Gå til innhold

Hva slags slalåmski er best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe slalåmski, er relativt nybegynner. Står mellom carvingski (?) eller twintip. Hvilke er lettest å manøvrere? Ser at de anbefaler at twintip skal være like lange som en selv? Føler kortere ski er lettere 

Anonymkode: a1c0f...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har twintip som er 150 lange og er 170 høy.  En venn som er høyere og stått masse på twintip har like lange som meg, så det mye forskjellig meninger om det.

Er nybegynner (fortsatt 😅) å syns lengre ski er vanskeligere å svinge med! Har prøvd carvingski og foretrekker selv twintip selv om de kun går baklengs ved uhell ;) 

Anbefaler deg å leie begge deler for å prøve før du evnt. går til innkjøp av noe :)

Anonymkode: 94cc6...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du finne ut om du skal kjøre mest i bakken eller utenfor. Skal du gå toppturer?

Skal du hoppe mye?

Anonymkode: 9fdd8...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har twintip som er 150 lange og er 170 høy.  En venn som er høyere og stått masse på twintip har like lange som meg, så det mye forskjellig meninger om det.

Er nybegynner (fortsatt 😅) å syns lengre ski er vanskeligere å svinge med! Har prøvd carvingski og foretrekker selv twintip selv om de kun går baklengs ved uhell ;) 

Anbefaler deg å leie begge deler for å prøve før du evnt. går til innkjøp av noe :)

Anonymkode: 94cc6...46f

Å det er fint å høre, er litt høyere enn deg og så for meg rundt 150-160 som en fin størrelse 😅 har aldri prøvd så lange ski som «anbefalt» og føler ikke for å prøve det enda heller. Hadde mest lyst på twintip fordi jeg tror de er enklere å svinge med, men de er jo en del dyrere 

Anonymkode: a1c0f...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Først må du finne ut om du skal kjøre mest i bakken eller utenfor. Skal du gå toppturer?

Skal du hoppe mye?

Anonymkode: 9fdd8...2b4

Blir kun i bakken og ingen toppturer. Hopper litt innimellom, men ikke sånn veldig mye. Liker best å kjøre fort og ta noen skarpe svinger her og der 

Anonymkode: a1c0f...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med carvingski slipper du å kunne kjøre slalåm. Men på 80 tallet hadde man ikke slike ski og måtte jobbe for å få til svinger f.eks Nå kan man bare vippe knærne fra en side til en annen og skiene går den veien du vipper.

Tror ærlig talt ikke det er stor forskjell på ski du får i dag. 
Selv  har jeg 203 cm lange slalåmski fra 1980, de var toppski den gangen. Atomic Team Bionic

Var på Hafjell med to kamerater som hadde kliss nye ski og nytt utstyr. Jeg har dog kjørt slalåm i mange år og vært i Østerrike etc. et sted i løypa fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta det litt med ro for der var det litt hardt. Jeg tenkte for meg selv jeg skal vise dere. Satt ut for kjørte slik som jeg hadde lært av skilærer i Østerrike. De så på meg og sa hvor har du lært å kjøre sånn?

Jeg svarte det kommer ikke an på utstyret det kommer an på den som står oppe på skiene og gjøre. Kjørte hjem til hytta og byttet ski og tok på monoski. Da ble det stille og rolig i løypa, husker spesielt en på snowboard så kjørte rett i skogen han glodde på meg uten å se hvor han kjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Einus skrev (På 27.1.2023 den 16.00):

Med carvingski slipper du å kunne kjøre slalåm. Men på 80 tallet hadde man ikke slike ski og måtte jobbe for å få til svinger f.eks Nå kan man bare vippe knærne fra en side til en annen og skiene går den veien du vipper.

Tror ærlig talt ikke det er stor forskjell på ski du får i dag. 
Selv  har jeg 203 cm lange slalåmski fra 1980, de var toppski den gangen. Atomic Team Bionic

Var på Hafjell med to kamerater som hadde kliss nye ski og nytt utstyr. Jeg har dog kjørt slalåm i mange år og vært i Østerrike etc. et sted i løypa fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta det litt med ro for der var det litt hardt. Jeg tenkte for meg selv jeg skal vise dere. Satt ut for kjørte slik som jeg hadde lært av skilærer i Østerrike. De så på meg og sa hvor har du lært å kjøre sånn?

Jeg svarte det kommer ikke an på utstyret det kommer an på den som står oppe på skiene og gjøre. Kjørte hjem til hytta og byttet ski og tok på monoski. Da ble det stille og rolig i løypa, husker spesielt en på snowboard så kjørte rett i skogen han glodde på meg uten å se hvor han kjørte.

Jeg kjøpte meg for lange ski en gang, muligens sånne som dine, og de hadde ikke mye innsving. De var på billigsalg den gangen. Med god grunn. Jeg som ikke er god i slalom burde heller valgt carving, og fått litt hjelp av skiene i svingene.

Når det er sagt. Jeg vet ikke forskjellen på twintip og carving, bortsett fra baktuppen. Har aldri prøvd twintip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...