Gå til innhold

Venner som snakker dritt om seg selv.


Polyester

Anbefalte innlegg

Når venner av meg sier stygge ting om seg selv som "Jeg er så stygg", "Jeg har så dårlig stil", "Jeg er så lat", "Ingen liker meg", "Jeg har så mange rynker" så blir jeg irritert, spesielt når det handler om utseendet. Hvordan vennene ser ut betyr ikke noe for meg, det er jo ikke derfor jeg henger med de. Dessuten merker jeg å tenke på de som kaller seg selv stygge hele tiden som faktisk stygge fordi de har gjentatt det så mange ganger, uten at de egentlig er det.

Hvordan forholder dere dere til dette? Jeg pleier enten å ikke respondere i det hele tatt eller si at jeg ikke gidder å høre på sånn prat om noen jeg er glad i. Jeg ønsker ikke å respondere med positiv bekreftelse som komplimenter eller "Neida du er ikke det" heller, for jeg ønsker ikke at oppførselen skal fortsette rundt meg. Jeg er virkelig drittlei. Er det jeg som er rar her eller? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare sier de det ut av det blå? 
Om det kommer i forbindelse med diverse temaer kan det være en idé å unngå snakk om utseende og slikt. Jeg har et veldig stygt syn på meg selv, men vil helst ikke snakke om det når jeg er med venninner, eller når som helst ellers i livet,  og blir derfor jævlig irritert når det temaer som omhandler stygghet og penhet stadigvekk dras opp som et tema som absolutt må snakkes om. Da må de også tåle å få høre at jeg synes jeg selv ser grønnjævlig ut uten å bli irriterte. Folk har levd sine liv og har dratt konklusjoner deretter, så at noen andre skal komme der og fortelle meg hvordan jeg skal føle meg, og hva jeg har lov til å gjøre og ikke gjøre i forbindelse med mitt eget utseende, det er ikke greit. Men det er kanskje litt på siden av det du nevner i HI.
 

Anonymkode: 9e3e2...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at de vil ha protester.  Har bedt folk slutte med det, og sagt hva jeg synes om det de sier. Og kanskje min mening om det som er sagt. Ellers vet jeg ikke.. har ihvertfall ingen interesse av å høre på sånt negativt snakk. Det kan som du sier påvirke alle som hører det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns måten du responderer er bra 😊

Jeg snakker negativt om megselv i en del settinger hvor det virker relevant.  Liker ikke å bli sagt imot. Det er snillt av dem, men jeg er realistisk å vet hvordan jeg ser ut og lever. Bekymringsrynka mi lever i beste velgående uansett om noen sier at den er der eller ikke 

Det verste er når folk begynner å si ting for å trøste meg som ikke stemmer overens med slik jeg ser ut, som også er den typiske skjønnhets idealet og grunnen til at jeg føler meg som en uheldig gensamensettning fra starten av

Likte når ex'n min på en kjærlig måte tullet om skavankene mine

Endret av Rosakatt
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleide å irritere meg over sånt når det gjaldt en venninne og tenke at det ikke var alvorlig. Plutselig en dag var hun død. Hun tok livet av seg. Etter det har jeg tatt folk på alvor når de snakker stygt om seg selv.

Anonymkode: 81220...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide tidligere å komme med en sånn «neida, det er du ikke», men det skjer som regel bare første gangen per menneske. Nå ignorerer jeg det eller sier noe sånn som «hold opp nå» eller bare bytter tema. Noen få ganger har jeg fått nok og bare sagt «kan vi slutte med sånn kroppsfokus nå? Er det så viktig?» eller «kan vi snakke om noe mer positivt?» med en litt krass tone. Da merker de at det har gått for langt og endrer tema. 

Jeg orker ikke å være en vandrende bekreftelse for andre. Det er ikke mitt ansvar å rose de for at de skal tråkke ned på min ros. Jeg gir heller komplimenter når jeg mener de, og ikke når noen fisker etter de. 

Anonymkode: 8978f...e6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt noia når folk gjør sånn for å fiske etter positive kommentarer og skryt. 

Anonymkode: 7f73e...218

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 17.27):

Bare sier de det ut av det blå? 
Om det kommer i forbindelse med diverse temaer kan det være en idé å unngå snakk om utseende og slikt. Jeg har et veldig stygt syn på meg selv, men vil helst ikke snakke om det når jeg er med venninner, eller når som helst ellers i livet,  og blir derfor jævlig irritert når det temaer som omhandler stygghet og penhet stadigvekk dras opp som et tema som absolutt må snakkes om. Da må de også tåle å få høre at jeg synes jeg selv ser grønnjævlig ut uten å bli irriterte. Folk har levd sine liv og har dratt konklusjoner deretter, så at noen andre skal komme der og fortelle meg hvordan jeg skal føle meg, og hva jeg har lov til å gjøre og ikke gjøre i forbindelse med mitt eget utseende, det er ikke greit. Men det er kanskje litt på siden av det du nevner i HI.
 

Anonymkode: 9e3e2...5de

Ja, de sier det i alle fall uprovosert. Det kan være feks at de sier noe positivt om mitt utseende og så sier at de er så stygge. Eller bare rett ut "Jeg er så stygg". Jeg liker ikke å snakke om utseendet til meg selv eller andre så jeg unngår det, men det hender jo seff at jeg sier noe positivt om eget utseende. 

Jeg synes ikke det er greit at vennene mine snakker stygt om seg selv. Ikke bare fordi det er irriterende å høre på negativitet, men også fordi det er avvisende mot meg når jeg gir et kompliment uprovosert eller viser annen verdsettelse. I tillegg er det tankegang man i de fleste tilfeller kan styre, og det er kjipt å se en venn ha så mye vondt og negativt inni seg uten å prøve å endre det. Men det sier jeg ikke noe på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min har vært gift i mange år og er enke. Hun omtaler meg som den mest reale og snilleste personen hun har møtt noen gang. Av og til kan jeg si at jeg er en uføretrygdet slask, da tenner hun på alle pluggene! Trygd pga en svært alvorlig hjertestans for 10 år siden. Men det er i spøkefull mening sier jeg, men det vil hun ikke høre mer !!! 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjell på hvordan det blir sagt. 

Er disse tankene noe som er et problem for vedkommende og de har behov for å snakke om det, eller er det et forsøk på å få bekreftelse. Jeg tar gjerne en kort prat om ting folk sliter med, men driver ikke med bekreftelser i fleng til voksne mennesker. 

Anonymkode: 68305...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...