Gå til innhold

En styrkeøkt i uken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver med to ulike sportsaktiviteter som generelt har treninger to ganger i uken, to av de er på samme dag. Jeg trives godt med dette, men ser at det er blitt en utfordring å få inn styrke. Under pandemien så utgikk jo disse lagsportene, og jeg trente stort sett styrke i hele fjor, med 3 styrkeøkter og 1 kondisøkt i uken. Nå som alt er oppe og går igjen så er det styrketreningen som dessverre ryker.
Uken min ser stort sett slik ut:

mandag: lang trening, med første trening fra 18-20, og neste trening med lag 2030-2130.
Tirsdager: hviledag
Onsdag: foreløpig hviledag eller fokus på mobilitet/tøying hjemme
Torsdag: lagsport 
Fredag: lagsport 
Lørdag: styrke

Jeg føler det blir litt lite med styrke kun en gang i uken, at jeg burde få inn to for å få noen resultater. Flere som har erfaring med dette?

Anonymkode: 4c26c...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg driver med to ulike sportsaktiviteter som generelt har treninger to ganger i uken, to av de er på samme dag. Jeg trives godt med dette, men ser at det er blitt en utfordring å få inn styrke. Under pandemien så utgikk jo disse lagsportene, og jeg trente stort sett styrke i hele fjor, med 3 styrkeøkter og 1 kondisøkt i uken. Nå som alt er oppe og går igjen så er det styrketreningen som dessverre ryker.
Uken min ser stort sett slik ut:

mandag: lang trening, med første trening fra 18-20, og neste trening med lag 2030-2130.
Tirsdager: hviledag
Onsdag: foreløpig hviledag eller fokus på mobilitet/tøying hjemme
Torsdag: lagsport 
Fredag: lagsport 
Lørdag: styrke

Jeg føler det blir litt lite med styrke kun en gang i uken, at jeg burde få inn to for å få noen resultater. Flere som har erfaring med dette?

Anonymkode: 4c26c...779

Det er litt lite, man burde ha to eller flere 😊

Hvordan ser denne styrkeøkten ut? Hva med å halvere volumet og kjøre det på en hviledag eller sammen med mobilitet? 

Med flere treningsmodaliteter og mye trening må man nesten bare gjøre kompromisser 🫣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på sportene du holder på med. Det kan jo være mye styrketrening i dem.

Det som er mulighet er å ta en liten styrkeøkt på en av hviledagene dine om du ønsker mer. Men da kan du like gjerne trene hjemme med kroppsvekt og gjerne kjøpe noe enkelt utstyr du kan ha hjemme (kan anbefale trx og treningsstrikk)

Anonymkode: 1f54e...f3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på du vil trene så mye da? Viktig å hvile, ville hatt hviledag etter hver treningsøkt.

Om du vil løfte på Lørdagen bør du ha en fullkroppsøkt med baseøvelser. 3-4 sett pr øvelse.

Selv kjører jeg 2 ganger i uken, 3 blir for mye. Jeg øker vekter hver uke.

Tidligere konkurrert i styrkeløft.

Anonymkode: 32189...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Det er litt lite, man burde ha to eller flere 😊

Hvordan ser denne styrkeøkten ut? Hva med å halvere volumet og kjøre det på en hviledag eller sammen med mobilitet? 

Med flere treningsmodaliteter og mye trening må man nesten bare gjøre kompromisser 🫣


Jeg har noen ulike program jeg kan følge, Ett program fokuserer på overkropp mens de to andre er full kroppsøkter, som fokuserer på knebøy, markløft, hip thrust etc. 
Har lyst å få inn i alle fall to økter med styrke, men jeg har ikke fått det til ordentlig til nå da jeg kjenner behovet for hvile etter de andre aktivitetene. Kunne kanskje ha kjørt en 30 mins styrkeøkt? 

Anonymkode: 4c26c...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer helt an på sportene du holder på med. Det kan jo være mye styrketrening i dem.

Det som er mulighet er å ta en liten styrkeøkt på en av hviledagene dine om du ønsker mer. Men da kan du like gjerne trene hjemme med kroppsvekt og gjerne kjøpe noe enkelt utstyr du kan ha hjemme (kan anbefale trx og treningsstrikk)

Anonymkode: 1f54e...f3e

Fekting og roller derby :)

Det kan være en mulighet. Har holdt en knapp på onsdag, men det kan fort bli 3 dager på rad med trening om jeg følger planen

Anonymkode: 4c26c...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fekting og roller derby :)

Det kan være en mulighet. Har holdt en knapp på onsdag, men det kan fort bli 3 dager på rad med trening om jeg følger planen

Anonymkode: 4c26c...779

Jeg ville tatt en økt på onsdag og lørdag, og jeg ville kjørt tunge vekter, få repetisjoner, og ikke for mange sett. Start med 3 sett per muskelgruppe, så kan du øke til 4 om du tåler det.

Ha fokus på at de settene du gjør virkelig skal telle, ikke at du skal gjøre så mange sett. Hvis du klarer 7 - 8 repetisjoner på ett av de tre settene, så øker du vekta neste uke. Hold deg 1 - 2 repetisjoner unna utmattelse.

Da går øktene minst mulig ut over annen trening, samtidig som du får progresjon og økning i styrke over tid 😊

Å gjøre mange sett, trene helt til utmattelse og trene med lette vekter som gjør at du må ta mange repetisjoner for å bli sliten nok i muskulaturen er oppskriften på lang restitusjonstid. Og det trenger du ikke med din treningsmengde 😊

Får du nok søvn og nok mat burde en menneskekropp takle dette 👍

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Jeg ville tatt en økt på onsdag og lørdag, og jeg ville kjørt tunge vekter, få repetisjoner, og ikke for mange sett. Start med 3 sett per muskelgruppe, så kan du øke til 4 om du tåler det.

Ha fokus på at de settene du gjør virkelig skal telle, ikke at du skal gjøre så mange sett. Hvis du klarer 7 - 8 repetisjoner på ett av de tre settene, så øker du vekta neste uke. Hold deg 1 - 2 repetisjoner unna utmattelse.

Da går øktene minst mulig ut over annen trening, samtidig som du får progresjon og økning i styrke over tid 😊

Å gjøre mange sett, trene helt til utmattelse og trene med lette vekter som gjør at du må ta mange repetisjoner for å bli sliten nok i muskulaturen er oppskriften på lang restitusjonstid. Og det trenger du ikke med din treningsmengde 😊

Får du nok søvn og nok mat burde en menneskekropp takle dette 👍

Tusen takk for knallgode tips😄 
Skal teste det ut til uken som kommer, kan gi en liten oppdatering om hvordan det gikk (dersom du er interessert).

Anonymkode: 4c26c...779

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for knallgode tips😄 
Skal teste det ut til uken som kommer, kan gi en liten oppdatering om hvordan det gikk (dersom du er interessert).

Anonymkode: 4c26c...779

Alltid interessert 😎

Test det ut, men husk at det ofte tar noen uker å komme inn i rytmen av restitusjon 😊👍

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...