AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Hei! Vi har ei jente i 1 klassen. Vi bor ganske øde, og hun er enebarn. Så det er populært å ha med venninner hjem, noe jeg synes er veldog hyggelig. Jeg jobber deltid, så har god tid til disse besøkene. Men- synes alltid det er mitt vanskelig med middag. Skjønner jo at jeg bare kan lage det vi uansett skulle ha hatt, men synes det er artig å lage noe barna liker. Tips til middager? Frem til nå har det vært meget enkelt, med pølse m brød, «polarbrød pizza» som de lager selv. En annen ting. Blir det feil å servere boller, kanelboller eller lignende hver gang? Det er jo ulike venniner med hjem hver gang, så de samme er kanskje med hjem maks en gang pr mnd. (Igjen- jeg synes det er så koselig å ordne sånne ting- men er redd foreldrene synes det blir for mye godt. Pleier å spørre foreldrene om det er greit da, men trenger kanskje ikke gjøre det hver gang😅) Anonymkode: 6ccfa...378 3
Marimba Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Synes dette høres toppers ut, og jeg har førsteklassing neste år. Det at ungene koser seg og til og med lager middag sammen selv er jo bare midt i blinken! Og så kan heller rettene avansere når de blir større. 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Vi har det også sånn. Starta som deg, men gikk tilbake til å servere det vi har planlagt. Ikke boller og dessert med mindre det er noe helt spesielt som skal feires. flott at du er så oppmerksom mot barnets venner og ikke minst at du her mulighet til å bruke tid. Det ligger mye omtanke inn begrense kosen også, slik at det blir litt stas med noe ekstra. «Bursdag» hver gang de møtes kan bli for mye. Anonymkode: aa7b9...e1c 8
Gjest ti10 Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 Du kan jo la dem lage til fruktspyd eller noe, boller og pizza hver gang er vel litt i overkant.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 Hadde blitt glad om mitt barn var med til dere og fikk noe godt 😊 det er bare hyggelig. Anonymkode: 6856c...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 Hvis du vil ha noe sunnere, hva med grove vafler, pannekaker eller scones? Men jeg ville ikke ha reagert om mitt barn var på besøk hos deg og fikk boller altså Anonymkode: a45f1...7a1 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 Vi lager den middagen vi hadde tenkt. De to siste gangene ble det enkel suppelapskaus med grønnsaker fra frysedisken og kjøttpølser.. og andre gangen pytt i panne (rester). Begge gangene følte jeg på at vi hadde veldig dårlig hverdagsmat, men begge gangene utbrøt vennene på besøk «åh, det der er det beste jeg vet!» De forsynte seg også flere ganger. Barn er herlige ❤️😄 Anonymkode: 7199d...a88 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #8 Skrevet 26. januar 2023 Ja, det blir feil å servere godteri hver gang (det er det boller og slikt er). Det er en misforstått snillisme. Det er så mye søtsaker i dagens samfunn at det er bedre om de får noe næringsrik i seg. Du kan sunne ting, det er snilt og bra for de. Her elsker de å få smoothie. Det er også søtt, men veldig næringsrikt. Anonymkode: 8e823...d3b 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #9 Skrevet 26. januar 2023 Tusen takk for svar alle sammen! Fruktspyd var en god ide. Ja- jeg husker selv hvor hyggelig gjærbakst var som barn, men ser den, at det kan ødelegge stasen, dersom det blir for ofte. Grove vafler osv var og lurt, takk! jeg er ekstremt dårlig på å komme på sånne ting selv. Anonymkode: 6ccfa...378 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det blir feil å servere godteri hver gang (det er det boller og slikt er). Det er en misforstått snillisme. Det er så mye søtsaker i dagens samfunn at det er bedre om de får noe næringsrik i seg. Du kan sunne ting, det er snilt og bra for de. Her elsker de å få smoothie. Det er også søtt, men veldig næringsrikt. Anonymkode: 8e823...d3b Ja, ser den… Smoothie var og lurt. Jeg er veldig usikker som person, vil veldig gjerne glede folk, men ser jo at det blir feil med godt hver gang. Det er nytt at det er med venner hjem, derfor jeg spurte her, og ba om råd. Tidligere har vi ofte møttes ute, oss voksne og. Anonymkode: 6ccfa...378 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #11 Skrevet 26. januar 2023 Et tips: ikke søtsaker og baking hver gang. En sjelden gang er hyggelig, men ikke i hverdagen. Jeg synes i hvert fall ikke noe om det selv om jeg vet at det bare er godt ment 💕 Jeg har begynt å si nei de siste gangene fordi det alltidblir servert kaker, is og lignende hos en av venninnene, gjerne på en helt vanlig mandag. Anonymkode: 4f87d...2af 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #12 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi lager den middagen vi hadde tenkt. De to siste gangene ble det enkel suppelapskaus med grønnsaker fra frysedisken og kjøttpølser.. og andre gangen pytt i panne (rester). Begge gangene følte jeg på at vi hadde veldig dårlig hverdagsmat, men begge gangene utbrøt vennene på besøk «åh, det der er det beste jeg vet!» De forsynte seg også flere ganger. Barn er herlige ❤️😄 Anonymkode: 7199d...a88 Herlig! Det var en fin ide. Grønnsakssuppe med pølse😃 det er sikkert også stas og være med å lage. Anonymkode: 6ccfa...378 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #13 