Gå til innhold

Har dere møtt en "Karen"?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Klossmajor skrev (2 timer siden):

Hvilken ordbok? «Karen» er et slenguttrykk som selv de færreste engelske ordbøker omtaler som annet enn navnet på en etnisk gruppe i Sørøst-Asia, og et navn uten at det nevnes noen konnotasjoner til det.

Wikipedia har utfyllende artikler om «Karen» som slenguttrykk, så det er kanskje det du sikter til. Av hva jeg leser der framstår ikke akkurat uttrykkets avgrensninger så veldig klare. Som slenguttrykk har det levd sitt liv blant svarte i USA en stund før hvite har blitt oppmerksomme. «Karen» ser ut til å ha vokst fra et uttrykk svarte amerikanere har brukt om hvite amerikanske kvinner med et sterkt behov for å befeste sin sosiale klassestatus over svartes - som en kontinuasjon av uttrykk som «Miss Ann» og «Becky». Derfra har det vokst til å omfatte et såpass vidt spekter av karakterer at en hvilken som helst hvit kvinne som våger å heve stemmen risikerer å stemples med «Karen» som respons. Det kommer også fram på Wikipedia i avsnittet om kritikk mot uttrykket.

Denne er jo ganske bra og forklarer definisjonen av Karen ganske godt: https://www.dictionary.com/e/slang/karen/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 17.08):

 

Uff, jeg har brukt 7 år på å glemme de meste😅 traumene kommer tilbake

Å være en generell hurpe og behandle andre mennesker uten et snev av respekt men alltid skal snakke med sjefen pga romtemperatur er feil med 1 grad (i følge deg som jo er navelen i universet), eller at du ikke har fått tid til å drikke vinglasset ditt innen stengetid derfor har plassen du befinner deg på bare med å holde åpent lengre 🙄 Og du blir grov når du blir bedt om å gå fordi vi er stengt, snakke stygt om de som jobber bak disken til sine venner rett foran eller bak ryggen til den som blander deg en drink, alltid ha rett om temperatur på kaffe til de som har gått baristakurs og har jobbet med kaffe over mange år, ha nedlatende holdninger fra du kommer inn en plass enten i butikk/bar/kafé og alt skal danses etter din pipe og du selv mener du er dronningen på en plass og at du selv fortjener en krone eller en statue av gull bare du er en kunde og dette er faktisk vanlig oppførsel av mange damer 50+, på samme vis som det er vanlig at menn kommer med spøker av seksuelle undertoner selv om dette var langt mer vanlig før.  Utrykket "Karen" kommer av en viss type oppførsel, viss du klarer å oppføre deg ok ute blant folk får du ikke dette stempelet så enkelt og greit er det. 

Anonymkode: 193e5...24a

Det som er trist er at Karens er spesielt skumle i de feile yrkene, lukkede institusjoner osv, hvor man er prisgitt ansatte som er noenlunde reale. 

Anonymkode: 75928...52a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2023 at 9:54 AM, AnonymBruker said:

Meningsløst å kalle det Karen i Norge. Må jo heller være Kari, Anne, Grethe… Det henspiller jo på at navnet Karen var veldig mye brukt blant de årsklassene man snakker om. Jeg er absolutt i den gruppa, men siden jeg er en ekte representant, driter jeg i det 😂

Å kalle noen Karen her i Norge er så dumt USA-hermende at det er umulig å bli fornærmet av det.

Men den underliggende kvinneforakten skal vi ikke overse. For hvor er Stein? 

Jeg tror det handler om at man blir eldre, mindre redd for hva folk skal tro, mindre opptatt av fasade, mer opptatt av at ting bare skal funke effektivt og praktisk. Man ser hvordan ting kunne vært organisert bedre, er lei av svada. Lei av folk som ikke tar ansvar. 

Anonymkode: 427c0...7fb

Harry og Bjarne er da også mannsnavn som er knyttet til en spesiell adferd.

Er dette på grunn av mannsforrakt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes slike økenavn på menn også. Som Harry og Ola Dunk. Og hvis noen sier noe dumt eller oppfører seg teit så kan man si 'Er du helt Nils eller'?

Anonymkode: e7de8...065

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (På 27.1.2023 den 15.57):

Det er så populært å klage på kvinner over 50, vi kan ikke gjøre noen ting rett! Vi skal kle oss slik og slik, oppføre oss slik og sånn, hvis vi er varme er vi i overgangsalderen, hvis vi fryser er vi gamle! Vi er misunnelige på yngre og vakrere damer, vi er redd noen skal stjele mennene våre osv. osv. Når vi da gir beskjed om at vi ikke finner oss i noe tull hyles det om KAREN.

ER SÅ LEI!

Tipper det er noe med at mange damer på 50+ har tatt for lite for seg gjennom livet, og skal kompensere for det så voldsomt når dere blir noen år. Plutselig blir det en kampsak for dere at det er en grad for kaldt eller lignende.

For de av oss (menn og kvinner) som har tatt for oss både på jobb og andre steder, så er vi ferdig med den delen av livet når vi nærmer oss 50. For oss er det mer som om bare la de unge overta, jeg gidder ikke bry meg lengre..

Anonymkode: 275cd...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...