Gå til innhold

Lar du barnet styre pottetrening selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen fortalte meg at jeg skulle tvinge barnet for å oppnå resultat, men det vil jeg jo absolutt ikke gjøre. Hvordan gjør du det?

Anonymkode: b5a4d...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt ikke bruk tvang. Hvor gammelt er barnet? Vår var over 2.5 vi begynte, gutt. Vi lot han gå så mye uten belie som ulig og hadde potten tilgjengelig hele tiden. Så det var lav terskel for å sette seg på påtte å tisse. Har også latt han tisse i kopp. Vi brukte ikke tavng og gjorde ikke noe styr ut av uhell. Gikk seg til,  og da han bikket 3 brukte han bare potte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil ikke bruke tvang. Han er to år.

Anonymkode: b5a4d...148

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jente på snart 3, hun går med bleie fast, men syntes det er så gøy å gå på doen nå, hun får spørsmål om hun må tisse, og da vil hun ofte det, men glemmer seg innemellom, vi ønsker ikke å prøve uten bleie før til sommeren hvor det er litt lettere, og foreløpig har hun noen dager tørr bleie hele dagen i bhg.

Anonymkode: 81d39...666

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal tvinge barn til dette. Gjerne oppfordre og motivere, men aldri tvang. Det har ingenting å si om man sluttet med bleie da man var 3, 4 eller 5. Det er noe som alle er opptatt av akkurat når det skjer og så aldri igjen. Man kan ikke se på skolebarn hvem som sluttet tidlig og sent og det er ingen som spør voksne mennesker når de sluttet med bleie som barn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinge? De styrte det overhodet ikke selv, vi satte dem fast på potta og leste og lekte og snakket (og dansa når det kom noe). Faste tider: om morgenen, etter måltid, før vi gikk ut, når vi kom hjem og før legging. Toåringen ville jo ikke foreslått dette selv og vært «motivert», men var slett ikke motvillig, det var jo hyggelig med lesing, og bare noe vi gjorde, akkurat som bleieskift det. 
Ikke tvang, ikke frivillig, bare … å gå på potte. 

Anonymkode: ee176...1f2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tvinge? De styrte det overhodet ikke selv, vi satte dem fast på potta og leste og lekte og snakket (og dansa når det kom noe). Faste tider: om morgenen, etter måltid, før vi gikk ut, når vi kom hjem og før legging. Toåringen ville jo ikke foreslått dette selv og vært «motivert», men var slett ikke motvillig, det var jo hyggelig med lesing, og bare noe vi gjorde, akkurat som bleieskift det. 
Ikke tvang, ikke frivillig, bare … å gå på potte. 

Anonymkode: ee176...1f2

«fast på potta» som til faste tider, ikke hold dem fast 🙃

Anonymkode: ee176...1f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi brukte ikke tvang. I stedet snakket vi om hvor godt det skulle bli å kunne gå uten bleie og fremstilte det hele som noe positivt. Dermed var motivasjonen på plass.

(Skal sies at vi ventet til barnet hadde fyllt tre og selv kunne kjenne når det trengte å tisse. Dermed ble det mestringsfølelse fra starten av.)

Anonymkode: a1f9c...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvang. Bare satte frem potten, det vekte interesse,.

Anonymkode: b5a4d...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere lage ett ekstra hibder på veien mot det å gå på do selv?

Hvirfor ikke innfør et normalt do, slik resten går på? Hva er vitsen med den potta? Mine har aldri brukt potte, da jeg så ikke poenget med den. 

Anonymkode: bdad9...1b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like etter de var to år fikk de være med å velge seg noen fine truser i butikken. Vi fortalte de at nå var de store nok til å bruke truser og slutte med bleie. Tok på de truser istedet for bleier, fulgte de på do/potte ofte og på et par uker var de helt tørre. Ca to mnd etter sa vi at nå var de store nok til å sove med truse på natten også. Null problem, noen uhell men det lærer de fort av. Samme tid og opplegg på alle tre barna.

Anonymkode: d8aa2...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja mild tvang kanskje, jeg har satt mals 3 år på bleirbruk på dagen , vi snakket om at nå var barnet stort nok til å gå uten bleie, kjøpte inn truser , litt protester første dagen men ble bare plassert der, har gått greit i grunn

Anonymkode: 85f36...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi har jente på snart 3, hun går med bleie fast, men syntes det er så gøy å gå på doen nå, hun får spørsmål om hun må tisse, og da vil hun ofte det, men glemmer seg innemellom, vi ønsker ikke å prøve uten bleie før til sommeren hvor det er litt lettere, og foreløpig har hun noen dager tørr bleie hele dagen i bhg.