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et tips: ikke søtsaker og baking hver gang. En sjelden gang er hyggelig, men ikke i hverdagen. Jeg synes i hvert fall ikke noe om det selv om jeg vet at det bare er godt ment 💕 Jeg har begynt å si nei de siste gangene fordi det alltidblir servert kaker, is og lignende hos en av venninnene, gjerne på en helt vanlig mandag. Anonymkode: 4f87d...2af Takk for tips. Setter pris på det. jeg høres sikkert litt «rar» ut her i tråden😅 men saken er den at jeg er ekstremt usikker som person, livredd for å såre store og små, og vil så gjerne at folk skal like meg. Men så innser jeg jo at det kanskje ikke er så lurt å servere usunne ting hver gang. Har fått masse gode tips og råd her- takk igjen. Anonymkode: 6ccfa...378 7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #14 Skrevet 26. januar 2023 Kanskje boller og sånt passer bedre en gang i blant, eller en lørdag. Ikke hverdagsmat. I ukedager så kan det være litt sunnere alternativ. Trenger ikke være så mye, men oppskåret frukt etter middag. Anonymkode: 1d08d...e5e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #15 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje boller og sånt passer bedre en gang i blant, eller en lørdag. Ikke hverdagsmat. I ukedager så kan det være litt sunnere alternativ. Trenger ikke være så mye, men oppskåret frukt etter middag. Anonymkode: 1d08d...e5e Takk for innspill. Skal legge opp en annen strategi- ref det jeg har svart lengre opp i tråden:) Anonymkode: 6ccfa...378 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for tips. Setter pris på det. jeg høres sikkert litt «rar» ut her i tråden😅 men saken er den at jeg er ekstremt usikker som person, livredd for å såre store og små, og vil så gjerne at folk skal like meg. Men så innser jeg jo at det kanskje ikke er så lurt å servere usunne ting hver gang. Har fått masse gode tips og råd her- takk igjen. Anonymkode: 6ccfa...378 Jeg er sikker på at du er bra nok, med eller uten boller 😊 Anonymkode: a45f1...7a1 2 2
Lineaaa Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 Jeg er som deg, ts, har så lyst at barna skal ha det fint når de besøker mitt barn. Har funnet en mellom-løsning på dette med servering, og fruktsalat (eller bare bær) med litt vaniljesaus på er en superhit. Den finnes jo som sukker-fri variant også. Evt er også nystekte banan-lapper med havregryn skikkelig snadder! 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #18 Skrevet 26. januar 2023 Fiskekake-burger er en hit her i huset. Både burgerbrød og fiskekaker er greit å ha på lur i fryseren. Litt salat, tomat ol har vi alltid. Tips - legg fiskekaker over i en frysepose, og fordel de flatt utover. Da er de lett å ta så mange du trenger, og tine dem litt i mikro før du hiver dem i panna. Gjør litt stas av besøket på andre måter enn snop! Pene stettglass (fra bruktbutikk), bretta servietter, tenn høye stearinlys. De synes det er gøy å lære å brette servietter, vifte og slik, og dekker bordet til hverdagsfest Som oftest har vi litt mager vaniljekesam og frukt/bær til dessert/kos. Anonymkode: 33526...02c 2
ALB Skrevet 26. januar 2023 #19 Skrevet 26. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Vi har ei jente i 1 klassen. Vi bor ganske øde, og hun er enebarn. Så det er populært å ha med venninner hjem, noe jeg synes er veldog hyggelig. Jeg jobber deltid, så har god tid til disse besøkene. Men- synes alltid det er mitt vanskelig med middag. Skjønner jo at jeg bare kan lage det vi uansett skulle ha hatt, men synes det er artig å lage noe barna liker. Tips til middager? Frem til nå har det vært meget enkelt, med pølse m brød, «polarbrød pizza» som de lager selv. En annen ting. Blir det feil å servere boller, kanelboller eller lignende hver gang? Det er jo ulike venniner med hjem hver gang, så de samme er kanskje med hjem maks en gang pr mnd. (Igjen- jeg synes det er så koselig å ordne sånne ting- men er redd foreldrene synes det blir for mye godt. Pleier å spørre foreldrene om det er greit da, men trenger kanskje ikke gjøre det hver gang😅) Anonymkode: 6ccfa...378 Ingenting å gi av råd - vil bare gi deg ros. Du trenger ikke råd, heller. Du er til stede for barn med venninner, og disker opp mat de digger. Du spør foreldre om det er greit med dessert/bakst. Du er en topp mamma. Hadde gladelig sendt ungen min til deg. Slapp av nyt besøkene 3 6 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #20 Skrevet 26. januar 2023 Til dere som sier at man må begrense boller osv til lørdagsbesøk - hun sier jo at det er forskjellige venner på besøk hver gang. Det er ikke som om det er nabojenta som stikker innom for bakst fire ganger i uka. Om hun har ett besøk i uka, og det er god variasjon i besøkene, så er det virkelig ingen som dør av de bollene. Tipper at de også er søte og små hjemmelagde boller, ikke monsterversjonene man får kjøpt på BIT Hvis folk er så bekymra over hva unger spiser borte bør de huske at 90& av maten spiser de tross alt hjemme Men alle har vel sine kjepphester. Personlig reagerer jeg mer på at jeg har sendt min femåring på besøk og fått beskjed om at de har sett TV i tre timer. Men det er meg. Ungen min dør jo ikke av det, og vi begrenser skjerm hjemme. Anonymkode: 1a7e0...072 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå