AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Jeg har det kjempe fint generelt, er glad veldig mye og fornøyd. Små gleder setter jeg pris på og jeg trives med å være for meg selv og drive med mine hobbyer. Men hvis noen utagerer og angriper meg, blir jeg veldig dårlig. Jeg havner i en frykt tilstand som varer 2 - 3 dager. Det samme skjer om jeg deler noe av mine traumer. Men hvis jeg unngår å dele traumer med andre og unngår ustabile/giftige mennesker så har jeg det veldig bra i livet. Dette er ikke slik jeg leser om dem som har ptsd, når jeg leser om diagnosen. Det står at de generelt har mørke tanker og er på vakt osv… masse ting… Jeg får kun sterk reaksjon om noe av det jeg nevnte skjer. Da føler jeg meg veldig syk. Viktig å nevne: Dette skjedde da jeg kom meg ut av en relasjon etter mange år med en skjult narsissist. Under krisen og flyttingen, hadde jeg kun onkel og konen hans som jeg kunne bo oss, og der var det også giftig relasjon, konen til onkel er giftig og hun behandlet meg veldig stygt, skriking, manipulering og gikk bak min rygg for å sabotere og få onkel i mot meg. Jeg hadde veldig lite krefter og bodde i bilen til slutt fordi jeg jobbet 100% og måtte ha ro. Til slutt klarte jeg å finne meg ett egent hjem og np kan jeg endelig puste og set er så ubeskrivelig fantastisk deilig at jeg får gledes tårer av å skrive det. Jeg har det veldig bra nå, men jeg kan bli veldig syk om jeg opplever det jeg skrev, å snakke om traumer eller at en person angriper meg og blir utagerende. Er ikke dette bare at kroppen min er utslitt, eller er dette PTSD? Anonymkode: 7898e...023
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Fortell litt mer om hvordan dårlig du blir. Anonymkode: 84373...f92
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Vil ikke si dette er Ptsd nei, bare rettaumatisering og at du reagerer sterkere pga tidligere erfaringer. Men du snakker om «når noen angriper deg og blir utagerende». Dette er jo ikke vanlig, hvor møter du folk som gjør dette? Og hvorfor? Anonymkode: 46575...45e 4
NiceOrNothing Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har det kjempe fint generelt, er glad veldig mye og fornøyd. Små gleder setter jeg pris på og jeg trives med å være for meg selv og drive med mine hobbyer. Men hvis noen utagerer og angriper meg, blir jeg veldig dårlig. Jeg havner i en frykt tilstand som varer 2 - 3 dager. Det samme skjer om jeg deler noe av mine traumer. Men hvis jeg unngår å dele traumer med andre og unngår ustabile/giftige mennesker så har jeg det veldig bra i livet. Dette er ikke slik jeg leser om dem som har ptsd, når jeg leser om diagnosen. Det står at de generelt har mørke tanker og er på vakt osv… masse ting… Jeg får kun sterk reaksjon om noe av det jeg nevnte skjer. Da føler jeg meg veldig syk. Viktig å nevne: Dette skjedde da jeg kom meg ut av en relasjon etter mange år med en skjult narsissist. Under krisen og flyttingen, hadde jeg kun onkel og konen hans som jeg kunne bo oss, og der var det også giftig relasjon, konen til onkel er giftig og hun behandlet meg veldig stygt, skriking, manipulering og gikk bak min rygg for å sabotere og få onkel i mot meg. Jeg hadde veldig lite krefter og bodde i bilen til slutt fordi jeg jobbet 100% og måtte ha ro. Til slutt klarte jeg å finne meg ett egent hjem og np kan jeg endelig puste og set er så ubeskrivelig fantastisk deilig at jeg får gledes tårer av å skrive det. Jeg har det veldig bra nå, men jeg kan bli veldig syk om jeg opplever det jeg skrev, å snakke om traumer eller at en person angriper meg og blir utagerende. Er ikke dette bare at kroppen min er utslitt, eller er dette PTSD? Anonymkode: 7898e...023 Det høres veldig likt ut med ptsd . At du blir trigget av hendelser / folk , å blir dårlig 2-3 dager . Men har det bra når du har det trygt og godt uten giftige folk . Be fastlege om å henvise til en utredning ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 Dette tror jeg du må spørre fastlegen din om, og kanskje få en vurdering av psykolog. Det blir svært vanskelig for noen på kg å skulle diagnostisere deg basert på noen på et innlegg eller to, i tillegg til at det i all sannsynlighet skal en del til før noen med riktige kvalifikasjoner til å vurdere dette leser nettopp dette innlegget. Diagnose eller ei, dersom du strever med noe så er det ingenting i veien med å ta kontakt med lege for samme og eventuell utredning. ❤️ Anonymkode: 5e8e4...ef8 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fortell litt mer om hvordan dårlig du blir. Anonymkode: 84373...f92 Der og da, føler frykt, ønsker å flykte bort, fryser til is, musklene spenner seg, prikker i kroppen/nummen, bytter tema til noe annet(om det er samtalen). Når jeg har kommet meg bort kan det gå en dag før reaksjoner kommer, da er jeg inne i en mørk sky og er slått av på en måte, får ikke lyst til noe, bare gjemme meg bort, totalt utslitt og må ligge, uro i kroppen, svette, mareritt, hodepine, tiden er stoppet opp. Om jeg prøver å gjøre vanlig ting og gå på butikken feks så er jeg veldig annerledes, går inn i butikken som jeg skulle vært ett spøkelse og smiler ikke til noen, bare ser ned i bakken og gjør set jeg skal, akkurat som jeg ikke er inni meg selv på en måte, tomhet. Når det går over er det veldig godt, det er som å endelig våkne fra en ekkel drøm. Da blir jeg meg selv igjen og gleder meg til alt, stråler med rett rygg, hode høyt og smittende smil/latter. Anonymkode: 7898e...023 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 Høres ikke ut som ptsd for min del, men synes du skal ta dette med lege. Anonymkode: 5a5b2...4e3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #8 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette tror jeg du må spørre fastlegen din om, og kanskje få en vurdering av psykolog. Det blir svært vanskelig for noen på kg å skulle diagnostisere deg basert på noen på et innlegg eller to, i tillegg til at det i all sannsynlighet skal en del til før noen med riktige kvalifikasjoner til å vurdere dette leser nettopp dette innlegget. Diagnose eller ei, dersom du strever med noe så er det ingenting i veien med å ta kontakt med lege for samme og eventuell utredning. ❤️ Anonymkode: 5e8e4...ef8 Jeg har selvfølgelig vært hos fastlegen og har også gått til psykolog lenge, men med paykologen så går vi igjennom veldig mye og det er masse å ta hensyn til rundt alt jeg har vært igjennom og endringene som har skjedd både positivt og det som er utfordrende. Han kan ikke bare gi meg en diagnose heller, spesielt ikke han som har det ansvaret. Han kan heller ikke svare på ett så direkte spørsmål, han har regler og rutiner han må følge. men sammen med spesialist hjelp og råd fra andre som jeg tar med en klype salt, er totalt sett veldig bra for meg. Ofte er det folk som IKKE er psykolog som faktisk kan hjelpe, fordi de har natur talent samtidig som de har de riktige erfaringene til å være til hjelp. i dag baserer vi ALT for mye på titler og utdannelse for å beskrive en persons kunnskap og kvalikasjoner, det er dumt, for det finnes ekstremt mange folk uten utdannelse som virkelig kan redde andre og gjøre enormt stor oppgave for samfunnet. Men Neida, «folk er dumme, de som ikke har den tittelen, de kan du ikke motta råd av» TULL, det er tull, jeg har opplevd så mange mennesker UTEN tittel som er ikke utvilsomt bedre enn dem uten tittel. Anonymkode: 7898e...023 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #9 Skrevet 26. januar 2023 Vær så snill- er det noen som kan hjelpe meg å svare på tråden? Jeg tror ikke psykologen min forstår helt. Anonymkode: 7898e...023
