Gå til innhold

Hvor gammel var barnet da du sluttet å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Morsmelk eller mme skal være hovednæringen til ca 1 år, så er nysgjerrig på hvor du har informasjonen din fra. 

Anonymkode: c1b49...9eb

Ja, og dessuten er amming såå mye mer enn kun mat/næring. Det er trygghet/kos/nærhet/trøst for barnet, bra for tilknytning mellom mor og barn, helsemessige fordeler for mor osv.🤗

Jeg ammer ei på snart 11 måneder og har ikke tenkt å slutte før hun mister interessen for puppen selv. Virker ikke som det blir med det første mtp. hvor melkeglad hun fremdeles er😅

Anonymkode: a7bfb...ccd

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Ammer fortsatt - har en på snart 2,5 år. Jeg tar sjeldent initiativ lengre, men gir når han etterspør. Mest på morgen og kveld. Merker at det blir sjeldnere og sjeldnere på dagtid og det er helt greit 😊 Vært et fint verktøy for oss gjennom masse sykdom det siste året hvor han har nektet å spise vanlig mat og slitt med å sove. 

Anonymkode: ae02e...77e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Med første ammet jeg til han var 16 måneder. Bare morgen og kveld på slutten. Med nummer to ammet jeg til han var 6 måneder. Fortsatte med MME til han var 14 måneder. 

Anonymkode: b87cd...175

Skrevet

Ammet til han var 1 år. Det ble naturlig ammeslutt da, for da var han ikke noe interessert i å amme lenger. Hadde ammet lenger om ønsket var der. Men var veldig deilig med naturlig ammeslutt. 

Anonymkode: d1c69...9ae

Skrevet

Rundt 3 år på begge. 

Anonymkode: 2ac1b...884

• Hjerte 4
Skrevet

Jeg ville amme til ett år. Uaktuelt for meg å amme lengre. 

WHO-anbefalingen om 2 år, er gitt fordi det i mange land er dårlige alternativer til morsmelk. Som i ikke rent vann, lite mat, lite næring, etc. I Norge har vi plenty av rent vann og næringsrik mat, og det er ikke noen grunn til å amme om man ikke selv vil. 

Mine ville egentlig ikke ha pupp fra de var en 7-8 mnd. Da spiste de fast føde, og var alt for urolige og travle til å styre med puppen. Så jeg slet med å klare å amme til de var et år, det var lokking og merkelig ammestillinger så de kunne leke mens de ammet, osv... 

Anonymkode: cb0ce...249

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

1,5 år. Skulle helst ammet lenger for barnets skyld, men melka bare forsvant - jeg var en dårlig melkeku hele veien og slet veldig med produksjonen hele veien.

Anonymkode: 21918...c7d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Rundt 4 mnd... 

Barnet mistet interessen. Jeg tror det er fordi han fra fødsel av måtte få tillegg og etterhvert foretrakk flasken.

Anonymkode: a08e4...9e6

Skrevet

11 mnd. Da ville han ikke mer. Jeg ville gjerne ha ammet litt til, men måtte lokke og lure ham til amming på slutten.  Til slutt så var det bare såvidt han tok to slurker. Kunne jo ikke akkurat tviholde ham når han nektet. Men glad jeg slapp å styre med avenning. 

Jeg prøvde å legge ham til noen dager etterpå, da ante han ikke hva puppen var til engang...

Skrevet

12 mnd, 15 mnd og tredje skal ikke ammes 😊

Anonymkode: 48760...fe5

Skrevet

3mnd med første, ammer enda minste på 9 måneder. Jeg vil slutte, hun synes flaske er bare tull, så må vi bare amme en stund til da. Håper på å kunne slutte før hun er året.

Skrevet

Tør nesten ikke si det høyt men ammet i 2,5 år med første og 6 år med andre😅 har aldri brukt ammefri, men begynte å jobbe  da begge var 1 år. Det var null problem. Trenger ikke slutte å amme selv om du begynner i jobb😊

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Litt off topic men hva er egentlig poenget med å amme så lenge? Det jeg har lest er at de helsemessige fordelene opphører etter de første 6-8 månedene?

Anonymkode: 32b44...dad

Man ammer vel så lenge mor og barn ønsker det, du kan jo snu det på hodet og spør hva som er vitsen med å slutte. Du kan jo også lese deg litt opp om helsefordeler ved å amme lenge. Ikke bare for barnet, men som f eks at mor får redusert risiko for brystkreft (blant annet) for hvert år hun ammer. Tar man sånne ting i betraktning er det jo null grunn til å slutte om man ikke selv har et sterkt ønske om det. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Har sluttet ved 14, 18 og 12 mnd. Ingen av de har sluttet frivillig :fnise: Ammet vel 2-3 ganger om dagen på slutten med alle tre. 

Anonymkode: 784a5...239

Skrevet

3 år med første og 4 år med andre. 

Anonymkode: 96a27...411

• Hjerte 3
Annonse
Skrevet

Slutta rundt 13 mnd. Dei siste mnd før det amma eg stort sett 1-2 ganger om dagen. Det var vel 4-5 dager der mini savna pupp, så gjekk det heilt fint. Og eg ser at no får han trøst og kos på ein heilt anna måte. Når eg amma så var det berre puppen som var trøst/kos, han ville aldri sitte på fanget, eller roa seg med ein kos. No sitter han på fanget og heilt tydelig synes det er godt med nær kontakt. Glad eg slutta når eg gjorde :)

Anonymkode: b4cb5...48a

Gjest Orangutangen
Skrevet

Fullammet til 6 mnd., delammet til 12 mnd. :) 

Skrevet

Ikke sluttet enda. Barnet er 15 mnd nå. Ammer morgen, ettermiddag, kveld og en gang rundt midnatt 😊 

Funker fint for oss, og vi trives med det! Vært til stor hjelp (og trygghet) under x antall runder sykdom og lite matlyst i det siste. Hun skal få die så lenge hun vil. Under rimelighetens grenser, selvsagt 😅

Anonymkode: 2f37d...146

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Et år og 9 mnd ca. Ammet på kveld, en gang på natt og morgen frem til han var ca 1,5 år, trappet ned en og en amming derfra frem til vi sluttet. 

Jobbet fullt fra barnet var 7 mnd. Hadde lite/ingen problemer med produksjonen, spreng eller lekkasje.

Anonymkode: 66af6...c76

Hei. Pumpet du på jobb da? Eller gikk det greit uten? 

Skrevet

Første sier til han var 1. andre diet til hun var 2,5 og siste diet til han var 6 mnd. Med siste måtte jeg over på delvis mme da han var 4 mnd pga dårlig vektoppgang og mistet melken helt da han var 6 mnd.

Anonymkode: b6a0b...a8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...