AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #21 Skrevet 26. januar 2023 NiceOrNothing skrev (2 timer siden): Det høres veldig likt ut med ptsd . At du blir trigget av hendelser / folk , å blir dårlig 2-3 dager . Men har det bra når du har det trygt og godt uten giftige folk . Be fastlege om å henvise til en utredning ☺️ Det syntes ikke jeg, dette kan så enkelt være at ts er svært sensitiv. PTSD handler i liten grad om det ts nevner i hi. Anonymkode: edd31...225 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #22 Skrevet 26. januar 2023 Jeg har ptsd! Jeg får såkalte flashbacks av ting som minner meg om hendelsen, eller så kommer det helt plutselig. Disse flashbacksene er bilder eller en slags video jeg får i hodet av den hendelsen som skjedde… for min del kan det ta en hel dag eller flere dager før dette er borte fra tankene. Jeg unngår å reise til byen her jeg bor for det er da jeg blir trigget mest for det er da flashbackene kommer. Nå skal ikke jeg diagnostisere deg, men snakk med legen din om en henvisning Anonymkode: 93857...a1c 2 1
NiceOrNothing Skrevet 26. januar 2023 #23 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det syntes ikke jeg, dette kan så enkelt være at ts er svært sensitiv. PTSD handler i liten grad om det ts nevner i hi. Anonymkode: edd31...225 Ok , det er din mening . Å det er greit . Ingen av oss er vel leger å kan sette diagnoser på anonyme folk på nett. Men det TS beskriver minner mye om min ptsd . Jeg kan bare svare for de likhetene jeg gjenkjenner . 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #24 Skrevet 26. januar 2023 Det er kun en psykolog eller psykiater som kan stille diagnosen. Jeg har kptsd. Jeg sliter med relasjoner, tidvis depresjon, tankekjør, angst, indre stress og uro, lav selvtillit, liten toleranse vindu og mye mer. Har også slitet med flashbacks og mareritt, men nesten kvitt. Alt dette påvirker hverdagen min. Det trengs ingen triggere til, det er der hele tiden. Hvis de eneste symptomene du har er når du blir trigget av visse personer vil det jo være veldig enkelt å bli helt frisk. For at psykologen mistenker kptsd, selv om det ikke pr dags dato er en diagnose, så må det nok langt flere symptomer til og høyere alvorlighetsgrad. Kptsd er pr dags dato svært vanskelig å behandle. Anonymkode: d2c79...25d
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #25 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er kun en psykolog eller psykiater som kan stille diagnosen. Jeg har kptsd. Jeg sliter med relasjoner, tidvis depresjon, tankekjør, angst, indre stress og uro, lav selvtillit, liten toleranse vindu og mye mer. Har også slitet med flashbacks og mareritt, men nesten kvitt. Alt dette påvirker hverdagen min. Det trengs ingen triggere til, det er der hele tiden. Hvis de eneste symptomene du har er når du blir trigget av visse personer vil det jo være veldig enkelt å bli helt frisk. For at psykologen mistenker kptsd, selv om det ikke pr dags dato er en diagnose, så må det nok langt flere symptomer til og høyere alvorlighetsgrad. Kptsd er pr dags dato svært vanskelig å behandle. Anonymkode: d2c79...25d Ts her jeg håper mine reaksjoner kun er midlertidig som en prosess i healing etter det voldelig forholdet. Jeg vil ikke ha noen diagnose som ikke er riktig. Anonymkode: 7898e...023
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #26 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei dette er ikke PTSD. PTSD er en alvorlig diagnose som handler om sterke flashbacks, tilbakevendende mareritt (hver natt), nedsatt funksjonsevne, generell angst og panikk. Og sterke stressbelastninger i kropp (som gir nedsatt funksjonsevne). Dette du nevner er simpelt en negativ reaksjon på negative emosjoner hos andre, dette er du ikke alene om og mange reagerer som deg. Spesielt hvis man er litt sensitiv. Anonymkode: edd31...225 Jeg fikk ptsd diagnose for 20 år siden. Etter god samtale behandling og knallhard jobbing i 4 år kvalifiserte jeg ikke til diagnosen lengre. Har ikke hatt et eneste symptom på 15 år. Ek er ikke diagnosen sin Anonymkode: dd60e...904 1
liljene Skrevet 27. januar 2023 #27 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk ptsd diagnose for 20 år siden. Etter god samtale behandling og knallhard jobbing i 4 år kvalifiserte jeg ikke til diagnosen lengre. Har ikke hatt et eneste symptom på 15 år. Ek er ikke diagnosen sin Anonymkode: dd60e...904 Ja, jeg kjenner meg igjen i det. Jeg har hatt en utrolig rask fremgang siden jeg begynte i terapi i august i fjor, og det er terapeuten som sier det. Man må nesten jobbe med disse tingene selv, for å utvide toleransevinduet, og så vil man bare bli friskere og friskere til man blir helt frisk. En god terapeut og traumeterapi er også viktig. Jeg så på nyhetene i går at Modum bad får 3000 færre liggedøgn pga fjerning av fritt sykehusvalg. 1
Jytte Skrevet 27. januar 2023 #28 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har selvfølgelig vært hos fastlegen og har også gått til psykolog lenge, men med paykologen så går vi igjennom veldig mye og det er masse å ta hensyn til rundt alt jeg har vært igjennom og endringene som har skjedd både positivt og det som er utfordrende. Han kan ikke bare gi meg en diagnose heller, spesielt ikke han som har det ansvaret. Han kan heller ikke svare på ett så direkte spørsmål, han har regler og rutiner han må følge. men sammen med spesialist hjelp og råd fra andre som jeg tar med en klype salt, er totalt sett veldig bra for meg. Ofte er det folk som IKKE er psykolog som faktisk kan hjelpe, fordi de har natur talent samtidig som de har de riktige erfaringene til å være til hjelp. i dag baserer vi ALT for mye på titler og utdannelse for å beskrive en persons kunnskap og kvalikasjoner, det er dumt, for det finnes ekstremt mange folk uten utdannelse som virkelig kan redde andre og gjøre enormt stor oppgave for samfunnet. Men Neida, «folk er dumme, de som ikke har den tittelen, de kan du ikke motta råd av» TULL, det er tull, jeg har opplevd så mange mennesker UTEN tittel som er ikke utvilsomt bedre enn dem uten tittel. Anonymkode: 7898e...023 Det er noen som er gode å snakke med, bedre enn psykolog selv om de ikke kan sette diagnose. Jeg har pstd, og unngår giftige mennesker så langt jeg kan. Det vil si at jeg har kutta ut deler av famille i mange år, men så kom det et punkt der ene spurte meg om en tjeneste og jeg sa ja siden det ikke førte til noe bry. Etter det har vi litt, men bare litt kontakt, og hvis negative dritt-kommentarer gjentar seg er det bråstopp på kontakta igjen. Jeg tar ikke kontakt, vil ha dette forholdet "redusert". For fortida har vist at personen er giftig. Men jeg blir ikke like satt ut som deg, jeg blir mer forbanna. Og satt ut selvsagt, kaster bort energi på negativitet. En venninne sa til meg, tilgi dem, de vet ikke hva de gjør. Det er ikke det samme som at jeg skulle fortsette ha kontakt. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det syntes ikke jeg, dette kan så enkelt være at ts er svært sensitiv. PTSD handler i liten grad om det ts nevner i hi. Anonymkode: edd31...225 Det vet vi ikke. Men høres ut som ts er sensitiv eller har vært utsatt for psykisk vold som hun selv sier. Min pstd handler om blant annet voldtekter ute på byen, midt på dagen, skjært på magen med kniv mot strupen... osv. Derfor velger jeg hvor jeg går, er det busker der det kan gjemme seg en galning går jeg helst en omvei eller later som jeg prater i mobilen, eller ringer noen og prater faktisk, men ikke om "det". Har ofte mareritt og søvnparalyse. Er redd fremmede menn... Det er bedre nå, heldigvis. Jeg blir også satt ut av giftige folk, men på en annen måte enn ts. Selv om mye energi blir kasta bort hvis jeg har fått dritt. Noen folk er som vampyrer. Kutt de ut. All kontakt.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #29 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ts her jeg håper mine reaksjoner kun er midlertidig som en prosess i healing etter det voldelig forholdet. Jeg vil ikke ha noen diagnose som ikke er riktig. Anonymkode: 7898e...023 Det er godt mulig det er og at du blir kvitt det med god hjelp av psykolog, det hadde jo vært veldig bra. Men som sagt, i grunn helt umulig for oss å vite. Snakk med psykologen om det. Anonymkode: d2c79...25d 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #30 Skrevet 27. januar 2023 Takk for mange gode svar her Jeg lagde tråden fordi jeg tenker at jeg ikke kan ha ptsd, jeg tror heller jeg er inne i en prosess etter volden, kroppen min er sliten og forteller meg at jeg må unngå ting akkurat nå for å ta vare på meg selv og bygge meg opp igjen. Det er kun 3 mnd siden jeg kom meg helt ut fra volden. kanskje dette bare er noe jeg er igjennom som vil forsvinne. Anonymkode: 7898e...023
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #31 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for mange gode svar her Jeg lagde tråden fordi jeg tenker at jeg ikke kan ha ptsd, jeg tror heller jeg er inne i en prosess etter volden, kroppen min er sliten og forteller meg at jeg må unngå ting akkurat nå for å ta vare på meg selv og bygge meg opp igjen. Det er kun 3 mnd siden jeg kom meg helt ut fra volden. kanskje dette bare er noe jeg er igjennom som vil forsvinne. Anonymkode: 7898e...023 Ts her foresten Anonymkode: 7898e...023
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå