Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Inntekt på 572 000 kr + barnebidrag og utvidet barnetrygd på ca 100 000 per år.  Alene med to barn. Studiegjeld på 500 000 kr, nyutdannet. Fikk 2,6 med max 4000 kr i fellesutgifter og 3,1 hvis det er selveier. Jeg fikk så "lavt" lån pga høy gjeld. Fikk beskjed om at jeg kunne sende inn ny dokumentasjon i mars når selvangivelsen kommer iom at studiegjelden da blir redusert og jeg kan få høyere lån. Bergen kommune. 

Et vennepar fikk 3,5 fra husbanken i samme kommune. 

Anonymkode: 7d834...b7f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alene med ett barn 100%. Fikk lån på 3,1mill for å kjøpe en 3roms. Har studiegjeld. Har lært at det er lurest å søke i januar, da har husbanken fått inn årets penger og det er lettere å få så stort lån man ønsker

Anonymkode: c471b...6fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Søkte i mai i fjor fikk 4.5 i lån. Samme inntekt som ts. Alene med barn og ett barn med spesielle behov 

Anonymkode: 57f57...965

Skrevet

Fikk 1,4 mill. Er enslig ufør og har barn. Bor i Nordland. Var veldig heldig som fikk leilighet. Har fulgt med i ett år og jeg har ennå ikke funnet en ok bolig til prisen jeg kunne kjøpe for. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Det er jo ikke for dumt å mene at uføre med svært dårlig råd som leier en bitteliten «drittleilighet» skal bli prioritert foran oss? Det er jo klart at de som er mest vanskeligstilt, men allikevel kan betjene et lån, skal bli prioritert… Skjønner ikke hva du mener med at det blir for dumt.

Bruker diagnosen som en unnskyldning? Absolutt ikke. Vi er veldig opptatt av å ikke måtte bytte skole for barnet pga. diagnosen. Hun er akseptert der hun nå går og har flere venner, det er absolutt ingen selvfølge. Har opplevd flere ganger at andre barn er veldig ufine mot henne når vi har vært rundt omkring. Barn kan være ganske grusomme, og hun skiller seg veldig godt ut av mengden pga utseendet. Og det er faktisk fryktelig vondt for henne å oppleve å bli kritisert/ertet for utseendet hennes, og veldig vondt som forelder å være vitne til. Jeg sier ikke at husbanken/kommunen skal vektlegge dette eller ta hensyn til det, men vi personlig er veldig opptatt av at hun skal få fortsette på skolen hun nå går på. Det er helt klart en prioritering for oss. 

Vi har selvsagt ikke løyet på søknaden, det er jo så vidt jeg vet straffbart. Vi har lagt fram alt slik som det faktisk er, og har som nevnt ingen forventninger, men har så klart forhåpninger.

Startlån er jo til for å hjelpe økonomiske vanskeligstilte, flyktninger, aleneforsørgere, uføretrygdede og barnefamilier som har behov for en stabil bosituasjon inn på boligmarkedet. Vi er nok ikke i den gruppen som blir høyest prioritet her, men vi har da lov til å søke. Vi kommer faktisk ikke inn på boligmarkedet uten et evt. startlån. Og får vi avslag, så får vi jo bare fortsette å leie da. Men det er klart det er langt mer utrygt/ustabilt enn å leie. De aller fleste ønsker jo å eie sin egen bolig. 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så aggressive her inne på kg. Spiller nesten ingen rolle hva man spør om eller tar opp, skal alltid komme noen som på død og liv skal arrestere noen. 

Anonymkode: 9de2a...b61

Jeg svarte på det som er uthevet i ditt svar, se en gang til. Jeg har ikke sagt at de uføre ikke skal prioriteres, jeg har ikke nevnt dem i det svaret du svarer på en gang. Jeg har startlån, jeg er ufør. Er evig takknemlig for at husbanken finnes, for jeg hadde aldri kommet meg inn på boligmarkedet. Du har faktisk mulighet, du kan skaffe deg en bedre utdanning og en bedre jobb med bedre inntekt. Dere er i tillegg 2 stk med 2 inntekter og 2 muligheter til å øke inntekten ved behov. Jeg er stuck med ung ufør minstesats resten av livet. 
Startlån er for de som ikke er i stand til å komme seg inn på boligmarkedet. Det vil også si, å spare innenfor rimelig tid. 

Alle barn kan bli mobbet på hvilken som helst skole. Ditt barn er ikke spesiell, diagnose eller ei. Barn mobber alle, uavhengig av utsende og diagnoser. Det er fint at du prioriterer barnet ditt og ønsker å la hun fortsette på en skole hun trives på, men det er et valg du tar. Du kan ta et annet valg og flytte til noe billigere midlertidig for å spare til å kjøpe egen bolig. Fint og flott at du prioriterer ungen din fremfor hus og hjem, men det er fortsatt et valg du tar. 
Barn og skole er irrelevant for startlån, så fremt det ikke er snakk om spesialskole. For som du skriver, husbanken vil ikke vektlegge noe slikt, for det er noe som gjelder alle barn. Alle barn fortjener å gå på en skole de trives på og hvor de er trygge og har mange venner. 

