Gå til innhold

Hvor gammel var barnet da du sluttet å amme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ammer nå ei på 6 mnd og lurer på om jeg skal slutte etter 1 år (pga jobb) eller om jeg skal fortsette, bare redusert. 

Hvor lenge ammet du? 

Anonymkode: d6778...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et år og 9 mnd ca. Ammet på kveld, en gang på natt og morgen frem til han var ca 1,5 år, trappet ned en og en amming derfra frem til vi sluttet. 

Jobbet fullt fra barnet var 7 mnd. Hadde lite/ingen problemer med produksjonen, spreng eller lekkasje.

Anonymkode: 66af6...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planla ingenting med babyen. Tok det som det kom og når han var 11 mnd så var han lite interessert så da tenkte jeg det var et godt tidspunkt å slutte på siden han uansett skulle over på fast føde og kumelk hvert øyeblikk 🙂

Anonymkode: 4dec8...b7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første ammet jeg til han var 18 mnd. Da sluttet han selv. Ammer minsten på 6 mnd, vet ikke hvor lenge det blir denne gangen.

Anonymkode: 90ee9...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet da barna var hhv 13 mnd, 12 mnd og 2,5 år. Den eldste var så utålmodig og syns melka rant sakte, så da ble det naturlig avslutning. Nr to sluttet i forbindelse med sykdom og tett nese, og der angrer jeg på at jeg ikke forsøkte igjen da han ble frisk. Den yngste var det vel mest jeg som tok initiativ til å avvenne (han var egentlig nærmere 3 enn 2,5, strengt tatt). Da hadde det vært en nedtrapping over tid, og avsluttet nattammingen da han var 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann sluttet å die da han var rundt 6 mnd, med andremann mistet jeg melken etter 6 uker, og måtte over på flaske.

Anonymkode: f4ace...dcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første til ca 15 mnd (1 gang i døgnet siste par mnd). Gjør det samme med nr 2 på 12 mnd nå, tipper det blir slutt på ammingen innen et par mnd. 

Anonymkode: 744c4...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det husker jeg godt. Han var 11½ mnd. Og på slutten der var det bare en ørliten skvett om morgenen han ville ha. Så en morgen bare lot jeg være å legge han til brystet, vi gikk ut på kjøkkenet og lagde frokost i stedet. Det var ingen protester eller mas fra barnets side, han "etterspurte" aldri brystet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic men hva er egentlig poenget med å amme så lenge? Det jeg har lest er at de helsemessige fordelene opphører etter de første 6-8 månedene?

Anonymkode: 32b44...dad

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 mnd på første barn. En dag spurte jeg om hun var ferdig, så lo hun bare rått og spurte aldri om pupp igjen. Lille troll ❤️

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt off topic men hva er egentlig poenget med å amme så lenge? Det jeg har lest er at de helsemessige fordelene opphører etter de første 6-8 månedene?

Anonymkode: 32b44...dad

Det er ikke sant.

Kilde: 

https://ammehjelpen.no/ammeslutt/

WHO anbefaler også amming i to år nå. 
 

For min egen del hjalp lengre amming både på nattesøvnen min og vektnedgang. 
 

Men man bestemmer selv hvor lenge man ønsker å amme barnet sitt!

Endret av Willat
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt off topic men hva er egentlig poenget med å amme så lenge? Det jeg har lest er at de helsemessige fordelene opphører etter de første 6-8 månedene?

Anonymkode: 32b44...dad

Det er feil. Det er ikke like viktig etter den tiden, men fortsatt helsemessige fordeler jo. Jeg tenker at det er en grunn til at man må gi MME til 1 år hvis man ikke ammer. Nettopp for å sikre nok og rett ernæring. Nå spiser min vanlig mat, så den ene ammingen på morgenen er mest for kos sikkert, men siden han nettopp begynte i barnehage, lar jeg han få litt til da det kan forebygge sykdom. 

Anonymkode: 744c4...9bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Litt off topic men hva er egentlig poenget med å amme så lenge? Det jeg har lest er at de helsemessige fordelene opphører etter de første 6-8 månedene?

Anonymkode: 32b44...dad

Hvor har du det fra? Kilder? Mine kilder sier noe helt annet. WHO anbefaler amming til barnet er to år, og det er mange fordeler for barn og kvinner å amme lengre enn det. 
 

Anonymkode: 90ee9...150

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet barna mine i ca 1 år og 7 måneder. Gradvis mindre og mindre før det ble helt naturlig å slutte. Ingen brå avslutning, det bare skjedde av seg selv. 

Anonymkode: c097e...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slutta av seg selv, 14 mnd. Annen mat var mer interessant.

Anonymkode: 97a8f...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til hun var ca. sju måneder. Vi måtte gi tilskudd av mme fra ca tre måneder fordi hun ikke la på seg nok, og da tok mme gradvis over på dagtid (jeg orket ikke å tilby bryst og flaske ved hvert eneste måltid, og hun foretrakk flaske når det ikke var nok ro rundt henne). Så etter hvert var det bare nattamming og morgenamming igjen. Babyen faset ut nattammingen selv, og til slutt var det så lite melk igjen at morgenammingen ikke hadde noe for seg. Så begynte jeg å jobbe, og da passet det egentlig fint å slutte helt. Det gikk egentlig ganske av seg selv.

Anonymkode: e6be5...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Litt off topic men hva er egentlig poenget med å amme så lenge? Det jeg har lest er at de helsemessige fordelene opphører etter de første 6-8 månedene?

Anonymkode: 32b44...dad

Morsmelk eller mme skal være hovednæringen til ca 1 år, så er nysgjerrig på hvor du har informasjonen din fra. 

Anonymkode: c1b49...9eb

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg som sluttet å amme, det var hun som sluttet å die😉 Ca. 11mnd var det null interesse.

Anonymkode: 8f3ba...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...