Gå til innhold

Dine beste tips for innekattens trivsel?


Tradegy

Anbefalte innlegg

Det ultimate for en katt er jo å få vandre fritt. Dèt skjønner jeg. 

Når dette ikke er mulig, er det nærmest mishandling å oppdra katten i innemiljø? 

Gi meg deres kattetips :nikke: Alt fra type sand til leker. Hva har du/katten virkelig hatt glede av og hva har vært overflødig? 🙂 :katt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min katt er ute, men har vært veldig mye inne i det siste. Jeg tror jeg burde hatt to dokasser. Jeg er ganske påpasselig med å fjerne klumpene, men likevel.. Har ingen sand jeg er fornøyd med.. er fristet til å prøve pellets som flere svarte at de bruker i en annen tråd. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lekekompis! Om man skal ha innekatt så bør man virkelig ha 2! Vi har 2 stk; en søster og en bror fra samme kull, og de har enormt mye glede av hverandre. Man bør også gå for en rase som trives inne. Vi hadde en huskatt i en kort periode; den var veldig vill, klatret i gardinene osv og hadde åpenbart stort behov for å være ute. Nå har vi 2 stk hellig birma, som er MYE mer rolige og behagelige. Tok nesten tre uker før de skjønte at de kunne klatre i klatretreet sitt 😂

Screenshot_20230127_141934_Photos.jpg

Anonymkode: e6a33...3c1

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (4 minutter siden):

Min katt er ute, men har vært veldig mye inne i det siste. Jeg tror jeg burde hatt to dokasser. Jeg er ganske påpasselig med å fjerne klumpene, men likevel.. Har ingen sand jeg er fornøyd med.. er fristet til å prøve pellets som flere svarte at de bruker i en annen tråd. 

Vi tømmer dokassen for klumper morgen og kveld, har to innekatter. Bruker EverClean og syns det holder fint med én kasse. Vurderer å gå over til pellets da det er mer miljøvennlig 😊

Anonymkode: e6a33...3c1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For innekatters trivsel: lek og kos! Ikke skaff deg innekatter om du ikke har tenkt å leke med kattenene på daglig basis. Du bør også ha plass til klatretre (gjerne to!) og tilrettelegge for liggeplasser i høyden. Angående fôr; gå for kornfritt kvalitetsfôr med høyt kjøttinnhold. Zooplus.no har mange varianter.

Anonymkode: e6a33...3c1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Å ha innekatt er vanligere enn mange tror, og er absolutt ikke dyreplageri som noen her skriver. Da hadde det vært forbudt. Min erfaring er at folk som har innekatter er folk som bryr seg veldig om dyrene sine og derfor tilrettelegger og passer bedre på dem. De er flinke å gi dem nok stimuli og det de ellers har behov for! Å tro at katter har det best ute alene er gammeldags tankegang.

Mine tips:

• Ha nok kloremøbler og liggeplasser i høyden, dersom katten liker å klatre.
• Lek med katten, minst 30 min hver dag. Fiskestenger med fjær er mest populære her i huset, men leker må byttes ut jevnlig fordi de går lei. Vær kreativ, skjær hull i skoesker eller melkekartonger og legg mat eller godbiter inn i. 
• Hvis katten er motivert av mat kan man lære den triks. Man kan også trene med klikker/target stick.

• Man kan gjemme godbiter, lage en lek, slik at katten vet at nå skal den lete rundt. 
• Porsjoner mat etter anvisning, så slipper du å få overvektige dyr.

• Vannfontene kan være bra for å få katte  til å drikker mer.

• Stell er viktig: pusse tenner og pelsstell.

• Anbefaler klumpesand og åpen kattedo som er romslig nok for katten. Vær nøye med å rense doen hver dag. Har man flere katter må man ha flere do. 

• Det kan være en fordel å ha to katter, slik at de har selskap og stimuli av hverandre.

 • Har man hage eller veranda kan man bygge luftegård til katten. Eller man kan lufte dem ute i sele. 
 