Jeg forstår alle ønsker å eie bolig, men å søke bare for å søke når du vet at du ikke er i målgruppen blir for dumt. Det er allerede en ekstrem lang behandlingstid i mange kommuner fra før av. Her var det 7-8 måneder da jeg søkte, på grunn av stor pågang. Bare et par måneder før så var det forventet behandlingstid 4-6 måneder. 

Hvordan du tolker at jeg er aggressiv er for meg en gåte. 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er enslig kvinne, 30 år, ung ufør, ingen gjeld, ingen formue og ingen barn 😄 jeg kunne få 75.000 av husbanken. Det var det. 

Anonymkode: 5f6e7...dae

Jeg er enslig kvinne, var slutten av 20 årene, ung ufør, ingen gjeld, ingen formue og ingen barn, jeg fikk 2,0 mill. Ei venninne er det samme, helt identisk, fikk 2,3 mill et halvt år før meg. Samme by. 

Anonymkode: 7bf07...4f8

Skrevet

Ikke sikker på års inntekt men 20 000 utbetalt i mnden. Ptsd og sterk angst får mennesker med makt over meg,som i en utleier. Hadde papirer fra legen å hele pakken og kommunen sa selv at med mine vansker burde jeg få lånet. Men når de regnet ut regnet de at jeg hadde før høy inntekt til og ikke spare til egen kapital og får lav inntekt til og holde ett lån på ett billig hus som ville kostet meg mindre en i leie. Fikk beskjed at om jeg hadde hatt ett lån fra før ville det vært lettere får meg. Så jeg skjønner ikke hvordan de regner. 

Anonymkode: ec843...fd7

Skrevet

Er det mulig å få startlån når man eier en leilighet i Oslo og leier ut, men ønsker å etablere seg på en annen kant av landet? 

Anonymkode: fe454...8b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er det mulig å få startlån når man eier en leilighet i Oslo og leier ut, men ønsker å etablere seg på en annen kant av landet? 

Mener du virkelig nå at du skal sitte med to boliger? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg svarte på det som er uthevet i ditt svar, se en gang til. Jeg har ikke sagt at de uføre ikke skal prioriteres, jeg har ikke nevnt dem i det svaret du svarer på en gang. Jeg har startlån, jeg er ufør. Er evig takknemlig for at husbanken finnes, for jeg hadde aldri kommet meg inn på boligmarkedet. Du har faktisk mulighet, du kan skaffe deg en bedre utdanning og en bedre jobb med bedre inntekt. Dere er i tillegg 2 stk med 2 inntekter og 2 muligheter til å øke inntekten ved behov. Jeg er stuck med ung ufør minstesats resten av livet. 
Startlån er for de som ikke er i stand til å komme seg inn på boligmarkedet. Det vil også si, å spare innenfor rimelig tid. 

Alle barn kan bli mobbet på hvilken som helst skole. Ditt barn er ikke spesiell, diagnose eller ei. Barn mobber alle, uavhengig av utsende og diagnoser. Det er fint at du prioriterer barnet ditt og ønsker å la hun fortsette på en skole hun trives på, men det er et valg du tar. Du kan ta et annet valg og flytte til noe billigere midlertidig for å spare til å kjøpe egen bolig. Fint og flott at du prioriterer ungen din fremfor hus og hjem, men det er fortsatt et valg du tar. 
Barn og skole er irrelevant for startlån, så fremt det ikke er snakk om spesialskole. For som du skriver, husbanken vil ikke vektlegge noe slikt, for det er noe som gjelder alle barn. Alle barn fortjener å gå på en skole de trives på og hvor de er trygge og har mange venner. 

Jeg forstår alle ønsker å eie bolig, men å søke bare for å søke når du vet at du ikke er i målgruppen blir for dumt. Det er allerede en ekstrem lang behandlingstid i mange kommuner fra før av. Her var det 7-8 måneder da jeg søkte, på grunn av stor pågang. Bare et par måneder før så var det forventet behandlingstid 4-6 måneder. 

Hvordan du tolker at jeg er aggressiv er for meg en gåte. 

Jeg er enslig kvinne, var slutten av 20 årene, ung ufør, ingen gjeld, ingen formue og ingen barn, jeg fikk 2,0 mill. Ei venninne er det samme, helt identisk, fikk 2,3 mill et halvt år før meg. Samme by. 

Du var i beste fall passiv aggressiv i måten du svarte på. Men samme det. Det er vel bare sånn du snakker til folk, antar jeg. 

Jeg har en mastergrad og jobber i det offentlige. Mannen min har brukt mange år på å jobbe seg opp til å tjene så godt som han gjør nå, vi har lik inntekt. Han forsøkte flere ganger å ta utdanning, men med hand ADD var det ikke en suksess. Han trives nå veldig godt der han er. Er uaktuelt for oss å ta ny utdanning, både fordi vi trives i jobbene våre, fordi det innebærer enda høyere studielån, og ikke minst hadde vi ikke hatt råd til det med to barn å forsørge. Jobbene vi har er også trygge. Føler vinninga hadde gått opp i spinninga. 

