Gå til innhold

Hvilke personlighetstyper passer sammen?


svartkatt

Anbefalte innlegg

Litt mangelfull info her nå.. vet ikke hva det heter, men tenker på disse personlighetstypene som består av bokstaver.. Jeg har prøvd å google litt (tidligere) for å se om det blir sagt noe om hvilke som passer sammen, men.. kanskje jeg bare ga opp googling på mobilen.. 

Tar alt med en klype salt bare for å nevne det. Mer morsomt å se hva som blir sagt.. akkurat som med stjernetegn som passer sammen. 

Er det en oversikt noen plass? Har noen erfaringer som de vil dele? 

Jeg er visstnok INTJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir det samme som å matche etter horoskop 

Anonymkode: 526b8...675

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er infj og det beskriver meg på en prikk. Syns ikke det kan sammenlignes med horoskop som er overtroisk, da man må svare på mange spørsmål som kommer frem til hva slags type man er. Men hva slags type man passer med varierer nok mer etter kjemi, jeg foretrekker introverte mennesker for eksempel siden jeg blir tappet av mennesker som prater mye og har sterk energi, men begge eksene er ekstroverte og sosiale. 

Anonymkode: 55b76...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt pseudovitenskap, men noe helt annet enn overtro. Det er som om du setter deg ned og analyserer dine venners egenskaper og verdier, og prøver å finne ut om de kan passe sammen. Det er viktig å huske at det er få som ligger klokkeklart midt i sin kategori, og mange vil ligge nært opptil en annen. Det er tross alt spekter innenfor alt av personlighet 

Det finnes mengder av tabeller, men her får du litt mer bakgrunn for vurderingene: https://www.16personalities.com/articles/which-personality-type-is-your-ideal-partner

Anonymkode: a23af...7a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Blir det samme som å matche etter horoskop 

Anonymkode: 526b8...675

Nei. Det kan absolutt ikke sammenlignes. 

2 hours ago, svartkatt said:

Er det en oversikt noen plass? 

Jeg er visstnok INTJ

Jeg har sett flere oversikter. F.eks den som ble postet ovenfor. (Som jeg holdt på å poste selv). 

Er bare til å google f.eks "MBTI matching" for så å se bildesvar. Det er ikke full enighet i hvordan personligheter matcher, men det kan jo gi en viss indikator. 

Hilsen INTJ. 😊

Anonymkode: d5f1d...7b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av grunnene til at jeg lurer er pga Tinder, hvor man har et eget felt for dette, og mange har lagt inn. Mener jeg har sett det andre steder også, kan være det er mer vanlig på amerikanske sider og apper.

Bare for opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlighetstrekk eller type er en ting, det er langt viktigere å ha felles verdier og ideer om fremtiden, og hvordan drømmer og mål skal jobbes for.

Jeg og mannen passer veldig godt samme fordi vi har samme livssyn, verdier, forståelse på hvordan barna skal oppdras og hvilken fremtid vi ønsker for oss selv.

Vi er veldig ulike på enkelte ting også. Han er rolig og veldig tankefull, mens jeg kan være veldig spontan. Kan plutselig finne ut at jeg skal male stua med ny farge denne helgen! Da kan mannen bremse opp og be meg tenke over andre helger dom passer bedre f.eks. Samtidig så hadde han aldri funnet på noe som helst hadde ikke jeg dratt han i gang.

Så vi er like der det er viktig, men samtidig så er ulikhetene en god match fordi det spiller oss gode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (3 minutter siden):

En av grunnene til at jeg lurer er pga Tinder, hvor man har et eget felt for dette, og mange har lagt inn. Mener jeg har sett det andre steder også, kan være det er mer vanlig på amerikanske sider og apper.

Bare for opplysningen.

Det skal tross alt litt interesse og jobb til for å gå gjennom en slik test, eller to. Men jeg tipper dette er et av Tinders små triks, for å tiltrekke seg flere kvinner. Det er jo ganske nytt på Tinder. 

Anonymkode: a23af...7a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har meyers-briggs og big 5 i psykologien som gir noen indikatorer på hvem som passer med hvem.

Jeg vet Jordan Peterson har et program der du kan bruke big 5 på mennesker i par slik at de kan få en dypere innsikt i hvordan de bedre kan relatere seg til hverandre ut ifra deres personlighetstyper og atferdsmønster. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personligheter som er interessert i hverandre - ikke vil dominere men utvikle seg sammen, utforske sammen, le sammen. Ha felles grunnverdier, men også la hverandre ha sine interesser uavhengig av den andre. 

