Gå til innhold

Kan man strikke på ermer i stedet for å sy dem på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal strikke en genser der man skal strikke bol og ermer hver for seg, og deretter sy på ermene. 

Er det er mulig å strikke ermene direkte på bolen? Ser for meg at man kanskje kan plukke opp masker? 

Synes det fort blir klumpete med sying. 

Anonymkode: 82ec3...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, du kan plukke opp masker i ermehullene for å strikke ermene nedover 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjøres i mange oppskrifter. Alle islandske gensere er slik (såvidt jeg vet), derfor har jeg bare strikket det, etter mislykket forsøk på raglanfelling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skal strikke en genser der man skal strikke bol og ermer hver for seg, og deretter sy på ermene. 

Er det er mulig å strikke ermene direkte på bolen? Ser for meg at man kanskje kan plukke opp masker? 

Synes det fort blir klumpete med sying. 

Anonymkode: 82ec3...0ef

Jeg pleier å plukke opp masker fremfor å sy ermene på i etterkant.

Sistnevnte blir klumpete,som du skriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

Noen som har link til en video som viser dette med å plukke opp maskene for å strikke ermer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen metode er raglanfelling eller rundfelling: https://hjertego.blogspot.com/2012/10/hva-er-forskjellen-pa-raglanfelling-og.html?m=1

Da slipper du å strikke siste del av bolen fram og tilbake. Veldig greit å slippe å strikke vrangt med mønster ihvertfall.

Da strikker du ermer som vanlig og kobler de på. 

Anonymkode: bd9ce...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En annen metode er raglanfelling eller rundfelling: https://hjertego.blogspot.com/2012/10/hva-er-forskjellen-pa-raglanfelling-og.html?m=1

Da slipper du å strikke siste del av bolen fram og tilbake. Veldig greit å slippe å strikke vrangt med mønster ihvertfall.

Da strikker du ermer som vanlig og kobler de på. 

Det hjelper jo ikke hvis oppskriften er med isydde ermer...

Det er lenge siden jeg har gjort et forsøk på isydde ermer (les: Det ble totalt mislykket og jeg tenkte "aldri mer"), men etter å ha sett denne fikk jeg lyst til å prøve igjen: https://linkaneumann.com/hvordan-montere-genser-med-isydde-ermer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Portia Catonis skrev (6 timer siden):

Det hjelper jo ikke hvis oppskriften er med isydde ermer...

Jo, det er jo bare å gjøre om litt på oppskriften. Hun har jo ikke strikket genseren ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Jo, det er jo bare å gjøre om litt på oppskriften. Hun har jo ikke strikket genseren ennå. 

Det er ikke alle oppskrifter man bare kan skrive om, spesielt ikke om det er mye mønster.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...