Bare spør om du lurer på noe TS :) 

Anonymkode: 1c1fc...49e

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

En lekekompis! Om man skal ha innekatt så bør man virkelig ha 2! Vi har 2 stk; en søster og en bror fra samme kull, og de har enormt mye glede av hverandre. Man bør også gå for en rase som trives inne. Vi hadde en huskatt i en kort periode; den var veldig vill, klatret i gardinene osv og hadde åpenbart stort behov for å være ute. Nå har vi 2 stk hellig birma, som er MYE mer rolige og behagelige. Tok nesten tre uker før de skjønte at de kunne klatre i klatretreet sitt 😂

Screenshot_20230127_141934_Photos.jpg

Anonymkode: e6a33...3c1

Så fine :nikke: Og takk for tips 😺 Jeg har vurdert to, men har ikke økonomi til de dyreste rasene. (Men er klar over at det er kostbart generelt, altså :nikke:)  Sikker på at huskatten, ikke var sjimpanse? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

For innekatters trivsel: lek og kos! Ikke skaff deg innekatter om du ikke har tenkt å leke med kattenene på daglig basis. Du bør også ha plass til klatretre (gjerne to!) og tilrettelegge for liggeplasser i høyden. Angående fôr; gå for kornfritt kvalitetsfôr med høyt kjøttinnhold. Zooplus.no har mange varianter.

Anonymkode: e6a33...3c1

Er i en livssituasjon hvor jeg har masse tid til kos og aktivering :nikke: 

Jøss, her var det masse nyttig! Tusen takk :klappe:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! Å ha innekatt er vanligere enn mange tror, og er absolutt ikke dyreplageri som noen her skriver. Da hadde det vært forbudt. Min erfaring er at folk som har innekatter er folk som bryr seg veldig om dyrene sine og derfor tilrettelegger og passer bedre på dem. De er flinke å gi dem nok stimuli og det de ellers har behov for! Å tro at katter har det best ute alene er gammeldags tankegang.

Mine tips:

• Ha nok kloremøbler og liggeplasser i høyden, dersom katten liker å klatre.
• Lek med katten, minst 30 min hver dag. Fiskestenger med fjær er mest populære her i huset, men leker må byttes ut jevnlig fordi de går lei. Vær kreativ, skjær hull i skoesker eller melkekartonger og legg mat eller godbiter inn i. 
• Hvis katten er motivert av mat kan man lære den triks. Man kan også trene med klikker/target stick.

• Man kan gjemme godbiter, lage en lek, slik at katten vet at nå skal den lete rundt. 
• Porsjoner mat etter anvisning, så slipper du å få overvektige dyr.

• Vannfontene kan være bra for å få katte  til å drikker mer.

• Stell er viktig: pusse tenner og pelsstell.

• Anbefaler klumpesand og åpen kattedo som er romslig nok for katten. Vær nøye med å rense doen hver dag. Har man flere katter må man ha flere do. 

• Det kan være en fordel å ha to katter, slik at de har selskap og stimuli av hverandre.

 • Har man hage eller veranda kan man bygge luftegård til katten. Eller man kan lufte dem ute i sele. 
 

Bare spør om du lurer på noe TS :) 

Anonymkode: 1c1fc...49e

Her var det mye nyttig! :klappe: Jeg trodde katter var altfor sta til å lære triks :fnise: Tusen takk for virkelig fine råd! 🙌🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to innekatter, som har det bra! 

-Vi har to stykker,leker og koser mye med hverandre. De hadde kjedet seg mye om de var alene, sover sammen osv, hvis vi ikke er hjemme har de hverandre !

-Leker mye med dem, sånn pinne med en tråd med en liten pelsgreie i enden, litt som en fiskestang. 

-Koser mye med dem, våre er veldig kosete, sikkert også fordi de bare er inne med oss

-har noen hyller som er litt tomme, så de klatrer og sover høyt oppe, og klatrer og hopper. 