Anonymkode: 81d39...666

Jeg synes dette er en super måte å gjøre det på, når ungen faktisk er interessert i å bruke doen. Plutselig en dag er hun bare tørr og går konsekvent på do, og da er det bare å plukke av bleia uten noe mer mikkmakk og våte klær, gulv og møbler 👍

Anonymkode: f3ef5...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal dere lage ett ekstra hibder på veien mot det å gå på do selv?

Hvirfor ikke innfør et normalt do, slik resten går på? Hva er vitsen med den potta? Mine har aldri brukt potte, da jeg så ikke poenget med den. 

Anonymkode: bdad9...1b2

Det tenkte jeg også med den eldste, og vi savnet aldri potte da. Vi løftet henne opp på do. Men med den yngste, kjøpte vi ei potte da hun strevde med å komme seg opp på do med barnedoring selv uten at den forskjøv seg, og var redd for do uten doring. Potta klarte hun derimot å ta i bruk selv. Dessuten hadde vi den med oss ut på tur en periode hvor det ofte hastet for mye til at vi rakk å finne noe do eller egnede tissesteder når hun sa i fra. 

Til TS så vil jeg si at barna ikke styrte pottetreningen, men vi tvang dem aldri til å sitte på do (eller potte). Vi satte en dato, som var praktisk fordi det var starten på en ferie, og tok bort bleiene. Og da bestemte vi til tider at nå skal vi gå på do fordi vi skal gå ut, og fulgte dem til do. Det skjedde at de protesterte på det også, men da sa vi at vi måtte bli hjemme, vi holdt dem ikke fast på do. Vi fulgte også til do når vi trodde det var sannsynlig at de måtte, men dro de ikke etter oss hvis de protesterte. Og vi bar dem løpende til på do når de sa de måtte tisse, eller hadde begynt å tisse, men det kan jeg ikke huske at de protesterte på noen gang.  

Anonymkode: 2c15c...db3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om tvang. Slike ting kan ikke påtvinges. Men du bør lede barnet for det vet ikke hva det betyr å være våt feks. Barnet har brukt feks super tørre bleier. Da må du la det føle seg våt og vite at da går man på do. Milepæl i utviklinga er å vite det på forhånd. Altså at barnet vet at det bør tisse. Du bør lede barnet. La det få erfaring. Alle mine tre barn ble tørre ved 2.5års alder.

Anonymkode: b80b6...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med bleieslutt, og barnet i trassalder nekter ofte å gå på do. Etter litt overbevisning gjør hun det, og er fornøyd og stolt etterpå. Men må liksom tvinges på do

Anonymkode: 0effe...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine tvillinger får/fikk velge selv. Ene var veldig glad for å gå uten bleie og sluttet rett før 3-års dagen. Nektet å bruke bleie på natt også, så sluttet helt og har hatt 1 uhell natt, og 1 uhell i barnehagen.

Hun andre går på do av og til, og vil ha bleie om natten. Kommer ikke til å "mase" før hun nærmer seg 4 - satser på en sommer uten bleie på dagtid. 

Anonymkode: 76b68...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppfordrer og lirker og lurer på do, men ingen tvang. Da låser bare alt seg.

Anonymkode: a396c...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor skal dere lage ett ekstra hibder på veien mot det å gå på do selv?

Hvirfor ikke innfør et normalt do, slik resten går på? Hva er vitsen med den potta? Mine har aldri brukt potte, da jeg så ikke poenget med den. 

Anonymkode: bdad9...1b2

Potta kan være et nyttig mellomtrinn for de barna som synes det er skummelt å sitte på doen, eller som i starten ikke klarer å komme seg ordentlig oppå doen selv. Da kan de konsentrere seg om en ferdighet om gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 9.06):

Tvinge? De styrte det overhodet ikke selv, vi satte dem fast på potta og leste og lekte og snakket (og dansa når det kom noe). Faste tider: om morgenen, etter måltid, før vi gikk ut, når vi kom hjem og før legging. Toåringen ville jo ikke foreslått dette selv og vært «motivert», men var slett ikke motvillig, det var jo hyggelig med lesing, og bare noe vi gjorde, akkurat som bleieskift det. 
Ikke tvang, ikke frivillig, bare … å gå på potte. 

Anonymkode: ee176...1f2

 

AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 9.06):

Tvinge? De styrte det overhodet ikke selv, vi satte dem fast på potta og leste og lekte og snakket (og dansa når det kom noe). Faste tider: om morgenen, etter måltid, før vi gikk ut, når vi kom hjem og før legging. Toåringen ville jo ikke foreslått dette selv og vært «motivert», men var slett ikke motvillig, det var jo hyggelig med lesing, og bare noe vi gjorde, akkurat som bleieskift det. 
Ikke tvang, ikke frivillig, bare … å gå på potte. 

Anonymkode: ee176...1f2

Greit hvis de er interessert selv. Men hvis man setter barnet på potta og det vil gå av igjen så er det feil å tvinge det til å sitte der. Men det er min mening da.

Anonymkode: b5a4d...148

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...