Uavhengig av Myers-Briggs eller stjernetegn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (1 minutt siden):

Personligheter som er interessert i hverandre - ikke vil dominere men utvikle seg sammen, utforske sammen, le sammen. Ha felles grunnverdier, men også la hverandre ha sine interesser uavhengig av den andre. 

Uavhengig av Myers-Briggs eller stjernetegn. 

Men personlighet ikke uavhengig av scoren i Myers-Briggs, men jo nettopp om man kan jobbe som et team, om det oppleves som interessant å lære noe nytt og utforske, er selvstendig etc. 

Anonymkode: b96d9...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er introvert (INFP), og ville aldri datet en ekstrovert. Synes de kan bli slitsomme i lengden. 
Behøver mye egentid. Dette er noe ekstroverte ikke fatter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (2 timer siden):

Er introvert (INFP), og ville aldri datet en ekstrovert. Synes de kan bli slitsomme i lengden. 
Behøver mye egentid. Dette er noe ekstroverte ikke fatter. 

Det er ting som andre introverte ikke nødvendigvis fatter. I dag hadde jeg en samtale med ei, om hvordan vi infp'er ofte har et rikt fantasiliv, og kan leve mye av tida vår på innsiden, uten nødvendigvis å gjøre, og oppleve alt. Dette var et ukjent konsept for henne. 

Anonymkode: a23af...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ting som andre introverte ikke nødvendigvis fatter. I dag hadde jeg en samtale med ei, om hvordan vi infp'er ofte har et rikt fantasiliv, og kan leve mye av tida vår på innsiden, uten nødvendigvis å gjøre, og oppleve alt. Dette var et ukjent konsept for henne. 

Anonymkode: a23af...7a3

Ja, selv introverte er ulike på hvor mye vi eksternaliserer. Jeg er infj og har nok et større behov for å dele ting og å oppleve hendelser og folk. 

Mitt lengste forhold var til en ekstrovert. Ellers har jeg hatt flere introverte ekser.

Anonymkode: b96d9...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ting som andre introverte ikke nødvendigvis fatter. I dag hadde jeg en samtale med ei, om hvordan vi infp'er ofte har et rikt fantasiliv, og kan leve mye av tida vår på innsiden, uten nødvendigvis å gjøre, og oppleve alt. Dette var et ukjent konsept for henne. 

Anonymkode: a23af...7a3

Jeg har det sånn. Jeg har et rikt fantasiliv. Kjeder meg aldri. 
 

Men grunnen til at jeg ikke vil date en ekstrovert er at det blir for slitsomt. Om han/hun/hen vil være sammen med meg 24/7 og ikke forstår mitt behov for egentid, klarer jeg ikke å følge løpet. 
Og hvis det er en person som liker store flokker og vil invitere hauger av folk, blir det for slitsomt for meg. 
 

Så tiltrekkes jeg jo gjerne de som er lik meg, da. 

Endret av Zeruda
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ENFP, kan ikke juge fra meg de bokstavene. Kombinert med ADHD og er Skytten. Er travelt 😂 Tror disse tre tingene henger sammen, da disse tre har ting likt hos en person med den PH, det stjernetegnet. Adhd bare ble med på lasset den. Altså de harmonerer med hverandre, på meg ihvertfall 😊

Det kule er, de to på bildet er to roller, som jeg kjenner meg igjen i. Var litt morsomt. Energi og entusiasme til Phil, pågangsmot og styrke til Piper. Samt søking etter spenning, mange baller i lufta /prosjekt /plutselig ha en diet eller ikke skal spise det og det som varer fjorten dager før jeg ramler av eller har en ny ide og gjør det istedenfor 😂 

Eksen min er INFJ. Da jeg ble bedre og ble mer MEG, så ble det kræsj. Og brudd fra min side, slo opp med han. Jeg er en fri livsnyter, han MÅ ha rammer og rutiner, liker seg bedre inne med en bok mens jeg liker meg ute i naturen. Han liker ikke sol og varme engang 😂 Alvorlig type og introvert som ikke eier livsglede. Kunne han bodd i en bunkers, hadde han gjort det. 

Screenshot_20230128_043452_com.android.chrome.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg tror på personligheter selv om det var veldig morsomt å lese om, er enten infj, infp, isfj eller isfp om det er reelt, det er umulig å finne ut hvilken 

Så min mulige beste match er enten entp, enfp, enfj, entj, esfp, estp, esfj eller estj, tror ikke noen er utelukket om jeg regner med de som mulig går 😆 Blir mange å prøve kysse, gotta catch them all 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...