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 Det virker som at du selvdiagnostiserer deg selv og venter på at andre skal fortsette å spore deg på din vei. Anonymkode: dc362...d57 4
liljene Skrevet 26. januar 2023 #11 Skrevet 26. januar 2023 Jeg får aldri noen diagnose. SMISO gir ikke det. Men jeg får behandling for K-PTSD. Jeg går i full jobb og lever et vanlig liv og er ikke deprimert eller sliter med depresjon og tunge tanker. Det jeg sliter med er triggere, og det har jeg lært meg å leve med/håndtere så det blir mindre krevende. Jeg blir sliten og stressa, og trenger å hente meg inn hvis ting blir uforutsigbart, men er mye bedre. Man må ikke bli psykotisk eller lage kaos for å slite med PTSD. Triggere er for meg ulike tider på døgnet (nå vet jeg om det og tar hensyn). Noen som minner meg om overgriper eller situasjoner det skjedde i. Anbefaler boken til Modum bad om traumebehandling. Jeg har gjort alle oppgavene og synes det gjør det enklere å forstå og håndtere livet mitt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #12 Skrevet 26. januar 2023 Hvorfor er det så viktig for deg å vite om du har PTSD eller ei? Hvis du fungerer så bra i hverdagen, så vil det å få en diagnose ha liten effekt. Diagnoser settes på bakgrunn av hvilken behandling man skal ha, tilrettelegging i arbeid eller jobb, og i samarbeid med ulike instanser for å vite hvilke rettigheter man har. I noen tilfeller, også for å kunne forstå hvorfor man er som man er - og reagerer som man gjør. Hvis du leser forumets regler, så ser du at tråden din mest sannsynligvis kommer til å bli stengt om den blir rapportert - da ingen er kvalifisert til å si at du har PTSD eller diagnotisere deg. Du MÅ ta det med din psykolog eller fastlege. Folk kan anta, og kjenne seg igjen - men ingen bortsett fra kvalifiserte kan si at: «du har PTSD». Ingen mennesker er like, og ingen har samme sykdomsbilde. Det eneste riktige folk kan råde deg til, er å ta kontakt med helsepersonell. Jeg har PTSD selv, diagnotisert av psykolog på DPS. Anonymkode: d77c6...eaa 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #13 Skrevet 26. januar 2023 liljene skrev (1 minutt siden): Anbefaler boken til Modum bad om traumebehandling. Jeg har gjort alle oppgavene og synes det gjør det enklere å forstå og håndtere livet mitt. Enig med deg! Jeg bruker selv boken i behandling 😊 «Tilbake Til Nåtid». Anonymkode: d77c6...eaa 2
skreppamedleppa Skrevet 26. januar 2023 #14 Skrevet 26. januar 2023 Du nevner titler som noe dumt men du også må da forstå at vi (kg publikumet) ikle kan fjerndiagnostisere deg? Det hele blir jo helt sprøtt og iallefall fryktelig tullete. PTSD er en alvorlig diagnose og at vi skal gjette frem og tilbake på om du har det eller ei blir like sløkket som om vi skulle lagt tarot kort på deg. Du går jo til psykolog, og nei han kan ikke bare gi deg en diagnose sånn ut av det blå men hvorfor tror du at vi kan det? Og det er gjennom kartlegging og utredning en kvalifisert fagperson kan sette en slik alvorlig diagnose som PTSD er, det er ikke noe som hvermannsen kan gjøre over nettet og på kg samme hvor mye du tror det... Og selv om folk hadde sagt at du hadde PTSD, hva da? Du har ikke kreft selv om mange påstår det, og du får ikke noe mindre kreft selv om du får avkreftet det på kg om du har det. Det er ikke noe anerledes med PTSD. Om du ønsker avklaring på diagnose tar du det selvsagt med fagperson. 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #15 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvorfor er det så viktig for deg å vite om du har PTSD eller ei? Hvis du fungerer så bra i hverdagen, så vil det å få en diagnose ha liten effekt. Diagnoser settes på bakgrunn av hvilken behandling man skal ha, tilrettelegging i arbeid eller jobb, og i samarbeid med ulike instanser for å vite hvilke rettigheter man har. I noen tilfeller, også for å kunne forstå hvorfor man er som man er - og reagerer som man gjør. Hvis du leser forumets regler, så ser du at tråden din mest sannsynligvis kommer til å bli stengt om den blir rapportert - da ingen er kvalifisert til å si at du har PTSD eller diagnotisere deg. Du MÅ ta det med din psykolog eller fastlege. Folk kan anta, og kjenne seg igjen - men ingen bortsett fra kvalifiserte kan si at: «du har PTSD». Ingen mennesker er like, og ingen har samme sykdomsbilde. Det eneste riktige folk kan råde deg til, er å ta kontakt med helsepersonell. Jeg har PTSD selv, diagnotisert av psykolog på DPS. Anonymkode: d77c6...eaa TS her. Høres ut som du er verdensmester og at du har oppnådd stor pokal fordi du har fått diagnosen PTSD hos Dps. Jeg har faktisk fått diagnosen KPTSD av min spesialist psykolog, men jeg tror det finnes noe annet som kan ligne, at psykologen min tar feil. jeg har hørt om noe som heter reaktiv lidelse, dette er noe man går igjennom etter lengre tid med stress. kanskje det bare er det? Jeg vil ikke ha alvorlig diagnose hvis det er feil Anonymkode: 7898e...023
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS her. Høres ut som du er verdensmester og at du har oppnådd stor pokal fordi du har fått diagnosen PTSD hos Dps. Jeg har faktisk fått diagnosen KPTSD av min spesialist psykolog, men jeg tror det finnes noe annet som kan ligne, at psykologen min tar feil. jeg har hørt om noe som heter reaktiv lidelse, dette er noe man går igjennom etter lengre tid med stress. kanskje det bare er det? Jeg vil ikke ha alvorlig diagnose hvis det er feil Anonymkode: 7898e...023 Nå får du gi deg. Gå til angrep på de som snakker deg imot er rett og slett usselt. Også fortsetter du å finne diagnoeser du ev kan ha. Du virker jo desperat etter å få diagnoser jo. Anonymkode: dc362...d57 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har det kjempe fint generelt, er glad veldig mye og fornøyd. Små gleder setter jeg pris på og jeg trives med å være for meg selv og drive med mine hobbyer. Men hvis noen utagerer og angriper meg, blir jeg veldig dårlig. Jeg havner i en frykt tilstand som varer 2 - 3 dager. Det samme skjer om jeg deler noe av mine traumer. Men hvis jeg unngår å dele traumer med andre og unngår ustabile/giftige mennesker så har jeg det veldig bra i livet. Dette er ikke slik jeg leser om dem som har ptsd, når jeg leser om diagnosen. Det står at de generelt har mørke tanker og er på vakt osv… masse ting… Jeg får kun sterk reaksjon om noe av det jeg nevnte skjer. Da føler jeg meg veldig syk. Viktig å nevne: Dette skjedde da jeg kom meg ut av en relasjon etter mange år med en skjult narsissist. Under krisen og flyttingen, hadde jeg kun onkel og konen hans som jeg kunne bo oss, og der var det også giftig relasjon, konen til onkel er giftig og hun behandlet meg veldig stygt, skriking, manipulering og gikk bak min rygg for å sabotere og få onkel i mot meg. Jeg hadde veldig lite krefter og bodde i bilen til slutt fordi jeg jobbet 100% og måtte ha ro. Til slutt klarte jeg å finne meg ett egent hjem og np kan jeg endelig puste og set er så ubeskrivelig fantastisk deilig at jeg får gledes tårer av å skrive det. Jeg har det veldig bra nå, men jeg kan bli veldig syk om jeg opplever det jeg skrev, å snakke om traumer eller at en person angriper meg og blir utagerende. Er ikke dette bare at kroppen min er utslitt, eller er dette PTSD? Anonymkode: 7898e...023 Ikke ptsd Anonymkode: 601d2...16b
