Gå til innhold

Hvor gammel var barnet da du sluttet å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sluttet når barna var hhv 4 mnd og 3 mnd.

Anonymkode: e6d5d...250

Skrevet

Jeg ammet i 4 mnd med begge.  Da begynte vi med annen mat i tillegg, og jeg gikk gradvis ned med ammingen.  Da begge var 5-6 mnd var jeg helt sluttet med amming.  

Passet utmerket for oss.  

Skrevet

2 år og 2 måneder.

Anonymkode: b0fe3...391

• Hjerte 1
Skrevet

Sluttet å amme førstemann etter ett år fordi jeg syntes ikke det var noe koselig lenger. Jeg gruet meg til hver amming og hatet det på slutten, og målet var ett år så da hadde jeg jo nådd det.

andremann var jeg mer på at jeg bare måtte kjenne etter selv, og når baby da begynte å få litt «ammevegring» ved 7 mnd så orket jeg ikke kjempe imot. Hun tok flaske og hadde smokken. Aldri angret. Syntes egentlig det var utrolig deilig og befriende. Nå er det et halvt år siden ammeslutt og det er ikkenoe jeg savner selv om det var kos den tiden det varte.

Anonymkode: 8c303...a4e

• Liker 1
Skrevet

Nummer 1- 10 mnd

Nummer 2- 18 mnd

Nummer 3- 2,5 år

Nummer 4- er straks 6 mnd, så vi tar det som det kommer 

Anonymkode: 12b54...48d

Skrevet

8 år

Anonymkode: b3c0c...166

Skrevet

2,5 år. Da var jeg gravid med lillesøster og melka forsvant, samt ønsket ikke å tandemamme. Lillesøster er nå 8 måneder og viser ingen tegn til å miste interesse i puppen, vi får ta det som det kommer. 

Anonymkode: cac9f...fa7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er litt oppi åra og ammet på åttitallet. Jeg hadde en slags ide om at amming i ni måneder, lik svangerskapsperoiden, var passe. Barnet ville ikke ha annen mat så lenge lenge han diet, men da det var slutt, gikk annen mat ned og væskeinntak kom via tutekopp. Tåteflaske eller smokk brukte vi ikke.

Jeg bare beskriver min erfaring, uten å mene noe m hva andre bør gjøre.

Anonymkode: 953a1...59b

Skrevet

Første sluttet da hun var 13,5 mnd. Det hadde vært en gradvis og naturlig nedtrapping over tid, men jeg som bestemte slutt fordi vi skulle i gang med nytt IVF forsøk. Men hun var veldig klar for det, og gikk helt naturlig. Far la henne tre kvelder eller noe på rad (var kun kveldspupp på slutten) og så var det aldri noe tema mer. 
Minste er nå nesten 15 mnd og er fortsatt veldig avhengig av puppen. Etter en dag i bhg skal han gjerne ha pupp hver time frem til leggetid, så her er ammefri et must for at han ikke skal bli så glupsk. Men er jo egentlig deilig, så kan han og jeg få litt kortere dager. Men han har dessverre lagt seg til en dårlig vane med å bruke litt tenner når han blir for glupsk og det er så sykt vondt. 

Skrevet

20 mnd

altså noen mnd før han ble 2 år. Han ville ikke slutte, men jeg følte at det var nok

• Hjerte 1
Skrevet

18 mnd. 

Anonymkode: 5f03c...c21

Skrevet

Førstemann sluttet etter 18 mnd. Jeg følte dessverre press fra samfunnet om at "det var på tide å slutte". Angret i ettertid 😥 Andremann er snart 2.5 år og ammes fortsatt. 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

3 år med første og 4 år med andre. 

Anonymkode: 96a27...411

Beklager men æsj....4 år???

Anonymkode: 8a2a6...e23

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 9.05):

Litt off topic men hva er egentlig poenget med å amme så lenge? Det jeg har lest er at de helsemessige fordelene opphører etter de første 6-8 månedene?

Anonymkode: 32b44...dad

Det stemmer for det første ikke. For det andre, ikke alle ser på amming som et "nødvendig onde" som bør avsluttes så raskt som mulig.

Min er snart tre, og vi ammer fortsatt.

Endret av Thyra
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 11.10):

Jeg ville amme til ett år. Uaktuelt for meg å amme lengre. 

WHO-anbefalingen om 2 år, er gitt fordi det i mange land er dårlige alternativer til morsmelk. Som i ikke rent vann, lite mat, lite næring, etc. I Norge har vi plenty av rent vann og næringsrik mat, og det er ikke noen grunn til å amme om man ikke selv vil. 

Mine ville egentlig ikke ha pupp fra de var en 7-8 mnd. Da spiste de fast føde, og var alt for urolige og travle til å styre med puppen. Så jeg slet med å klare å amme til de var et år, det var lokking og merkelig ammestillinger så de kunne leke mens de ammet, osv... 

Anonymkode: cb0ce...249

Selvsagt skal man ikke amme om man ikke selv vil. Men man gjør ikke noe galt om man ammer litt større barn heller.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
Katrin94 skrev (På 27.1.2023 den 18.46):

Hei. Pumpet du på jobb da? Eller gikk det greit uten? 

Pumpet ikke på jobb, gikk helt greit uten. Selv vaktene på 19 timer :)

Anonymkode: 66af6...c76

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg var hjemmeværende (ufør) og ammet til baby var 14 mnd. Skulle ønske jeg kunne amme lenger, men måtte slutte fordi jeg begynte på medisiner. Det gikk overraskende bra for begge å avslutte brått. 

Er forhåpentligvis gravid igjen nå og tenker å amme så lenge som mulig. Kommer ikke til å amme lenge på prinsipp, det må være lystbetont og givende for begge :) Om jeg ammer enda etter tre år ser jeg bare fordeler med det, men tenker det er naturlig for meg å avslutte rundt den tid.

Endret av LilleVy94
  • Liker 1
Skrevet

Eldste var vel 15 mnd, da ville han ikke mer. Yngste var 16 mnd, da måtte jeg bare kutte fordi hun våknet 12 ganger om natta og hylte om pupp. Spiste lite fast føde også. Både søvn og vektoppgang ble bedre da vi sluttet hele ammingen. 

Anonymkode: 6be67...0d6

Skrevet

Første til 11 mnd. Da klarte jeg ikke å opprettholde ammingen lenger, det ble problematisk etter at jeg begynte å jobbe etter permisjonen. Barnet mistet også interessen. Andre til nesten 2 år. 

Anonymkode: fee39...aea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...