Så ja, man kan alltids ta visse valg. Vi velger å ikke bytte skole for barnet. Etter å selv ha gått gjennom hele barneskolen og blitt mobbet, er det ikke noe jeg ønsker å risikere for barna mine. Ja, det er et valg vi tar, og det valget står jeg for.  Også om det innebærer at vi aldri kommer inn på boligmarkedet. 

Vi er jo i målgruppen, vi er en barnefamilie med behov for en stabil bosituasjon. Siden eldste ble født, hun er nå 10 år, har vi måttet flytte fire ganger. Vi var uheldige og måtte bytte barnehage for henne flere ganger, men har hittil klart å unngå bytte av skole. Vi har betjeningsevne, men ikke mulighet til å komme inn på boligmarkedet. Så jo, vi er jo i målgruppen. Men det er klart at vi på ingen måte har første pri, men skal vi liksom la være å søke for å redusere behandlingstiden? 

Det er jo flust av andre barnefamilier som har fått startlån, hvor begge foreldrene har hatt OK inntekter, men ikke mulighet til å spare til EK. 

Jeg har forstått at du synes det er veldig feil at vi i det hele tatt har søkt, men det var ikke det jeg spurte om heller. Takk for at du svarte på spørsmålet forresten. 

0323B8AD-45E4-441E-A78B-08282D1B6AD3.jpeg

Skrevet

Søkte i mai i fjor fikk 4.5 i lån. Samme inntekt som ts. Alene med barn og ett barn med spesielle behov 

Anonymkode: 57f57...965

4,5? Det trodde jeg ikke var mulig med startlån. Men så bra for deg! Hadde vi fått 4 hadde jeg blitt hoppende glad. Hadde også blitt hoppende glad for 3,5, da hadde vi etter en del leting kanskje kunnet kjøpe en 3-roms. Men jeg så statistikken til kommunen vår, og det var i fjor rundt 380 søkere og mener å huske at rundt 90 fikk innvilget. Så jeg tror nok ikke vi får lån. 

Det villeste er jo at vi hadde betalt mindre i avdrag og renter med et lån på 4 enn det vi betaler i leie i dag. Men sånn er det jo for de aller fleste, det lønner seg jo ikke å leie akkurat.

Skrevet

Ut fra hva jeg har lest kan man ikke eie en bolig og få innvilget startlån.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 19.04):

Takk så mye for svar. Kan jeg også spørre om du fikk en passe de bolig til den summen? I området vi bor i (helt på grensa til Oslo) er det ingen boliger til den prisen (selv ikke 1-roms leiligheter). Vi er to voksne og to barn, og alt her i området starter på 3,5. Da snakker vi om 3-roms leiligheter da, og noe mindre går jo ikke. 2-roms starter på 3 mill. 

Vi har søkt, er i målgruppen og har betjeningsevne, men har hørt at husbanken ikke låner ut mer enn 3 millioner. 

I Oslo lå grensen på 3.4 mill i 2022 for barnefamilier og 2.9-3.1 for enslige

Siden dere har søkt er det bare å vente på svar. Dere kan alltids klage og vise til dagens markedspriser, men generelt blåser husbanken i de faktiske markedsprisene etter min erfaring.

Anonymkode: 973e1...15b

Skrevet

Nei selvfølgelig ikke!!!! Startlån erfor økonomisk vanskeligstilte som ikke under noen omstendigheter ville fått kjøpt seg bolig ellers, og ikke for folk som sitter å tjener seg rik på å eie flere boliger!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

I Oslo lå grensen på 3.4 mill i 2022 for barnefamilier og 2.9-3.1 for enslige

Siden dere har søkt er det bare å vente på svar. Dere kan alltids klage og vise til dagens markedspriser, men generelt blåser husbanken i de faktiske markedsprisene etter min erfaring.

Ja, vi får bare vente og se, men etter jeg så statistikken for kommunen, tror jeg nok vi får avslag.

Jeg skjønner ikke at utleiemarkedet ikke er mer regulert her i Norge. Man er så prisgitt utleier. 

Husker foreldrene til to venninner av meg begge hadde 100 års leiekontrakter på leilighetene de bodde i. Etter som årene gikk, var husleia veldig lav også sammenlignet med markedet ellers. Tror faktisk de betalte en god del mindre for å leie enn hva de ville gjort ved å eie. 

Hadde sagt meg veldig fornøyd med en leiekontrakt som sa vi kunne leie livet ut.  Nå risikerer vi jo plutselig at huseier sier oss opp fordi barna trenger leiligheten, eller fordi de skal pensjonere seg og flytte fra huset sitt og inn i leiligheten vi bor i. Og da har vi jo tre måneder på oss til å finne noe nytt. Kjenner hele situasjonen stresser meg noe innmari. Sukk, måtte bare lufte litt.

Men det burde jo altså være litt mer forutsigbart på leiemarkedet generelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...