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #18 Skrevet 26. januar 2023 NiceOrNothing skrev (2 timer siden): Det høres veldig likt ut med ptsd . At du blir trigget av hendelser / folk , å blir dårlig 2-3 dager . Men har det bra når du har det trygt og godt uten giftige folk . Be fastlege om å henvise til en utredning ☺️ Hadde det vært nok for å få diagnosen hadde tallet med antall med ptsd diagnosen skyti i været Anonymkode: 601d2...16b 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #19 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Høres ut som du er verdensmester og at du har oppnådd stor pokal fordi du har fått diagnosen PTSD hos Dps. Jeg har faktisk fått diagnosen KPTSD av min spesialist psykolog, men jeg tror det finnes noe annet som kan ligne, at psykologen min tar feil. jeg har hørt om noe som heter reaktiv lidelse, dette er noe man går igjennom etter lengre tid med stress. kanskje det bare er det? Jeg vil ikke ha alvorlig diagnose hvis det er feil Anonymkode: 7898e...023 Du vet man ikke får den diagnosen offisielt i Norge ennå? Og om du mener at du under utredning for ptsd fikk diagnosen lurer jeg på om du overdrev på svarene du ga Anonymkode: 601d2...16b 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #20 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har det kjempe fint generelt, er glad veldig mye og fornøyd. Små gleder setter jeg pris på og jeg trives med å være for meg selv og drive med mine hobbyer. Men hvis noen utagerer og angriper meg, blir jeg veldig dårlig. Jeg havner i en frykt tilstand som varer 2 - 3 dager. Det samme skjer om jeg deler noe av mine traumer. Men hvis jeg unngår å dele traumer med andre og unngår ustabile/giftige mennesker så har jeg det veldig bra i livet. Dette er ikke slik jeg leser om dem som har ptsd, når jeg leser om diagnosen. Det står at de generelt har mørke tanker og er på vakt osv… masse ting… Jeg får kun sterk reaksjon om noe av det jeg nevnte skjer. Da føler jeg meg veldig syk. Viktig å nevne: Dette skjedde da jeg kom meg ut av en relasjon etter mange år med en skjult narsissist. Under krisen og flyttingen, hadde jeg kun onkel og konen hans som jeg kunne bo oss, og der var det også giftig relasjon, konen til onkel er giftig og hun behandlet meg veldig stygt, skriking, manipulering og gikk bak min rygg for å sabotere og få onkel i mot meg. Jeg hadde veldig lite krefter og bodde i bilen til slutt fordi jeg jobbet 100% og måtte ha ro. Til slutt klarte jeg å finne meg ett egent hjem og np kan jeg endelig puste og set er så ubeskrivelig fantastisk deilig at jeg får gledes tårer av å skrive det. Jeg har det veldig bra nå, men jeg kan bli veldig syk om jeg opplever det jeg skrev, å snakke om traumer eller at en person angriper meg og blir utagerende. Er ikke dette bare at kroppen min er utslitt, eller er dette PTSD? Anonymkode: 7898e...023 Nei dette er ikke PTSD. PTSD er en alvorlig diagnose som handler om sterke flashbacks, tilbakevendende mareritt (hver natt), nedsatt funksjonsevne, generell angst og panikk. Og sterke stressbelastninger i kropp (som gir nedsatt funksjonsevne). Dette du nevner er simpelt en negativ reaksjon på negative emosjoner hos andre, dette er du ikke alene om og mange reagerer som deg. Spesielt hvis man er litt sensitiv. Anonymkode: edd31...225 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå