verken det ene eller andre.

Anonymkode: f07cd...df5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å slutte med de en til to koppene kaffe jeg drikker (ikke hver dag). Liker smaken, og tenkte lenge at koffein ikke gir meg energi. Men her om dagen så satt jeg å vurderte om jeg skulle orke trening. Hadde null motivasjon. Men etter kaffekoppen så var jeg plutselig veldig klar. Så den koffeinboosten jeg kjente da var bare positiv. 

I tillegg så (TMI) så får morgenkaffen fart på magen så jeg får do-besøket unnagjort før jobb 😄 

Anonymkode: 1da30...0c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (26 minutter siden):

Jeg tror ikke kaffe er helsebringende på noen måte, Det er vel snarere koffeinet som er avhengighetsskapende. Det sunneste du kan drikke er vann og resten av det du trenger får du i et variert kosthold.

Du tar feil 🙂

Forskning viser at kaffe er helsefremmende.

 

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/food-features/coffee/

Sitat

A large body of evidence suggests that consumption of caffeinated coffee does not increase the risk of cardiovascular diseases and cancers. In fact, consumption of 3 to 5 standard cups of coffee daily has been consistently associated with a reduced risk of several chronic diseases. [4] However, some individuals may not tolerate higher amounts of caffeine due to symptoms of jitteriness, anxiety, and insomnia. Specifically, those who have difficulty controlling their blood pressure may want to moderate their coffee intake. 


https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/coffee-and-health/faq-20058339


Alt med måte!

Anonymkode: 05efc...0b0

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk kaffe hele tiden tidligere. Minst 10 kopper dagen. Så sluttet jeg å røyke, kaffebehovet sank betraktelig. Kaffetrakteren røk deretter, så fikk meg litt tid uten kaffe hjemme og plutselig «trengte» jeg ikke kaffe mer. Dette var 5 år siden, ikke merket noen helsegevinst 

Anonymkode: 18f56...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal være oppmerksom på hvordan kaffen brygges (drikker du maskinkaffe, traktekaffe + bruker du melk og sukker) Men bortsett fra å være en hyggelig start på dagen for mange, har kaffe et høyt innhold av anrioksidander. Dropp det om du føler at du blir stresset og avhengig, men kos deg med det i fornuftige mengder om det gir deg glede, er mitt råd. Ikke rett før leggetid selvsagt, og ikke som en erstatning for vann. (jeg er ikke helsepersonell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det vært positivt med litt lavere puls, da jeg reagerer en del på koffein (reagerer også på cola). Har gått fra 3-4 kopper daglig til 1, kanskje 2. Føler meg mindre stressa.

Anonymkode: 79927...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker kaffe til alle til alle døgnets tider. I perioder har jeg kutta nesten helt ut grunna dårlig søvn, uten at det har gjort noe som helst forskjell på søvnen. Så jeg drikker kaffe når jeg føler for det 😄

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg slutta med koffein når eg vart gravid. Merka ingen forskjell faktisk. Trur ikkje kaffi er så gale, med mindre man overdriver da. Vel eg fekk litt kvitare tenner når eg tenkje meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte på studiet at for mange nordmenn er kaffe den viktigste kilden til antioksidanter. Kommer jo selvfølgelig an på kostholdet ellers, men har man et usunt eller lite variert kosthold, kan det være dumt å kutte kaffe egentlig.

Anonymkode: 12dc8...c6c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ca 2 kopper kaffe om dagen, det gir meg mye energi- har ikke merket noe på søvn, sover like godt som før.

:kaffekopp::klappe:

Anonymkode: 09c66...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...