Gå til innhold

Hvor gammel var barnet da du sluttet å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Million skrev (På 27.1.2023 den 9.05):

Det husker jeg godt. Han var 11½ mnd. Og på slutten der var det bare en ørliten skvett om morgenen han ville ha. Så en morgen bare lot jeg være å legge han til brystet, vi gikk ut på kjøkkenet og lagde frokost i stedet. Det var ingen protester eller mas fra barnets side, han "etterspurte" aldri brystet igjen.

Dette skjedde hos oss også, rundt 11-12 måneder.

Anonymkode: 00739...619

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 7.12):

Ammer nå ei på 6 mnd og lurer på om jeg skal slutte etter 1 år (pga jobb) eller om jeg skal fortsette, bare redusert. 

Hvor lenge ammet du? 

Anonymkode: d6778...ef6

Du kan fint slutte nå ved 6 måneder. Det er ikke mye å hente på å amme lenger enn 6 måneder.

Jeg har ammet (eller gitt morsmelk på flaske) fra 1 - 8 måneder.

Anonymkode: cd638...194

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 9.05):

Litt off topic men hva er egentlig poenget med å amme så lenge? Det jeg har lest er at de helsemessige fordelene opphører etter de første 6-8 månedene?

Anonymkode: 32b44...dad

Ja stemmer. Samt at de helsemessige fordelene versus morsmelkerstatning knapt er målbare engang...

• Liker 1
Skrevet

18 mnd, da slutta vi med ammingen. Da bytta vi ut den kosestunden med lesestund. Da satt hun i fanget mitt mens jeg leste. Det gikk helt knirkefritt. 

Anonymkode: 08d0d...883

Skrevet

Jeg ammer fortsatt min 6 åring.

Anonymkode: b4226...311

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 9.05):

Litt off topic men hva er egentlig poenget med å amme så lenge? Det jeg har lest er at de helsemessige fordelene opphører etter de første 6-8 månedene?

Anonymkode: 32b44...dad

Fordi det er så insane koslig!

og btw, de helsemessigefordelene tar ikke slutt ved 8 mnd nei. Langt derifra

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja stemmer. Samt at de helsemessige fordelene versus morsmelkerstatning knapt er målbare engang...

Morsmelkerstatning er et supert alternativ for dem som ikke kan eller av ulike grunner ikke ønsker å amme. Men det er ikke noe man skal ty til fordi amming er "æsj"!

• Liker 1
Skrevet

Første: 11 mnd

Andre: 10 mnd

Tredje: 12 mnd

Med alle tre var det barnet som sluttet å die, muligens i kombinasjon med at produksjonen ble lav og utdrivningen sein. En dårlig spiral. Hadde jeg alltid hatt godt med melk tilgjengelig og barnet ønsket det, skulle jeg gjerne ammet ganske mye lenger. Litt misunnelig på de som ammer lenge. Samtidig er det litt godt at barna har sluttet av eget ønske.

Anonymkode: db464...ed4

Skrevet

Eldste : 13 mnd. Utnyttet at han var uinteressert en periode . Så ble ingen dramatikk. Jeg var gravid på nytt

yngste: ammingen var en kamp. Tok lang tid å få det til p løsne . Og når han endelig aksepterer pupp etter nesten 2’ mnd varte det ikke lenge. Når Norge ble stengt når habn var 3,5 mnd ble jeg hjemme hver dag med han og 1,5 år gammel storebror . Det ble for mye for han som trengte 100% ro for å amme. Så da ble eventyret over før han var 4 mnd 

Anonymkode: a7c2e...b02

Skrevet

Ammer nå ei på 6 mnd og lurer på om jeg skal slutte etter 1 år (pga jobb) eller om jeg skal fortsette, bare redusert. 

Hvor lenge ammet du? 

2,5 år. 

Skrevet

Hhv ved 19 og 13 mnd her. 

Anonymkode: 3ad41...d9d

Skrevet

Førstemann ammet i 1 år og 11 mnd. Andremann ammet i 1 år og 2 mnd. Jeg sluttet litt brått med andremann, og savner det fortsatt. Savner den nærheten man får. Barnet ble pappadalt etter ammslutt, og jeg syntes det er vanskelig. Har lest at man kan få weaning depression, altså depresjon etter ammeslutt pga brått fall i hormonet oxytocin. 

Anonymkode: af9f2...93b

Skrevet

Sluttet med amming når hun var 1 år og 5 mnd. Hun kunne sikkert ammet lenger, men jeg ville ikke mer.

Anonymkode: 9d4fb...2a0

Skrevet

Første: ammet til hun var to år. Jeg begynte å jobbe da hun var 6,5 mnd.

Andre: ammet til ham var ca 2 år og 2 måneder. Jeg begynte å jobbe da han var 9 mnd

Tredje: er 11 mnd nå og jeg ammer mye. Jeg begynner på jobb om en uke, og regner med at melkeproduksjonen daler mye da. Kommer til å fortsette å amme, og skal ha litt ammefri.

Ingen av mine har sluttet å die av seg selv. De ville nok gjerne fortsatt en stund til, men jeg følte meg veldig ferdig. Håper å amme tredjemann i to år, kanskje litt lenger om vi trives med det siden dette er siste barnet.

Anonymkode: 1c2b6...82b

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep

-Safiye, mod

Skrevet

Hvor lenge ammet du? 

Barn 1 så ammet jeg i ca 6 mnd.

Barn 2. ammet ikke.

Anonymkode: c5c24...494

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...