Noen ganger henger vi opp en tråd med en lek i enden, de slår og fanger den i lenge, blir aldri lei :)

Vi gjemmer også godbiter noen ganger, det elsker de, og de klatrer og hopper opp steder for å finne de, noe som er sunt da mange innekatter ikke får nok "trening" og blir overvektige.

vi bruker klumpesand, synes det er veldig enkelt, og lukter ikke

 

Forresten har vi to vanlige huskatter, brødre ☺️

Endret av CatPerson123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (23 timer siden):

Så fine :nikke: Og takk for tips 😺 Jeg har vurdert to, men har ikke økonomi til de dyreste rasene. (Men er klar over at det er kostbart generelt, altså :nikke:)  Sikker på at huskatten, ikke var sjimpanse? :fnise:

Ja det var en skikkelig ellevill kattunge. Den ble forferdelig sint da vi kjøpte en hellig birma som lekekompis (jevnaldrende kattunge som også var 12 uker); selv etter gradvis introduksjon så angrep huskatten birmaen igjen og igjen, selv om birmaen lå flatt på rygg, pep og ikke var noen som helst form for trussel. Etter noen dager med masse leven gav vi opp, og ga bort huskatten til nabogården da vi begge er i full jobb og ikke hadde mulighet til å ta ulønnet permisjon i ukevis for tilvenning. Kjøpte heller birmaens bror, og siden har alle vært lykkelige... 

Anonymkode: e6a33...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil først og fremst anbefale to katter.

Vi kjøpte to hann katter fra en veterinær som hjalp til å samle inn en kattekoloni, så de er nok en salig blanding av diverse 😅  De er HELT forskjellige, både utseende og personlighetsmessig. De har katteluke og kan gå fritt så den ene er ute masse - den andre går IKKE ut i det hele tatt 😂 De har to kattedoer, 4 klorebrett fordelt i hele huset samt andre leker. Begge er kjempesosiale/kosete og har så mye selskap i hverandre. De sover, leker og spiser sammen. De er dog ikke spesielt leken med oss mennesker, har prøvd masse forskjellig. En sjelden gang vil de bli med på leken, men som oftest ikke og vil heller ha kos. De sover med oss og valpen hver eneste natt. Har hatt kattene i 5 år 💞

Den som ikke går ut er dog veldig godbit motivert, så han kan triks som "få et suss", "hoppe her", begge kommer på innkalling (kun plystring) og lignende. Tror det hjelper mye på innendørs trivselen at han får litt hjernetrim 

Angående stell: 
STERILISERING!
Veterinærsjekk MINST en gang i året (vaksine, helsesjekk, tannrens, m.m). 
Drikkefontene
Ordentlig mat
Pass på pelsen!! Hos oss både kammes og klippes det. 
Noen katter trenger å få klipt klørne. Vår som aldri går ut må vi klippe klørne på da de vokser som ugress og vokser seg skikkelig bøyd innover mot poteputene. 

Du burde også ta høyde for uforutsette utgifter. Den som er inne har nyresvikt og får medisinsk mat og hyppigere oppfølging hos veterinær for eksempel.

Anonymkode: 741ba...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To katter er lurt, men om det blir for mye kan dyrebeskyttelsen også ha eldre katter som kan være inne og trives som enekatt av ulike grunner. Så det er det unntaket der jeg tenker det er ok med enslig innekatt, gitt at den får oppmerksomhet fra mennesker hver dag. 
 

Luftemulighet er også viktig. I nødsfall kan det være å sikre et vindu med underholdende utsikt godt. Katten min er ikke interessert i balkongen, men elsker å ligge i vindu som er vendt mot hage og beitemark når det er åpent, men sikret med nett. 

Anonymkode: 127a0...c5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lekekompis, enten en katt nummer to eller en hund. Kastrering og årlig sjekk/ vaksiner hos veterinær bør følges uansett. Også må du ha færre restriksjoner enn de med utekatt for om de skal være inne bør de få bruke mesteparten av området. Husk å leke med de, trening er også populært og fiks noen gode liggeplasser i høyden og noen steder å kikke ut på fuglene. 

Anonymkode: ac49d...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...